נושא : פדגוגיה
רמת גיל : א'-ו'
ישוב : אופקים
שם המוסד החינוכי : קול אביר יעקב
שם מנהל/ת : ליאורה איפרגן
מספר תלמידים : 250
מספר מורים/ות : 22
מגזר : יהודי
תאריך עדכון : 04/05/2018
סוג חינוך : רגיל
מחוז : מחוז דרום
פיקוח : ממלכתי דתי
תכנית מלווה : משרד החינוך

מאפייני מיזם:

המיזם פועל בבי"ס (מספר שנים): ארבע שנים

שנת תחילת המיזם: התשע'ה

למה יצאנו לדרך יצאנו לדרך?

מתוך רצון לתת מענה לקול האישי של כל תלמיד מבחינה חברתית ולימודית. לפתח צוות הוראה מיומן ומוכשר ולמתג את ביה"ס כממ"ד מעורב היחיד ומיוחד בעיר.

 החלום/ תמונת עתיד :

החלום שלנו הוא "שהקול האישי" ומיצוי החוזקות של כל באי בית הספר יהווה את הגרעין הארגוני, הפדגוגי והקיומי בחיי ביה"ס, יהווה את הניצוץ להנעה פנימית תמידית.

 מטרות המיזם :

פיתוח הקול האישי של כל באי ביה"ס וכישורי מנהיגות. בהלימה למטרות ויעדי המשרד.

קידום למידה משמעותית שתוביל להישגים לימודיים, למימוש עצמי ולמצוינות.

תכנון ויישום תהליכי הוראה-למידה מגוונים וחדשניים המפתחים והמטמיעים תפקודי לומד ואסטרטגיות למידה

קהל היעד:

כלל הורי ותלמידי בית הספר

 אבנים גדולות:

האבנים הגדולות  הכל סביב הקול:

  1. למידה רב-גילאית
  2. למידה סביב תחום או נושא
  3. למידה מכוונת פרויקט
  4. למידה בקבוצות קטנות
  5. הצגת הפרויקט (פרזנטציה)

 פירוט פעולות בכל אבן :

למידה עפ"י בחירה, רב-גילאית בקבוצות קטנות-

הקורסים נבנים בהתאמה ומוצעים לבחירה בנפרד לשתי קבוצות גיל. הגיל הרך כתות א-ב, ולבוגרים ג-ו. והלמידה מתבצעת בקורסים בקבוצות רב גילאיות.

הצגת הקורסים לבחירה- מתבצעת בהפנינג חשיפה ע"י כלל המורות המנחות וכן ע"י פרוספקט מפורט שנשלח להורים לסייע לילדם בבחירה. לתלמידים ינתן דף בחירה בו יענו על מספר שאלות על עצמם שלהם- חוזקות ותחומי עניין ויסמנו את הקבוצות שמעניינות אותם ויתייעצו עם הוריהם.

 

למידה במודל קורס 8-10 מפגשים-

מבנה המפגשים: קבוצת ניצוץ תימשך 8-10 מפגשים בני שעתיים (שני שיעורים). מבנה אפשרי של חלוקת המפגשים יכול להיות כזה:

מפגש 1 – רקע, למידה כללית וחשיבה ראשונית על רעיונות לפרויקטים.

מפגש 2 – המשך למידה על הנושא + בחירת פרויקטים.

מפגשים 3,4 – איסוף חומרים, למידה אישית (מוכוונת פרויקט) ותכנון הפרויקט.

מפגשים 5,6,7 – ביצוע הפרויקט. תוך כדי כל הזמן לומדים, בודקים, מעריכים, מקבלים משוב, שואלים עוד שאלות, מתקנים ומשפרים.

מפגשים 8,9 – השלמת הפרויקט, הכנת פרזנטציות\תוצרים.

מפגש 10 – הצגה, סיכום ורפלקציה.

