נושא : אחר
רמת גיל : א'-ו'
ישוב : נס ציונה
שם המוסד החינוכי : אירוס
שם מנהל/ת : סיגל בחרי
מספר תלמידים : 498
מגזר : יהודי
תאריך עדכון : 21/04/2018
סוג חינוך : רגיל
תכנית מלווה : משרד החינוך

המיזם

בית ספר "אירוס" שוכן למרגלות גבעת האירוס הקסומה בנס ציונה. משנת ההקמה (תשע"ג), אנו מקיימים את לימודי המדעים על הגבעה: סיורים, תצפיות, פעילות ושיח. לימודים אלו שמו את התפיסה האקולוגית במרכז ההוויה הבית ספרית. התפיסה האקולוגית שלנו מתמקדת ביצירת מפגשים בין אדם לזולת. המפגש יוצר הזדמנות לנוכחות משותפת, כלומר נוכחות הדדית של עצמי ושל האחר/ת.

בית הספר מפתח ומטמיע את  "פדגוגית המפגש" החדשנית היוצרת בתוך בית הספר מפגשים בארבע רמות :

  • המפגש הפיזי- באמצעות התחלקות במשאבים
  • המפגש הקוגניטיבי – באמצעות מפגש אינטלקטואלי המנסה ליצור בדיון איזון וערעור מבוקר ולפתח את היכולת לחקור את נקודת המבט ביחס לנקודת מבט אחרת.
  • המפגש החברתי – באמצעות  חוויה הנובעת מלמידה בלתי פורמלית
  • המפגש הערכי – באמצעות הזמנת הילדים לקחת החלטות מתוך נקיטת עמדה מוסרית ואחראית.

כל שיעור הוא שיעור למידה וחינוך

המוצר שלנו מסייע למורה להפוך כל שעור לשעור חינוך.

בכל אחד מהשיעורים במערכת בא לידי ביטוי אחד או יותר משלושת המרכיבים:

  1. ניגודיות בירור של חילוקי דעות, אי הסכמה, עימות או ערעור חשיבתי
  2. שיטות למידה לא מסורתיות– למידה במרחבים פיזיים שונים מחדר הכיתה, או למידה המשלבת אביזרים מגוונים ונעשית ללא ספרים ומחברות
  3. חשיבה מוסרית– החלטות נלקחות באופן עצמאי ע"י ילדים תוך הפעלת שיקולים מוסריים. התחלקות- יצירת מאגר ציוד משותף ועידוד התחלקות בציוד כאורח חיים.

המוצר כולל תפיסה פדגוגית שלמה ומגוון של כלים פדגוגיים המיישמים אותה:

  • כלי לפיתוח מטרות חברתיות לכל אחד מהשיעורים הנכללים במערכת הלימודים
  • דיאלוג לפתרון עימות
  • שיח ״מה נשמע״ עם ילדים
  • שיח לימודי בקבוצה קטנה
  • שיטה להוראה משותפת  (הוראה בco)
  • תהליך קבלת החלטות באמצעות חשיבה מוסרית
  • מסמך "אורח חיים" כתחליף לתקנון

אנחנו ממליצים לצוותים חינוכיים ללמוד את התפיסה וליישם אותה כפדגוגיה שלמה.

אפשר גם להשתמש במוצר באופן חלקי. המורים  יכולים לבחור כלי אחד בלבד או שילוב של  כמה מהכלים המתאימים להם ולהשתמש בכל אחד מהם בפני עצמו.

הצורך – למה יצאנו לדרך?

המיזם מתמודד שני אתגרים – אחד של התלמידים והשני  של המורים.

האתגר של התלמידים

במציאות החינוכית-חברתית-דיגטלית בה לומדים וחיים הילדים, חסרות להם מיומנויות חברתיות בהתנהלות במרחב החופשי והחצי חופשי ( חצי חופשי: בזמן עבודה עצמית במשימות לימודיות בכיתה שם מתאפשרת להם בחירה מה לעשות ועם מי לעבוד. חופשי: בהפסקות, ובמפגשים הבינאישיים אחר הצהריים).

