נושא : אחר
רמת גיל : א'-ח'
ישוב : חיפה
שם המוסד החינוכי : יוחנן הקדוש
שם מנהל/ת : עזיז דעים
מספר תלמידים : 508
מספר מורים/ות : 29
מגזר : ערבי
סוג חינוך : רגיל
מחוז : מחוז חיפה
תכנית מלווה : משרד החינוך

חינוך לשלו"ם שלווה * מצוינות

המוצרים: סדרת יומנים מצמיחים, דרכון השלום, ומשחקי השלום.

תיאור המיזם

רעיון המרכזי

שלו"ם: כמנוף לשלווה פנימית ומצוינות (שלו"ם= מצוינות*שלווה=שלם, שלמות).

אנו מגבשים מוצר המקדם את החינוך לשלום, לשלווה ומצוינות, באמצעות מספר מוקדים המיועדים לכל הגלאים, מגן ועד על-יסודי:

  • התבטאות השלו"ם: סדרת יומנים מצמיחים (יומן תודה, יומן זיכרונות, יומן מחשבות, ויומן בריאות, ועוד שני יומנים בפיתוח). היומנים מקדמים את ההתבטאות האישית ואת השלווה האישית והמצוינות הפנימית והחברתית.
  • דרכון השלו"ם, ודרכון הילדות לשלום. מטרתם לקדם את המצוינות בעשייה וההשתלבות החברתית.
  • משחקי השלו״ם: משחקים המאפשרים הבעה ודיאלוג בסוגיות ובתחומי החינוך לשלום. משחקי השלו״ם נועדו לקדם הבנה מעמיקה למרכיבי החינוך לשלום ולסוגיות חשובות בחיי היום יום. מתוכננים שלושה משחקים: קוביות השלום, קלפי השלום, חדשות השל
  • שיעורי חינוך לשלו"ם
  • יוזמות השלו"ם

כל רכיב מפותח כסדרה של מוצרים המותאמים לגילאים השונים, כגון סדרת הדרכונים לשלו״ם, סדרת משחקי השלו״ם.

מספר ממדי השלו״ם משולבים במוצר:

  • שני צירי השלום: שלום אופקי, ושלום אנכי.
  • ארבעת עמודי השלום: שלום רוחני, שלום פנימי, שלום חברתי ושלום סביבתי.
  • ששת ממדים החינוך לשלום: זכויות האדם, אזרחות ודמוקרטיה, מנהיגות משרתת, פתרון קונפליקטים, חינוך לבריאות וחינוך סביבתי.
  • שני מנופים: שלווה ומצוינות.

שלוש השפות

בכל המוקדים אנו שואפים להציג את החומרים בשלוש שפות (ערבית, עברית ואנגלית). כל רכיבי המוצר מונגשים כיום בחומרים מודפסים אך בכוונתנו לפתח גם אפליקציה שתאפשר שימוש דיגיטלי בחומר.

הצורך – למה יצאנו לדרך?

נקודת המוצא שהביאה אותנו ליציאה לדרך הייתה מצב של אי-רוגע מתמיד ובינוניות שגילינו בקרב רוב תלמידינו. גם מצב האי שלום (אלימות בחברה, ומלחמות מסביב) תרם להגברת הצורך.

הבנו שהאתגר שלנו הוא הובלת תלמידינו והחברה שסביבנו למצב של שלווה (מצוינות פנימית) ומצוינות (מצוינות מעשית וחיצונית). השלווה תאפשר לתלמידנו לפתח אישיות בעלת בטחון עצמי שתוכל להשתלב בעתיד במסגרות שונות ללא חששות. חשוב שתלמידנו יתייחסו לאירועים יומיים באופן מודע וידעו לפתור קונפליקטים בדרכים שלוות. חשוב שידעו להתבונן על לראות את סוגיה או בעיה מורכבת מצדדים רבים לפני שיקבלו החלטות חפוזות.

תיאוריות ומקורות השראה

    • הצהרות ועקרונות החינוך לשלום לפי האו"ם (1999, 2001, 2004)
    • העצרת הכללית של האו"ם. (1999). (A/RES/53/243 6 October 1999).
    • העצרת הכללית של האו"ם. (2001). (A/56/349).
    • העצרת הכללית של האו"ם. (2004). (A/59/223).

