נושא : חינוך וקהילה
רמת גיל : א'-ו'
ישוב : חיפה
שם המוסד החינוכי : חופית
שם מנהל/ת : זיוה טלבי סולומון
מספר תלמידים : 160
מספר מורים/ות : 20
מגזר : יהודי
תאריך עדכון : 06/05/2018
סוג חינוך : רגיל
מחוז : מחוז חיפה
פיקוח : ממלכתי
תכנית מלווה : משרד החינוך

מאפייני מיזם:

המיזם פועל בבי"ס : שנה שנייה

שנת תחילת המיזם: תשע"ז

למה יצאנו לדרך (הצורך): בית הספר "חופית" בחיפה נמצא במרכזה של אוכלוסיה רב-לשונית ורב-תרבותית והיא גם זו שמרכיבה את קהילת בית הספר עצמו. מציאות זו היא חלק מן ההוויה הלשונית-תרבותית המקרינה על המרחב הבית ספרי. בפועל, עבור רוב הילדות והילדים – שפת ההוראה בבית הספר אינה שפת הבית והמשפחה (ולעתים אף לא של הקהילה הקרובה להם/ן). מצב זה מחייב אימוץ של פרקטיקות חדשות של הוראה ושל יחסי הוראה-למידה הנשענות על רכיבים של מה שמכונה הוראה ולימוד בקונטקסט של שפה שנייה במרחב רב-לשוני ורב-תרבותי דינמי.

החלום/ תמונת עתיד: תהליך סוציאליזציה לחברה הישראלית תוך שמירה על זהותם ותרבותם של התלמידים. בית הספר יוצר תנאים להתאקלמות מיטבית תוך התייחסות לכל סביבות חייו של התלמיד/ה: לימודי, חברתי, רגשי, משפחתי….

 

ויוצר את הגשר בין התרבות הישראלית, לבין תרבות ארץ המוצא של התלמידים העולים ובני משפחותיהם. התלמידים נהנים לדבר, לקרא, לחשוב ולחלום בעברית.

 

מטרות המיזם :

  • להציע דרכי הוראה המתייחסות לידע הלשוני ולרקע התרבותי ממנו מגיעים ילדי בית הספר ולקיימן בכל תחומי הלימוד;
  • לבנות פרקטיקת של לימוד-הוראה בשכבות הגיל השונות בהלימה לתכנית הלימודים;
  • ליצור קשרים מערכתיים מקדמי שפה בין הגורמים השונים המעורבים בחיי בית הספר בכלל ובכיתות היעד בפרט.

 

קהל היעד:

כל תלמידי בית הספר

אבנים גדולות (מנופים):

שיפור הישגים לימודים: העשרת השפה העברית לתלמידים רב לשוניים:

יישום של פדגוגיה המציבה את השפה כאחד המוקדים של העשייה החינוכית בכלל ומקצועות הליבה בפרט. פיתחנו תכנית המותאמת לצרכי תלמידי בית הספר ומתייחסת לרקע הלשוני של הילדים מצד אחד ולפרקטיקות של ההוראה מהצד האחר. התכנית פותחה בהלימה לתכנית הלימודים וייחודיות בית הספר.

התכנית:

פתיחת היום בסיפורי בוקר טוב – בכל בוקר מקריאה מחנכת הכיתה סיפור בוקר טוב, בכיתה א' מרבית לימודי הקריאה והכתיבה יעשו סביב סיפורים אלו בכיתות הגבוהות יותר המחנכת מקריאה סיפור בהמשכים בכל בוקר פרק וכן התלמידים נחשפים לספרי קריאה, לזמן קריאה במרחבי קריאה, בכיתה ובספריית בית הספר.

חקירת נושא כיתתי – תלמידי בית הספר חוקרים נושא לעומק, נושא רלוונטי מתוך עולם התוכן שלהם ומההוויה הבית ספרית וכותבים אותו. כל כיתה מתמקדת בנושא חוקרת וכותבת אותו תוך ליווי ותמיכה אישיים.

