נושא : אחר
רמת גיל : גן
ישוב : עין כרם
שם המוסד החינוכי : גן מעיין
שם מנהל/ת : מליחי ורד
מספר תלמידים : 25
מספר מורים/ות : 2
מגזר : יהודי
סוג חינוך : רגיל
תכנית מלווה : משרד החינוך

המשחק? אפשר גם אחרת
פיתוח מודל לרכישת מיומנויות וכישורי חיים באמצעות תכנון והפקת משחקים כאורח חיים בגן הילדים. מהווה אתגר קוגניטיבי יצירתי ובקורתי. תכנון והפקת משחקים כאורח חיים, יסייעו לילדים ברכישת מיומנויות וכישורי חיים.

התהליך יענה על מטרות פדגוגיות נרחבות בתחום הקוגניטיבי ובתחום  החברתי/רגשי. דרך הכנת המשחקים תעניק לילדים עוצמה, מתוך שהיא מזמנת להם הפקת תוצר שימושי ופומבי, בדרך ייחודית ותוך פיתוח חשיבה עצמאית, יצירתית וביקורתית.

המוצר הוא ארגז כלים פדגוגי משובח המעוגן בתפיסת המשחק מנקודות מבט לא שגרתיות

רכיבי המוצר כוללים:

  • חשיבה פורצת בתפיסת המשחק: כשפה, כדרך, וככלי. רעיון המוצר שלנו נשען על מודלים תיאורטיים העוסקים בתפיסת  חשיבות המשחק ובמשחקיות.
  • סביבה לימודית מטפחת מכוונות עצמית – ארגון מרחבים מזמינים למימוש התפיסה המשחקית-פדגוגית, השפה, התהליכים והכלים.
  • תהליכים ייחודיים מכוונים למידה עצמית, דינמיים וצומחים : תהליך העבודה בגן נעשה במספר מישורים
    • הכרת תבניות משחקיות: בשלבים הראשונים של השנה הילדים יכירו תבניות המשחק השונות וילמדו להשתמש בהן

פיתוח והפקת משחקים:  לאחר שהילדים הכירו את התבניות, הם יתנסו בסדנה בהפקת משחקים, בשיתוף פעולה עם הצוות או עם אחד הילדים המיומן בתבניות המשחקיות. דרך העבודה בהפקת המשחק הנה עצמאית על קירות תלויות התבניות המשחקיות שהילדים לומדים להכיר בשגרת היומיום ובסיוען הם לומדים לפתח כרטיסיות עם תוכן שמעניין אותם וללמד את החברים לשחק במשחק שיצרו.
למה יצאנו לדרך?
בכל שנה מרחפת מעל ראשנו סכנת סגירה. מתוך המצוקה השכונתית והגנית שלי, ובעקבות קורס שעברתי בנושא הנחיית קבוצה דרך המשחק, בחרתי לחפש תכנית ייחודית לגן על מנת למשוך אוכלוסייה ולגרום לוועד השכונה להילחם על הגן.
הנחות יסוד, ערכים ותיאוריות בבסיס המוצר
ערכים והנחות יסוד
אנחנו מאמינות בפיתוח גמיש, דינמי, משתנה המתאים עצמו ועונה לצרכי לומדים, לצרכי גננת, ליעדי מערכת. על כן, בכל שנה אנחנו  חושבות מחדש ומסערות מוחין על השאלה:"איך נוביל את הניסוי השנה?"

האתגר הוא לחדש את המודל בכל שנה כדי להתאימו לגיל ולצרכי הילדים.  כך נוספים כלים ותובנות לתוך ארגז הכלים הפעיל.  יש לנו מספר שותפות לחשיבה: מנהלת הגן, סייעת ויועצת וכן, מפקחת, מדריכה ועמיתות לשיח במפגשי הדרכה.

אנחנו גם מפתחות בגן תרבות חשיבה של התמודדות עם אתגרים של עמימות וצרכים משתנים הדורשים פתרונות יצירתיים בזמן אמת באמצעות שפת המשחק.

