נושא : חינוך ערכי וחברתי
רמת גיל : ז'-יב'
ישוב : עין כרם
שם המוסד החינוכי : אזורי ניסויי עין כרם
שם מנהל/ת : ציפי ידידיה
מספר תלמידים : 645
מספר מורים/ות : 100
מגזר : יהודי
סוג חינוך : רגיל
מחוז : מחוז ירושלים
פיקוח : ממלכתי
תכנית מלווה : משרד החינוך

ממודעות לפעולה

התוכנית מבוססת על פדגוגיה של למידה סביב מיזמים בתכנית הלימודים הפורמלית לצד מיזמים חברתיים השזורים בחיי בית הספר, מקום לשיח אישי בלתי אמצעי עם מורים במרכז הלב.

המרכיבים העיקריים:

מרכז הל"ב – מרכז א-פורמלי בו נמצאים מורים ותלמידים מאפשר שיח בלתי אמצעי בנושאים אקטואליים וחברתיים ומהווה במה לקידום מיזמים חברתיים

למידה בתוך מיזמים בעלי צורך/תועלת בעולם האמיתי

סמינרים שכבתיים בהתאם לרוח הניסוי

תוכנית יזמות חברתית בכיתה ט' ויצירת מיזמים חברתיים כיתתיים.

מחויבות אישית בכיתה י' – אפשרות להמשיך את  המיזמים מכיתה ט'.

תכנית לימודים בנושא החברה הישראלית בכיתות י', לכלל תלמידי השכבה.

מגמת יזמות חברתית: החל מכיתה י' התלמידים שבוחרים בכך מצטרפים למגמה ליזמות חברתית, במסגרתה הם לומדים יסודות להובלת מיזם חברתי, מתחלקים לצוותי עבודה, בוחרים בנושא, מתכננים יוזמה בעקבות צורך חברתי ומוציאים לפועל את היזמות החברתית שלהם בכיתה יב'. המגמה מזכה אותם ב 5 יח"ל לבגרות.

הצורך – למה יצאנו לדרך?

תחושה של אדישות וניכור אצל תלמידים

אתגר השארת התלמידים בביה"ס במעבר בין חט"ב לחט"ע

שיפור האקלים הבית ספרי

הנחות יסוד, ערכים ותיאוריות בבסיס המוצר

על בית הספר מוטלת הזכות והמחויבות לפתח ולכוון את השקפת העולם הבית ספרית על עולם רצוי – מיטבי בו בני האדם מודעים לסביבתם, מחויבים לזולת, פועלים למניעת אי צדק, נלחמים באדישות ומובילים לסולידריות חברתית.

תפקיד בית הספר להכין את התלמידים להיות אזרחים אקטיביסטים המחויבים לחברה צודקת.

ביה"ס הוא חלק מהעולם הסובב אותו ולכן התכנית הבית ספרית שוזרת התנסויות וסוגיות בסביבה ומימוש האקטביזם.

למידה טובה היא למידה הנובעת מהנעה פנימית ולכן מחייבת טיפוח חזקות אישיות, תחומי עניין, וחוויות הצלחה.

תיאוריות ומקורות השראה

פרופ׳ רוני אבירם

פרופ׳ אבי עשור

קהל יעד של המיזם מוצר

תלמידים ביסודי, מורים, תושבים במועצה ובסביבה הקרובה ואף הרחוקה.

התועלות הצפויות מהמיזם/מוצר

התכנית מעודדת את התלמידים לנקוט עמדה וליזום מהלכים לצמצום העוולות החברתיות הסובבות אותם ונותנת להם כלים לשימוש בעולם האמיתי ובבגרותם.

תוצאות והשפעות שהושגו בפועל

שיפור באקלים ביה"ס

אחוז התלמידים שעוזבים את ביה"ס במעבר בין חט"ב לחט"ע הינו מזערי.

שיפור בתחושת המסוגלות של תלמידים.

שיפור במודעת החברתית של תלמידים

מעורבות תלמידים גבוהה בחיי ביה"ס.

מגמת היזמות החברתית מושכת תלמידים רבים.

 

חזון בית הספר

קיום יומיומי של אידיאל האזרחות המקיימת, מחויבות לחברה צודקת תוך שימוש בתכנים הנלמדים כדי להשפיע על סביבתם.    בית הספר חרט על דגלו את הסיסמא  "ממודעות לפעולה", פיתח ואימץ דרך פדגוגית של למידה סביב מיזמים בתכנית הלימודים הפורמלית לצד מיזמים חברתיים ופיתח תכנית ייחודית לבגרות בנושא יזמות חברתית המעודדת את התלמידים לנקוט עמדה וליזום מהלכים לצמצום העוולות החברתיות הסובבות אותם וכל זאת כחלק מתפיסת עולם הרואה קשר בין עולמו הרגשי והמעשי של התלמיד ובין העולם שסביבו

