נושא : פדגוגיה
רמת גיל : א'-ו'
ישוב : באר שבע
שם המוסד החינוכי : גבים
שם מנהל/ת : יפעת מנשקו
מספר תלמידים : 390
מספר מורים/ות : 38
מגזר : יהודי
סוג חינוך : רגיל
מחוז : מחוז דרום
פיקוח : ממלכתי
תכנית מלווה : משרד החינוך

מצוינות זה ב D.N.A  שלי

חינוך למצוינות לפי תורת גבים

תיאור המיזם

בית הספר מאמץ גישה לפיה  השונות בנקודת החוזק של התלמיד היא המנוף לפיתוח מצוינות אצל היחיד והכלל. אנו רואים בכל ילד מצוין ללא תלות בהישגיו הלימודיים בתחומים אחרים. התנהגות החברית, כבוד ההדדי ודבקות במטרה הם צירי העבודה הבסיסיים, שיגבירו את המוטיבציה להישגיות אישית ויאפשרו אוירה לימודית מניעה.

על מנת לקדם את הרעיון נוצרו מבנה ארגוני מיוחד ושגרות ייעודיות אשר מקבלים תשומת לב ותכנון מערכתי:

  • תהליך הבחירה ("טעימות") המאפשר קבלת החלטה מושכלת ביחס לבחירת קבוצת המצוינות
  • מבחני כניסה לקבוצות המצוינות ואיפשור מעברים במהלך השנה
  • ועדות מצוינות עם מנהלת בית הספר וההורים כשותפים, מפגשי סינגור, שיעורי מצוינות הכיתתיים והקבוצתיים
  • המורים כותבים תכניות לימודים מאתגרות לכל קבוצת מצוינות בליווי מומחה
  • הזמנת מומחי שטח לליווי מורי ביה"ס וכן מפגשים של דמויות מעוררות השראה עם התלמידים וההורים.
  • פיתוח תוכנית לימודים בית ספרית המחנכת למצוינות באמצעחת צוות מורים מחוייב.

 

הצורך – למה יצאנו לדרך?

שלושה גורמים הניעו אותנו:

  • העדר חלומות ["ילד של אבא על מה אתה חולם"]
  • שבירת הקשר בין מצב סוציואקונומי נמוך להישגים לימודיים
  • היעדר מוטיבציה בקרב תלמידים והורים ללמידה ולהצלחה.

הנחות יסוד, ערכים ותיאוריות בבסיס המוצר
תיאוריות ומקורות השראה

  • "על ההצטיינות גם בהוראה "  (פרופ׳ אסא כשר)
  • ״שלושת המפתחות לאינטלגנציה מצליחה״ (רוברט סטנברג)
  • " דגם לגילוי ולטיפוח מצוינות בקרב תלמידים טעוני טיפוח" (רחל זורמן)
  • "מדברים בעד עצמם – הסנגור העצמי״ (פרופ' לאה קוזמינסקי)

קהל יעד של המיזם מוצר

התכנית מתאימה לכלל אוכלוסיית התלמידים, בדגש על בתי ספר יסודיים, בשכונות ואזורים בהם קיים צורך בהעצמה קהילתית ואישית. מתאים לכל קהילה בית ספרית כולל קהילות חינוך מיוחד.

התועלות הצפויות מהמיזם/מוצר

אם מאתרים ומפתחים את נקודות החוזק של התלמיד ומשתמשים בפלטפורמות מבניות רבות (מערכת כפולה של לימודים רגילים וקבוצות מצוינות, הורים, טיולים, מפגשים עם מצוינים ועוד) ובשפה אחידה לאורך זמן,

אז תחושת המסוגלות וחוויות ההצלחה של התלמיד תעלה בצורה כזו שתחזק אותו ותיתן לו כלים ומוטיבציה להמשיך גם בכוחות עצמו. התלמיד יעביר את המיומנויות וההתנהגויות המקדמות הצלחה לתחומים נוספים.

