נושא : אחר
רמת גיל : א'-ח'
ישוב : אשקלון
שם המוסד החינוכי : אור חיה
שם מנהל/ת : חני וולף
מספר תלמידים : 240
מספר מורים/ות : 25
מגזר : יהודי
סוג חינוך : רגיל
מחוז : מחוז דרום
פיקוח : ממלכתי דתי
תכנית מלווה : משרד החינוך

שליחות בהנע/אה

התכנית מתחלקת ל-3 תחומים הקשורים זה בזה ומניעים אחד את השני:

דלק– חינוך להכוונה עצמית באמצעות הנעה פנימית וחיבור לכל מה שעושים.

כלים– לפי מודל ״שבעת ההרגלים לאנשים אפקטיביים במיוחד״ של סטיבן קובי.

יעד-הפנמת ערך השליחות, לדעת להתקדם על פי המפה שניתנה לנו, התורה.

מרכיבי המוצר:

כלים:

תלב"ס הכולל את 12 הבטחות השליחות, המתחלקים לדלק, כלים ויעד, כאשר כל אחד מהם, מתחבר עם תחום דעת והם נלמדים ביחד. חיבור הערכים עם תחומי הדעת, באים לידי ביטוי באמצעות חיבור תוכני, כלי יישומי, והערכה.

שימוש בכלי המנהיגות בתחומי הדעת השונים ובסיטואציות שונות בחיי התלמידה.

דלק

קבוצות הנעה- ליווי תהליכים אישיים באמצעות מורה- מנטור, תוך שימת דגש על פיתוח שיח רגשי להטמעת ההרגלים וערך תחושת השליחות.

יעד

פרויקט שליחות כיתתי ואישי עם הפנים לקהילה.

חקר שליחות- מפגשים עם שליחות ובתי חב"ד.

מורות בית הספר מתנדבות בקהילה ובבית ההספר ומהוות דוגמא אישית לערך השליחות.

למה יצאנו לדרך?

במהלך שנות ביה"ס, קיימנו פעולות שונות להטמעת ערכי השליחות ולהתנסות בשליחות, אך לא הרגשנו שהתלמידות הפנימו מספיק את הנלמד וקיבלו כלים שיסייעו להן להיות שליחות אפקטיביות בעתיד.

בבחינת הדברים, נוכחנו לדעת כי לא תמיד התלמידות שהצטיינו בפעילות החברתית- ערכית בגילאי יסודי נמוכים, אכן הצטיינו בכך גם בגילאים בוגרים יותר.

נתקלנו בתלמידות שבגרו אצלנו בביה"ס, שאינן חדורות בתחושת שליחות וחשיבה על הזולת.

בעקבות הקונפליקט הקיים פעמים רבות בין אורח החיים בביה"ס  ואורח החיים בבית, הרגשנו כי עלינו לתת לתלמידות מענה שילך איתן לכל מקום בו הן נמצאות. המענה צריך להיות פנימי, לא תלוי מקום וזמן ובוודאי לא תלוי מורה או מסגרת מחייבת. הבנו כי על מנת לצפות מתלמידותינו להיות בעלות השפעה בעתיד, אנו נדרשים להעניק להן כלים שיאפשרו להן לעשות זאת ביעילות, לחוש תחושת ביטחון ומסוגלות ולחוות הצלחות.

הנחות יסוד, ערכים ותיאוריות בבסיס המוצר

ערכים והנחות יסוד

הערך שעליו מבוסס הניסוי הוא שלכל אדם נתנה שליחות בעולם שהיא רק שלו ובאמצעותה עליו לתרום לשלמות העולם. " נשמה יורדת לעולם וחייה 70-80 שנה רק כדי לעשות טובה ליהודי" (היום יום ).

הנחת היסוד שעל מנת  לבצע את שליחותנו בעולם נדרשת הנעה פנימית והרגלים אפקטיבים שיאפשרו עשיה על בסיס ערכים ומחשבה.

צוות ביה"ס פתוח ומתורגל בחידושים ושינויים ואינו מרגיש מאוים מכך. עבודת צוות שיתופית באופן שוטף וערכים זהים של שליחות ואכפתיות, מאפשרים שיח ערכי ומכוונות לדיוק בחינוך.

תיאוריות ומקורות השראה

סטיבן קובי בספרו "שבעת  ההרגלים לאנשים אפקטיבים במיוחד"

אדמור הזקן והדגשים מספר התניא .

תורת חסידות חב"ד וערך השליחות בחב"ד.

תורתו של הרבי מליובאויטש- הרבי כמנהיג וכממנה שליחים לכל רחבי העולם

תאוריית ההכוונה העצמית.

