נושא : חינוך וקהילה
רמת גיל : א'-ו'
ישוב : ירושלים
שם המוסד החינוכי : קשת תלפז
שם מנהל/ת : שגית קליימן
מספר תלמידים : 475
מספר מורים/ות : 40
מגזר : יהודי
תאריך עדכון : 02/09/2019
סוג חינוך : רגיל
מחוז : מחוז מנח"י
פיקוח : ממלכתי
תכנית מלווה : משרד החינוך

המיזם פועל בבי"ס: חמש שנים

שנת פיתוח המיזם

 תשע"ד

מדוע יצאנו לדרך?

יצאנו לדרך על מנת ליצור קהילה משותפת של תלמידים המייצגת את הקהילה הירושלמית והישראלית. קהילת לומדים והורים המסוגלת להכיל בתוכה זהויות שונות מתוך מחויבות ערכית וחברתית עמוקה לייצר מהות משותפת ערכית לכולם. ההבנה כי ההפרדה בין זרמי החינוך הייתה אילוץ תקופתי שייתכן ואיננו עוד רלוונטי לקיום הנוכחי שלנו כקהילה ישראלית, והרצון לאפשר לשבור חיץ מלאכותי שייתכן וגורם לפילוג חברתי מתמשך בישראל.

החלום/ תמונת העתיד

החלום שלנו ביחס לחינוך המשלב הוא לייצר זרם חינוך עתידי בו תלמידים מרקעים תרבותיים, ערכיים, זהותיים ומשפחתיים שונים מוצאים שפה משותפת בבית ספר הנותן מקום וביטוי לזהותם האישית, תוך שהוא מאפשר ביניהם נקודות מפגש לשיח משותף על השונה והדומה שביניהם. החלום כולל מחשבות על הדרך לרתום את התלמידים למחשבה על הקיום המשותף כמשימה לאומית בה כל ישראל ערבים זה לזה, מתחילה במוכנות לשהות זה לצד זה.

מטרות המיזם ויעדיו

לאפשר לכמה זרמים חינוכיים, החינוך הדתי, החינוך החילוני והחינוך המסורתי ללמוד יחד בבית משותף מתוך הפרדה ושיתוף על פי הצורך. באופן המאפשר לכל אחד מן התלמידים להיחשף לזהות שונה משלו, ללמוד על זהותו שלו וליצור מארג משותף קהילתי הטרוגני המשמש כקהילה.

קהל היעד

קהל היעד של מיזם החינוך המשלב הוא הורים המעוניינים לפתוח צוהר וחלון לקהילה שאיננה בהכרח קהילת האם שלהם ולאפשר לידיהם ללמוד יחד עם קהילה זו. הורים אשר נותנים אמון במערכת חינוכית שתדע ללמד את ילדיהם באופן שאיננו מתבלבל או מגמגם על הזהות ממנו באו ובמקביל תאפשר להם להכיר מקרוב ובאופן אישי דרכי חיים ומנהגי תרבות ודת אחרים משלהם. 

האבנים הגדולות של המיזם

המיזם בנוי על יצירת צוות הוראה שהוא עצמו מגוון ומודע לגיוון

 שבתוכו. צוות זה עובד על הכרת ההבדלים בהגדרות הזהות והערכים של כל אחד מתוכו ומוצא דרכים לייצר שיח על אותם הבדלים באופן המפרה ומלמד את אנשי הצוות ולא בולם אותם או גורם לחשש. שיח זה מחייב לעתים הקשבה, ויתור ובעיקר התגמשות. אותו שיח בדיוק מלווה את קבוצת ההורים הנפגשת למפגשים קבועים (בית מדרש הורים)  בהם הקבוצה דנה בתכנים הגורמים לנו לתחושת מארג אחיד אנושי והתכנים הנתפסים כתהומות בינינו, באופן המאפשר שיג ושיח ולמידה וצמיחה אנושית משותפת.

