נושא : אחר
רמת גיל : ז'-יב'
ישוב : חדרה
שם המוסד החינוכי : אולפנית מבשרת ברוך
שם מנהל/ת : הרב דני דינר
מספר תלמידים : 400
מספר מורים/ות : 60
מגזר : יהודי
סוג חינוך : רגיל
פיקוח : ממלכתי דתי
תכנית מלווה : משרד החינוך

שפה יוצרת חזו"ת- חשיבה, זהות ותקשורת בינאשית

 

אנו מאמינים כי שיפור יכולת ההבעה בע"פ ושימוש נכון בשפת הגוף מובילים להשבחת כישורי חשיבה, גיבוש זהות עצמית וטיפוח מיומנויות תקשורת בינאישית. כל אלה יסללו את דרכה של התלמידה למיצוי הפוטנציאל האישי שלה, להשכלה גבוהה ולמקומות תעסוקה מכובדים.

שיפור יכולת ההבעה בע"פ ושימוש נכון בשפת הגוף, מובילים לפיתוח, שיפור והשבחה של חשיבה, זהות עצמית ותקשורת בין אישית.

אנו עושים זאת באמצעות שימוש בשלושת מוקדים, שהם כלים לפיתוח באמצעות השפה:

  • פרזנטציה
  • מעגלי שיח
  • הקול הפנימי.

המוצר החינוכי מסייע בפיתוח מספר סוגי שפות: שפה דבורה, שפת גוף, שפה חזותית ושפות נוספות.

מוצר זה מוטמע כאורח חיים וכחלק מהתרבות של האולפנא.

מספר כלים ותהליכים מסייעים לפיתוח שלושת המוקדים:

  • חדר פרזנטציות מיוחד (עם במה+תאורה+רמקול)
  • מחוונים לפרזנטציה ולמעגל שיח
  • נראות גבוהה של המוצר והערכים בבסיסו בכל רחבי בית הספר. בכל כיתה תלויים שלטים עם כללי שלושת המוקדים (פרזנטציה, מעגלי שיח, קול פנימי)
  • הכללת ציון בפרזנטציה בתעודות סיום המחצית
  • תהליכי משוב

 למה יצאנו לדרך?

ממצוי לרצוי

מצוי – יכולת ביטוי דלה של התלמידות

רצוי – יכולת של התלמידות להציג עצמן בצורה טובה, כדי לשפר את מעמדן בחברה

צורך – פיתוח מודעות עצמית בקרב התלמידות ושיפור התקשורת הבינאישית שלהן.

"גבולות שפתי הן גבולות עולמי".

בספר ״מאמר לוגי פילוסופי״ מאת לודוויג ויטגנשטיין, פילוסוף אוסטרי-בריטי ממוצא יהודי, הוא מסביר שמחשבה אינה יכולה לחצות את גבולות הלוגיקה, שכן מחשבה היא יציר לוגי. אין לחשוב באופן לא לוגי.  משפט המפתח בספרו שהיה מקור ההשראה לניסוי היה ״גבולות שפתי הן גבולות עולמי״

״נפש ממללא״ (רוח מדברת)

בראשית פרק א  מהות האדם

״שבעה דברים בחכם״

שִׁבְעָה דְבָרִים בַּגֹּלֶם וְשִׁבְעָה בֶּחָכָם

חָכָם אֵינוֹ מְדַבֵּר בִּפְנֵי מִי שֶׁהוּא גָדוֹל מִמֶּנּוּ בְּחָכְמָה וּבְמִנְיָן,

וְאֵינוֹ נִכְנָס לְתוֹךְ דִּבְרֵי חֲבֵרוֹ,

וְאֵינוֹ נִבְהָל לְהָשִׁיב,

שׁוֹאֵל כָּעִנְיָן וּמֵשִׁיב כַּהֲלָכָה,

וְאוֹמֵר עַל רִאשׁוֹן רִאשׁוֹן וְעַל אַחֲרוֹן אַחֲרוֹן,

וְעַל מַה שֶּׁלֹּא שָׁמַע, אוֹמֵר לֹא שָׁמַעְתִּי,

וּמוֹדֶה עַל הָאֱמֶת.

וְחִלּוּפֵיהֶן בַּגֹּלֶם:

אבות דרבי נתן פרק 37

קהל יעד של המיזם מוצר

הפתרון שפיתחנו מתאים לקהלי יעד נרחבים: תלמידים מבתי ספר יסודיים ועל יסודיים, סטודנטים ומורים

התועלות הצפויות מהמיזם/מוצר

בוגרת בעלת כושר חשיבה, בעלת זהות אישית ונשית מגובשת ובעלת כישורים בתקשורת בין אישית ומודעות לשפת גוף – בוגרת היכולה לפתח את כישוריה ולהצליח בתחומים השונים בהם היא בחרה.

תוצאות והשפעות שהושגו בפועל

הערכת התהליך הצביעה על קשר ישיר בין ניסיון ומיומנות בהעברת פרזנטציות לבין פיתוח אישי.