חלק גדול מזמנם של הילדים מנוהל על ידי מבוגרים: בבוקר מנהלים אותו המורים ואחר הצהריים מחליפים אותם המדריכים בחוגים. הילדים גם מרותקים שעות רבות למסכי הטלויזיה, המחשב והטלפון נייד.

המיזם מנסה להקנות לתלמידים מיומנויות להתנהלות חופשית.

האתגר של המורות

המורה בודדת. היא מבלה את מרבית שעות העבודה לבדה בכיתה, וחסר לה הקשר עם מורות אחרות.  המיזם מבקש להפגיש מורות להוראה משותפת.

הנחות יסוד, ערכים ותיאוריות בבסיס המוצר

  • אנחנו אחראיים ליצור שינוי בחינוך ויש לנו את היכולת לעשות זאת.
  • שינוי בחינוך מתחיל מהמעשה החינוכי היומיומי. מעשה זה צריך להיות מבוסס על תשובה לשאלה: מהי האינטראקציה החינוכית המיטבית ואלו פעולות חינוכיות יכולות לקדם אותה?

 

תיאוריות ומקורות השראה

ברינגייה, ז', ק' (1988). הלמידה האנושית: שיחות עם פיאז'ה. ירושלים: כתר.

דיואי, ג' (תש"ך). הילד ותכנית הלימודים בית הספר והחברה. ירושלים: אוצר המורה.
מיכאלי 'נ, . (2009). טשטוש הגבול בין הפורמלי לבלתי פורמלי בסמינר הקיבוצים: פדגוגיה חברתיתבהכשרת מורים. ירחון מופ"ת 39 עמ' 53-60.
קוהן. א'. (2000). מעבר למשמעת – מצייתנות לקהילתיות. ירושלים: ברנקו-וייס

קהל יעד של המיזם מוצר

קבוצות תלמידים שיש לפתח את המיומנויות החברתיות שלהן

צוותי מורים הרוצים להשביח את הלמידה וליצור הזדמנויות להוראה משותפת.

התועלות הצפויות מהמיזם/מוצר

  • המיזם מציע ערך הן לתלמידים והן למורים:
  • פיתוח מיומנויות הילדים בלמידה עצמית ובהתנהלות במרחב החופשי
  • פיתוח כישורי הוראה ומיומנויות ביצירת שיח לימודי מיטבי של מורה עם ילדים

תוצאות והשפעות שהושגו בפועל

הילדים מדווחים על הנאה מלמידה. ויש גם תוצאות נוספות:

  • גידול באוכלוסיית בית הספר עקב מעבר של ילדים מבתי ספר אחרים אלינו.
  • הצלחה משמעותית במבחני המיצ"ב –  97 במדד מדלן
  • בית הספר מקבל מגורמים חיצוניים משובים על שיח לימודי אחר, נעים יותר, בעקבות בהשתתפות של תלמידים בפעילויות כגון טיולים, מפגשים עם סופרים, חוגים, ועוד..

טיפים על המוצר

  • לנסח תוכנית פיתוח והטמעה ברורה וממוקדת.
  • לשתף מספר רב של מורות בארגון ובפיתוח היוזמה כדי להרחיב את מעגל הבעלות והשייכות
  • כל יוזמה חייבת לקבל ביטוי מבני. ביטוי מבני מעודד שינוי בתוכן ובפדגוגיה.

 

חזון בית הספר

חזון בית הספר: לגדל ילדים המפעילים כישורים חברתיים ומסוגלים לקיים מערכות יחסים דינמיות בקבוצות משתנות.

