נושא : פדגוגיות חדשניות (משחקית וכד')
רמת גיל : א'-ו'
שם המוסד החינוכי : חופית
שם מנהל/ת : ורד חנגלי משיח
מספר תלמידים : 280
מספר מורים/ות : 25
מגזר : יהודי
תאריך עדכון : 12/06/2017
סוג חינוך : רגיל
מחוז : מחוז מרכז
פיקוח : ממלכתי
תכנית מלווה : מפרש

מדוע יצאנו לדרך?

רצינו בית ספר אחר, למידה אחרת, ניצוץ בעיניים. רצינו לפרוץ את הכיתה למרחבים הסמוכים, חיפשנו גאוות יחידה ויציקת תוכן רלוונטי לחיי הילדים. " אנחנו הבית. הים הוא הבית".

החלום/תמונת העתיד  

חלום על בית ספר שמשתמש במרחבים האדירים שכבר קיימים בו ולא משתמש רק בכיתת הלימוד כחלק הארי של המיקום הפיזי; חלום על בית ספר המבין בקסם הקיים בסגנונות למידה שונים המניחים באמת את הילד במרכז, לא רק כסיסמה, אלא כדרך הוראה ולמידה. אך כמובן, ברורה הייתה לנו הידיעה כי סגנונות הוראה אינם מספיקים כדי להטמיע שינוי, שהרי לא הכיסאות ולא השולחנות הם הגורם המכריע לכך. רצינו לחלום בגדול וחיפשנו ליצוק תוכן אמיתי, תוכן ייחודי, גאוות יחידה שתאפיין רק את בית ספרנו. התבוננו בסביבה והבנו כי משאב טבעי אדיר נמצא חמש דקות הליכה מאתנו- חוף הים על כל היבטיו. וכבמטה קסם של ממש, הרגשנו כיצד החלום יכול לקרום עור וגידים, אם רק נחבר את הילדים לסביבה האותנטית שלהם, הסביבה שרבים מהם כלל אינם  מכירים לעומקה ואינם  מבינים את עוצמתה. מכאן נולד הרעיון "בית לאדם על שפת הים".
מטרות המיזם

  1.  "לשבור את הקירות" הפנימיים וליצור למידה באווירה פתוחה המתחשבת בשונות בין הילדים ומעודדת אותם לעשייה ולפיתוח חשיבה.
  2.  "לשבור את הקירות" הפנימיים וליצור למידה באווירה פתוחה המתחשבת בשונות בין הילדים ומעודדת אותם לעשייה ולפיתוח חשיבה.
  3. לגרום לבוגריו להיות ערים לסביבתם, לגלות כלפיה אכפתיות ואחריות ולפתח בתוכם יכולת מנהיגות סביבתית היוצאת מעולמם האישי אל עבר העולם החברתי-סביבתי- קהילתי.

קהל יעד צוות בית הספר ותלמידי בית הספר

האבנים הגדולות של המיזם

יציאה מהכיתה אל סביבה אינטראקטיבית הכוללת למידה, חקר, ניסוי, טעיה וגילוי, יצירתיות, חווייתית והשראה. הרחבת סגנונות ההוראה.

מה השגנו עד היום

התוצאות הצפויות

  • דרך ההוראה בבית הספר השתנתה.
  • הסקרנות בקרב תלמידי בית הספר עלתה. המורים נוטים יותר להדריך ופחות עושים מלמדים בהוראה פרונטלית.  מורי בית הספר יותר משוחררים, והתלמידים יותר עצמאיים.
  • שני מקצועות פותחו כאינטרדיסציפלינריים בהם מלמדות שתי מורות בשילוב מקצועי, שפה ואומנות ומדע ואומנות.

התוצאות הלא צפויות

  • קרה מהר מכפי שצופה.
  • השינוי מצא צוות מורים עם המון מוטיבציה, וכולם התגייסו לטובת המהלך.
  • במחקר מלווה של בית הספר נמצא כי אחוז היעדרויות המורים והתלמידים צנח מאז המיזם.
  • הביקורים הרבים בבית הספר מאז המיזם עושים לילדים טוב ונותנים להם תחושה שהם מיוחדים.
  • ביה"ס הפך להיות מודל וסיפור הצלחה.