שלוש הנחות היסוד היסוד שלנו:

  • אין אמת אחת, והידע הוא ידע פתוח ונגיש לציבור הנבנה במסלולים שונים: לעיתים ספירלי, לעיתים לינארי, לעתים במבוך מבורך המייצר חידושים והמצאות.
  • שימוש בכל החושים להעצמת החוויה של התכנון,  הפיתוח והיישום של ארגז הכלים הפדגוגי.

תיאוריות ומקורות השראה
המודל של סקאגר (1984), מציג מאפיינים המתאימים לסביבה לימודית המטפחת מכוונות עצמית בלמידה. בבסיס המודל יש הבחנה בין מאפייני הלומד בעל הכוונה העצמית ובין מאפייני הסביבה הלימודית המטפחת לומד בעל הכוונה עצמית. זיהינו בתרבות המשחק המתפתחת בגן ביטוי  לפיתוח יזמות תפקודי הלומד במאה ה-21 על פי קטגוריות שלעיל.
קהל יעד של המיזם מוצר
המוצר רלוונטי לכל אוכלוסיית יעד במסגרת חינוכית:

  • אוכלוסיית הגן –  ילדי השכונה וילדים מחוצה לה, בגילאי 4-5 שנים
  • יתכן שהמוצר יכול להתאים גם לילדים צעירים בני 3-4,  לאחר שיותאם לגילאים אלה
  • ניתן לבנות תכנית רצף ליישום המשך עם ילדי כיתה א' (בוגרי גן "המעין") בהתאמת לתוכנית הלימודים של בתי הספר.
  • ניתן להתאים את המוצר   לילדים בחינוך מיוחד,   כמנוף להעצמה ולטיפוח תפקודי לומדים בעלי צרכים מיוחדים.
  • הצוותים חינוכיים בגן (גננת, גננת משלימה, גננת שילוב…). בתהליכי הפיתוח המקצועי, כדאי לצייד כל גננת בארגז הכלים.

התועלות הצפויות מהמיזם/מוצר
המוצר שלנו מציע שתי תועלות עיקריות:

  • העצמת המחנכת בעבודתה החינוכית.
  • טיפוח לומד בעל מכוונות עצמית החווה שילוב כל תפקודי הלמידה.

דוגמא

הלומד הכין משחק מסלול לטיול של משפחתו בחופשת סוכות. בפיתוח המשחק הוא השתמש בתפקודי הלומד "יוזמה" ו"אוטונומיה" ולמד לא לחשוש מבחירת נושאים שאינם פופולריים ואף מערערים על החשיבה המקובלת.

במקרה אחר, הילד למד על ערך הגמישות. הוא למד כיצד לשנות מטרות ואופני למידה תוך כדי פיתוח המשחק וכיצד להשתמש בגישה של חקר, ניסוי וטעייה.  ילד זה ידע שבשעת כישלון- אפשר להתמודד אתו מתוך גישה מסתגלת.
תוצאות והשפעות שהושגו בפועל
חלה התקדמות משמעותית בלמידה של הילדים, בכל תחומי החרמ"ש (חברתי, רגשי, מוטורי ושכלי) . נתוני ההתקדמות מבוססים על הערכת הילדים בתחילת השנה, באמצעיתה ובסופה. הערכה זו בוצעה ע"י תצפיות בשיטה של  תכנית ״מבטים- למידה תוך כדי תנועה״.

חלה התפתחות גם ברמה האישית שלי כגננת. דרך הפדגוגיה שלי השתנתה לבלי היכר, פיתחתי הקשבה, גמישות ויצירתיות  לכל מחשבה או שאלה של הילדים. גיליתי יתר פתיחות וערנות בדרך ההוראה ששינתה את פני הלמידה בגן והפכה אותה ליותר

אינטגרטיבית, הקשרית וקונסטרוקטיביסטית (מבוססת על הבניית ידע באמצעות עשיה).

הניסוי פרץ את הגבולות שבין הגן לבתי הילדים. גילינו שהם מגיעים לגן עם משחקים תוצרת בית.
שלב התפתחותי
מוצר בשלב  פיתוח

חזון הגו

התפתחות  ידע וחשיבה מסדר גבוה, רכישת מיומנויות וכישורי חיים בדרך חווייתית מעצימה, עם אנרגיה יומיומית מתחדשת הזורמת אל התהליך מהלומדים. כשהגננת מזמנת, מאפשרת, ממשיגה, מניעה ומונעת  ותוך כך משכללת בעצמה את ארגז הכלים המקצועי.

