נושא : אחר
רמת גיל : ז'-יב'
ישוב : ירושלים
שם המוסד החינוכי : תיכון הרטמן לבנים
שם מנהל/ת : שאול דוד
מספר תלמידים : 369
מספר מורים/ות : 80
מגזר : יהודי
תאריך עדכון : 16/04/2018
סוג חינוך : רגיל
פיקוח : ממלכתי דתי
תכנית מלווה : משרד החינוך

זהות יהודית צומחת ממפגש

פיתוח של מודל פשוט, גמיש ובר יישום ליצירה של 'מפגש בונה זהות' מכל חוויה בחיי בית הספר. המודל מיושם כרגע דרך שלוש זרועות של פעילות: בתי מדרש מגדר, בתי מדרש דמוקרטיה ויהדות ותכנית המעורבות החברתית

מודל המאפשר לגבש תהליך של מפגש בונה זהות מכל חוויה חינוכית (סרט, הרצאה, שיחת משמעת או טיול), בתהליך קצר ומסודר. המודל מאפשר לתכנים לחדור את הקליפות ואת הגורמים המעכבים ולאפשר חיבור מהיר של הצרכנים (תלמידים ומורים) אל התכנים הרלוונטיים.

זוהי טכניקה נדרשת בעידן הנוכחי בחינוך. היא מאפשרת למורים להמשיך להיות רלוונטיים גם בעידן הדיגיטלי של ימינו
למה יצאנו לדרך?

 

ראינו את בית הספר כ'מקום בונה זהות'. הבנו שצריך דרך פעולה או מודל ברור כדי שנקודת מבט זו תהיה נוכחת בכל פעולות בית הספר.

הנחות יסוד, ערכים ותיאוריות בבסיס המוצר

בית ספר הוא מכלול של אירועים וחוויות מגוונות. קיומו של 'חוט מקשר' בין כל הפעולות והאירועים הוא דבר חיוני לתלמידים ולצוות.

תיאוריות ומקורות השראה

  • תרבות בית המדרש בעולם היהודי לדורותיו
  • הרעיון של 'אני – אתה', במשנתו של מרטין בובר

קהל יעד של המיזם מוצר

צוות חינוכי בבתי ספר

תלמידים בבית ספר תיכון

התועלות הצפויות מהמיזם/מוצר

התועלת העיקרית היא מיקוד של המבט החינוכי בבית הספר. המורה שנחשף אל המוצר מבין באופן ברור יותר מה מתאים ומה לא מתאים לעבודתו החינוכית.

תוצאות והשפעות שהושגו בפועל

נוכחות מוגברת של שיח חווייתי בבית הספר

התהוות של מסגרות מפגש עצמאיות

שיפור באקלים הבית ספרי

טיפים על המוצר

להתחיל בהפעלת המוצר בקרב הצוות, לפני השימוש בו בקרב התלמידים. יש יתרון עצום לאנשי צוות שחוו את המוצר בעצמם.

לפתח שפה פנימית וייחודית לארגון שמפעיל את המוצר. שפה זו מסמנת את הגבולות בין החדש ובין הישן.

שלב התפתחותי

מוצר לקראת יישום

 

בית הספר יהווה בית לימוד ומקום לעיצוב דמותו של יהודי דתי, המשתייך לקהילה הדתית ומחויב לשמירת מצוות שמרגיש בבית בעולם מודרני, דמוקרטי ורב גוני. אנו דוגלים בדו שיח ובמפגש מתמיד בין העולם היהודי ובין העולם הכללי הלא יהודי על היבטיו המדעיים והערכיים.

אנו מאמינים בכוחו של  דו שיח זה להעמיק את הזיקה למורשת תוך הזדהות ויצירת חוויה אישית ולימוד תורה יצירתי ואקטואלי

חברי צוות המיזם

אמתי הראש: מוביל המיזם.

יהודית לזר: מעריכה ומתעדת.

שאול דוד, חנן צוקר, דורית גלסר, נעמי מנדל, אבידן פרידמן: חברי צוות.

יועצים מלוויםֿ

ד"ר ירון שוורץ: רכז תכנית המגדר באוניברסיטת בן גוריון בנגב

 

קולם של חברי הצוות

המיזם מציב אופק חדש לעשייה החינוכית״

״המיזם מאפשר לי להכיר טוב יותר את בית הספר״

״מדובר בצורך אמיתי, לעשות עוד משהו טוב בעולם החינוך״

 

מנגנונים, כלים וסדירויות 

  1. מפגשים קבועים של צוות הפיתוח
  2. אירועי חשיפה לשאר חברי הצוות החינוכי
  3. דיווח התקדמות שנתי להורים
  4. שימוש מכוון בשפה החדשה שנוצרה תוך כדי פיתוח המוצר

דברים שלמדנו בדרך וטיפים ליזמים חינוכיים

למדנו להפגש עם עצמנו.

למדנו גם להעמיד בכל דיון מישהו שחושב הפוך ושואל שאלות קשות.

לחפש את הרעיון קרוב, בליבת העשייה. לנתח את מה שעובד כדי להבין מה באמת עובד שם, ולא להסס לשנות כיוון כשצריך.

ממשקים עם גורמים אחרים

תכנית המגדר פורסמה והוצגה במספר במות בשנתיים האחרונות בשל הייחודיות שלה וקשורה לרעיון הניסוי "זהות יהודית":

  • פרק בסדרת הרצאות באוניברסיטה המשודרת בנושא פמיניזם
  • כנס בנוגע לחינוך ומגדר שהתקיים בשוודיה 
  • מגזין של אוניברסיטת בר אילן
תגיות