נושא : פדגוגיה
רמת גיל : א'-ו'
ישוב : פרדס חנה
שם המוסד החינוכי : מרחבים
שם מנהל/ת : דבורה שמיר
מספר תלמידים : 234
מגזר : יהודי
תאריך עדכון : 12/06/2017
סוג חינוך : רגיל
מחוז : מחוז חיפה
פיקוח : ממלכתי
תכנית מלווה : מפרש

מדוע  יצאנו לדרך?

המיזם נולד מתוך התבוננות פנימה ומתוך הבנה של פער בלמידת  התלמידים. זיהינו בבית הספר תמונת מצב בה תלמידים רבים מגיעים ללא ציוד, ללא מוטיבציה ללמידה וללא הכנת המטלות הנדרשות. לעומת זאת בתוכניות החינוכיות הערכיות, בהן היו התלמידים פעילים, תורמים ואוטונומיים לבחירתם – הראו התלמידים אחריות ומוטיבציה גבוהה לתרום לבית הספר ולקהילה.

הרגשנו כי עלינו לערוך שינוי בתפיסת ההוראה-למידה, על מנת לתת מענים מיטביים להטרוגניות הרבה הקיימת בכל כיתה. השינוי נועד ליצור מצב בו התלמידים יהיו אחראים ללמידה שלהם, יוכלו לפעול מתוך הכוונה עצמית, מתוך הגדרת מטרות ומתוך עמידה ביעדים אישיים.

החלום/ תמונת העתיד

אנו מבקשים לראות תלמידים ומורים הבוחרים תחומי עניין ללמידה אחרת, מעניינת ורלוונטית. כמו  כן אנו מבקשים לייצר מסגרות למפגשי מורה-תלמיד בו המורה יסייע לתלמיד לבחון את נקודות החוזק הדורשות שיפור על מנת לייצר עבורו תוכנית אישית המגדירה יעדים ולעקוב עימו אחר תהליך הלמידה. אנו מבקשים ללמד את התלמיד להיות מודע לעצמו  ולתת לו את המענים הנדרשים עבורו כדי להצליח במסגרת הבית ספרית. אנו רוצים לראות את תלמידינו לוקחים אחריות אישית על הלמידה, דבר אשר יביא למוטיבציה ולמימוש עצמי. במיזם אנו נייצר מסגרת לפיתוח מקצועי עבור הצוות החינוכי על מנת ללמוד תיאוריות בנושא למידה דיפרנציאלית ולמידה רפלקטיבית המעודדת מוטיבציה ללמידה.

במיזם אנו רוצים להמשיך ולתת מענים לקבוצות  תלמידים שהשכילו לזהות עם מורה הדרך את נקודות החוזק.

 

מטרות המיזם

  1. הצמחת בוגר עצמאי, אוטונומי ואחראי ללמידה
  2. יצירת מסגרות בחירה עבור התלמידים והמורים
  3. אפשור מענה לצרכים האינדיבידואלים של תלמידים תוך מעקב אחר הלמידה והאחריות האישית.

 

קהל היעדתלמידים, צוות המורים  

 

אבנים גדולות ופירוט פעולות בכל אבן

מיזם "בשבילי האחריות" מושתת על העקרונות האלה: אחריות, בחירה, אוטונומיה, מסוגלות, קשר ושייכות. המיזם  יתמקד בשכבות ד'- ו' ויבוא לידי ביטוי בשינויים ארגוניים, פדגוגיים וסביבתיים.

ברמה הארגונית – תלמידי ביה"ס יבחרו מידי יום  אחד "משבילי האחריות" ויחולקו לקבוצות רב גילאיות. לכל תלמיד סדר יום אישי וייחודי, ומערכת השעות הבית ספרית תשקף גמישות פדגוגית.
ברמה הפדגוגית – צוות ביה"ס יעבור הכשרה וליווי פדגוגי בנושאים בהם עוסק המיזם. צוות ההוראה יפתח תוכניות ייחודיות, העוסקות בבחירה ובאוטונומיה.
כל תלמיד יקבל מורה דרך משמעותי, יחדיו יגדירו מטרות,יעקבו אחר העמידה ביעדים האישיים ויתרגלו לקיחת אחריות.
ברמה הסביבתית – מרחבי הלמידה של כיתות המיזם יתנו מענה ללמידה מסוג אחר, המקיימת מרחבי למידה פנים כיתתיים וחוץ כיתתיים.

מה השגנו עד היום(תוצאות צפויות/לא צפויות)

תוצאות צפויות

  1. מגוון שבילי בחירה עבור התלמידים במסגרות בחירה שונות
  2. לחלק מהתלמידים מורה דרך המלווה אותו בלמידה
  3. הקמת חדר תקשורת מקרבת העונה על צרכי המיזם
  4. הטמעת תכנית "איים של שקט"
  5. כלל המורים משתמשים במגוון דרכי הוראה כמענה להטרוגניות בכיתה.

תוצאות לא צפויות

  1. מספר התלמידים בעלי מורה דרך קטן מהמתוכנן
  2. יש צורך בהוספת קורסים לבחירה מאחר שקיימים תלמידים שכבר במהלך שנתיים למדו 4 קורסים מתוך ה-8.
  3. שעת מחול לכל שכבת ד'-ו' שהוקצתה לטובת שביל הבחירה, בעייתית מאחר שחסרה לשכבה שעת מחול כהכנה לטקסים.