ספר: הורים מבריקים מורים מרתקים, אוגוסטו קורי

Cury, Augusto. (2014). Brilliant Parents, Fascinating TeachersThe education of our dreams: forming happy and intelligent young people. Instituto Academia de Inteligencia.

קהל יעד של המיזם מוצר

כל תלמידי ביה"ס: גני ילדים, יסודי וחט"ב

השותפים לעשייה הם גם הורי ומורי ביה"ס

התועלות הצפויות מהמיזם/מוצר

  • הקניית ערכי השלום והרגלים התומכים ומעצבים את החינוך לשלום, ומקדמים את השלווה והמצוינות.
  • פיתוח יכולת התמודדות ופתרון קונפליקטים יומיים בדרכי נועם.
  • פיתוח יכולת ההתבטאות אישית בעל פה ובכתב שתביא לשלוותו הפנימית של התלמיד, נתינה לזולת, לימוד ערכים אישיים וחברתיים ופיתוח מצוינות אישית.
  • חשיפת התלמידים לנושאים ופעילויות הקשורות לחינוך לשלום ולשלווה יוביל להקניית ערכים והרגלי התנהגות חיוביים.

תוצאות והשפעות שהושגו בפועל

  • רואים שינוי חיובי אצל התלמידים בכל הקשור לביטחון העצמי, השלווה והמצוינות.
  • כוון חיובי והשפעה חיובית של הניסוי על התלמידים על פי קבוצות המיקוד הרבות שערכנו עם תלמידים ומורים

בית ספרנו הנו בין הראשונים מבתי הספר הערביים והיהודים בעיר חיפה המוביל באקלים החינוכי ובהישגים הלימודיים (על פי מדדי מדלן לחינוך שפורסם בהסתמך על תוצאות המיצ"ב). זאת למרות שבית הספר דל מאוד במשאבים בהיותו בית ספר מוכר לא רשמי (אין אופק חדש, ואין שעות תוספתיות שונות).

אנו מאמינים שהניסוי שאנו מובילים, השפיע חיובית על האקלים הבית ספרי ועל הישגי התלמידים (משנת 2013 עד שנת 2015 עלינו ב 10 נקודות בממוצע מבחני המיצב (בסולם ה- 100).

שלב התפתחותי

מוצר לקראת יישום

חזון בית הספר

בית הספר יוחנן הקדוש נוסד בשנת 1868 ונחשב לבית הספר הראשון שהוקם בעיר חיפה. משרת את כלל החברה. מאופיין בשטחים ומבנים קטנים ומשאבים דלים יחסית אבל עם חזון ברור, צוות מקצועי ממוקד מטרה ואכפתי, גוף חי ופועם, המתפתח באופן מתמיד. בביה"ס לומדים בשנה"ל תשע"ז 508 תלמידים, בכיתות א' – ח'.

בהתמדה וללא לאות מובילים בתהליך השלום, החינוך והלמידה.

מחנכים דורות אחראיים ומודעים אשר ניצבים מול האתגרים ביעילות המתאפיינת בשלוות נפש ומצוינות. מחנכים דורות בעלי אחריות ומודעות אשר תאפשרנה להם להתקבל למיטב בתי הספר והמוסדות החינוכיים והאקדמיים. דורות שמבורכים בחיים מאושרים ועתיד מבטיח. ביחד שואפים להיות משואת החיבה/האהבה האמונה והתקווה.

שואפים תמיד להוות משואה טעונה בהתפתחות והתקדמות למען עתיד טוב יותר, ולהיות מקור נאמן לחינוך לפי דבריו של האדון ישוע המשיח: "אתם אור העולם… כך יאר נא אורכם לפני בני  האדם, למען יראו את מעשיכם הטובים ויכבדו את אביכם שבשמיים".

חברי צוות המיזם

עזיז דעים – מנהל ביה"ס, יוזם ומקדם את הרעיון והמיזם.

גרייס סלאמה – מובילת ניסויי

נדאא נסיר – מתעדת ומעריכה

עולא קובטי – פעילויות השלום

אלסי ג'טאס –  חינוך לבריאות וזהירות

יוסף ח'ורי – רכז תקשוב

יועצים מלוויםֿ

חינוך לשלום

חינוך לשלו"ם = שלווה * מצוינות = שלם = שלמות

המוצרים: סדרת יומנים מצמיחים, דרכון השלום, ומשחקי השלום.