דוגמאות: תלמידי כיתה ג' מראיינים, מקלטים, משקלטים וכותבים את סיפור העלייה מתוך ראיון עם סב/תא.

תלמידי כיתה ד' מצלמים את יחודיות בית הספר בכל יום ג', בוחרים את התמונה המועדפת תוך כתיבת נימוקי בעד ונגד בכל שבוע ובסיום התהליך בוחרים תמונה נבחרת להצגה בתערוכה, תוך כתיבת תיאור התמונה, למה התכוון הצלם ועוד.

התלמידים מתאמנים בדיבור מול ציבור בהצגת עצמם ובהצגת התוצרים מול תלמידי בית הספר וההורים.

פרסונליזציה– הכרות מעמיקה עם כל תלמיד, קשר אישי עם התלמיד ומשפחתו, ביקורי בית של כל הצוות (מנהלת, סגנית, יועצת, מחנכים ומורים מקצועיים), מתן ביטוי לכל הזהויות של התלמיד( קורס אמהרית, יום עליות, תערוכות, פעילות קהילתית, מפגש עם אסיר ציון, סיפורי עולים ועוד).                                                                                                                       בניית תכנית אישית לכל תלמיד בהתאם לפרופיל ולצרכים: מתן מענה טיפולי מותאם ופרה רפואי, הוראה מתקנת, שעות פרטניות, חונכות, שילוב בתנועת נוער ובחוג, תכנית מצוינות /תכנית העשרה, קבוצות הורים תלמידים, קורסי בחירה, תפקידים אישים ועוד.                                                                                ראיית רצף יום ורצף שירותים תוך חיזוק הקשר עם משפחתו של התלמיד סביב אירועים מהנים, חגים וטקסים.

ייחודיות בית הספר – ילדים אוהבים ספורט, אוהבים לשחק כדורגל, מחניים…. אנחנו מלמדים באמצעות ספורט ומחנכים לאורח חיים בריא. פיתחנו שיעורים ייחודים ללימוד שפה ומתמטיקה, תזונה, גוף האדם, אולימפיאדה ובאמצעותם אנו מלמדים ערכים, שפה וחשבון. בנוסף כל תלמיד מתמחה בענף ספורט בכל מחצית. הלמידה היא רב גילית ומתוך עולם התוכן של התלמידים. יום שלישי יום מיוחד בביה"ס שכולו ספורט ובסופו מעגל שיח כיתתי.

ערכי הספורט –  הספורט מכיל בתוכו את כל הערכים שלנו כצוות חינוכי חשוב להנחיל: חברות, שיתוף פעולה, הצלחה, מצוינות, מסוגלות עצמית,  התמדה, אחריות וגאוות יחידה. בכל חודש אנו לומדים ערך לעומק ומיישמים אותו בביה"ס ככיתה. הכיתה שהצטיינה בערך החודש מוזמנת לארוחת בוקר בריאה איתי.

חיזוק המסוגלות העצמית, כל אחד יכול, סיפורים מעוררי השראה ומודלינג

 

פירוט פעולות בכל אבן :

צורך מטרות הנחות יסוד פעולות תפוקות תוצאות לטווח קצר תוצאות לטווח ארוך
חיזוק שייכות כל תלמידי בית הספר ירגישו שייכים לביה"ס ולחברה הישראלית קשר שמבוסס על אמון מוביל להצלחה.

תלמידים שמעורבים בתהליכים מצליחים יותר.

בניית תכנית אישית לכל תלמיד, חיזוק הקשר האישי עם התלמידים וחיזוק רצף היום ורצף השירותים. בניית תכנית אישית לכל תלמיד.

שינוי שגרות העבודה.

ביקורי בית ושיחות אישיות קבועות

צוות מגויס ועיקבי בתכנית.

ישיבות פרופיל קבועות.

הקשר בין הצוות לתלמידים עיקבי.

התלמידים מרגישים שיכים לבית הספר ויוצרים קשרים טובים בתוך ומחוץ לבית הספר.
העשרת השפה העברית התלמידים יאהבו את השפה העברית התייחסות לרקע הלשוני של התלמידים.

