נושא : פדגוגיות חדשניות (משחקית וכד')
רמת גיל : א'-ו'
ישוב : ראש פינה
שם המוסד החינוכי : בית חינוך וילקומיץ ללימודי שדה וקהילה
שם מנהל/ת : אסנת רון רסקי
מספר תלמידים : 210
מספר מורים/ות : 45
מגזר : יהודי
תאריך עדכון : 08/07/2019
סוג חינוך : רגיל
מחוז : מחוז צפון
פיקוח : ממלכתי
תכנית מלווה : מפרש

 

 המיזם פועל בביה"ס  שנה שלישית.

שנת פיתוח המיזם

 2015

מדוע יצאנו לדרך?

זיהינו מספר מוקדי אי נחת – הנאה נמוכה מלמידה בקרב התלמידים, תחושת עומס, תחושת שייכות נמוכה וחוסר הערכה מצד הקהילה, מצד המורים ומצד ההורים.

החלום/ תמונת העתיד

בית החינוך יהווה מקום בו כל אחד מהקהילה הבית ספרית יביא לידי ביטוי מיטבי את כישוריו ואת יכולותיו החברתיות והלימודיות, מתוך בחירה במגוון סביבות למידה חווייתיות ומעצימות. 

הגדרה מחדש של גבולות בית הספר והרחבת הסביבות הקרובות (ראש פינה)  והרחוקות (הגליל המזרחי) תיעשינה תוך שימוש בטבע, במורשת ובקהילה ככלי לימוד פנים בית ספרי ומחוץ לו. הלמידה החווייתית במרחב חדש מהווה תשתית פיזית, תוכנית וערכית לתהליכי החינוך והלמידה, מעודדת את התלמיד לפעול מתוך מוטיבציה פנימית ולהתפתח מצרכן ידע ליוצר ידע ומפיצו.

מטרות המיזם ויעדיו

חיזוק תחושת השייכות של תלמידים, של מורים ושל הקהילה כמנוף לצמיחה ולהגברת המוטיבציה הפנימית ללמידה 

הפיכת בית החינוך למקום המצמיח בוגר ייחודי וערכי, בעל זיקה לשדה ובעל שייכות לקהילה ולסביבה בה הוא חי

קהל היעד

הצוות והתלמידים

מה השגנו ? (תוצאות צפויות/לא צפויות)

ברמת תלמידים

בכל הכיתות ג'- ו' מתקיימים תהליכי למידה מבוססת מקום.

לכל כיתה הייתה ימ"א אחרת שהותאמה על ידי המורים.

 תלמידים מביעים הרבה רצון, מוטיבציה ושמחה. 

ברמת הקהילה 

התעוררו התלהבות והתגייסות לשיתוף פעולה. רבים תורמים כ"מורי קהילה". 

ברמה מערכתית 

קיימת התעניינות רבה מצד גורמי חוץ של משרד החינוך. 

דברים שלמדנו בדרך על המיזם

נאה דורש ומקיים 

אוטונומיה לתלמידים מחייבת אוטונומיה למורים, וזהו תהליך בפני עצמו. 

קיים פרק זמן מסוים עד שתהליכים מתחילים  להתניע, להתקדם ולהבשיל. 

"זה לא היה קורה ללא חממת "מפרש" – החשיבות בליווי חיצוני לתהליך פיתוח מיזם 

על ביה"ס

בבית הספר הכפרי לומדים תלמידים מחתך סוציו-אקונומי מגוון, בסביבה עתירת משאבי טבע וסביבה ובקהילה שבין בוגריה אנשי אקדמיה בדימוס ומומחים בתחומם. 

בבית הספר כיתת חינוך מיוחד על אזורית לילדים בעלי קשיים רגשיים והתנהגותיים קשים המשולבים בכל חיי ביה"ס ובכיתות הרגילות. 

עם כניסת המנהלת, עבר ביה"ס  מהפכה בתחום התקשוב והפך לביה"ס מוביל תקשוב, חדשנות ויזמות במחוז צפון.

