נושא : אחר
רמת גיל : א'-ו'
ישוב : עמק חפר
שם המוסד החינוכי : בית ספר ניסויי יובלים
שם מנהל/ת : גלית חרובי
מספר תלמידים : 600
מספר מורים/ות : 50
מגזר : יהודי
תאריך עדכון : 15/04/2018
סוג חינוך : רגיל
פיקוח : ממלכתי
תכנית מלווה : משרד החינוך

"חינוך בכלים שלובים"-הטמעת עקרונות חשיבה מחוץ לקופסא תוך יצירת חווית למידה

מטרת הניסוי:

הטמעת עקרונות חשיבה מופשטים באמצעות כלים ויזואליים פשוטים לפיתוח תפקודי לומדים ומלמדים וליצירת חווית למידה.

המוצר ומרכיביו:

ארגז כלים ייחודיםי וחדשניים, המשמשים כתומכי זיכרון לעקרונות חשיבה יצירתית. הכלים הופכים את הלמידה לחוויה ומשולבים בכל תחומי הלמידה והחיים.

כלי הניסוי פותחו  בעזרת "ארגז הכלים הצהוב" שיצרה ורד מוסנזון ופותח עבור עולם המדיה והפרסום. אנחנו מתאימים ובודקים ארגז כלים זה בשדה החינוכי.

כמה מהכלים בארגז הכלים השלובים:

נדנדע-

עקרון ה"גם וגם"
רלוונטי ובלתי צפוי ביחסים שווים

כדור המחשבות-

עקרון השיתוף ופיתוח המחשבות

מתמסרים ברעיונות

מה-צ-למה-

עקרון העברת המסר

מה המסר שלנו? איך מעבירים אותו?לשם מה?

מד האור בעיניים

עקרון המודעות והמשוב

מהי רמת ההתלהבות שלכם ושל השותפים לפעילות?

מקשבון

מה "מקשיב" אותי?

 

מספר צרכים הניעו אותנו לצאת לניסוי:

  • צמצום הפער בחוויית הלמידה בין תחומי האומנויות השונים למקצועות הליבה
  • הגברת מעורבותם של מורים תלמידים והורים
  • הצורך בגיבוש זהות – בבית ספרנו נלמדים תחומים שונים: תגבור מקצועות האומנויות השונים, למידת חקר, קיימות וחיבור לטבע. כמו כן, צוות ההוראה הוא מגוון ובעל תפיסות עולם שונות ולעתים מנוגדות. לכן, עלה הצורך בגיבוש זהות ורעיון מוביל אחד שיאפשרו לכל חברי הצוות החינוכי אוטונומיה מצד אחד ויפעלו בבית הספר כ״עמוד שדרה מוביל״ מצד שני.

הנחות יסוד, ערכים ותיאוריות בבסיס המוצר

הנהלת בית הספר מעבירה מסר ברור לגבי הציפייה ממורות לפעול ולהפעיל בכיתה חווית לימודים מאוזנת, רלוונטית אך גם בלתי צפויה.

תיאוריות ומקורות השראה

  • ארגז הכלים הצהוב (ורד מוסינזון)
  • מודל הפניית קשב- מפגש-התמרה, הרגע בו חלה חוויית למידה משמעותית (ד"ר אורית פרנפס)
  • "…ללמוד לחשוב חשיבה מסדר גבוה ולחשוב חשיבה מסדר גבוה כדי ללמוד. " (פיתוח חשיבה מסדר גבוה –אמנון גלסנר, עדי בן דוד ,עינת איגר)
  • "על החינוך לקחת בחשבון את מכלול הממדים שבהם האדם פועל ומתפתח. ההתבנות היא פעולה מתמשכת ורפלקטיבית שהאדם מבצע על עצמו, הכלים להתבנות אינם שיעורים פרונטליים, אלא, בין השאר, התנסויות מורכבות, משחקים, דרמטיזציה, דמיון ובדיחות. ההתבנות אינה פועלת רק על פן אחד של אישיות התלמיד – כושר הקליטה וההבנה האינטלקטואלי שלו – אלא רואה את האדם כולו: צרכיו, רגשותיו, כישרונותיו וחולשותיו, עולמו הייחודי.ההתבנות אמורה להכין כל אדם בחברה לתפקידים שהוא מעוניין בהם, על כל המגוון הקיים, מתוך זיהוי הפוטנציאל העצום הטמון בו." (משה כספי)