ככל שהתלמידה התנסתה במספר רב יותר בהעברת פרזנטציות כך:

רמות האופטימיות, הדימוי עצמי, יכולת ההגנה עצמית והדימוי העצמי עלו

רמות המודעות הפרטית, הציבורית והסביבתית עלו

רמות החרדה, ההימנעות חברתית, תחושת הבדידות ירדו

היו גם שתי תוצאות בלתי צפויות הקשורות לאקלים הבית ספרי

שיפור ופיתוח תרבות שיח באולפנית כדרך לפתרון קונפליקטים. הניסוי הביא לפיתוח תרבות סובלנית ומכילה בה מקפידים על כבוד הזולת

פיתוח קשר דיאלוגי בין התלמידות ברמה רב שכבתית ובין התלמידות למורים

טיפים על המוצר

טיפ 1: לצלם את התלמידות בזמן הפרזנטציה כדי שתזכה במשוב מדוייק

טיפ 2: לצפות עם התלמידה בסרטון שלה ולנתח את שפת הגוף שלה בפרזנטציה

טיפ3: ללמד את התלמידות במעגלי השיח את כללי השיח במעגל ולהקפיד עליהם, כדי ליצור בכיתה אווירה נינוחה ורגועה המאפשרת שיח פתוח.

טיפ 4: לאתר וליצור הזדמנויות רבות  שיאפשרו לתלמידות להתבטא. לדוגמא: פאנלים בנושאים שונים, אירועי הייד פארק.

שלב התפתחותי

המוצר בשל להטמעה וליישום

 

חברי צוות המיזם

הרב דני דינר – ראש האולפנית

הגב' רחל דהבן- סגנית ראש האולפנית

הגב' רחל אופוטובסקי- רכזת חט"ב

הגב' גורית עמר- מנהלת ידע  ומובילת הניסוי

הגב' מיכל זאבי- מובילת הניסוי

יועצים מלוויםֿ

ד"ר אפרים גרוסמן – יועץ אקדמי

הגב' גילי ורדי – מרשתת – אגף ניסויים

קולם של חברי הצוות

הרב דני דינר:

״נתן הקב"ה כח לאדם להיות חושב ומדבר – רוח ממללא"

הגב' רחל דהבן:

לחזק את הביטחון העצמי, את החשיבה, הזהות והתקשורת הבינאישית של התלמידות בעזרת חיזוק השפה הדבורה ובכך לתת לבנות כלי חזק ומשמעותי להשתלבותן בהווה ובעתיד בחברה הישראלית.

הגב' רחל אופוטובסקי:

אמונה גדולה בשפה הדבורה, וביכולת שלה לחולל שינוי משמעותי בחשיבה ובחידוד תפיסות והעמדות שבונות את הזהות.

הגב' מיכל זאבי:

האמונה בכוח הדיבור שלנו כבני אדם לברוא מציאות

מנגנונים, כלים וסדירויות 

כחלק מהלמידה הארגונית והאישית של ערכי הניסוי ושל הפרקטיקות המפותחות בו, הכשרת המורות מבוצעת כיום במעגלי שיח.

בכל אחד ממוקדי הניסוי (פרזנטציה, מעגלי שיח, הקול הפנימי) מבוצעים תהליכי משוב מקיפים. הנתונים משרתים את צוות ההוראה לשפר את המוצר.

דברים שלמדנו בדרך וטיפים ליזמים חינוכיים

לבני היסוד של הניסוי (שלושת המוקדים) הוגדרו, נוסחו ועובדו במהלך השנים, ועל פי רוח המתודה הניסויית תהליך זה מתקיים ונמשך ללא הפסקה. לא דומים לבני הניסוי בתובנותיהם כפי שנוסחו בשנים הראשונות לעומת לבני הניסוי בשנים האחרונות.

ככל הניסוי הופך לתפישה בית ספרית, לתרבות ולאורח חיים – מתברר עומקם הפילוסופי-פדגוגי-ערכי של לבני הניסוי, היכולת לתת להם משמעות החורגת מגבולותיו של בית הספר לעבר כינונה של תפישת עולם חינוכית שמעגלי ההשפעה שלה רחבים מאוד ובהכרח

מחוללים שינוי מסדר גבוה.

המודל המשולב של שלושת מוקדי המוצר עצמם לא שונה במהלך הניסוי אבל נבחן מידי פעם מחדש. אנחנו בוחנים האם מוקדים אלה מובילים אותנו לתוצאות הרצויות ועונים על הצורך שלשמו נוצר הניסוי. עצם הבחינה מחדש, בכל שנה ושנה במהלך חמש שנות הניסוי, גרמה לנו לחדד יותר את הצורך במוקדים אלה, את המאפיינים שלהם ואת חשיבותם להצלחתו.

ממשקים עם גורמים אחרים

חסי גומלין עם בית הספר היסודי ממ"ד "מוריה" הנמצא בקהילה, – ובו תלמידות שלנו מכיתות י- י"א מפעילות את פרוייקט חלו"ם – חדרה לומדת ומדברת. בפרוייקט זה תלמידותינו מסייעות להכשיור תלמידי כיתות ג-ו להעברת פרזנטציה. הן מלמדות את כללי הפרזנטציה ושפת הגוף באמצעות למידה חווייתית.