נושא : טכנולוגיה
רמת גיל : א'-ו'
ישוב : באר שבע
שם המוסד החינוכי : אשכול
שם מנהל/ת : סמדר פרץ
מספר תלמידים : 479
מספר מורים/ות : 33
מגזר : יהודי
תאריך עדכון : 06/05/2018
סוג חינוך : רגיל
מחוז : מחוז דרום
פיקוח : ממלכתי
תכנית מלווה : משרד החינוך

מאפייני מיזם:

  1. המיזם פועל בבי"ס (מספר שנים): 1 ש'
  2.  שנת תחילת המיזם: 2017

 למה יצאנו לדרך (הצורך):

לאחר שקיימנו תהליך מעמיק של ברור הערכים החשובים לנו וממקום של הזדמנות משותפת ללמידה, הגענו לתפיסה, כי החינוך והלמידה בבית ספר "אשכול",  יהיו מבוססים על פיתוח מיומנויות שונות של התלמידים, ברמות למידה שונות תוך שילוב של תחומי הדעת השונים ויחזקו את המודעות עצמית של התלמידים ומוכנותם להמשך החיים.

 

החלום/ תמונת עתיד:

" בית הספר אשכול מקבל עליו את הזכות והחובה להוביל קהילת לומדים ערכית, אקטיבית והישגית, כל אחד בדרך המיוחדת לו, המיומנת במיומנויות להתמודדות עם אתגרי המאה 21."

מטרות המיזם :

 

  1. "אשכול – מיומנויות לחיים"
  2. בנוסף למיומנויות היסוד, לפתח ולבסס מיומנויות שיאפשרו לילד להתמודד עם השינויים המהירים והנגישות לכמות ידע עצומה הנגישה לו בלחיצת כפתור.
  3. פיתוח תהליכי הוראה- למידה על פי עקרונות ההוראה הדיפרנציאלית בדגש על טיפוח וביסוס מיומנויות חשיבה בראיה רב תחומית.
  4. העשרת ארגז הכלים ויישום מיומנויות התכנות של המורים והתלמידים במעגלי החיים ולמידה אחרים: learn to code ו- code to learn
  5. התאמת תפקיד המורה בעולם המשתנה ומתחדש. המורה כמנחה ומתווך תהליכי למידה וחשיבה.
  6. בית הספר מכוון את הלומדים להבניית ידע, העלאת המוטיבציה והמודעות העצמית.

 

קהל היעד:

כלל צוות המורים והתלמידים.

אבנים גדולות (מנופים) עד חצי עמוד:

לאחר שגיבשנו את הערכים העקרוניים לנו ועיבדנו שאלות מהות כמו: מה יהיה עמוד השדרה הבית ספרי? מה תהיי התפיסה החינוכית? ייחודיות המתאימה לנו?

בחרנו ארבע אבנים, שהם יהוו את "אבני החזון", האבנים שנבחרו:

  • מיומנויות חשיבה
  • מודעות עצמית.
  • דיפרנציאליות
  • רב תחומיות

הקמנו צוותי מו"פ תוך כדי ברור המושגים, אותם הובילו אנשי צוות שנבחרו מתוקף הפרופסיה שלהם.

הלמידה הייתה תוך כדי תנועה והתאמה לביה"ס.

לאחר למידה מעמיקה של כל "אבן" באמצעות קריאת מאמרים, חומרים שונים, התייעצות עם אנשי מקצוע מתחומים שונים. התלבטנו כיצד "לארוז" את החבילה כך שתשקף תפיסה שלמה ומגובשת עם כיוון לייחודיות.

בשלב זה החלנו בניסוח הייחודיות- "אשכול- מיומנויות לחיים".

כאשר לכל "אבן" אנו מייצרים ומפתחים סדירויות ויוזמות.

מה השגנו עד היום ביישום:

לאחר שהגדרנו את התפיסה החינוכית, בנינו את תמונת העתיד הבית ספרית, ראינו כי יש לבסס ולהטמיע את שבנינו להמשיך ולמסד מ"המה" אל ה"איך", בכל הזירות ובהדרגתיות ומכוון חזון ותפיסה. אנו פועלים מתוך מודעות כי קיים מתח בין התפיסה החדשנית של תמונת העתיד הבית ספרית למקום המסורתי בו היה ביה"ס, ומתוך שמירה מתמדת על תפקידו של ביה"ס וההיבטים בהם הוא נמדד.