הקשבה לסיפורים וכתיבת סיפורים מעשירים את השפה

שינוי תכנית הלמידה, בניית תכנית פדגוגית מתאימה והכשרת הצוות. פתיחת בוקר בהקראת סיפור בוקר טוב.

חקירת נושא אישי וליווי התהליך בכתיבה.

 

התלמידים לומדים ונהנים מתהליך החקר ומרגישים גאים בתוצרים האישיים. התלמידים מפרסמים ומקריאים את הסיפורים והעבודות שכתבו.
העלאת הישגים התלמידים יהיו מעורבים בתהליך הלמידה ביטחון, שיכות ומעורבות מובילים להצלחה. התלמידים בוחרים נושאים להתמחות.

בניית יעדים אישים להצלחה.

בניית קורסי בחירה.

בניית סטנדרטים להתקדמות והצלחה בלימודים.

עלייה בהישגים הלימודים.

 

 

מה השגנו עד היום ביישום:

אנו נמצאים בעיצומו של תהליך הצוות ותלמידי בית הספר מרגישים מועצמים וגאים להיות חלק ממשפחת חופית. תלמידי בית הספר מגיעים בשמחה לבית ספר ומדברים עברית גם בהפסקה, ההורים סומכים עלינו, מתייעצים, משתפים, חושבים ומתחילים להרגיש שייכים, קיים רצף שירותים עם מרבית שירותי הקהילה, הרווחה והחברה ובית הספר מהווה עוגן קהילתי בקרב קהילת התלמידים וההורים, התלמידים לומדים שפה בהנאה ואוהבים מאד לחקור, לגלות, לכתוב ולהעשיר את אוצר המילים שלהם. מחצית מתלמידי כיתה ו' התקבלו לכיתה על איזורית ועברו את מבחני הקבלה בהצלחה.

 

דברים שלמדנו בדרך על המיזם:

החשיבות בהקפדה על שגרות, ערנות, התמדה, אמונה ועקביות בקרב צוות המורים והתלמידים.

אמון בתלמידים וביכולות שלהם, חיזוק יוזמות אישיות, גירוי סקרנות ולמידה ועבודה מבוססת תוצרים אישיים גורמים לתלמידים להתפתח, ללמוד, לכתוב, לדבר ולהעשיר את השפה העברית.

 

דברים שלמדנו על עצמינו:

למדנו שאנו כצוות צריכים להרגיש שייכים, אוהבים, מאמינם ובטוחים בעצמנו ובדרך. למדנו שעלינו להתמיד, להיות עקביים, סבלניים ולהתאים את עצמנו לכל תלמיד ותלמיד. למדנו ללמד בסביבה הטרוגנית ולהתאים תכנית לכל תלמיד. למדנו להיות יצירתיים ולהתמודד עם קשיים ודד ליין ביחד.

על בי"ס

" קול ציון לגולה" כל שעה שפה אחרת
הרדיו מנגן, יושבים כמו גולים במחתרת
כמו ליד התנור יושבים, מתחממים
מבינים כל מילה, שרים את השירים
ובבוקר חוזרים אל השפה החדשה
שוברת שיניים אדישה וקשה
כל התוכניות נהפכו לחלומות
מחליפים מקצוע, מחליפים את השמות
מחליפים זכרונות מקשטים את העבר
שם כולם נסיכים היו וזה מה שנשאר
היה פסנתר בכל חדר אורוות סוסים בחצר
כל מילה היא אמת, אמת פחות או יותר..
שרליה, שרליה…

בחרתי לפתוח עם שירה של חוה אלברשטיין שרליה שמתאר את החיים בשכונה שלנו בתחילת שנות ה- 50. לא הרבה השתנה, השכונה עדיין שכונת מהגרים אך לא מפולין, בולגריה ועיראק אלה מברה"מ ואתיופיה בעיקר.

השפה עדיין קשה ושוברת שיניים, ההורים מחליפים מקצועות וזיכרונות אך הקליטה אני מקווה יותר חמימה ומחבקת וההווה מבטיח יותר.

