נושא : אחר
רמת גיל : א'-ו'
שם המוסד החינוכי : איתמר
שם מנהל/ת : ליבנה סביר
מספר תלמידים : 570
מספר מורים/ות : 35
מגזר : יהודי
פיקוח : ממלכתי
תכנית מלווה : משרד החינוך

מחוללות שיתופית לחוללות עצמית – יחד נצמיח את האחד

חוללות עצמית: המידה בה הפרט מאמין שהוא זה שמחולל (גורם להיווצרות) מאורעות ומצבים שונים ה"קורים" לו

תיאור המיזם

הניסוי יאפשר יצירת חוללות שיתופית אשר תוביל את הילדים להעלאת החוללות העצמית שלהם.

חוללות שיתופית תושג באמצעות פעולת רשת של קבוצות למידה ועשייה משותפות, המורכבות מתלמידים/ תלמידים והורים/ תלמידי, הורים וצוות.

קבוצות אלו, וכל אחד מהתלמידים החברים בהן, יחוו חוויות הצלחה. במקביל  לחוויות ההצלחה הקבוצתית, נלמד את התלמיד לתרגם אותן להתנסויות האישיות שלו.

העלאת החוללות העצמית של התלמידים תבוצע באמצעות שלושה כלים:

  • הבניית השיעורים מחדש, כך שיכללו ארבעה "מרכיבי ביטחון – חשיבה מסדר גבוה, בחירה, רפלקציה ושיתוף הקהילה". תפקיד מרכיבים אלה להעלות את ההנעה של התלמיד ללמידה ואת המסוגלות העצמית שלו.
  • "המסע אל עצמי" – קורס מלווה אשר נועד להעצים את התלמיד ולפתח את המסוגלות העצמית שלו. בקורס התלמידים לומדים להציב לעצמם מטרות, לפרוט את דרכי הפעולה שיעזרו להם להשיג את המטרות ולעבור תהליכים של הערכה עצמית ביחס למטרות שהציבו.
  • קורסי בחירה אשר מבוססים על למידת חקר שיתופית בנושאים שונים.

במקביל לעבודה עם התלמידים, נערוך תהליך מקביל עם המורות לצורך העלאת תחושת המסוגלות והאחריותיות שלהן.

למה יצאנו לדרך?

ליצור אצל התלמידים שלנו הנעה פנימית ללמידה ולעשייה. כיום רוב התלמידים מסתפקים בבינוניות ולא רואים בהשכלה ערך בפני עצמו.

המוצר מיועד לכל בית ספר אשר מזהה צורך בהעלאת החוללות העצמית של התלמידים.

תיאוריות ומקורות השראה

תאוריית החוללות העצמית של בנדורה

תאוריות שונות מתחום הלמידה השיתופית

מודלים לשינוי ארגוני בבית הספר של זלמנסון לוי

קהל יעד של המיזם מוצר

כלל תלמידי ביה"ס.

המוצר מיועד לכל בית ספר אשר מזהה צורך בהעלאת החוללות העצמית של התלמידים.

התועלות הצפויות מהמיזם/מוצר

תקשורת מיטבית וזהות משוחררת.

  • החוללות העצמית של התלמידים תעלה
  • ההנעה הפנימית של התלמידים תגבר
  • הישגי התלמידים יעלו
  • תחושת המסוגלות והאחריותיות של המורים תעלה
  • תחושת השייכות של התלמידים תעלה
  • מעורבות ההורים בבית הספר תגבר

תוצאות והשפעות שהושגו בפועל

הניסוי עדיין בשלב מוקדם.

טיפים על המוצר

במקביל לעבודה עם התלמידים על החוללות העצמית שלהם, חשוב לעבוד במקביל גם עם המורים על העלאת החוללות העצמית והאחריותיות שלהם

שלב התפתחותי

מוצר בשלב פיתוח

 

אוכלוסיית בית ספר איתמר היא רב תרבותית והטרוגנית  מבחינה סוציו-אקונומית.

בית הספר שואף לבנות חברת ילדים שוויונית, אינטגרטיבית ורב תרבותית ולחנך את תלמידיו למעורבות חברתית, תוך מתן ביטוי אישי לכל תלמידה ותלמיד.