קהל יעד של המיזם מוצר
מורות, תלמידים/ות, הורים
התועלות הצפויות מהמיזם/מוצר

  • כל אדם שישתמש בכלים באופן קבוע, ויתרגל חשיבה מסדר גבוה ויצירתיות, יכול להתמודד באפקטיביות עם אתגרים מכל סוג, לממש מחשבותיו ולפעול לשינוי מציאות.
  • תיווצר למידה חווייתית בכל תחומי הלימוד. התלמידים ייהנו מהלמידה, והמורים – מההוראה.
  • חוויית למידה המציעה מענה לאתגרי העולם החדש.

להלן רשימה מפורטת של התועלות הצפויות:

תועלות לחברי הצוות

  • מקום לביטוי אישי של תפיסת עולם חינוכית.
  • יכולת לבטא או לשפר יצירתיות בהוראה.
  • עידוד לשימוש בדרכי הוראה מגוונות.
  • מתן לגיטימציה להבעת דעות, שאילת שאלות מאתגרות ולמידה מטעויות.
  • זימון להתנסות בהערכה חלופית.
  • הזדמנות ליצור ולייצר זירות למידה חדשות.
  • יציאה מאזור הנוחות, אתגר בעבודה תוך תמיכה והכלה.
  • התייחסות למד האור בעיניים- מידת ההתלהבות של המשתתפים בפעילות.

תועלות לתלמידים:

  • זימון התנסויות ביישום רלוונטי של הנלמד.
  • התנסות בהעלאת רעיונות בקבוצה
  • התנסות בזיהוי ופתרון בעיות מגוונות ורלוונטיות ללומד
  • עידוד חדשנות ויצירתיות
  • עידוד ביטוי אישי וקבוצתי במגוון דרכים ואמצעים
  • מתן לגיטימציה להבעת דעות, שאלת שאלות מאתגרות ולמידה מטעויות
  • שילוב תהליכי חשיבה רפלקטיביים כחלק בלתי נפרד מביצוע משימות
  • זימון התנסות בתהליכי ניתוח טעויות/הצלחות והערך ללומד
  • זימון משימות המחייבות עבודה בצוות
  • זימון למידה על פי תחומי עניין מגוונים ורלוונטיים ללומד ובדרכי למידה לפי בחירתו
  • התנסות במשימות רלוונטיות ומותאמות ללומדים שונים
  • זימון חוויות הצלחה, זימון משימות מאתגרות.
  • שילוב התנסויות חושיות-תנועתיות בלמידה
  • התייחסות ל"מד האור" בעיניים

טיפים על המוצר
נסו לחשוב על רעיון טוב שעלה בראשכם לאחרונה, כזה שמעלה חיוך כשחושבים עליו, נסו "לשים" אותו על "הנדנעת"(כלי שפיתחנו) ותראו שהיה בו חלק רלוונטי- שייך וחלק בלתי צפוי שהעלה את החיוך. הכלים יעזרו לכם לפתח עוד הרבה רעיונות טובים.

שלב התפתחותי

מוצר בשלב פיתוח

 

חזון בית הספר

כלים פשוטים לעקרונות מופשטים- חינוך בכלים שלובים

אנו מאמינים כי למידה משמעותית נובטת בקרקע דשנה, מעובדת בהקשבה והתבוננות, היוצרת דרך לימוד חווייתית ומאפשרת את ראיית הנושא הנלמד מזוויות שונות. בית הספר נטוע בסביבה ירוקה ויצירה וחקר הם בליבת העשייה. אנחנו רואים בהליכה בדרך מטרה בפני עצמה.

הערכים שלנו מגדירים את דרכנו, יוצרים תרבות של למידה הנוגעת באדמה, עשירה באפשרויות בחירה, מותאמת ככפפה ליד.

כבית ספר ניסויי אנחנו רואים את השליחות שלנו בפיתוח ועיצוב תפיסה חינוכית הנושבת ברוח הזמן, מבססת את המיומנויות הנדרשות בעידן החדש, באמצעות כלים ייחודיים, כלים אלו מבססים תפקודי לומד- מלמד ומשמשים ככלים לחיים.

בשימוש בכלים אלו מיושמים עקרונות כמו חשיבה ביקורתית, יצירתיות, עבודת צוות, פתרון בעיות ולמידה עצמאית.