דברים שלמדנו בדרך על המיזם

הדבר החשוב ביותר שלמדנו עד כה על מיזם השילוב הינו הדינמיות שלו. המארג הכולל דתיים חילוניים ומסורתיים במדינת ישראל הוא מארג משתנה, חי ונושם. גם מחוצה לקירות בית הספר. כל שינוי חברתי מחוץ לבית הספר במארג היחסים האלה משפיע על מה שקורה בחלל החינוכי. זרמים חדשים של קהילות הקמות ומתחזקות, ניואנסים חדשים של קהילות קיימות, נושאים פוליטיים, מדיניים וחברתיים מציפים בבית הספר את ההכרח לשוב ולהתחדש כל הזמן ולהמשיך להמציא מידי יום את הגלגל מחדש

על ביה"ס

התלמידים בבית ספרנו מגיעים מקבוצות שונות מאוד במרקמה החברתי של מדינת ישראל. חלקם באים מבתים בעלי זיקה למסורת ישראל, אחרים מיישמים בבתיהם את מנהגי הדת השונים- כל אחד בדרכו, ואחרים באים מרקע תרבותי שאינו כולל את הזיקה למסורת ישראל או לדת, אלא מייצגים מערכות ערכים אחרות, שונות ומגוונות מבחינה תרבותית.

בית ספרנו חרט על דגלו את הניסיון להביא את כל התלמידים האלו יחד, במאמץ להוביל למידה הדדית זה מזה, העמקת ההיכרות האישית בין הקבוצות ויצירת אפשרות לביטוי עצמי ייחודי בתוך סביבה רב תרבותית ומגוונת.

בבית ספרנו ישנה למידה והתייחסות לערכים משותפים וחברתיים מתוך נקודת הסתכלות אוניברסאלית ויהודית, באופן המעורר דיון והעמקה של החינוך הערכי.

בית הספר המשלב הוא דוגמא ליכולת לכבד את דרכי האחר מתוך היכרות עם צרכיו באופן שאינו מאיים או פוגע. הצלחתנו משמשת דוגמא לקיום מתוך רעות ואחווה הנחוץ כל כך בישראל ובמיוחד בירושלים.

מה הניע אותך ליזום?

גדלתי בבית משלב: אמא דתייה, אבא חילוני והרבה סובלנות וכבוד לשונות. הבנתי שההפרדה בין זרמי החינוך איננה  רלוונטית לקיום הנוכחי שלנו כקהילה ישראלית, והרצון ליצור מסגרת חינוכית שתפסיק את הפילוג חברתי המתמשך בישראל.

 הרגשתי שזה "צו השעה" של החברה הישראלית.

עד כמה הרגשת שאת יכולה ליזום, ויש לך הכלים והמשאבים לכך?

 במידה רבה.

צוות ההוראה והורי בית הספר היו שותפים למיזם והאמינו בחשיבותו והצלחתו.

קיבלנו את ברכת הדרך ממפקחת בית הספר וראש העיר ויצאנו לדרך.

היינו זקוקים להדרכה והרחבת הידע בתחום וקבלנו אותם מעמותת קשת ובהשתלמות מוסדית שבנינו לעצמנו בכוחות אנשי הצוות.

משרד החינוך עודד את היוזמה והרחיב את שעות התקן של בית הספר לביצוע היוזמה.

במקום בו את נמצאת, מה גילית על עצמך כיזם?

אם אתה  מאמין בזה ויכול לדמיין את זה אתה יכול לעשות את זה!

במידה וקיימים מספר מובילים ניתן לראיין כמה. עם פירוט קצר מי היה שותף לצוות.

הרחבת מעגלי השותפים  ליזמות: מתקיימים מידי פעם מפגשים עם בתי ספר משלבים נוספים.

לאחרונה הוקם במשרד החינוך אגף משלב שבעתיד יתן הדרכה ותמיכה לבתי הספר המשלבים.

מנגנונים מתמרצים ומוקירים ליוזמות:

שעות תקן לביצוע היוזמה (שעתיים שבועיות לכיתה) וגמול לרכז המוביך את המיזם.

פינוי זמן ומשאבים לפיתוח יוזמות:

יש לפנות זמן רב לפיתוח היוזמה:

הקמת ועדת היגוי עם הורים ומורים

ישיבות צוות קבועות במערכת לצוות החינוכי שמוביל את היוזמה

פגישות קבועות של רכז היוזמה ומנהל בית הספר

השתלמות מוסדית (שלוש שנים לפחות)

משאבים לאירועים קהילתיים