קהל יעד של המיזם מוצר

תלמידות ביה"ס אור חיה אשקלון כיתות א'-ח'

התועלות הצפויות מהמיזם/מוצר

הכשרת התלמידות להיות בוגרות מנהיגות, המבצעות את שליחותן באפקטיביות מתוך הנעה פנימית

חינוך התלמידות לאורח חיים המבוסס על: זיהוי האני הפנימי שלי,הרגלים של תלות הדדית חיובית ומפרה. חינוך לאהבת ישראל אמתית, אכפתיות וגילוי אחריות לכל יהודי באשר הוא.

עקרון התכלול- יצירת משמעות אישית, תחושת תכלית וגיבוש אני שלם במציאות של תמורות מואצות

הקניית הרגלים נכונים להתנהלות אפקטיבית: הגדרת השאיפות שלי בחיים ,תירגול והצבת יעדים להשגתם.

תוצאות והשפעות שהושגו בפועל

שיח פתוח ודיאלוג בין הצוות לתלמידות.

העלאת המודעות של התלמידה לחזקותיה וחולשותיה וקביעת והשגת יעדים בהתאם לכך.

לקיחת אחריות של התלמידה על הישגיה והנהגתה.

רלוונטיות בלמידה

שיעור מיטבי עפ"י עקרונות דלק, כלים ויעד.

שיפור משמעותי בנתוני מבחני מיצ"ב .

טיפים על המוצר

התלב"ס המשלב ערכים והרגלים עם תחומי דעת, הוא סטארטאפ המכוון לפדגוגיה מוטת עתיד וניתן לשלבו בכל בתיה"ס כאשר כל בי"ס מתאים את הערכים וההרגלים לחזון הבית ספרי.

שלב התפתחותי

מוצר בשלב פיתוח

חזון בית הספר

בית הספר מחנך את התלמידות לערכים עפ"י דרכי התורה והחסידות ומקרב את משפחותיהן לדרך זו.

העשייה החינוכית, הערכית והחברתית בביה"ס, ממוקדת מטרה וכל באות ביה"ס מרגישות כמשפחה אחת חמה ומלוכדת.

צוות ביה"ס מאמין בהעצמה ובמנהיגות אישית קהילתית ולאומית ומחנך לאחריות וקיימות רוחנית ולעתיד העם מתוך שליחות ונתינה.

הצוות מטפח בוגרת שמאמינה ביכולותיה ותשאף למימוש ולמיצוי עצמי, שתהיה מחוברת לתכנים הערכיים שרכשה בביה"ס ויהיו בה הכוחות הנדרשים להתמודד מול אתגרי החיים ולהחליט החלטות לאור התורה והחסידות ולהפיץ אור בסביבתה.

חברי צוות המיזם

מנהלת ביה"ס: חנה וולף

מובילת המיזם: אבישג מיפעי

תיעוד: שירה אדרעי ואפרת מעטוף

פרויקט שליחות: מירי רבינוביץ

נינט גלר ברכה פלס  ולילך אמיתי

יועצים מלוויםֿ

בשמת בר נדב, רבקה גרוסמן, הרב ליברמן

קולם של חברי הצוות

ברכה פלס– עם שבעת ההרגלים של סטיבן קובי הייתה לי היכרות לפני שנים, כשהראש היה צעיר ורענן והלב פנוי להכיל. ראיתי בהרגלים הגיון בריא וכלי נהדר למימוש החינוך החסידי שגדלתי עליו. אני מאמינה מאוד גדולה בכוחו של ההרגל ההופך לטבע שני. לכן יש בי את הרצון למצוא את הדרך המיטבית לשילוב ההרגלים עם הערכים החסידים בחינוך התלמידות שלנו.

גלר נינט : זו השנה השנייה שאני נחשפת  לניסויי . 7 ההרגלים ממצים את השילוב בין תוכנית כישורי חיים לתוכנית חוסן ולתוכניות מניעה והתערבות שונות. בעיניי, החלום של כל יועצת הוא להיחשף ל 7 ההרגלים. אני מתפעלת כל מפגש מחדש מיכולת ההפנמה של התלמידות והיישום שהן עושות בחיי היומיום -בתחום החברתי, לימודי ורגשי. השילוב של ערכים -הרגלים וחינוך חסידי הוא מתכון מנצח!!

אפרת מעטוף– המניע שלי הוא החדשנות והרעננות שהתוכנית מביאה לקידום הצוות והתלמידות במימוש חזון בית הספר. כמו כן התוכנית מהווה עבורי אתגר חשוב, הן בפיתוח חומרי הלמידה והן בהדרכת עמיתותיי לצוות.