בבסיס החזון, עומדת  הגישה ההבנייתית, הדינמית והמשתנה, החותרת למכוונות עצמית בלמידה. כשהילדים עצמם יוזמים, מתכננים, חוקרים, ממציאים ומפיקים משחקים דידקטיים תוך התנסויות בתבניות פתוחות ורב תכליתיות. בתהליך כזה מאתגרים הם את עצמם  בכל יום מחדש ביזמות, במחקר ובפיתוח ובהפקה אשר התוצר הוא רווחי התהליך והמוצר השימושי המשחקי גם יחד.

חברי צוות המיזם

ורד מליחי – מנהלת הגן

סייעת הגן: אילנית הררי

יועצים מלוויםֿ

זיוה אמיר – יועצת חינוכית

קולם של חברי הצוות

ורד

דרך התבוננות בתהליכי משחק של ילדי הגן למדתי לראות שאפשר לפתח את החשיבה והלמידה בצורה משמעותית וחווייתית כאחד. דרכי המשחק של ילדים גרמו לי לחשוב שכל משחק יכול להוות נקודת פתיחה משמעותית ופריצת דרך לחשיבה גבוהה בקרב הילדים. הבנתי גם שגמישות המחשבתית שלהם מאפשר להם לשנות את כללי המשחק, במהלך המשחק עצמו!

אילנית

כשורד הציעה את הרעיון הייתי סקפטית ולא ידעתי עד כמה נצליח להכניס את הנושא לגן. כשראיתי שהוא שהוא משתלב בתוכנית הלימודים של הגן ושהילדים מתפתחים יפה החלטתי לקחת חלק משמעותי בניסוי. היום אני יוזמת ומפתחת עם ורד רעיונות שהילדים ממציאים, ומאוד שמחה להיות שותפה לתהליך.

 

מנגנונים, כלים וסדירויות 

אנחנו מפעילות מספר סדירויות במהלך הניסוי:

  • תיעוד מתמיד של המתרחש בזירה החינוכית-משחקית בגן, ושל תהליך פיתוח ארגז הכלים
  • ניתוח סיטואציות במהלך המשחק – כך אני לומדת אם הילדים הפנימו את התוכן במשחק ואת כללי המשחק שהומצא.
  • איסוף נתונים על הילדים, באופן רציף
  • הערכת הילדים בתחילת השנה באמצע ובסוף השנה.
  • למידה תוך כדי תנועה.

דברים שלמדנו בדרך וטיפים ליזמים חינוכיים

בתחילת השנה התוודעתי לפערים התפתחותיים משמעותיים בקרב ילדי הגן. החלטתי לשנות את רמת המשחקים ולפשט אותם, על מנת ליידד את הילדים עם העולם המשחקי שיצרתי.

הייתי צריכה  לשנות את המוצר ולהפוך את היוצרות –  שלפתי מארגז הכלים האישי שלי גמישות, רפלקטיביות, העזה ויצירתיות ובשפה משחקית וכלים משחקיים.  הילדים ואני עבדנו ביחד על שינוי המטרות, התוכן והכלים. יצאנו  למסע למידה מרתק ומאפשר, ההולם את יכולות הלומדים ומניעות אותם מתוך מכוונות עצמית.

ממשקים עם גורמים אחרים

חשוב לערוך כל תקופה מפגשי היגוי  בהן הגננת/מורה מספרת על המתרחש בשטח ולחשוב יחד עם השותפים  איך לשנות/ להקל על התכנית ולהנגיש אותה לקהל היעד. החל בשנת הניסוי הראשונה, אני מזמנת מפגש וועדת היגוי בה אני מספרת על המתרחש בשטח, ויחד עם חברות הוועדה, ורד, זיוה, חיה ומרב סליימן  מפקחת גני ילדים אנו חושבות על ״פנינו לאן?״.