נושא : אחר
רמת גיל : גן-ו'
ישוב : באר שבע
שם המוסד החינוכי : יובלים
שם מנהל/ת : אתי אביטל
מספר תלמידים : 820
מספר מורים/ות : 60
מגזר : יהודי
סוג חינוך : רגיל
תכנית מלווה : משרד החינוך

השמינייה בשביל כל אחד

המוצר שלנו מפגיש שני עולמות :

  • עולם סיפורי החבורה, נרטיב של סיפור ילדים מרתק, חתירה להשגת מטרה משותפת ותמיכת חבורה בפרטים בה
  • ועולם הלמידה והחיים החברתיים בבית הספר.

מפגש ייחודי זה מאפשר לנו ליצור נרטיב חדש של הוראה למידה כהרפתקה, יחד כשכולם למען אחד ואחד למען כולם. המודל ישאף ליצור מוטיבציה פנימית ללמידה, לשיפור האקלים ולהעלאת ההישגים הלימודיים.

בניסוי מחולקת כל כיתה לחמש "חבורות", כשכל אחת נקראת- שמינייה. השמינייה היא קבוצה קטנה, קבועה והטרוגנית אשר מהווה חבורת תלמידים. בשמינייה מתקיימות פעולות של גיבוש, שיתוף, היכרות אישית, ערבות הדדית וגאווה קבוצתית. "השמינייה" הינה קוד פעולה ויתכן ובפועל יהיו בה פחות משמונה  תלמידים, בהתאם לחלוקת הכיתות.

מודל השמיניה מיושם בכל שעות הלימוד בבית הספר

איך מלמדים בשמיניות?

  • פתיח – הצגת הנושא באופן מאתגר, מושגים  מרכזיים, שאלות מעניינות, חיבור לחיי הילדים.
  • היכרות עם הנושא בדרכים שונות (לא הקנייה) – סרטון, סיפור, קריאה של טקסט, משחק, כל מיני אמצעים לעירור עניין של התלמידים, לא באופן פרונטלי.
  • יצירת היכרות עם התחום.
    עבודה בשמיניות- על פי תכנון שבועי, חודשי, יומי בהתאם ליחידה למקצוע לשיעור. כל שמינייה עוסקת בתרגול שונה מתוך מאגר מגוון של פעילויות.
  • סיכום- סיכום קצר משוב ללמידה והצבת יעדים להמשך

מדוע שמינייה?

  • 8 כמות טובה לניהול שיח ולמידה בקבוצה.
  • 8 תהליך אינסופי שיפור מתמיד
  • אותיות נשמה- הכוח הפנימי הטמון בכל אחד
  • שמינייה כקבוצה מלוכדת
  • בקבלה- שמונה הוד- הספירה השמינית.
  • על פי החקר 8 כוכבי לכת ליקום שלם וכל אחד עולם בפני עצמו
  • שמונה היא סיפרה שמאזנת בין העולמות מעלה ומטה בתנועה ספיראלית.

הצורך – למה יצאנו לדרך?

המיזם יצא לדרך כמענה למספר צרכים הקשורים זה לזה:

  1. חוסר רלוונטיות של דרכי ההוראה לאורח החיים השיתופי המתפתח בערוצי התקשורת החברתית והתאמת בית הספר לעולם החדש. יצירת התאמה ואיזון בין העולם האמתי והחברתי מחוץ לבית הספר, לעולם בתוך בית הספר. חשובה ראייה ארוכת טווח לצורכי מעגל העבודה לעתיד.
  2. חוסר במוטיבציה של התלמידים, לרוב פאסיביים, מלווים ע"י מורה ללא מכוונות עצמית.
  3. חוסר רלוונטיות של בית הספר לאתגרים איתם יתמודדו התלמידים בשוק העבודה. שוק העבודה בעידן הנוכחי מבוסס על קהילות למידה ועבודה בהם הפרט הינו חלק מקהילת עבודה/ למידה. על בית הספר לזמן לתלמידיו אפשרויות לפיתוח מיומנויות חברתיות בינאישיות ועבודה שיתופית.
  4. חוסר יכולת של המורים לתת מענה לתלמידים בשל גודל ומורכבות הכיתה.

הנחות יסוד, ערכים ותיאוריות בבסיס המוצר

תיאוריות ומקורות השראה

תיאורית ההכוונה העצמית-  למידה מתוך מוטיבציה פנימית.