בית ספר חופית שממוקם בשכונה זו, שכונת שער העלייה, ששימשה כמחנה מעבר מרכזי לעולים שהגיעו לנמל חיפה  בעלייה הגדולה שלאחר קום המדינה עדיין מאכלסת ברובה עולים חדשים ובני עולים כשאנו שמים על כך דגש מרכזי מצד אחד לקלוט את העולים ולהעביר אותם תהליך סוציאלזצייה לחברה הישראלית ומצד שני מקפידים לשמור על תרבותם וזהותם.

 

מידע על מוביל המיזם:

– מה הניע אותך לייזום? אני מגדירה את עצמי כאישה יוזמת, שערה לצרכים, לשינויים ולקשיים ולא מקבלת את הדברים כהווייתם. לפני כשלוש שנים כשהגעתי לביה"ס חופית ולמדתי את ביה"ס הבנתי שהישגי התלמידים נמוכים מאד ביחס לממוצע הארצי, בביה"ס פעלו תכניות רבות לצמצום פערים לימודים אך התכניות לא לקחו בחשבון את פרקטיקת ההוראה, לא התייחסו לכך שהתלמידים עולים חדשים וותיקים לא מדברים עברית מחוץ לביה"ס ושתפקידנו המרכזי להיות סוכני סוציאלזייה כדי לאפשר קליטה מיטבית והקניית שפה כשפה שנייה. כאשר התלמידים יחושו בטוחים, אהובים וחלק מהחברה הישראלית ומבית הספר ניתן יהיה ללמד אותם, לתת להם את הכלים להם הם זקוקים ולצמצם פערים לימודים. מרבית מהורי התלמידים לא מדברים עברית בכלל ועסוקים בהישרדות כלכלית לכן הצעד הראשון היה יצירת אמון וגשר ביננו לבין ההורים כדי להצליח במטרה זו.

– עד כמה הרגשת שאתה יכול ויש לך את הכלים והמשאבים לייזום? הצורך החזק, האמון מצד הגורמים, הרשות, המשרד ואשת מקצוע מהאקדמיה שמתמחה בדו לשוניות.

– במקום בו אתה נמצא, מה גילית על עצמך כיזם? אני ממשיכה ויוזמת, הצטרפתי לתכנית מפרש ואנו בעיצומו של פיתוח יוזמה חדשה, הולסטית ורחבה שתכיל בתוכה גם את יוזמה זו.

 

במידה וקיימים מספר מובילים ניתן לראיין כמה. עם פירוט קצר מי היה שותף לצוות.

תרבות יזמית:

  • הרחבת מעגלי השותפים ליזמות : יוזמה זו פועלת בשיתוף האקדמיה, ד"ר אורה מור מאוניברסיטת חיפה מלווה אותנו מבחינה אקדמית ופדגוגית בהטמעת היוזמה וכן קיבלנו אישור מיוחד מהמדריכה המחוזית לשינוי תכנית הלמידה בכיתה א', אמון בדרך וסיוע של עיריית חיפה בהפעלת התכנית.
  • פרקטיקות וסדירויות לשיתוף ולמידת עמיתים של ידע, מיומנויות וכלים בתהליך פיתוח יוזמה: צוות המורים כותבים יומן מסע ובו הם מעלים קשיים, הצלחות, תובנות, רעיונות ומשתפים האחד את השני, התוצרים מוצגים בביה"ס ואנו עורכים יום חגיגי להצגת התוצרים הכיתתיים ולחיזוק הגאווה האישית והכיתתית.
  • מנגנונים מתמרצים ומוקירים ליוזמות: חיזוקים, נראות לעשייה
  • פינוי זמן ומשאבים לפיתוח יוזמות: ישיבת צוות יוזם אחת לשבוע
  • שיתוף והזרמת מידע (דו-צדדי) על צרכים/הזדמנויות/אפשרויות השפעה: יומן מסע (בלוג של הצוות)
  • סדירויות לצוות לפיתוח יוזמות: מפגש שבועי

*במידה ואין ביטוי לאחד הרכיבים השאירו ריק

זיוה טלבי סולומון