 

דברים שלמדנו בדרך על המיזם

בצוות המורים טמון ידע רב ויכולת לחולל שינויים.

על ביה

בית הספר "מרחבים" בפרדס חנה טובל בעצים ובצמחיה מרובה, בו פינות חמד מטופחות ואווירה חמה ומשפחתית.
בבית הספר 235 תלמידים הלומדים ב- 10 כיתות, בשכבות א'- ו' הכוללות
2 כיתות חינוך מיוחד בשכבת א'-ב'.

בביה"ס תוכניות ייחודיות הנותנות מענה בתחום הערכי ובתחום ההעצמה האישית, והוא מספק לתלמידים פלטפורמות רבות להתפתחות אישית, חברתית וקהילתית בלמידה רב גילאית.
צוות בית הספר מורכב מוותיקים ומצעירים ומונה כ – 20 מורים. הצוות מסור, מקצועי, בעל מוטיבציה ורצון להביא את ביה"ס לשינוי ולחדשנות פדגוגית. הצוות עומד לרשותם של תלמידים בעלי צרכים אישיים מורכבים, מטפל במשפחותיהם ומסייע להן .  ביה"ס קשוב מאוד לאוכלוסיית ביה"ס כולה.

מובילת המיזם

דבורה שמיר מנהלת את בית הספר מזה 5 שנים.

במהלך 20 שנים במערכת החינוך מילאה דבורה תפקידים רבים: מחנכת, רכזת תקשוב, רכזת פדגוגית וסגנית מנהלת.
היא הגיעה לתפקיד הניהול מתוך הרצון להשפיע, להוביל, ליזום ולהתוות דרך חינוכית ייחודית, תוך הדרכה, ליווי ומתן דוגמה אישית.
האמונה שלה היא שתפקידו של בית הספר הוא לפתח בוגר להיות לומד עצמאי, סקרן, חוקר, שואל שאלות, ערכי, תרבותי ותורם לקהילה.
חשוב לה לראות בביה"ס תלמידים חדורי מוטיבציה ללמידה, תלמידים שרוצים ללמוד, נהנים מהלמידה ותורמים לקהילה ולסביבה.

השינויים החיוביים המתחוללים בביה"ס במהלך השנים האחרונות מאפשרים להוביל לשינוי ולצמיחה. .

מה הניע אותך ליזום?

הצורך להוביל שינוי ולהתמודד עם אי נחת בבית הספר. לא לקבל את הדברים כמובנים מאליהם אלא לחולל שינוי ולהפוך את הצורך שעולה להזדמנות לשינוי ושיפור.

עד כמה הרגשת שאת יכולה ליזום ויש לך  הכלים והמשאבים לכך?

תכנית "מפרש" נתנה בידי את כלי הלמידה לבניית מיזם עבור הצורך שעלה. מסגרת הלמידה ב"מפרש" איפשרה לי ללמוד מקהילת מנהלים שמתמודדים עם צרכים שונים, ללמוד מהם ולצמוח יחד איתם. "מפרש" הביאה לתוך המפגשים מומחי תוכן שסייעו בידי לבנות את המיזם ולפתח אותו.

במקום בו את נמצאת, מה גילית על עצמך כיזמת?

גיליתי על עצמי שכשאני מגדירה לעצמי מטרות אני יכולה להגיע אליהם. כאשר ניתנים לי כלים אני יודעת להשתמש בהם. גיליתי יחד עם הצוות שאפשר לחשוב "מחוץ לקופסא" ולחלום…

בנוסף, רכשתי כלים אותם אני יכולה להנחיל לצוות החינוכי ומשם לתלמידים, ולעודד לכך שביה"ס יהפוך לארגון יזמי.

הרחבת מעגלי השותפים  ליזמות

צוות חינוכי, תלמידים. בעלי יוזמות בביה"ס יותר ממוזמנים לפתח יוזמות בתוך ביה"ס.

פרקטיקות וסדירויות לשיתוף וללמידת עמיתים  בידע, במיומנויות ובכלים בתהליך פיתוח יוזמה

לשיתוף ולמידת עמיתים של ידע, מיומנויות וכלים בתהליך פיתוח יוזמה: מפגשי צוות – למידה מהצלחות – שיתוף בפרקטיקות  המעוררות מוטיבציה בלמידה.

פיתוח קורס חדש ב"שביל הבחירה" בנושא יזמות להקניית מיומנויות לתלמידי כיתות ד'-ו' לפיתוח יוזמות.

מנגנונים מתמרצים ומוקירים ליוזמות

הוקרה בישיבות צוות, הוקרה בפוסטר אישי ליוזמה אישית של תלמידים.

פינוי זמן ומשאבים לפיתוח יוזמות

שעות ישיבות צוות.

שיתוף והזרמת מידע (דו-צדדי) על צרכים/על הזדמנויות/על אפשרויות השפעה

שיתוף הצוות החינוכי בקולות קוראים לפיתוח יוזמות, קריאה לפיתוח יוזמות אישיות בתוך ביה"ס.

 סדירויות לצוות לפיתוח יוזמות

כל איש צוות שיש בידו יוזמה מוזמן לפנות לצוות הניהול של ביה"ס עם רציונל היוזמה וקבלת סיוע לפיתוח ויישום.

 

 

איים של שקט" –

אתר בית הספר : http://www.merhavim.edu1.org.il

חומוס ציפס סלט