חברי צוות המיזם

ליבנה סביר – מנהלת בית הספר
שירה ערד –סגנית המנהלת. מובילת ומעריכת הניסוי
לוסיאנה קוליקובסקי – יועצת ביה"ס. חברת צוות הניסוי ומלווה בתחום החברתי-רגשי
רינת באום – יועצת ביה"ס. חברת צוות הניסוי ומלווה בתחום החברתי-רגשי
נאוה גדמיש – אחראית מוקד

קטי יהודה – מתעדת ואחראית מוקד
ליטל יחיאל – אחראית מוקד

יועצים מלוויםֿ

ד"ר ענת רביב, מכון רביבים

קולם של חברי הצוות

ליבנה סביר

ברצוני להכין את תלמידינו לאתגרי העתיד, כדי ליצור למענם תשתית ובסיס לשילוב מיטבי בחברה בה יחיו בבגרותם. אני רוצה לתת להם חינוך מיטבי כדי שידעו לקבוע לעצמם מטרות בחיים ולהשיג אותם וכדי שיוכלו להיות מובילים ולא מובלים.

שירה ערד

אני מאמינה כי הניסוי יביא את תלמידינו ללמידה מתוך רצון אמיתי לחקור, לגלות ולהצליח. אני מאמינה כי בעקבות הניסוי תלמידינו יהפכו למחויבים יותר לסביבתם הקרובה והרחוקה. כמו כן, אני מאמינה כי בעקבות העשייה סביב הניסוי ויצירת השפה המשותפת בבית הספר גם המוטיבציה של המורים והמחויבות שלהם תגדל.

לוסיאן קוליקובסקי

המוטיבציה שלי להשתתף בניסוי היא האפשרות לחולל שינוי אישי, מתמשך ועמוק אצל כל תלמיד – שינוי אישי שיהפוך את הילד לאדם יותר פעיל, יותר מודע לעצמו , יותר מתחשב באחרים. הידע שירכוש התלמיד דרך הניסוי ילווה אותו בכל צומת בחייו.

שינוי זה ישפיע על הקהילה ועל המדינה.

רינת באום

אני רוצה להיות חלק מתהליך שיביא לשינוי בהישגי התלמידים ובשיתוף הקהילה בעשייה בביה"ס.

קטי יהודה

נושא הניסוי –  "חוללות עצמית"  של תלמידים – עורר בי עניין רב ושמחתי להיות חלק מהצוות שמוביל את בית הספר  לקראת הצלחת הניסוי. אני מאמינה בפיתוח יוזמות וחדשנות.

ליטל יחיאל

האתגר: העלאת המוטיבציה והחוללות העצמית בקרב התלמידים וצוות החינוך. אני מעוניינת להוביל ולהיות חלק מהשינוי ומוכנה להשקיע בהצלחתו.

נאוה גדמיש

ההשתתפות בניסוי תאפשר לי לפתח בצוות ההוראה את ההכרה בחשיבות חוללות עצמית.

הניסוי יאפשר לחברי הצוות לפעול למען התלמידים אך גם להתחדש.

 

מנגנונים, כלים וסדירויות 

  • צוות ניסוי נפגש אחת לשבוע לצורך פיתוח המוצר ולמידה מתמדת
  • צוות המורים כולו פועל בזיקה לניסוי – חדר מורים לומד מתעדכן על  הניסוי ומשוחח עליו באופן סדיר
  • הקמנו  צוות להערכת תהליך הניסוי ותוצאותיו
  • ועדות של הורים-מורים-תלמידים אשר פועלות בתוך בית הספר והקהילה

דברים שלמדנו בדרך וטיפים ליזמים חינוכיים

בתהליך פיתוח של מוצר חינוכי יוצאים לדרך בכוונה לפתח מוצר מסוים אך מגיעים למקומות שונים מהמתוכנן.

יש להקים צוות ניסוי לומד ומסור למטרה. לא לחשוש לשנות את הצוות בהתאם לצרכים המשתנים של הניסוי. רק כאשר הצוות חזק ומגובש ניתן להחיל את השינוי בחדר המורים כולו.

ממשקים עם גורמים אחרים

קשרים חזקים עם המתנ"ס אשר מאפשרים תשתית למעורבות קהילתית שהיא הבסיס לחוללות הקבוצתית.