תאוריית הלמידה החברתית-קוגניטיבית- אלברט בנדורה.

יחסי הגומלין בין הפרט לקבוצה- מחקר

  • נרטיב סיפורי – חבורות וכוחה של חבורה בהרפתקה
  • עקרונות הלמידה בחברותא

קהל יעד של המיזם מוצר

כלל התלמידים והמורים בבית הספר, מגן ועד כיתה ו׳.

התועלות הצפויות מהמיזם/מוצר

  • יצירת סביבה ארגונית שתאפשר תמיכה בצרכים פסיכולוגיים בסיסיים של התלמידים והמורים: שייכות, מסוגלות ואוטונומיה.
  • קידום מוטיבציה פנימית אוטונומית ללמידה ולחיים החברתיים  בקרב תלמידים.
  • פיתוח מיומנויות תוך אישיות (התחשבות באחר, אמפתיה, היכרות עם כוחות אישיים, ועוד)  (ומיומנויות חברתיות בין אישיות (קבלת החלטות משותפת, הצבת מטרות, עבודה שיתופית, מתן משוב הדדי, ועוד).
  • קידום הישגי לומדים

תוצאות והשפעות שהושגו בפועל

  • השמינייה מאפשרת לכל תלמיד לבוא לידי ביטוי, אין תלמידים שקופים! שומעים את כולם, לומדים לפתור סכסוכים ומחלוקות. קיימת ערבות הדדית, התלמידים בשמינייה יודעים שמלבד המורה יש להם למי לפנות.
  • חדר מורים בשמיניות- צוות המורים מחולק לשמיניות, המורים חווים בעצמם תהליכים, בכל שמיניית מורים: מחנכות השכבה, סייעות ומורים מקצועיים המלמדים בשכבה. גם בצוות תחושת השייכות גבוה מאוד.
  • תלמידים בעלי צרכים מיוחדים נתרמים רבות, מלבד המורה גם לחברי השמינייה חשוב שיצליח והוא מרגיש בטוח לפנות לעזרה, תלמידים עם לקות תקשורתית פעילים יותר חברתית, בית מארח מאפשר להם להתארח ולהזמין, בעבר חלקם היו דחויים או התקשו להזמין חברים/ להיות מוזמנים…
  • שיפור במרחב הפיסי: סביבות למידה מותאמות לישיבה בשמיניה בכיתה ומחוצה לה.

מה לא ציפינו שיקרה

  • תלמידים עם לקויות תקשורת מצאו מקום חברתי בשמינייה.
  • הצלחנו לשלב במודל השמיניות חינוך מיוחד וחינוך רגיל

טיפים על המוצר

שאלה. מה ההבדל בין שמיניה לקבוצה ולהוראה בשמיניות להוראה בקבוצות?

תשובה: השמינייה היא קבוצה ייחודית המייצרת חיבור ואינטראקציה, קשר ושייכות ייחודיים המפתחים הכרות מחויבות והדדיות.

שאלה: האם השמיניות פוגעות בגיבוש הכיתה?

תשובה: לא כיוון שישנן פעילויות לגיבוש הכיתה כולה, מלבד הלמידה בשמיניות.

שאלה: האם יש תחרותיות בין השמיניות?

תשובה: בהנחיית הפעילות מקפידים לא לייצר תחרות. כל שמינייה מתקדמת במטרות ספציפיות המתאימות לה ולכן אין תחרות.

שאלה: מה קורה כאשר תלמיד רוצה להחליף שמינייה במהלך השנה?

תשובה: לא מתאפשר מעבר בין השמיניות, כיוון שלגיבוש השמינייה משמעות גבוהה להצלחה בלמידה. ככל שהשמינייה מגובשת יותר, קיימת ערבות הדדית, אכפתיות ורצון משותף להצליח. התלמידים מקבלים כלים להתמודדות עם קשיים והשמינייה מהווה "מעבדה" להתנסות חברתית בחיים האמיתיים.

שאלה: כיצד המורה עוקבת אחר הנעשה עם התלמידים?

תשובה: למורה תכנית שבועית בה היא מגדירה פעולות למעקב ובקרה לכל שמינייה.

שאלה: האם השמינייה מעכבת תלמידים מתקדמים?

תשובה: על מנת לתת ביטוי  אישי חלק מהמשימות הן אישיות וחלקן שיתופיות, תלוי במטרת המשימה.

