נושא : חוויתי רגשי
רמת גיל : א'-ו'
ישוב : חדרה
שם המוסד החינוכי : ארלוזרוב
שם מנהל/ת : בטי גולדמן
מספר תלמידים : 600
מספר מורים/ות : 38
מגזר : יהודי
תאריך עדכון : 19/09/2016
סוג חינוך : רגיל
מחוז : מחוז חיפה
פיקוח : ממלכתי
תכנית מלווה : מפרש

המיזם פועל בבי"ס זו השנה השנייה.

שנת פיתוח המיזם

 2015

מדוע יצאנו לדרך?

מתוך השאיפה  להרחיב את הצלחת בית הספר בתחום החברתי-ערכי-רגשי גם לתחום הלימודי דרך השימוש בתחום האמנות: לשנות את דרכי ההוראה וההנחיה, כך שהעשייה החינוכית תהיה לא רק ביחס למיצוע הכיתתי, אלא לכל ילד  על פי צרכיו, ובכך להביא למימוש יכולות התלמידים ולהגברת הנעתם הפנימית ללמידה.

החלום/ תמונת העתיד

  • טיפוח תלמידים שעבורם תהליכי הלמידה יהיו חווייתיים ומשמעותיים, תלמידים בעלי יכולת בחירה, בעלי מכוונות עצמית והנעה פנימית ללמידה, מאושרים בכל תחומי העשייה הבית ספרית (גם זו הלימודית)
  • זיהוי תלמיד על פי צרכיו ועל פי יכולותיו ולהביא זאת למימוש בתחום הלימודי
  • שימוש בתחומי שונים (אמנות ועוד) כדי להגביר מיומנויות של למידה  והישגים לימודיים

מטרות המיזם ויעדיו

  • התלמיד יפתח את יכולתו בתכנון תהליכי הלמידה שלו ואת דרכי הלמידה המתאימות לסגנונו האישי.
  • התלמיד ירחיב את יכולת הבחירה בתהליכי הלמידה.
  • התלמיד יפתח חשיבה יצירתית בלמידה.
  • צוות המורים יעבור לתכנון תהליכי הל"ה (הוראה, למידה והערכה) רב תחומיים.

קהל היעד

כלל תלמידי בית הספר והצוות החינוכי

האבנים הגדולות של המיזם

יכולת תכנון ולמידה, שיפור תפקודי לומד בדגש על בחירה,

שימוש בהרחבת לימודי האמנות כדי לשפר את איכות הלמידה

פירוט האבנים הגדולות

  • כל תלמיד ילמד לפחות שיעור אחד ביום בתחום האמנויות.
  • בשכבות הצעירות ייחשפו הילדים  לתחומי אמנות מגוונים בתכנית שתכלול מעבר בין סדנאות שונות, לאורך שלוש שנים  – כהכנה לשכבה בוגרת.
  • בכיתות הבוגרות יבחרו התלמידים  דרך איזו סדנת אומנות ירצו ללמוד מקצועות רבי מלל שאינם מקצועות ליבה. תתאפשר גם למידה מסורתית ללא תחום אמנות מסוים.
  • אופן הלמידה ואופן ההערכה ייבחרו על ידי התלמידים בכל מקצוע, בכל מחצית.
  • המערכת תיבנה כך שכל תלמידי השכבה ילמדו במקביל  אותו המקצוע ויעשו זאת בסדנאות השונות אותן הם יבחרו יחד עם חבריהם מכיתות מקבילות (כל אלו פרט ללימודי הליבה, שם לא תתקיים בחירה).
  • תוכנית הלימודים והעבודה באותם מקצועות תיבנינה במשותף על ידי הצוות הרב מקצועי לאמנויות ולתחומי הדעת הנבחרים.
  • יפותחו מרחבים לפעילות אמנותית מסוגים שונים שיפעלו במקביל ברחבי בית הספר.

מה השגנו ? (תוצאות צפויות/לא צפויות)

  •  בחירה – מה ללמוד, איך ללמוד ובמידה מסויימת אצל מי ללמוד  במסגרת מקצועות רבי מלל (ד'/ה'/ו'), באופן שמתאים לכל תלמיד ברמה האישית
  • היכרות וגיבוש חברתי בין שכבות הגיל בבית הספר
  • שביעות רצון גבוהה יותר של התלמידים ושל חלק מהמורים: אווירה  נעימה של למידה בהנאה, מלמדים ולומדים – בהנאה.
  • הרחבת מעגל הבחירה בתחומים הקרובים לליבם של התלמידים
  • חשיבה אחרת ויציאה מהקופסה בקרב מרבית המורים
  • תחושה של גאווה ושל ייחודיות, גם בקרב התלמידים
  • תחושה של התלמידים שאנו סומכים עליהם

דברים שלמדנו בדרך על המיזם

  • למדנו שבפועל, כשאנחנו רוצים משהו וחולמים עליו, אנחנו מסוגלים להגשים את החלום. המיזם הגביר אצל כולנו את תחושת המסוגלות.
  • הערכים המוספים של הפריה הדדית ורב תחומיות –  כתוצאה מהיוזמה נולדו שיתופי פעולה חדשים בין מורים ממקצועות שונים.
  • "כשאת צומחת זה משליך על כל מה שאת עושה".
  • תהליכי ההערכה שקיימנו במסגרת פיתוח המיזם, תרמו רבות להבנה שלנו את תחושות התלמידים.

על ביה"ס

בית הספר "ארלוזורוב" נוסד לפני 80 שנה על מנת לתת מענה לילדי העובדים בעיר חדרה. מאז ועד היום הוא גדל מאוד, והוא מונה למעלה מ 600 תלמידים בגילאים א'- ו'. אוכלוסיית התלמידים בבית הספר מגוונת מאוד ומייצגת את הקשת הדמוגרפית  של החברה הישראלית. בכלל זה ילדים משולבים, חינוך מיוחד, מחוננים וממוצעים, וותיקים, עולים ועוד.

מה הניע אותך ליזום?

"היו לי חלומות גדולים שלא הצלחתי להגשים, והייתי צריכה מישהו שיעזור לי לחבר אותם למציאות על מנת להוציא אותם לפועל. הופניתי לתוכנית ע"י גורמים חיצוניים (פיקוח, מנחים). לא מסרבים להמלצות מהסוג הזה…"

עד כמה הרגשת שאת יכולה ליזום, ויש לך הכלים והמשאבים לכך?

"לפני "מפרש" לא חשבתי שאני בן אדם יוזם, כזו שממציאה יש מאין. אני, כמו כולם, קיבלתי את הביטחון במהלך המסע. התוכנית עזרה לי להמשיך להאמין בחלום שלי למרות המגבלות ולהפוך אותה לבת מימוש".

במקום בו את נמצאת, מה גילית על עצמך כיזם?

  • למדתי להתנהל בתוך "ים התקציבים".
  • הבנתי למה אני מסוגלת. אני יכולה,למשל, להניע צוות שלם במצב ש חסרות לי  התשובות… בנקודה שבה גם אני קופצת למים בעצמי. אני יכולה, למשל, למכור חלום (למשל להורים) גם כשאני לא יודעת בדיוק את התוכנית.
  • למדתי על הכוח שיש בשיתוף- להיות כנה וגלויה.    

הרחבת מעגלי השותפים  ליזמות (הצעות, שינויים, יוזמות חדשות על ידי אנשים הפועלים בתוך או מחוץ לבי"ס) – קיימים ניצנים של יוזמות מקומיות, אך עדיין לא התפתחה תרבות יזמית.