נושא : מנהיגות ומעורבות חברתית
רמת גיל : א'-ו'
שם המוסד החינוכי : אורנים
שם מנהל/ת : יפה אקונין
מספר תלמידים : 350
מגזר : יהודי
סוג חינוך : רגיל
מחוז : מחוז צפון
פיקוח : ממלכתי
תכנית מלווה : משרד החינוך

המיזם: "מהגות למנהיגות" בחברת הילדים

תיאור המיזם

דרך לפיתוח הגות ומנהיגות בחברת הילדים המבוססת על שלוש תיאוריות:

  • סוקרטס –  פיתוח קוגנטיבי.
  • רוג'ראני – טיפוח רגשי
  • פריירה – פיתוח חברתי מוסרי

 

תיאוריות אלה מתורגמות לפדגוגיה המתבססת על למידה אינטגרטיבית ושיתופית המובילה לעשייה ויוזמות המעודדות אקטיביות אחריות ושותפות. למידה זו מתרחשת באמצעות כלי שיח משותף הדיאלוג כמפתח תקשורת, שיתוף בידע ויצירתיות.

הצורך – למה יצאנו לדרך?

האתגר העיקרי שלנו: לצמצם את אוכלוסיית התלמידים הפסיביים והשקופים בבית הספר.

אנו שואפים גם לחדש תהליכי הוראה למידה ולהתאימם לאופי התקופה.

הנחות יסוד, ערכים ותיאוריות בבסיס המוצר

תיאוריות ומקורות השראה

תיאוריות הומניסטיות של 3 הוגים: סוקרטס, רוג'רס ופריירה

קהל יעד של המיזם מוצר

  • בתי ספר יסודיים
  • בתי ספר עם תפיסת עולם הומניסטית
  • כיתות חינוך מיוחד

התועלות הצפויות מהמיזם/מוצר

ההבטחה שלנו:

דמות הבוגר תאופיין  בכישורים של יוזמה, תרומה, גילוי, אכפתיות, אחריות, יכולת הבעה גבוהה, יכולת התחשבות ורגישות לזולת, בטחון עצמי.

תוצאות והשפעות שהושגו בפועל

  • יוזמות תלמידים
  • יוזמות מורים
  • רכישת מיומנויות של למידה שיתופית
  • יכולת ניהול דיאלוג
  • יכולת ללמוד ולהתנהל במסגרות לימודיות שונות.
  • מנהיגות והובלה של תלמידים בבית הספר

שלב התפתחותי

ֿמיזם בשל להטמעה וליישום

חזון בית הספר

"אורנים", כבית חינוך ניסוי הומניסטי סביבתי תל"י, מאמין בייעוד החינוכי של קידום כלל תלמידיו ותלמידותיו לקראת חיים אנושיים מלאים ואוטונומיים של מימוש עצמי, איכות תרבותית, הגינות חברתית ואחריות סביבתית. ביה"ס יפעל לפתח את אישיות התלמידים וכישרונותיהם, להכשיר אותם לאזרחות פעילה ואחראית דמוקרטית, להעשיר את עולמם במורשות התרבות הכללית והיהודית,לחנך לערכי מורשת ישראל לאהבת הארץ ולטפח בהם את הידע והרגישות שנדרשים לשמירת הסביבה הטבעית וטיפוחה.

 

חברי צוות המיזם

  • יפה אוקנין – מנהלת
  • ליאורה סגל – מובילת הניסוי
  • ענת רחום
  • ציפי ארזי
  • מיטל אביטל
  • לאה יוסלביץ
  • סיגל סלקטר

יועצים מלווים

  • פרופ' נמרוד אלוני ראש המכון למחשבה חינוכית מכללת סמינר הקיבוצים.
  • ד"ר עירית לצטר – מלווה

קולם של חברי הצוות

ההנעה להצטרפות למיזם היא מתוך אי שביעות רצון מפסיביות של תלמידים בתהליכי הלמידה ובתהליכים חברתיים. שאפנו  להרחיב את מספר התלמידים האקטיביים ואת דרכי ההוראה המעודדות יזמות, גילוי ושותפות . אנו מאמינים בעוצמת הדיאלוג ככוח מניע.

 

מנגנונים, כלים וסדירויות 

  • מפגשי הורים רבע-שנתיים עם מחנכת ועמיתה, ללמידה משותפת ועבודה משותפת על פיתוח המיזם.
  • צוות מוביל ניסוי
  • מפגשים קבועים אחת לשבוע
  • מפגש וועדות היגוי אחת לחודש
  • מפגש מליאה של כלל הצוות אחת לשבוע ביום א'
  • מערכת השעות מותאמת לפעילויות השונות ולתהליכי הלמידה.
  • מפגשי מחנכות ורכזות בשכבות אחת לשבוע.
  • מערך תצפיות בשיעורים.
  • מפגש בוקר קבוע- שחרית
  • פתיחת נושא אינטגרטיבי 4 פעמים בשנה.

דברים שלמדנו בדרך וטיפים ליזמים חינוכיים

  • ניתן להשפיע על התנהלות התלמיד ולסייע לו לעבור  מפאסיביות לאקטיביות והנעה פנימית.
  • ניתן להפיק למידה משמעותית שמעודדת מוטיבציה, הנאה וגילוי.
  • מעורבות ושיתוף הורים הינה משמעותית ותורמת.

טיפים ליזמים חינוכיים[

  • ניהול דיאלוג סביב צרכי בית הספר המחוברים לאתגר או בעיה.
  • בניית צוות מוביל והכשרת בעלי תפקידים בצוות זה.
  • בניית מנגנונים למפגשים קבועים של צוות מוביל.
  • בניית תהליכים רגשיים ופדגוגיים לחיבור צוות המורים לתהליך.
  • חיבור ושיתוף ההורים בתהליכים.

שיתופי פעולה עם גורמים אחרים

  • שיתוף ההורים
  • חיבור קהילת יקנעם
  • שותפות עם הרשות המקומית, מחלקת החינוך
  • שותפות עם מכללת סמינר הקיבוצים
  • שיתופי פעולה עם גופים מתערבים שונים ועם משרד החינוך