שלב התפתחותי

מוצר מוגמר

 

חזון בית הספר

חזון של בית הספר מופיע בלוגו כחול לבן בצבעים:

כחול לבן- טיפוח, העמקה וביסוס זהותם היהודית של התלמידים וזיקתם לעם היהודי ולמורשתו, לארץ ישראל ולמדינת ישראל. העמקת האהבה לעם לארץ למורשת והעמקת הזהות היהודית. בצבעים- קבלת השונה, הייחודיות והפלורליזם.

רקע

בית הספר נמצא בעיר באר שבע בשכונה ט'. בבית הספר לומדים למעלה מ800 תלמידים בכתות גן-ו ובכללם כיתות חינוך מיוחד, בית הספר משלב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים המאובחנים בלקויות בעלות שכיחות נמוכה. בית הספר מלווה ע"י מורשה, שייך לרשת בתי הספר בהכוונה העצמית- מכללת קיי, בניהול עצמי, ומוביל ניסוי. בית הספר היסודי יובלים באר שבע,  מוביל ניסוי המאפשר למידה משמעותית בדגש על תפקודי לומד באמצעות  הוראה במודל השמינייה: "השמינייה בשביל כל אחד"

חברי צוות המיזם

אתי אביטל– מנהלת ביה"ס

ויטל מורחיים- סגנית בית הספ

איריס בוני- רכזת החטיבה הצעירה

נעמה רובין– יועצת בית הספר

חני פרינטי- רכזת שילוב

 

יועצים מלוויםֿ

יועצים אקדמאים

מכללת קיי

ד"ר חיה קפלן וד"ר אמנון גלסנר

קולם של חברי הצוות

אתי אביטל, מנהלת ביה"ס: כתיבת התזה שלי עסקה בשאלה קולקטיביזם ואינדיבידואליזם במערכת החינוך. במחקר נמצא כי הפרט מתפתח בתוך קבוצה המהווה תשתית התפתחותו. שיא ההתפתחות על פי המחקר היא מעורבות הפרט בחיי החברה.  יחסי הגומלין בין הפרט לקבוצה מבוססים על קשר ומחוייבות

ויטל מורחיים, סגנית ביה"ס: דעיכת המוטיבציה בקרב תלמידים לאורך השנים, הובילו אותי להתחבט בשאלות: כיצד להתקרב לעולמם של הילדים? מה יגרום לניצוץ בעיניהם של התלמידים  ולהעלאת המוטיבציה?

כיצד ניתן לחבר בין נרטיב סיפור החבורה לנרטיב הלמידה בבית הספר ולהפוך את הלמידה להרפתקה.

איריס בוני,  רכזת החטיבה הצעירה: העסיקה אותי השאלה כיצד ניתן לתת מענה להטרוגניות ולשונות בכתה? כיצד ניתן לתת לכל פרט לבטא את ייחודו ולהעלים את תופעת "הילדים השקופים"?

בחטיבה הצעירה ניתן לראות ילדים צעירים פורחים בהוראת עמיתים. איך משמרים זאת הלאה?

נעמה רובין, יועצת בית הספר: נושא השילוב וההכלה של תלמידים עם צרכים מיוחדים מעסיק אותי בעבודת היום יום. כיצד להוביל להכלה אותנטית ואמיתית? כיצד ניתן לתת במה לחוזקות התלמידים עם הצרכים המיוחדים?  אני מאמינה כי רק עיסוק משותף של כלל התלמידים בהיבטים החברתיים של מארג חיי ביה"ס, יתן מענה אמיתי לצרכים הרגשיים והלימודיים של התלמידים.

חני פרינטי- רכזת שילוב, לאורך השנים אני מתמודדת מידי יום  במתן מענה לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים ושילובם במסגרת הכיתה הרגילה. רואה את הצורך בשילוב של כל אחד בחברת הילדים. ה"אני מאמין" שלי הוא שעבודה שיתופית בכל תחומי החיים לאורך כל הדרך וקבלת האחר תוביל לשילוב מלא בחברה ותיתן מקום לכל אחד.

מנגנונים, כלים וסדירויות 

שמינייה מובילת ניסוי- קבוצת בעלי תפקידים מובילים בצוות החינוכי: שמיניות מורים בחתך שכבתי ובשילוב מורים מקצועיים וסייעות.

השתלמות בית ספרית- לפי תאוריית ההכוונה העצמית.

הפעלת מליאות ההשתלמויות במודל העבודה בשמיניות.