ביובלים מאמינים כי חוויית הלמידה חשובה לא פחות מקידום הישגים, מעריכים חשיבה יצירתית ומעודדים את המורים והתלמידים להתנסות ברעיונות רלוונטיים ומפתיעים כאחד.

חברי צוות המיזם

גלית חרובי- מנהלת בית הספר

הילה לרר- סגנית בית הספר

איריס גונן נאור- יועצת

מיה שכטר-אורחן- מובילת הניסוי

איה כהן בן מיור- מטמיעת הניסוי

ענת גיל- חברת צוות פיתוח

שרה שחם- חברת צוות פיתוח

שירי אביטל- חברת צוות פיתוח

ורד מוסינזון- יועצת אקדמי

קולם של חברי הצוות

גלית חרובי- מנהלת בית הספר:

עבורי החינוך בכלים שלובים הוא פיצוח קוד – "קוד הדברים הפשוטים".

אני שואפת לפתח כלים פשוטים, קליטים מעולם הילדים המבססים עקרונות חשיבה מופשטים המתאימים גם לעולם המבוגרים ומשמשים ככלים לחיים .

שימוש בכלים אלה נותן מענה ללומדים ולמלמדים ומאפשר ביסוס מיומנויות עתיד לצד יצירת  חווית למידה הנוצרת עם אור בעיניים.

הילה לרר- סגנית בית הספר: כמורה לאנגלית למדתי כי שפה נרכשת בצורה הטובה ביותר כאשר מעורבים בה כל החושים. הלמידה משמעותית יותר כאשר הילדים פעילים בשיעור ורוכשים את השפה דרך החושים באופן חוויתי ומשמח.  כשאני מתכננת שיעור אני חושבת כיצד אני יכולה לקדם את הרעיון של למידה בלתי צפויה אך רלוונטית. במקביל, אני לוקחת בחשבון כל הזמן את היעדים שעלי לעמוד בהם. כסגנית ומובילת צוות, ״עקרון המצלמה״ עוזר לי למקד את העברת המסר – מה אני. מעוניינת להעביר הלאה ולשם מה. 

איריס גונן נאור- יועצת: כאשר צוות יובלים עבד על הייחודיות של בית הספר חברנו לורד מוסינזון, והמפגש עימה היה מעורר השראה. ההתלהבות שלה מהכלים דבקה גם בי. תהליך בניית הכלים הייחודיים של בית הספר היה חוויתי. כאשר למדתי להשתמש בהם גיליתי שהם הפכו להיות חלק מחיי היום יום ודרך החשיבה שלי. אין ספק שהשימוש בכלים מביא ללמידה חווייתית ולפיתוח יצירתיות בכל אחד ואחת. 

מיה שכטר-אורחן- מובילת הניסוי: מימי כתלמידה אני זוכרת שלמידה שהייתה בה חוויה השאירה בי חותם. כמורה אני מאמינה בהוראה שכוללת את כל החושים, שרואה את התלמיד כמכלול, המבוססת על גילוי והתנסות. תמיד חיפשתי דרך ללמד בצורה חווייתית ויצירתית, בלי לוותר על היעדים הנדרשים והמקצועיות שלי. בחינוך בכלים שלובים מצאתי מענה לכך ויכולת להנחיל את הדרך הזו לעוד מורות ומורים.

איה כהן בן מיור- מטמיעת הניסוי: החיבור שלי לניסוי הוא התחושה ש"הגעתי הביתה"- התחברתי חזרה לילדות ול"אני המאמין" החינוכי שלי, בו מלמדים דרך חוויה, מתן  אפשרות לביטוי אישי, חיבור לסביבה ואפשרות לשימוש במגוון כישורים ואינטליגנציות. המודל שפיתחנו מאפשר לעשות כל זאת בצורה מובנית, פשוטה ומתאימה לכולם – מורים וילדים בבית הספר ומחוצה לו.

ענת גיל- חברת צוות פיתוח:

הצטרפתי לצוות הפיתוח של הניסוי משום שחיפשתי דרך לאפשר לי ולשאר הצוות מסביבי לפרוץ דרך ולהוביל שינוי. היה לי חשוב שכלי הניסוי יקנו למורים דרכים לתכנן ולהוביל שיעורים בדרך נכונה יותר לתלמידים ולהם עצמם; ושתלמידים יזכו לאפשרות לפרוץ את תקרת הזכוכית שלהם בבית הספר ובחיים בכלל. אני שואפת להשתמש בכלים על מנת להרגיל את התלמידים להיות מכוונים לחייהם בהווה ובעתיד.