תקופה זו אופיינה גם בשיתופי פעולה הדוקים עם כל גופי הקהילה בראש פינה על מנת לייצר מעטפת חינוכית ותרבותית לכל באי ביה"ס.

מוביל/ת המיזם

תחילת הקריירה של אסנת הייתה כמדריכת בי"ס שדה. היא גרה בחווה חקלאית, בוגרת תואר ראשון להוראת המדעים ותואר שני בטכנולוגיות בחינוך.

בהוראה בביה"ס יסודי, עבדה במרכז המדעי והזואולוגי בצפת בפיתוח תוכניות למידה כמדריכת תקשוב, המשיכה בדרכה להוראת מדעים בחט"ב, כמחנכת וכרכזת שכבה.

כמורה זכתה ב"פרס רקנאטי למורה היזם" על הקמת אתר חיפוש מידע לתלמידים.

אסנת הגיעה לניהול מתוך אמונה שבתפקיד הזה תוכל להשפיע על שינוי בתפיסת החינוך וליצור מקום מצמיח ומעצים לילדים מתוך תחושת שייכות, טיפוח האוטונומיה וטיפוח המחויבות שלהם.

מה הניע אותך ליזום?

 "בער בי הרבה זמן ולא ידעתי איך. 

 יש אצלנו כיתות חינוך מיוחד וקהילת הורים מאוד מעורבת. להורים היו ציפיות שתהיה בביה"ס ייחודיות, ויהיה בו עומק. נוצר לחץ גדול, עד כדי משבר אמון בבית הספר, מצב שחייב התערבות ושינוי".

  • עד כמה הרגשת שאת יכולה ליזום,  ויש לך הכלים והמשאבים לכך? 
  • "מעט מאוד"
  • במקום בו את נמצאת, מה גילית על עצמך כיזמת?
  • " גיליתי שאני יודעת להגדיר את הכיוון, אבל גם יכולה להגשים, להוציא מהכוח אל הפועל. 

   זה לא היה שם לפני "מפרש".

הרחבת מעגלי השותפים  ליזמות המורות הפכו לשותפות ובגדול- 

 יצירת קהילה למיזם – "קהילה בראש" – מספר אמהות מביה"ס 

אימוץ כל שכבה ע"י שכבת קהילה: אמנים, ותיקי אפ, מתנדבים, חקלאים, תושבים חדשים והורים שכולים

 פרקטיקות וסדירויות לשיתוף וללמידת עמיתים  בידע, במיומנויות ובכלים בתהליך פיתוח יוזמה 

לא מספיק עדיין, כרגע אנחנו מבנים זאת. כל שכבה פיתחה את המודל ואת התהליך שלה. 

שיתופים התבצעו יותר לקראת הסוף. בסוף אפריל 2016 הייתה חשיפה של המיזם להורים ולקהילה.  עובדים כרגע על המשך השיתוף – הליכה לימודית, מורים צופים ועוד. 

 מנגנונים מתמרצים ומוקירים ליוזמות

כל שבוע יוצא מכתב שבו פינת חדשנות, וכל מורה הפועל בנושא מקבל הוקרה. 

את המכתב מקבלים גם מנהל מחלקת חינוך, המפקחת והמנחים האישיים מטעם "מפרש".

 פינוי זמן ומשאבים לפיתוח יוזמות 

במערכת יש לכל מורה שעת שהייה אחת לפחות – לפגישה עם הליווי מטעם המכון לחינוך דמוקרטי. פעם בשבוע מתקיימת עבודת צוותים או מליאה לחשיפה. 

סדירויות לצוות לפיתוח יוזמות 

כרגע עובדים על כך , הדבר קורה דרך החשיפות הקבועות ובעיקר סביב המיזם וסביב פיתוחו בכיוונים שונים. האוטונומיה למורים, כחלק מהאוטונומיה לתלמידים, תומכת בניצול הסדירות הזו.