נושא : חוויתי רגשי
רמת גיל : ז׳-ט׳
ישוב : רמלה
שם המוסד החינוכי : נווה יהונתן
שם מנהל/ת : שלי קרן
מספר תלמידים : 383
מספר מורים/ות : 37
מגזר : יהודי
סוג חינוך : רגיל
מחוז : מחוז מרכז
פיקוח : ממלכתי
תכנית מלווה : משרד החינוך

תיאור המיזם

המוצר ״פיתוח נחישות בחינוך״ יוצר קשרים והקשרים בין עולם הספורט והאימון הספורטיבי לבין חיי בית הספר, תהליכי למידה והוראה ופיתוח קשרים בין אישיים בין באי בית הספר.

מרכיבי המוצר שמתפתחים בבית הספר הם:

אימון אישי

אימון למוטיבציה

אימון קבוצתי רגשי

סדנת קירות

מודל צבירה פדגוגי

פייר-פליי (קבוצות העצמה ספורטיביות)

יום מבחן

אימוני למידה

הוראה משותפת

חדר קריירה

מרחב בחירה

מרכז אנגלית

קבוצות העצמה חברתיות

שיח מטפורי על בסיס עקרונות וערכים של עולם הספורט

פיתוחים עתידיים:

יום מסע

קיר טיפוס פדגוגי

חדר בריחה פדגוגי

הצורך – למה יצאנו לדרך?

חוסר מוטיבציה וחוסר נכונות של התלמידים להשקיע מאמצים.

הנחות יסוד, ערכים ותיאוריות בבסיס המוצר

ערכים והנחות יסוד

למידה = תהליך בו גבולות הידע והיכולת של האדם מתרחבים דרך גילויים פנימיים וחיצוניים, הטמעת הידע החדש בידע הקיים והתמדה בתהליך.

תלמיד/ה  = אדם המסוגל/ת להרחיב את  גבולותיו/ה בכל שלב . מעבר לשלב בו הוא נמצא/ת.

מורה = הוא מאמן/נת

מאמן/נת = ביכולתו לעורר מוטיבציה ורצון לתהליך הלמידה תוך יצירת  רשת בטחון וסביבה תומכת בצמיחה  וההתפתחות

תאוריות ומקורות השראה

הרב קוק

"ההתעמלות שצעירי ישראל עוסקים בה בארץ ישראל ,

לחזק את גופם בשביל להיות בנים אמיצי כוח לאומה,

היא משכללת את הכוח הרוחני… שישחקו הנערים לחזק כוחם ורוחם,

בשביל גבורת האומה בכללה –

עבודת הקודש הזאת מעלה את השכינה מעלה מעלה,

כעליית שירות ותשבחות שאמר דוד מלך ישראל בספר תהילים…"

(אורות התחיה, ל"ד).

הרמב"ם

"ההתעמלות היא העיקר הגדול בהתמדת הבריאות ובדחיית רוב החולאים… ההתנועעות וההתעמלות ידחה נזק, רוב ההנהגות הרעות אשר יתנהגו בהם רוב האנשים".

"המשובח שבמיני ההתעמלות הוא שיתעמל עד יגיעת הגוף שתרגיל הנפש ותשמח כמו הצחוק בכדור, כי תנועת הנפש מן הצחוק… והדבר היותר נקל להגיע בו זה הצחוק בכדור קטן על שאר מיני ההתעמלות, כי אפשר שתיגע האברים כולם". כלומר, הרמב"ם מדגיש את חשיבות משחקי הכדור, מכיוון שהכדור גורם לנפש לשמוח ולצחוק ומעבר לכך התנועה אחר הכדור מפעילה אצלנו קבוצות שרירים רבות, וכן שרירים פנימיים וחיצוניים.
הנהגת הבריאות וספר המדע

שבועת הספורטאים באולימפיאדה

"In the name of all competitors, I promise that we shall take part in these Olympic Games, respecting and abiding by the rules that govern them, in the true spirit of sportsmanship, for the glory of sport and the honor of our teams."

שאבנו השראה מגדולי רוח וחוקרים רבים נוספים.

קהל יעד של המיזם מוצר

כל באי בית הספר: מורים, הורים, תלמידים ואנשי צוות

התועלות הצפויות מהמיזם/מוצר

במהלך השנים האחרונות ניתן לראות מגמה של שיפור בפרמטרים הבאים:

עליה במספר התלמידים הזוכים בפרסים ומתקדמים ברמה הארצית בתחומים שונים: לימודיים, חברתיים, וספורטיביים.

עלייה בתוצאות מיצב במדדים הלימודיים ומדדי האקלים בית ספרי

יציבות של הצוות הבית ספרי

תוצאות והשפעות שהושגו בפועל

 

שלב התפתחותי

חלק ניכר ממרכיבי המוצר בשלים להטמעה וליישום. חלקם עדיין בשלבי פיתוח ואב טיפוס.