שרה שחם- חברת צוות פיתוח: כמורה וכאדם אני מעריכה חשיבה שהיא אחרת, כזו שמחוץ לקופסה, מקורית ויצירתית. תמיד פעלתי כך במשך כל שנות ההוראה שלי וגם בחיי הפרטיים, לחשוב על זווית הראיה השונה, זו שמעלה חיוך כאשר חושבים עליה. מאוד התחברתי לכלי ה"נדנדעת" שמחדד ופותח כאחד ומאפשר מחשבה יצירתית עם מסגרת.

שירי אביטל- חברת צוות פיתוח: הניסוי עבורי הוא הזדמנות לתרום לקידום פיתוח דרכי למידה חדשות ויצירתיות.  אני מאמינה כי באמצעות למידה חווייתית ניתן להגיע ללמידה משמעותית ולתת מענה למגוון רחב יותר של צרכי הלומדים והמלמדים.
לדעתי, אחד התוצרים החשובים של הניסוי הוא פיתוח כלים ומיומנויות חשיבה אשר יסייעו לתלמידים להתמודד עם אתגרי העתיד.

ורד מוסינזון- יועצת אקדמית:

פגשתי את הצוות המוביל של 'יובלים' במסגרת הרצאת 'ארגז הכלים הצהוב' שנערכה מטעם גף ניסויים ויזמות, בשנת 2011. בעקבות ההרצאה, פנתה אלי גלית חרובי, מנהלת בית הספר, בשאלה: האם השיטה הזאת ניתנת ליישום בבית ספר יסודי, האם אפשר להתאים וללמד את השיטה הזאת – ולהגיע למקומות אחרים?

אחרי 4 שנות ניסוי, בכל רמות הלימוד וההתנהלות – התשובה ברורה: בית הספר 'יובלים'  יוצר, נהנה, פורץ דרך, מתנהל כמודל יעיל ומתגמל, רלבנטי ובלתי צפוי, בר למידה."

 

מנגנונים, כלים וסדירויות 

את הניסוי בבית הספר מוביל צוות הפיתוח שנפגש אחת לשבוע ונמצא תמיד כמה צעדים לפני תהליך ההטמעה. צוות הפיתוח מגובה ומעדכן את צוות הנהלת בית הספר.

ההטמעה נעשית ביומיום, בכל שכבה. מורה אחת לפחות מהצוות השכבתי שולטת היטב ברזי ארגז הכלים המשולבים ותומכת ומנחה את חברותיה לצוות.

מורות חדשות משתתפות בהשתלמות על הניסוי לפני תחילת עבודתן. לכל המורות יש ערכה שבה הגדרות הכלים והצעות לתפעול.

מאפיינים ייחודיים במערכת השעות המשרתים את העקרונות הבית ספריים ואת רוח הניסוי:

  • שעות רוחב שכבתיות במקצועות הליבה המאפשרות לבנות קבוצות סיוע והעשרה במגוון תחומים ובהתאם לצרכים שעולים .
  • שרשראות- כל תחומי האומנויות (אומנות פלסטית , תיאטרון, מוסיקה, תנועה, מחול וכתיבה יוצרת) נלמדים במסגרת מקבצים שבהם ישנו ערבוב תלמידים מהכיתות השונות בשכבה. כ-5 שעות שבועיות נלמדות במתכונת הזו מב'- ועד ו' .
  • שעורי בחירה – שב"ח ביום שישי  – מג'- ו' תלמידי ביה"ס בוחרים תחומי עניין ולומדים אותם במסגרת דו גילאית  על פי בחירתם למשך חצי שנה. במחצית השנייה בוחרים תחום עניין נוסף . המפגשים מתנהלים בקבוצות דו גילאיות ( ג-ד' יחד,ה'-ו' יחד ) את התחומים הנלמדים מלמדים מורים מביה"ס בהתאם לתחומי העניין שלהם ומורים מחוץ לביה"ס בהתאם לתחומי העניין המבוקשים ע"י התלמידים .
  • "שישי- אישי"  – מבנה מיוחד של יום הלימודים ביום שישי לשכבות ג'-ד' שיש בו מוטיב חוזר של בחירה. שעה ראשונה – חינוך אישי, שנייה שיעורי בחירה,שלישית "שעת הפרפר"(תוכנית ליצירתיות) רביעית "שפה אישית"(בו המורה שמלמדת בוחרת איך ללמד שפה בצורה יצירתית) , חמישית "חינוך שישי –אישי" .
  • למידה אינטגרטיבית בכל שכבות הגיל.
  • תגבור בתחומי האומנויות במבנה של שרשראות.
    • שעות לימוד ברוח הניסוי – "צליל מכוון", "מפסלים שפה" בשכבות א'-ב' ,חונכות ו"בגרות חברתית" בשכבת ו' , שעת הפרפר ושפה אישית בשכבות ג-ד' במסגרת שישי אישי . שעת הפרפר- תוכנית יצירתיות היא היעד המועברת ע"י המחנכות ב-ד-ה, רובוטיקה ב-א'.
    • שלוש שעות מכל תחום דעת של לימודי הליבה מוגדרות שעות סדנאיות "סדנת מתמטיקה"  "סדנת שפה ונושא" ועוד .
    • עבודת חקר יחידנית  בשכבות ב'- ו' באחד מהתחומים הנלמדים ובמסגרת שעות "שפה ונושא" העבודה נעשית בליווי המחנכת בבית הספר ודרכה מוקנים יסודות למידה ואסטרטגיות למידה מגוונות.
    • המלצה על ספר בעזרת כלי הניסוי – בשכבות ג'- ו'
    • הערכה חלופית משולבת בעבודת החקר, בסדנאות הליבה, בהמלצה על ספר ובתחומי האומנויות השונים.

דברים שלמדנו בדרך

  • "הבלתי אפשרי- אפשרי": במהלך 5 השנים בהן פועל הניסוי בבית הספר אנו עדות לשינוי בקרב התלמידים ואנשי הצוות.
  • שינוי בקהילת בית הספר אינו פשוט, זהו תהליך שבו תמיד יש צעד אחד קדימה וצעד אחד אחורה, אך ברגע שהמטרה והערכים עומדים לנגד עינינו השביל בו אנו צועדים ברור וגלוי.אחת מתובנות המפתח שלנו היא ההבנה פיתוח הניסוי צריך להיות תמיד צעד אחד קדימה מההטמעה כדי שיישאר רלוונטי בעולם הדינמי שלנו. לעומת זאת, להטמעה של הניסוי בקרב הצוות קצב משלה, שאינו צריך להיות מוכתב מקצב הפיתוח המהיר.

טיפים ליזמים חינוכיים

  • לפניכם דרך ארוכה שדורשת השקעה רבה, חשוב שהניסוי החינוכי שבחרתם להשקיע בו את זמנכם ישרת דבר ראשון אתכם ויענה על צורך שבוער בכם. מפה תבוא המוטיבציה שלכם להשקעה.
  • חשבו בגדול, נסו לכוון למטרה שמעניינת טווח רחב של קהילות כדי שהמוצר יהיה רלוונטי.
  • ספרו את הרעיון שלכם לאנשים שונים שאתם מעריכים אותם. אתם הרי מאוהבים ברעיון ולא רואים את חסרונותיו ולכן חשוב לשמוע נקודות מבט שונות.
  • פתחו מוצר פשוט – מה שלא פשוט לא עובד.
  • תתאמנו על היכולת לספר את הניסוי שלכם בדקה.חדדו את המסר שלכם.
  • חשוב להמשיך וללמוד, לחקור, להרחיב את היריעה כך תוכלו להמשיך ולפתח את התוצר שלכם שיהיה רלוונטי גם בעתיד

ממשקים עם גורמים אחרים

אחד משדות ההתנסות הייחודיים שלנו הוא "שביל הפרפרים" בו מתרחשת למידה חוץ כיתתית. שביל הפרפרים הוקם בשיתוף פעולה ובתרומות של מרכז תעשייה עמק חפר. העסקים שבמרכז התעשייה נרתמו ברצון ותרמו לנו חומרים ועבודה בהקמת השביל שכיום מזמן למידה אחרת מהנה וחווייתית.

אתר בית הספר

 

 

גלית חרובי