לילך אמיתי– אני מאמינה ששבעת ההרגלים בשילוב עם ערכי החסידות יכולים להוות פלטפורמה לקידום התלמידות להיות בוגר מנהיג . הם יכולים גם למקצע את המורות לפתח כישורי הנהגה ושליחות אצל התלמידים .

שירה אדרעי: התחדשות הוא דבר מקדם ומוסיף עניין בשגרה ותורם להתפתחות בכל תחומי הלמידה והערכים בבית הספר. בנוסף רעיון השליחות פועם בנו חזק ומתוך אמונה שערך חשוב זה הוא הבסיס לאחדות העם היהודי ובשילוב 7 ההרגלים נוכל להוביל את תלמידותינו הן מבחינה ערכית והן לימודית.

חנה וולף- חשיבה מתמדת על הדרכים למימוש חזון ביה"ס היא המניע שלי ליזום. הרצון הוא לא לעמוד במקום, ולהיות באופן מתמיד בתנועה של התקדמות, קידום ושיפור.

הנעה ליוזמה- הנחלת ידע אינה מהווה עוד את התפקיד העיקרי של ביה"ס. הידע לכשעצמו לא מספיק לכוון את מעשי האדם. נדרשת מיומנות גבוהה להשלטת המוח על הלב- דבר שבאמצעות 7 ההרגלים ניתן לחזק מאוד.

שבעת ההרגלים יובילו את התלמידות להיות מונעות לשליחות ויהוו כלים ליישום השליחות באפקטיביות.

 

מנגנונים, כלים וסדירויות 

תלב"ס בית ספרי חדש הכולל מדדים ברורים להבטחות השליחות, לפי שכבות גיל.

שעת "מעגלי הנעה" שבועית, במערכת.

אתר בית ספרי, הכולל את חומרי הבטחות השליחות.

השתלמויות מורים במסגרת גמישות פדגוגית במהלך השנים האחרונות, להכשרת הצוות ללמידה אחרת, שיח רגשי, הנחייה וכד'.

תיעוד של עדויות מורים על תהליכים בכיתות בעקבות תהליך של הפקת לקחים ולמידה מהצלחות וכשלונות.

צוות ניסוי פעיל זמין במהלך השבוע להתייעצות והקשבה.

עבודה משותפת של המנטוריות באותה כיתה ושל מנטוריות בשכבות הגיל השונות- שיתוף בתכנים וברעיונות.

מערכת השעות הבית ספרית נבנתה בהלימה למסגרות הניסוי ומשרתת את רוח הניסוי ועקרונותיו.

דברים שלמדנו בדרך 

שכל שינוי דורש תהליך

התהליך משמעותי לא פחות מהתוצאה

ניתן להקנות הרגל

התהליך צריך להתחיל מהצוות ואח"כ לתלמידות

חשוב ליצור פלטפורמה שכל הצוות יהיה שותף ויעביר את התכנים.

חשוב לשתף את ההורים ולתת להם במה.

במה בה מורות יוכלו להעלות רעיונות ולהתייעץ בנוגע לתהליך

לשוחח הרבה עם התלמידות בשפת הניסוי בכל השיעורים ובכל הזדמנות, לא רק לימודית

להכניס לדפי הקשר מסר על הניסוי ועל הנעשה בבית הספר.

שילוב המשפחה (יום סבתא וכו')

לשנות את התעודה בהלימה לניסוי.

להכניס לצוות הניסוי מורות חדשות לפרק זמן מסוים

טיפים ליזמים חינוכיים

חשוב שיבחר מוצר ערכי עבור כל אנשי הצוות החינוכי, מוצר שהצוות יתחבר אליו ויהיה מוכן להשקיע בו..

מנהל בית ספר קשוב ומאפשר חופש פעולה, גמישות מחשבתית, פתיחות וחוסר שיפוטיות.

חשוב לפתח שפה אחידה בקרב כל קהלי בית הספר.

חשוב שמנהל היזמות יאפשר לצוות שלו לבדוק, להתנסות ולהפעיל שק"ד בכל הנוגע ליוזמה ולא להנחית הוראות מגבוה.

חשוב שמוביל הניסוי יהיה אדם שיהיה מקובל על כל הצוות ולא אחד השנוי במחלוקת. חשוב להכניס לצוות המוביל אנשים מגוונים ושונים בדעותיהם ובתכונות שלהם על מנת לאפשר למקוריות לפרוץ.

ממשקים עם גורמים אחרים

אנחנו נמצאים בקשר עם גורמים רבים:

מוסדות רווחה בעיר (בתי תמחוי, בתי אבות וכו)

גנים בסביבת בית הספר

בתי ספר דומים במסרים שלהם

רשת אוהלי יוסף יצחק

מרכז פיסגה (הרצאות)

שליחות שונות ברחי הארץ והעולם

צעירי אגודת חבד