דברים שלמדנו בדרך על המיזם  

  • שיתוף פעולה מכלל הצוות הוא הכרחי ומפתח יסודי להצלחה.
  • לא היה ניתן להגיע להישגים רק עם צוות מצומצם. רתימת הצוות כולו והשותפות המערכתית הפרו  את המיזם  והפכו את השינוי ליסודי, נוגע בליבת העשייה.
  • גילוי נוסף הוא ההורים. הם חלק בלתי נפרד. הם תומכים, עוזרים, משתתפים, והיום הם המשווקים הרציניים ביותר של בית הספר.

 

על בי"ס

 בית הספר היסודי "חופית" ממוקם על חוף ימה של ראשון לציון.הים על כל אוצרותיו הוא משאב ללמידה משמעותית רלוונטית וחווייתית בבית הספר ומקור להעצמה אישית. בבית ספרנו אנחנו מקיימים יחסי גומלין מיטביים בין הקהילה ובין הטבע בכלל והים בפרט, מתוך אמונה בחובה ובזכות בשמירת המערכת הימית המהווה משאב חברתי, כלכלי וסביבתי לדורות הבאים.  בוגרי בית הספר "חופית" ייצאו משעריו בעלי אחריות חברתית וכבוד לאדם ולסביבה, בעלי הנעה פנימית להיטיב עם הזולת ועם הטבע תוך חוויית מימוש עצמי.

 מוביל/ת המיזם

ורד חנגלי-משיח החלה את דרכה בהוראה בבית ספר "אביבים" בראשון לציון כמחנכת כיתות א'-ב'. כאשר עברה לאזור הדרום, עבדה בבית ספר "חופים" בקיבוץ יד מרדכי כמחנכת כיתות ב'-ג' וכרכזת החטיבה הצעירה. בהמשך שימשה במספר תפקידים: סגנית מנהלת, רכזת תכנית "אמירים" לפיתוח ולטיפוח מצוינות ורכזת שפה בית ספרית בבית ספר "דקל" באשקלון. את תפקידה כמנהלת בית ספר "חופית" החלה לפני שלוש שנים.

מה הניע אותך לייזום?

 "הדרייב שלי כאדם הוא לעשות, לגוון, להכניס אמביציה".

עד כמה הרגשת שאת יכולה ליזום, ויש לך  הכלים והמשאבים לכך?

"בהתחלה הייתי מאוד סקפטית כי חשבתי שיהיה קשה לפרוץ את המסגרות: פיקוח, עירייה, צוות, הורים, וחשבתי שקשה להגשים חלומות. ברגע שהתקבלתי ל"מפרש" ידעתי שאצליח. "מפרש" היא נקודת מפנה."

במקום בו את נמצאת, מה גילית על עצמך כיזם?

"גיליתי שיש לי ביטחון. אני חשה שאין דבר  שאינני יכולה להגשים. המיזם הוא חוויה מכוננת כי הצלחתי להוכיח לכולם שאני יכולה להגשים את החלום ולעשות עימו משהו גדול ומשמעותי. גיליתי שככל שהאנשים סביבי לא האמינו ברעיון, כך הייתי נחושה יותר להוציא אותו לפועל.  אך היו רגעים שגם רציתי לפרוש וכמעט נשברתי.

 

הרחבת מעגלי השותפים  ליזמות

שותפויות שיצרו עם פיתוח ויישום המיזם: עמותת צלול, עמותת אקואושן, בסיס צבאי סמוך, אגף החופים והאגמים

שותפויות שיצרו התנסויות והזדמנויות חדשות, לדוגמא,  בנייה של ימים משותפים עם הבסיס

פרקטיקות וסדירויות לשיתוף וללמידת עמיתים  בידע, במיומנויות ובכלים בתהליך פיתוח יוזמה

–  חדר מורים משתף, מדבר, מעלה ללא הרף רעיונות, מורים העוזרים זה לזה קבוצת ווטסאפ בית ספרית מאוד פעילה

מנגנונים מתמרצים ומוקירים ליוזמות

על כל במה אפשרית: ישיבות צוות, בפייסבוק,בווטסאפ- מודה , מוקירה ומפרגנת

כמו כן עושים תחקור לרעיונות שלא עולים יפה ומנסים ללמוד מה לא פעל ומדוע.

שיתוף והזרמת מידע (דו-צדדי) על צרכים/על הזדמנויות/על אפשרויות השפעה

קבוצת ווטסאפ בה כולם משתפים  רעיונות, תוכניות, מאמרים ודברים רלוונטים

סדירויות לצוות לפיתוח יוזמות

שעות צוות לעבודה בצוותים,  יצירת חלונות זמן בהם ניתן להיפגש

צוות מורים המרבה להשתלם מעבר למה שצריך.

 

ורד חנגלי – משיח