נושא : אחר
רמת גיל : א'-ו'
ישוב : חיפה
שם המוסד החינוכי : טשרניחובסקי
שם מנהל/ת : דורון וינברג
מספר תלמידים : 389
מספר מורים/ות : 39
מגזר : יהודי
תכנית מלווה : משרד החינוך

"פה-אתיקה": להתכוון לדבר בשיח ערכי רב-גוני: בין אישי, אמנותי ומקוון

תיאור המיזם
המוצר שאנו מפתחים מציע למשתמשים ערכה שבה שלושה מרכיבים:

  1. מחוון דיאלוגי המציע דרכי הוראה- למידה לבניה והערכה של שיעורים מבוססי שיח בכל מקצועות הלימוד. המחוון נותן מענה גם לתפקודי הלומד.
  2. תכנית ספיראלית להוראת הרטוריקה בכיתות א'- ו'.
  3. ערכת משחקים לכיתות ב' ו- ו' (קבוצות פיילוט) שמסייעת לפיתוח מיומנויות תקשורת פנים אל פנים ובמרשתת. הערכה מדגישה במיוחד מיומנויות  הקשבה, שפת גוף, אינטר-טקסטואליות (התכתבות), אמפתיה ועבודת צוות, בכיתה ומחוצה. (מרכיב זה במוצר נמצא כעת בפיתוח).
  4. גן שיח- מתחם המזמן תרגול שיח בדגש הקשבה וחקר. ניתן לפתח דגמים דומים גם בשטחים קטנים יותר. (מרכיב זה נמצא כעת בשלבי אישור תקציב אחרונים).

למה יצאנו לדרך?
ילדי הדור הנוכחי, בני דור ה- z, נולדו כשטלפונים סלולריים והחיבור התמידי לאינטרנט, מהווים חלק מרכזי מחייהם והתבגרותם ואף חלק מזהותם העצמית. יש המכנים אותם בשל כך "דור המסכים". כתוצאה מכך, שיתוף המידע ההמוני נעשה מרכזי בחייהם של ילדים ומתבגרים אלו והוא מתבצע לרוב ברשתות החברתיות כגון ואטסאפ ואינסטגרם. מציאות זו יצרה שלושה צרכים עימם אנו מתמודדים:

  1. הדרכת הילדים בהתנהלות תקשורתית נכונה ברשתות אלו מהבחינה החברתית, הבטיחותית והפדגוגית.  יש  חשיבות מיוחדת לדרכי כתיבה המותאמות למדיה השיתופית.
  2. שיעורים קבוצתיים דינמיים, מעניינים ואותנטיים: לפי מחקרים עדכניים, הפעילות והעיסוק בתחומי הניו-מדיה גורמים לפגיעה בכושר הריכוז של התלמידים בני דור זה. מפגיעה זו עולה צורך חינוכי חשוב נוסף – בניית שיעורים דינמיים, מעניינים ואותנטיים. במיוחד חשוב התכנון המפורט של הפעלת הילדים בקבוצות עבודה ובפעילויות חקרניות.
  3. טיפוח שיח בין אישי בין התלמידים: השימוש "המולד" של ילדי דור z-, במקלדות הטלפונים הניידים לצרכי תקשורת עשויים לפגוע בהעדפה שלהם לתקשר באופן דבור ולהתייחס לשפת הגוף זה של זה. כאן עולה צורך חינוכי שלישי המעוגן בתפיסת המיזם "פה- אתיקה", והוא החשיבות של פעילויות לימודיות המטפחות שיח בין אישי בין התלמידים.

הנחות יסוד, ערכים ותיאוריות בבסיס המוצר
הערך המרכזי המוביל אותנו במיזם הוא אתיקה בניהול שיח בכל המרחבים, כבוד לזולת, הקשבה, איפוק.

המוטיבציה הארגונית המניעה אותנו היא  הרצון להפוך לארגון לומד ויוזם.
תיאוריות ומקורות השראה
פרופ' שרי טרקל, חוקרת במסגרת מכון MIT בארה"ב. עוסקת בקשר בין ההתפתחות הטכנולוגית ודפוסי התנהגות בין בני אדם. ספרה האחרון יצא בארה"ב ונקרא Reclaiming Conversation (2015).
קהל יעד של המיזם מוצר
קהילת בית הספר על כל מרכיביה – התלמידים, ההורים וצוות המורים
התועלות הצפויות מהמיזם/מוצר
הניסיון נמצא בשלביו הראשונים, ולכן בשלב זה יש אינדקטורים מוקדמים בלבד לאפקטיביות שלו. תוצאות שאלונים איכותניים בעקבות התנסות בשיעורים דיגיטאליים אשר בהם שולבו מיומנויות שיח אשר נלמדו בכיתה:

  1. תלמידי קבוצת הניסוי העידו על שיפור ביכולת הביטוי העצמי בעת פעולה במרחב הדיגיטלי (עלייה של 35% ביחס למרחב שאינו דיגיטלי).
  2. תלמידי קבוצת הניסוי העידו על שיפור בהבנה של החומר הנלמד בעת פעולה במרחב הדיגיטלי. (עלייה של 19% ביחס לפעולה במרחב הכיתתי "הרגיל").
  3. תלמידי קבוצת הניסוי העידו על עניין רב יותר בנושא השיעור בזמן פעולה במרחב הדיגיטלי. (עלייה של 14% ביחס לפעולה במרחב הכיתתי "הרגיל").