קולם של חברי הצוות

עזיז דעים

החינוך לשלום נתפס בדרך כלל כיוזמה לפתרון בעיה מקומית, אבל התוכנית והמיזם נוצר מתוך ראייה רחבה ומקיפה שהשלום הוא ציר ומוקד חשוב בחיי כל אחד. השלום האמתי מתחיל משלום אישי-פנימי, מתפתח לחברתי ולסביבתי, והוא כולל מספר מרכיבים ויוצר דיאלוגים עם מספר סוגיות. אני מאמין שהשלו"ם (שלווה*מצוינות) הנו מנוף לשלווה ומצוינות ויש לו יכולת ההשפעה רחבה מאוד.

גרייס סלאמה

נחשפתי לרעיון ממנהל בית הספר בתקופה בה למדתי קורס ניהול באוניברסיטת חיפה שבו הכרנו אנשי חינוך ואנשים מגף ניסויים. התחברתי מאד לנושא ולדרכי הפעולה מפני שהבנתי שכל פעולה בחיינו קשורה לאחד או יותר מממדי החינוך לשלו"ם. בנוסף היה לי חשוב שתלמידינו ייחשפו לממדים אלה הבנויים על ערכים והבנה אישית, פנימית וחברתית.

עולא אסחאק

נחשפתי לרעיון מהמנהל ומהצוות המוביל, והתחלתי ליישם את אחד המוקדים –  "דרכון השלום".  לפני שנתיים, בהיותי מחנכת כיתה ה', פיתחתי עם הצוות המוביל תעודה רשמית שאפשר להנפיק לכל "אזרח"- תלמיד בבית ספר יוחנן הקדוש, על מנת להפנים הרגלים חיוביים שיהפכו לאורח חיים, כדי לחזק את הביטוי העצמי של התלמידים והחוסן המנטלי שלהם.

נידאא' נסיר

נודע לי על הניסוי והרעיון לניסוי לפני שנים רבות ממנהל ומצוות ביה"ס. הרגשתי שביכולתי לסייע ולקדם את הנושא בעיקר בשל היותי מחנכת כיתה שיכולה לעבוד עם התלמידים במהלך שיעורי השפה ושיעורי החברה. הצלחתי להביא את עולמי הפנימי ולקדם את הרעיון באמצעות הניסוי

 

מנגנונים, כלים וסדירויות 

הקמנו פורום התייעצות, פורום אסטרטגי לניסוי, קבוצות הפעלת כלי ומוקד.  נציין שאלה הוקמו למרות מחסור במשאבים בכלל ובשעות בפרט.

פיתחנו כלים וסקרים ומשתמשים בשיטות חקר כמותי ואיכותני לתיקוף הניסוי.

דברים שלמדנו בדרך

  • לא לחשוש מהאי ודאות ומהתלבטויות בתחילת הניסוי – אלה מהווים חלק חשוב מתהליך ההתקדמות.
  • בתהליך הפיתוח, תמיד לחזור ולשאול: על  איזה צורך המוצר ומרכיביו עונים?
  • להתמקד ברכיב או מוקד מסוים לפני המשך הסתעפות הניסוי למספר רב של תוצרים.

טיפים ליזמים חינוכיים

  • פיתוח כל מוצר כסדרה לגילאים השונים (למשל סדרת יומנים מצמיחים, ודרכוני השלו"ם).
  • פיתוח כל אחד ממרכיבי המוצר באופן  שייתן  לצרכים (אצלנו לכל משחק יש תפקיד: היכרות וחשיפה לחינוך לשלום, דיאלוג ושיח בין עמיתים, דיון בחדשות והממשק שלהן עם החינוך לשלום, וניתוח סוגיות בחיי היום יום המקדמות את החינוך לשלום).
  • הפיכת המוצרים לדיגיטליים ועדכניים המותאמים למאה ה – 21.
  • פיתוח ותרגום המוצרים לשלוש השפות: ערבית, עברית ואנגלית.

ממשקים עם גורמים אחרים

אנו בתהליך יישום המוצר בבית ספר ערבי אחר, וגם כן מחפשים שותף ליישום בבית ספר דובר עברית.