 

חזון בית הספר

אנו מאמינים ש"כמורים – מאמנים" באחריותנו להפעיל פדגוגיה מאמנת ומעצימה, לתמוך בתלמידינו בתהליך הלמידה באופן כזה שיעורר בהם את המוטיבציה ואת הרצון להמשיך ולהעמיק את הגילוי העצמי, ולהתמיד במאמץ.

על כן, משימתנו היא לאמן את התלמידים, להעניק להם ליווי משמעותי ולתמוך בהם לאורך כל תהליך זה. לייצר עבורם סביבה בטוחה ומיטבית תוך שאנו שואבים השראה ועושים שימוש בערכים ובעקרונות של עולם הספורט.

 

חברי צוות המיזם

רוב חברי וחברות הצוות הבית ספרי שותפים בפיתוח של מרכיבי המוצר.

יועצים מלוויםֿ

לאורך השנים היו יועצים/מלווים רבים, כל אחד תמך ועזר בחלקו, בשלב שבו היינו זקוקים לתמיכה בתחום מסוים:

  • אריה מליניאק
  • ד"ר שרגא שדה
  • מכללת וינגייט – ד"ר סימה זך
  • מרכז פרס לשלום – תמי חי-שגיב
  • טובה אברבוך
  • עידן יעקובס
  • רמי גזולי
  • אורי כהן
  • איילת אדר דה-פיצ'וטו (עזרה ראשונה-רגשית)
  • ערן גל
  • המאמנת יעל ארד
  • המאמן זאביק זלצר
  • המאמן ז'אן פוטצ'ר
  • מרכז פסג"ה רחובות
  • אגף מופ ניסויים ויזמות, משרד החינוך

ערכים והנחות יסוד

ערכי הניסוי מובילים אותנו גם בפיתוח של מוטיבציה ארגונית ופיתוח תרבות יזמית בבית הספר:

ערכי הנחישו

  • נכונות להשקעת מאמצים
  • חוסן נפשי וחריצות
  • יכולת עמידה והתמדה
  • שיתופי פעולה
  • תעוזה לנסות

יש בבית הספר אוירה של רשת ביטחון (מותר לטעות, מותר להתייעץ, מותר להגיד גם מה לא טוב בלי לחשוש,  מותר לנסות).

ערכים אלו מוטמעים בקרב צוות המורים והתלמידים כאחד ומהווים תשתית טובה לפיתוח תרבות ארגונית של יזמות.  

מנגנונים, כלים וסדירויות

  • מערכת שעות מותאמת לכל תהליך הניסוי
  • שעות הוראה משותפות
  • שעות צוות רבות להתייעצות, למידה ופיתוח
  • קבוצות וואסטאפ שונות של מורים שמיועדים ללמידה משותפת והחלפת רעיונות
  • פיתוח מקצועי פעיל בתוך ומחוץ לבית הספר (אימוני כדורסל, סדנאות מנהיגות, קירות טיפוס וכדומה)

דברים שלמדנו בדרך וטיפים ליזמים חינוכיים

  • צריך ליהנות
  • כדאי לשתף
  • לא לפחד כלל

 

שיתופי פעולה מרכזיים

  • אריה מליניאק
  • ד"ר שרגא שדה
  • מכללת וינגייט – ד"ר סימה זך
  • מרכז פרס לשלום – תמי חי-שגיב
  • טובה אברבוך
  • עידן יעקובס
  • רמי גזולי
  • אורי כהן
  • איילת אדר דה-פיצ'וטו (עזרה ראשונה-רגשית)
  • ערן גל
  • מרכז פסג"ה רחובות
  • (מאמנים שונים – יעל ארד, זאביק זלצר, ז'אן פוטצ'ר)

סדרת הטלויזיה "בית ספר לתקווה":

פרק 1

http://www.mako.co.il/mako-vod-mako/documentary/VOD-f069e5e01eda751006.htm

פרק 2

http://www.mako.co.il/mako-vod-mako/documentary/VOD-380a19fabccd751006.htm

פרק 3

http://www.mako.co.il/mako-vod-mako/documentary/VOD-aaab19fabccd751006.htm

כתבה בוואלה על בית ספר:

http://healthy.walla.co.il/item/2777125

סרטון ביוטיוב על הפיירפליי בשיתוף מרכז פרס לשלום:

https://www.youtube.com/watch?v=kd02DV8sDb8

אתר בית הספר
http://ra.sisma.org.il/school/yehonatan/Pages/main.aspx

פייסבוק
 https://www.facebook.com/NeveYonatanOfficial/

 

 

 

שלי קרן