נושא : חוויתי רגשי
רמת גיל : א'-ו'
ישוב : משגב
שם המוסד החינוכי : הר גילון
שם מנהל/ת : יעל גזל
מספר תלמידים : 600
מספר מורים/ות : 30
מגזר : יהודי
תאריך עדכון : 14/09/2016
סוג חינוך : רגיל
מחוז : מחוז צפון
פיקוח : ממלכתי
תכנית מלווה : מפרש

מדוע יצאנו לדרך?

הצורך המרכזי שזיהינו הוא חיזוק הקשר האישי במעגלים השונים ושיפור איכות ההוראה כדי ליצור למידה שנשארת.

החלום/ תמונת העתיד

"בהר גילון לומדים ומלמדים בעיניים נוצצות"

מטרות המיזם ויעדיו

טיפוח הקשר האישי דרך הוראת למידת המח"ר ( מח"ר = מותאמת, חווייתית, חשיבה יצירתית ורלוונטית) כבסיס – ללמידה שנשארת

פיתוח תרבות של קשר אישי

קהל היעד

צוות המורים, תלמידים בכל שכבות הגיל

מה השגנו ? (תוצאות צפויות/לא צפויות)

  •  תנופת יזמות -בעיקר מהצוות החינוכי (וגם מהורים ומילדים);
  •  תהליכי עומק – התמקדות  ביעדים ובבהירותם: למה רוצים, ומה רוצים;
  •  שפה משותפת ולמידה משותפת לאור המטרות ולאור עיקרון פדגוגי שמתכנסים סביבו;
  •  בניית תוכניות לימודים מותאמות;
  •  הקמת מרכז חשבון ייחודי, הקמת גן outdoor ובו מתקנים בהזמנה מיוחדת (לפי העקרונות הפדגוגיים)- המשמשים ללמידה חווייתית;
  •  "מנצנצים את הילדים"- כל מורה בוחרת ילד אחד שמנצנצת במיוחד- לימודית, רגשית או חברתית.
  • אפשור זמן למורים לחשוב על מה שהם רוצים, העלאת יוזמות ע"י המורים

דברים שלמדנו בדרך על המיזם

  •  הגדרה של סדרי העדיפויות – תעדפנו קשר אישי  ולמדנו כמה באמת חשוב הקשר האישי.
  •  קבלת ההחלטות הייתה באמצעות הרחבת מעגל השותפים בצורה משמעותית – תלמידים, הורים ומורים;
  •   גילינו כמה כוח יש לכך. ככל שהמעגל גדול – כך התוצאות משמעותיות יותר.
  •  מרחב הבחירה הגדול שהיה לצוות לגבי מה ללמוד; כולם שם, כולם מחויבים,
  •   והאימפקט הגדול ביותר היה  לשיחות האישיות בכל המעגלים. הקדשנו לכך את תשומת הלב, וזה קרה.

 

על ביה"ס

ביה"ס "הר גילון" מאגד בתוכו תלמידים בכיתות א'- ו'  מעשרה יישובים קהילתיים בצפון המועצה האזורית משגב, הלומדים ב- 21 כיתות אם.

הלמידה בבית הספר היא בשלושה בתים: א'- ב',  ג'- ד',  ה'- ו'.

בבית הספר 5 אבני דרך מרכזיות –

  1. טיפוח אדם סקרן, בעל ידע רחב
  2. טיפוח לומד עצמאי, בעל כלים להתמודדות בחיים
  3. טיפוח אדם האחראי לסביבתו, שומר עליה ומטפח אותה
  4. טיפוח הייחוד האישי, תוך מתן מענה ליכולות ולצרכים השונים
  5. טיפוח אדם בעל כישורים חברתיים ערכיים, המעורב במתרחש בקהילה ובמולדת

בבית הספר מורות מסורות המלוות את הילדים מכיתה א' ועד ו', וכל תלמיד יודע שיוכל לתרום לבית הספר בהתאם לתחום החוזק שלו. אנו רואים בבית הספר פרק משמעותי בחיי הילד, פרק המעצב את אישיותו, את ביטחונו העצמי ואת מיומנויות הבסיס שלו בתחומים השונים: הרגשי, החברתי והלימודי.

מה הניע אותך לייזום?

"לביה" ס הייתה שנה לא מוצלחת. מורים עזבו מסיבות שונות, ומצב זה השפיע על התנהלות ביה"ס. ביה"ס היה צריך משהו שיניע אותו קדימה ולא ידשדש באותם עניינים. התעורר הצורך  לפתח, לרענן, להעיר מחדש, להביא את  הניצוץ בעיניים. התעוררה הזדמנות לשנות. "עכשיו צריך לעשות משהו אחר".

עד כמה הרגשת שאת יכולה ליזום, ויש לך הכלים והמשאבים לכך?

"יחד עם "מפרש" הרגשתי שהתמיכה הייתה מעולה. היא הניעה אותי  ואת הצוות. התחלנו להאמין שזה אפשרי, שבמערכת החינוך אפשר לשנות. יש אפשרויות ויש כלים, רק צריך למצוא אותם ולהשתמש בהם".

במקום בו את נמצאת מה גילית על עצמך כיזמת?

"באופיי אני יזמת, אך השאיפה ליזום  התגברה מאוד. גיליתי שליוזמות יש כוח עצום להניע אותי ו"להכניס בי חיים",  אני נלהבת, שמחה ומגויסת – דבר  שגייס גם אחרים".

 

הרחבת מעגלי השותפים

היזמים נמצאים כיום בכל המעגלים: הורים, מורים ותלמידים.

הנהגת ההורים היא הפרטנר המרכזי, דרכם נעשה הקשר, והם גם יוזמים בעצמם.

ברמת המורים, אחת היוזמות היפות של חדר חשבון באה מאחת המורות.

התפתחה הנהגת תלמידים צעירה.

המיזם נתן לאנשים אפשרות להאמין שתוכניות אכן מתגשמות.

פרקטיקות וסדירויות לשיתוף וללמידת עמיתים  בידע, במיומנויות ובכלים בתהליך פיתוח יוזמה

  • ישיבות קבועות, שבועיות, לכלל הצוות ולצוות המוביל של המיזם
  • אחת לחודש – בית קפה לומד – עוסק בשיתוף ידע ובלמידת עמיתים
  • הליכה לימודית – 3 פעמים בשנה – כל הצוות משתתף – כל מורה צופה ונצפית.
  • השתלמויות (חלק מגמישות פדגוגית)

מנגנונים מתמרצים ומוקירים ליוזמות

בעיקר סביב ביקורים מבחוץ המאפשרים במה ומקום לספר ולשתף. קיימים פרגון והערכה.

פינוי זמן ומשאבים לפיתוח יוזמות

מפנים זמן לכל יוזמה, כמו חדר חשבון וכתיבת תוכנית לימודים.

שיתוף והזרמת מידע (דו-צדדי) על צרכים/על הזדמנויות/על אפשרויות השפעה

כמנהלת אני מחפשת ומזרימה – כל קול קורא. מורות מעלות צרכים, ומשם חושבים יחד איך לענות על הצרכים.

סדירויות לצוות לפיתוח יוזמות

נערכות השתלמויות מתוך הגמישות הפדגוגית. בית הקפה הלומד משרת גם את המטרה הזו.