תוצאות והשפעות שהושגו בפועל

התוצאות המידיות של הטמעת התכנית בבית הספר:

  • בתחומים שבחרו להשתתף בהם- חווים התלמידים תחושת הצלחה והישג- למשל מדליות בספורט, השתתפות בכנס מדעים, השתתפות בקונצרטים ועוד.
  • התנסות בחניכה של תלמיד שואף מצוינות בתחום שבו הם חזקים.
  • מערך חונכות ערכי מורים –תלמידים, תלמידים-תלמידים.
  • השתתפות בקבוצות מדעיות אשר חלקן משתתפות בתחרויות מחוזיות וארציות גאווה קבוצתית הורגשה בשיח עם התלמידים אשר שותים לפיתוח מוצר חדש.
  • התנסות בקבוצות חקר אשר מחייבות יצירת והעברת שאלונים וכן ניתוח השאלון על מנת להגיע למסקנות ויצירת מודל/או פעולה בשטח.
  • נגינה ומחול כחלק ממצוינות בית ספרית – יוצרת חשיפה והתנסות גם לתלמידים אשר לא הכירו קודם את עולם המוזיקה.
  • לימוד כלי סינגור עצמי והתנסות בשימוש בהם- יוצרים תחושה של יכולת השפעה המעלה את תחושת המסוגלות

שלב התפתחותי

רוב רכיבי המוצר בשלים להטמעה.

 

על בית הספר

ביה"ס גבים ממוקם בשכונה יא' בב"ש המאופיינת בתושבים מחתך סוציואקונומי נמוך ושייך ברובו למדד הטיפוח 9.

בבית הספר כ-400 תלמידים הלומדים ב-16 כיתות מתוכן שלוש כיתות חינוך מיוחד. כ-80% מהתלמידים שפת אימם אינה עברית. בביה"ס כ-20% מהתלמידים מגיעים מהקהילה האתיופית, ו-56% מחבר העמים.

בית הספר מוכוון גם לקהילה הסובבת אותו ולקשייה ולכן מקיים יום לימודים ארוך וכן, מקדם מעורבות הורים, כדי ליצור הכרות עם שפת וכלי ביה"ס. אנו דוגלים בכך ש"מאחורי כל תלמיד מצליח עומד הורה מצוין".

 

 

חזון בית הספר

" בית הספר דוגל בתפיסה שחינוך למצוינות יאפשר לתלמידים לחוות הצלחות בתחומי החוזק שלהם מתוך בחירה. כחלק מהתהליך התלמידים לוקחים אחריות על עצמם, על חבריהם ועל קהילת בית הספר וכך נוצר הקשר בין מצוינות אישית לפיתוח חברת מופת בה לכל פרט יש תפקיד"

החינוך למצוינות בביה"ס נמשך מבוקר עד ערב.

 

חברי צוות המיזם

  • יפעת מנשקו – מנהלת ביה"ס
  • אורלי ביטון –ס. מנהלת שותפה להגייה ואמונה על ארגון מערכתי .
  • מור אוזן – מנהלת מרכז הפיתוח הניסויי
  • אורטל זוהר- חברת צוות פיתוח
  • יוליה אנטל – חברת צוות פיתוח ומובילת ההערכה
  • חופית אליס- חברת צוות הפיתוח, אחראית פורטל בית ספרי.

יועצים מלוויםֿ

דר' רמה קלויר –ראשת תכנית רג"ב למצוינות במכללות

קולם של חברי הצוות

מדוע הצטרפתי למיזם?

מור אוזן: הרצון להוביל ולעצב את התפיסה הבית ספרית הלכה ומעשה.

חופית אליס: להיות שותפה לחשיבה ולפיתוח העצמה עצמית.

אורטל זוהר: התמודדות עם אתגר היציאה לדרך.

יוליה: להיות בעניינים וליצור מציאות רצויה.

 

ערכים והנחות יסוד

ערכים של אומץ, אחריות, התמדה ונחישות מלווים את העשייה החינוכית של התלמידים והמורים. ביה"ס מגלה אוטונומיה רבה ומייצר בסיסי עבודה נרחבים ומאפשרים למורים ליצור ולהוביל. ניכרת תכונה של יזמות עירה מאוד בצוות המורים המפתח תכנים לימודיים , ומקים קבוצות מצוינות ייחודיות.

מנגנונים, כלים וסדירויות 

  • מנהלת ביה"ס מעודדת עבודה ב-"CO", אף פעם לא לבד:  עבודת צוות ,צוותי משימה , עבודה במליאה , והתייעצות עם יועצים מומחים מן השטח והאקדמיה.
  • פיתוח סביבת עבודה מכבדת לצוות המורים –חדר  מחקר ופיתוח.

דברים שלמדנו בדרך וטיפים ליזמים חינוכיים

  • מחוייבות היא ערך עליון בעבודתנו החינוכית.
  • השאיפה שלנו ללמוד להוביל את התלמידים להעצמה דרך נקודות החוזק שלהם.
  • הדרך להעלאת הישגי הלומד ברמת הפרט והכלל עוברת דרך העצמת השונות בנקודות החוזק, בסגנון למידה ובפיתוח כישורים.

שיתופי פעולה עם גורמים אחרים

מכללת קיי

מרכזי מצוינות עירוניים