הצלחנו לקדם עד כה:

  • עיקרון פדגוגי משלב, מקדם ומשקף את החזון הבית ספרי, המתבטא בתבנית לבנית שיעור מיטבי על פי התפיסה שגיבשנו
  • הרחבת למידת חקר חדשנית – pbl תהליכי בדגש על הנושא השנתי "ממגילת העצמאות לחקר עשורים"
  • הרחבת סביבות הלמידה כולל הסביבה החוץ בית ספרית שהקמנו. בדגש על ילדים פעילים ומובילים.
  • חבירה לגף ניסויים והובלת ניסוי בי"ס בשיתוף היזם גלעד שמיר וזאת כדי למקדם מיומנויות חשיבה מחשובית.
  • במסגרת צוות אקלים, דייקנו את הנושאים שעומדים לפתחנו בשנה"ל הנוכחית והתחלנו לעבוד בכמה מישורים מקבילים. ראשית, להרחיב ולהעמיק את הקיים במובן של יישום החזון ופיתוח אבן של "מודעות עצמית", לבנות מחדש אמנה בית ספרית שתתאים לרוח התקופה ותבוסס על התפיסה הבית ספרית החדשה. האמנה מבוססת זכויות וחובות ומהווה הסכם ועדות לשותפות בין כלל השותפים במערכת הבית ספרית ומטרתה להביא להדברות ולהבנה בין השותפים ולקבוע מטרות וקווי פעולה מוסכמים.

לאורך הדרך, חשוב לנו לעבוד על ההנגשה של הידע והתהליכים, כולל החיבורים ביניהם לבאי ביה"ס ובראשית לצוות המורים. אנו עוסקים בתהליכים וביוזמות רבות שהחיבורים ביניהם נכונים ועקרוניים, חשוב לחדד ולבסס את החיבורים לזהות הבית ספרית המתגבשת ולתת את הדעת לכך כל הזמן.

 

דברים שלמדנו בדרך על המיזם:

"מאפיינים של בתי ספר שיש בהם כדי לשפר את הישגיהם של תלמידים ללא קשר לרקע ממנו הם מגיעים ניתן לציין את הבאים:

  • קיום חזון בית ספרי משותף
  • אווירה של סדר ומשמעת
  • דגש על הישגים
  • ציפיות גבוהות של מורים מתלמידים ואמונה ביכולתם של תלמידים להצליח
  • פיתוח צוות בית הספר והוראה ממוקדת מטרה"

(1995, Mortimore, & Hillman, Sammons )

בית הספר "אשכול" נוסד בשנת 1984, בית הספר ממוקם בשכונה ט' בבאר שבע שעברה בשנים האחרונות שינוי דמוגרפי הבא לידי ביטוי באוכלוסיית התלמידים וההורים: כגון: גידול במספר המשפחות החד הוריות, גידול במספר המשפחות המתמודדות עם קשיים כלכליים וקשיים מסוגים שונים. כיום, עם הקמת שכונות חדשות ישנו מעבר של משפחות -דבר המהווה אתגר עבורינו כדוגמה לכך, השנה נאלצנו לסגור כיתה לאור צמצום התלמידים בשכבה.  צוות ביה"ס עבר שינוי ומורכב ממורים ותיקים לצד מורים צעירים. זו השנה השלישית שלי בניהול ביה"ס לאחר פרישתה של מנהלת ותיקה מאוד. התחלופה של ההנהגה הבית ספרית היוותה הזדמנות ללמידה משותפת ולהובלת תהליכי שינוי.

האתגר היה לקדם ולהוביל את ביה"ס לייחודיות חדשנית כך שנוכל להתמודד עם האתגרים והשינויים שאנו חווים.

השנה, לאחר תהליך למידה שנמשך שנתיים הגדרנו את חזון ביה"ס והתפיסה החינוכית אותה אנו רוצים לקדם – "אשכול מיומנויות לחיים".

ניסוי – השנה הצטרפנו לגף ניסויים בשיתוף עם יזם חינוכי לקדם את תחום החשיבה המחשובית החל מכיתה ג'.

מל"י – מרחבי למידה ירוקים בגישת החקר. בשיתוף משה"ח והחברה להגנת הטבע.

התאמת מערכת החינוך למאה ה- 21:  אנו בפעימה שנייה של בתי ספר בתקשוב המאה 21, באמצעות הדרכה וצוות המוביל את התחום בביה"ס אנו מובילים לקיומה של פדגוגיה חדשנית והקניית מיומנויות המאה ה- 21, קיים פורטל בית ספרי המכיל אתרים כיתתיים,  האתר הינו אמצעי נוסף לשיתוף ומעורבות הורים. השנה נפלה בחלקנו ההזדמנות להשביח את תחום החדשנות והתקשוב עם כניסתה של ב"ש לעיר דיגיטלית.

קבוצות העצמה ומצויינות- פיתוח מצויינות והעצמת תל' בתחומים שונים בביה"ס, המטרה לאפשר ולעודד אקטיביזים בקרב תל' קב' כגון: גדולים ולא שותים, מפזרים את מסך העשן, מנהיגות חברתית, תחומי ספורט שונים, חונכות ועוד.

קמפוס – באמצעות הגמישות הפדגוגית התאפשר לייצר מסגרות למידה דו גילאיות בתחומי בחירה שונים הנקראים קמפוסים.

למידת חקר – pbl – זו השנה השניה בה אנו מקיימים ומקדמים למידה בגישה זו. השנה נושא החקר – 70 שנה למדינת ישראל – חקר עשורים.