נושא : אמנויות
רמת גיל : גן
ישוב : חולון
שם המוסד החינוכי : גן דיגיטף
שם מנהל/ת : סי מלר
מספר תלמידים : 32
מספר מורים/ות : 3
מגזר : יהודי
תאריך עדכון : 12/04/2018
סוג חינוך : רגיל
תכנית מלווה : משרד החינוך

תנועת המייקרס בגן הילדים

הילדים ו/או הצוות בוחרים תוצר שהם רוצים ליצור ולומדים באמצעות פרוייקט יצירת מוצר זה.

במהלך למידה מסוג זה מתרחשים מספר תהליכים:

  1. נקבעים מראש ערכים ומיומנויות אותם רוצים לקדם.
  2. חוקרים את נושא הלימוד דרך מגוון מדיות ודיסצפלינות.
  3. יוצרים בקבוצות עבודה את התוצר תוך שילוב בין מלאכות עבר (נגרות, תפירה, פיסול) לטכנולוגיה מתקדמת (מדפסות תלת מימד, סורק, טאבלטים, מאגרי מידע באינטרנט וכו').
  4. המרחב הלימודי מסייע לתהליך היצירה (סדנת עבודה עשירה, פינות נושא).

מערך הייצור/למידה כולל מדריך טכנולוגי אחד, 3 מדפסות תלת מימד, טאבלט ושתי מצלמות דיגיטליות.

החלטנו להתחיל בפרויקט ליצירת צעצועים ומחוסר תקציבים השתמשנו בצעצועים ישנים ומוצרי חשמל מקולקלים שפירקנו כמקור לרכיבים לצעצועים החדשים.  העשרנו את הסדנא, הקמנו נגריה ובסוף השנה, כשבדקנו באינטרנט מי עוד עושה עבודה דומה לשלנו, גילינו שאנחנו תואמים אחד לאחד לתנועת המייקרס בארה"ב.

הצורך – למה יצאנו לדרך?

רצינו לפתח בגן דרכי הוראה ללמידה משמעותית שיהיו רלוונטיים ללומד במאה ה-21. היה חשוב לנו במיוחד לאפשר לילדים לפתח את הרעיונות שלהם ולהגשים חלומות.

הנחות יסוד, ערכים ותיאוריות בבסיס המוצר

שלוש הנחות היסוד שלנו הן:

  1. ילד לומד תוך כדי התנסות
  2. קל לעודד ילד להיות פעיל כאשר הנושא קרוב ללבו.
  3. כאשר ילד בוחר נושא, המבוגר יכול לדאוג לכך שבמהלך הלמידה ישולבו ערכים משמעותיים ומגוון תחומי ידע שיאפשרו למידה משמעותית ועמוקה.

תיאוריות ומקורות השראה

The makers movement

למידה מבוססת פרוייקטים

קונסטרוקטיביזם

קהל יעד של המיזם מוצר

4-100

התועלות הצפויות מהמיזם/מוצר

  • פיתוח מיומנויות לומד (יצירתיות, עבודת צוות, תהליכי למידה דרך פרויקטים)
  • הכרות עם טכנולוגיה עכשווית ומלאכות יד מגוונות.
  • הגשמת חלומות- הילדים יצרו תוצרים עליהם הם חולמים.

תוצאות והשפעות שהושגו בפועל

מצאנו כי גישת הפרויקטים מכניסה המון עניין ומוטיבציה ללמוד, אצל הילדים והצוות גם יחד.

גילינו פרץ של יצירתיות, יוזמה (ילדים+צוות), למידה של תחומים של צפויים הנדרשים תוך כדי עבודה.

למרות שהפרויקט עליו עובדים הילדים מאד מוגדר, הוא פותח דלתות מסקרנות המובילות לפרויקטים נוספים.

טיפים על המוצר

כדי להכניס את תנועת המייקרס למערכת החינוך יש צורך ב-3 כלים עיקריים:

  1. הכשרה של הצוות בתחום הלמידה, באמצעות פרויקטים
  2. הקמת סדנת למידה עשירה ליצירה
  3. שילוב מלאכות עבר, הווה ועתיד

שלב התפתחותי

מוצר בשלבי פיתוח

 

חזון הגן

גן אשר בו חולמים, יוזמים ומתנסים בגישות חינוכיות ההולמות את העידן הנוכחי. שילוב טכנולוגיה בתהליך הלמידה ופיתוח מיומנויות לומד הנדרשות במאה ה-21.

חברי צוות המיזם

סי מלר- מנהלת הגן- פיתוח תכניות למידה ויישום בשטח.

אור שובל- מדריך טכנולוגי- פיתוח תכניות למידה ויישום בשטח.

דרור בר יוסף- המכון לחינוך דמוקרטי- פיתוח גישת ה-PBL  בגן.

יועצים מלוויםֿ

דרור בר יוסף- המכון לחינוך דמוקרטי

קולם של חברי הצוות

סי מלר

רציתי לפתח את כישורי ההוראה שלי בדרך שתתאים ללומד במאה ה-21 ולפתח דרכים ללמידה משמעותית. מקור ההשראה שלי היתה קבוצת ילדים יצירתיים שלימדתי בשנת הסטאז' אשר לימדו אותי לעבוד דרך פרויקטים.

דרור בר יוסף

אני חושב שיש ב-PBL (למידה מבוססת פרויקטים) כלים חשיבתיים מעולים שמאפשרים לאנשים להגשים את הרעיונות שלהם.

 

מנגנונים, כלים וסדירויות 

תהליך פיתוח הפרויקטים פרוס באופן מתוכנן על פני שנת הלימודים.

דברים שלמדנו בדרך וטיפים ליזמים חינוכיים

  1. חשוב לקבוע ערך מוביל עוד בתחילת הפרויקט. הדבר מקנה עומק לפרויקט ומסייע לכך שהמיקוד יהיה לא רק בתוצר ובמיומנויות אלא גם בערך זה.
  2. חשוב לתעד את התהליך לשם למידה ומטה-קוגניציה של הצוות ושל הילדים כאחד.
  3. יש עדיפות ליזום פרויקטים קבוצתיים בגן על פני פרויקטים אישיים. מפאת רוחב היריעה.

ממשקים עם גורמים אחרים

גישת למידה מבוססת פרויקטים לעיתים זולגת לבית – הילדים ממשיכים להתנסות וליזום פרויקטים גם בבתיהם, עם משפחותיהם. זו הזדמנות נהדרת לערב הורים בלמידה, גם בתהליך הפיתוח עצמו וגם בימי השיא בהם מוצגים הפרויקטים.