טיפים ליזמים חינוכיים

להתמקד, לשאול שאלות וללמוד, לקיים הערכות מצב בפרקי זמן קבועים, להתייחס באופן רציני ושיטתי למגמות עתיד
שלב התפתחותי
מוצר לקראת יישום

החזון הקיים של ביה"ס עובר תהליכי שינוי בשנתיים האחרונות כחלק מהתהליך הניסויי.

מיומנות השיח האיכותי הן מבחינת העושר הלשוני והן מבחינת התוכן הערכי- תעמוד במרכז החזון המתגבש. תפישת ביה"ס כגורם משמעותי בקהילה גם היא תהווה יסוד חשוב בחזון.

 

חברי צוות המיזם

  • דורון וינברג, מנהל וחבר בצוות מו"פ.
  • ד"ר נטע אקר רוזנגר מובילת הניסוי ומחנכת.
  • אורנה חכים, מחנכת וחברת צוות מו"פ.
  • דורית פלטנר, מחנכת ורכזת הערכה בניסוי.
  • ענת הדרי, מחנכת ומתעדת הניסוי.
  • ורד רום, יועצת וחברת צוות מו"פ.

יועצים מלוויםֿ

ד"ר צביה אלגלי

מירב גורן- סטודיו לחדשנות

קולם של חברי הצוות

דורון

" יצאתי למסע הפיתוח מתוך ההבנה כי המציאות הדיגיטלית שבה חיים הילדים, מחייבת תיווך של אנשי החינוך ביחס לדרכי התקשורת של הילדים.  המהלך הניסויי מאפשר לי לבנות כלים למטרה זו".

נטע

"האתגר של יצירתיות פדגוגית ובניית מערך ניסוי בית ספרי, בנושא חשוב ואקטואלי בעל השפעה מעבר לכותלי בית הספר".

אורנה

"הרצון לצאת מתוך שגרת העבודה ומתוך תכנית הלימודים המוכתבת והמקובלת. להתנסות בפיתוח עצמי, יצירתיות ועשייה אחרת".

דורית

"הצטרפתי למיזם כי ראיתי בו פוטנציאל חדשני, שיאפשר שינוי חשוב בקרב המורים והתלמידים-

פוטנציאל לשכלול דרכי תקשורת בקרב כל קהילת ביה"ס".

ענת

"הרצון לשנות את האווירה הבית ספרית באמצעות השיח, יצירת אווירה לימודית תקשורתית ומשתפת בכל השיעורים".

ורד

"רצון להיות חלק מהשינוי הבית ספרי, לתרום "את הטון" הייעוצי למיזם".

 

מנגנונים, כלים וסדירויות 

פיתחנו והטמענו מספר סדירויות המסייעות לנו לקדם תרבות יזמית בבית הספר:

  • בניית צוות מחקר ופיתוח
  • הקצאת זמן במערכת לישיבות מו"פ (2 ש"ש)
  • פיתוח מקצועי בית ספרי בנושא פה- אתיקה, הדרכה של צוות מורים
  • מחקר שדה הכולל הערכה ומדידה
  • עבודה סדירה עם  מרשתים של אגף ניסוי ועם

דברים שלמדנו בדרך וטיפים ליזמים חינוכיים

שלושה מהדברים העיקריים שהעבודה על המיזם חשפה בפנינו:

  1. למדנו שהתלמידים שלנו מעוניינים להביע את עצמם בדרכים שונות, הן במרחב הדיגיטלי והן בעולם האמתי
  2. כשפגשנו מחקר מדעי הקושר בין ירידה באמפתיה בתקשורת בין אישית ובין השימוש בטכנולוגיה הדיגיטלית התקשורתית, הבנו לעומק את החשיבות והרלוונטיות של המוצר שלנו.
  3. גילינו את החשיבות של עבודת מחקר ופיתוח שיטתית המשולבת במעוף, דימיון ויצירתיות.

ממשקים עם גורמים אחרים

גיוס ורתימת קהילת ההורים לטובת רעיון המוצר ויישומו

יישום ערכי פה- אתיקה באינטראקציה עם ההורים.

תגיות
בחר/י מנהל