חברי צוות המיזם

  • סיגל בחרי- מנהלת ביה"ס ומנחת צוות פיתוח המוצר.
  • מיכל צורדרקר- מנהלת המיזם
  • מורן ישר הדיה- רכזת פדגוגית והערכה
  • ענבל איצ'קוביץ- רכזת אורח חיים
  • מירי שואף- חברת צוות
  • נוי כליף-חברת צוות
  • אושרת – מנהלת ידע

יועצים מלוויםֿ

ד"ר ליאת אייל, מכללת לוינסקי

קולם של חברי הצוות

סיגל בחרי

בעבר הייתי מדריכה להוראת המתמטיקה מצאתי את עצמי משקיעה את מיטב זמני בהכנה למיצבים והערכה. העיסוק המוגזם בהערכה ומדידה גרם לי לשאול את עצמי למה באתי לחינוך? התשובה הניעה אותי לחפש דרך משמעותית ליצירת חינוך והוראה מיטבית.

מיכל צורדרקר

הגעתי לבית הספר כאשר העקרונות הראשונים של הניסוי כבר הוגדרו  התחברתי מאוד לשיטה של פתרון בעיות באמצעות דיאלוג ושאלות מוסריות. אני שמחה להשתתף בצוות שיוצר את הדבר

הנפלא הזה ומעמיק ואף מטמיע אותו  בצוות המורים והקהילה.

מורן ישר הדיה

הרגשתי שההוראה המסורתית הפרונטלית אינה משמעותית לא עבורי ולא ועבור התלמידים שלי, וחיפשתי  דרך הוראה אחרת. שיטת הלמידה הייחודית שלנו,  המתבטאת בשיח הלימודי בקבוצה הקטנה, משפיעה מאוד על ההנאה מלמידה ועל הקשר עם הילדים.

מירי שואף

כאמא לילדים אני מוצאת שמערכת החינוך מנוכרת ודרכיה מנוכרות. חיפשתי דרך שונה לתלמידי ואף לילדי הפרטיים.

הגעתי לבית ספר ממערכת החינוך העל יסודי. גיליתי כאן עולם חדש, שפה חדשה ודרך חדשה לחיים וללימודים.

נוי כליף-

אני שואפת ליצור מצבים שבהם הילדים לוקחים יותר החלטות ומגלים מעורבות פעילה בבית הספר בפרט ובחיים בכלל.

אושרת

אני מחפשת דרך לפתח אצל הילדים יותר אכפתיות אחד כלפי השני בכל שיעור ולא רק בשיעורי חינוך. אני מוצאת שהעיסוק בשאלות המוסריות מביא את שיעורי החינוך לכל שיעור במערכת הלימודית

 

 

מנגנונים, כלים וסדירויות 

  • אחת לשבוע מתקיימת למידה ארגונית של כל הצוות- כל ישיבה מטפלת באופן ממוקד בסוגיות  הפיתוח וההטמעה של הפדגוגיה החדשנית שיצרנו
  • פעם בשבוע יש מפגש צוות מוביל ניסוי כדי לקדם את הפדגוגיה החדשנית
  • במערכת השעות מוקצה זמן מיוחד לישיבות צוותים, לצורך חשיבה ופיתוח משותפים
  • פיתחנו תוכנית להתפתחות המקצועית של המורים המותאמת לפדגוגיה החדשה.

דברים שלמדנו בדרך וטיפים ליזמים חינוכיים

  • חשוב מאוד לפתח תחומי התמקצעות/ התמחות של המורים בתוך המודל החינוכי  החדש, ולהגדיר את התפקיד של כל צוות, ואת תחומי האחריות שלו.
  • חשוב להפעיל מודל הערכה מבוסס שאלת הערכה ולצידו מנגנון מובנה לאיסוף נתונים, כדי להצליח להעריך התקדמות והטמעה.
  • חיוני להגדיר את אחד מחברי צוות הפיתוח  כמנהל ידע שיהיה אחראי לאיסוף מידע ולארגון השימושי שלו