חברי צוות המיזם

צוות מוביל

  • ציפי ידידיה – מנהלת ובעלת החזון
  • יואב אור – מנהל חט"ע – הטמעת הניסוי בחט"ע
  • אילת בלעדי – מנהלת חט"ב – הטמעת הניסוי בחט"ב
  • אסף גפן – רכז יזמות חברתית, התכנית לבגרות
  • יסמין בן נון – רכזת הערכה
  • יואב סגל – מלווה ומייעץ בעיצוב הניסוי
  • נעמי יוספסברג – רכזת מיזמים
  • רותי גולדשטיין – מובילת הניסוי, ורכזת הל"ב

צוות מטמיע

  • תומר ליאני – רכז טיולים- גיבוש תכנית טיולים בהלימה לרוח הניסוי
  • רויטל פופל – רכזת חברתית – תכנית חברתית שש שנתית ברוח עקרונות הניסוי.
  • עמירם חסן – רכז משמעת, מורה ומנחה במיזמים
  • שניר פירו – מדריך מוגנות, מורה ליזמות חברתית
  • לילי בן עמי – איסוף מידע וכתיבת הניסוי (חדשה)

יועצים מלוויםֿ

  • פרופ' רוני אבירם  -מקור השראה, מלווה ויועץ בתהליך הפיתוח של המיזם
  • מיכל קסלר, צוות האגף לתוכניות יחודיות לבגרות –  ליווי ויעוץ בכתיבת התוכנית. מתן דגשים מהותיים בהתאם להגדרות שאנחנו קבענו.

קולם של חברי הצוות

מדוע הצטרפתי למיזם?

יואב אור

ההבנה שהשגרה מנוונת ושלא קורה שום דבר משמעותי במשך שנים הניעה אותי להבין שיש צורך בשינוי, בגיבוש אני מאמין בית ספרי, בחיפוש דרך אחרת, דרך חדשה שלאורה אנחנו רוצים להוביל את אזרחי המחר – תלמידינו. עם כניסתה של מנהלת בית ספר (תזזיתית כמו שלנו) היה קל מאד לרתום אותי לצוות שלקח על עצמו לשבת, לחשוב ולקוות שהמחשבות יובילו לכיוון רעיוני שבהתחלה היה עלום לחלוטין. מאז, הייתי חלק מאותו צוות היגוי שיצר את השינוי ועל כך גאוותי

רותי

החיבור לרעיון הניסוי, הרצון להיות שותפה לתהליכי שינוי,

שניר

אני בא מהעולם הבלתי פורמאלי וראיתי בניסוי מקום שאפשר דרכו להשפיע על התלמידים. נכנסתי לביה"ס כמדריך מוגנות והתחברתי לתפיסה החברתית של ביה"ס המקדמת ראייה אקטיביסטית ובלתי פורמלית.

לילי

אני פעילה חברתית שנים ארוכות. האקטיביזם בעיני זו שליחות וציונות (וגם חיידק שנדבקתי בו). מכאן שזו זכות גדולה להיות חלק מהפצת הניסוי הזה בתוך מערכת החינוך הציבורית.

נעמי

יציאה מהלימוד ה"בית-ספרי" המסורתי, שמרוכז בתוך הכיתה ונשאר בתוך הכיתה, ומבחינת המורה יש בכך גם יציאה מההיצמדות אל ספר הלימוד, כמבצע/ת בלבד של החלטות שהתקבלו בלא השיתוף שלה/ו.

בעיני אלה הבדלים מבורכים, ואני שמחה על ההזדמנות להיות שותפה למהלך הזה של השינוי בבית הספר, אמנם איטי אך מתמיד ועקשני.

אסף

הובלת רעיון מחלום למימוש. פגשתי בעין כרם צוות ערכי המאמין שניתן להוביל שינוי, צוות שהפך להיות עבורי קבוצת שייכות. יחד אנחנו מובילים את השינוי בביה"ס, מגבירים מודעות ומעודדים לפעולה אקטיבית ליציאה מהאדישות ושיפור פני החברה.

מנגנונים, כלים וסדירויות 

  • למידה פרויקטאלית ברב המקצועות
  • בוקר טוב – מפגש יומי בן 15 דקות עם המחנכים לשיח
  • שעות במערכת ליזמות החברתית בכיתה ט.
  • מחויבות אישית במסגרת מיזמים שפותחו בביה"ס
  • פתיחת מרכז הל"ב – מרכז א-פורמאלי בתוך ביה"ס
  • פתיחת מגמה ליזמות חברתית, ולמידה בעולם האמתי שמחוץ לבית הספר במסגרת המגמה.
  • פורומים של מורים
  • הנחיית עמיתים

דברים שלמדנו בדרך וטיפים ליזמים חינוכיים

הובלת שינוי בתוך מערכת קיימת מצריכה הרבה סבלנות ועקביות.

ממשקים עם גורמים אחרים

  • המשק החקלאי שליד ביה"ס
  • מועצה אזורית מטה יהודה,
  • עמותות וארגונים חברתיים במסגרתם ניתן לקדם יזמות חברתית: על"ם, אור שלום, אלי"ן, בית חינוך עיוורים ועוד.