למידה סביב תחום או נושא-                                                                               בחירת נושא: המורים או האנשים המיועדים להנחות את הקבוצות עושים חשיבה עצמית – מה מעניין אותנו? מה תחומי החוזק שלנו? (אם אין כאלו – הם לא מתאימים להנחות…). מבין נושאי העניין והחוזק מנסים להגדיר נושא\תחום\מטרה שיכול לעניין ילדים וניתן לבצע בו פרויקט. קריטריונים לבחירת הנושא:

מעשי – אפשר לעשות בו פרויקט

מאפשר למידה והרחבת הדעת

מתאים לילדים

כיף! מעורר חשק לעשות אותו

טווח הנושאים יכול להיות ענק! אמנויות, מדעים, מיומנויות ומלאכות, ספורט, חקר בתחומי חברה ופסיכולוגיה, סוגיות חברתיות, כלכלה, יזמות, טכנולוגיה, תרבויות, גיאוגרפיה, אפילו ארגון מסיבה.

למידה מכוונת פרויקט

הפרויקט מוגדר בתחילת התהליך והוא מכוון את מהלך המפגשים עד התוצר המוגמר (דגם מוחשי, מופע, כתיבה, וירטואלי וכו')

תחילה מחליטים האם עושים פרויקטים אישיים, בקבוצות קטנות, או פרויקט קבוצתי (אפשר גם שילוב, בהתאם להיקף העבודה הנדרשת).

לארגן ולוודא האם התנאים הנדרשים למימוש הפרויקטים קיימים (מקום, זמן, ציוד וכו').

בסיום הצגת התוצר, ביום שיא בית ספרי

 

הצגת הפרויקט (פרזנטציה)

כל פרויקט מסתיים בהצגתו לאנשים ממעגלים חיצוניים לקבוצה (לעתים ראשית מציגים בתוך הקבוצה, אם מדובר בפרויקטים אישיים). על פי אופי הפרויקט, יש לתכנן כיצד בדיוק תתבצע הצגתו ומיהו קהל היעד.

קהלי היעד יכולים להיות:

החברים לכיתה

תלמידים מכיתות אחרות

ההורים

אנשים בקהילה

צורות ההצגה יכולות להיות מגוונות:

הרצאה

המחזה או ביטוי אמנותי

תערוכה

עבודה כתובה

התוצר עצמו עשוי להוביל לדרך הצגה (ארוחה, חדר מעוצב, הצגה, תערוכה, טיול וכד').

 

 מה השגנו עד היום ביישום:

כיום כלל תלמידי ומורות ביה"ס לוקחים חלק פעיל בקורס עפ"י בחירתם. מידי שנה אנו מנהלים שני סבבים של קורסי הניצוץ שבי. במחצית א'- בנושא קבוע "בעלי מקצוע", לעידוד השראה למקצועות בעתיד (המורה בוחר את המקצוע המעניין אותו). במחצית ב קבוצות הניצוץ  אינן מוגבלות בנושא או תחום, וניתנות לבחירה מוחלטת לפי תחום העניין של המורה

 דברים שלמדנו בדרך על המיזם:

בדרך למדנו שהבחירה של המורה את הנושא, מהווה גורם משמעותי במוטיבציה ובהצלחת הקורס.

אפשרות הבחירה ע"י התלמידים מעוררת מעוררת הנעה פנימית ואחרתיות בלמידה.

שיתוף ההורים בבחירה של ילדם, משמעותי לקידום מטרות המיזם.

כדי להציג בסוף התהליך תוצר מיטבי, יש לדייק בהגדרתו מלכתחילה.

למדנו שיש לתת את הדעת על כתות ג בשילובה עם הגיל הבוגר או הרך.

על בי"ס (מידע רלוונטי למיזם) עד חצי עמוד:

ביה"ס מטפח מגוון "קולות" המעצבים את דמות הלומד.

הקול הערכי בבית ספרנו קולות מגוונים של מסורת, דת וערכים.

אנו מאמינים בחינוך ומחנכים באמונה.

טיפוח זהות ערכית של תלמידנו היקרים מתוך תפיסת עולם של פתיחות והקשבה למגוון הקולות.

הקול האישי כמוביל בתחום הלמידה המשמעותית , ביה"ס מפתח שיטות למידה ודרכי הוראה חדשניות תוך שימת דגש על ה "קול" האישי של התלמיד בתהליך הלמידה, תחום החוזק שלו והכישורים הייחודיים שלו. מגוון קולות נשמעים בביה"ס: הקול האישי, קול המוזיקה, קול החמ"ד, קול הקהילה, הקול הפדגוגי

 

 

 

מידע על מוביל המיזם:

 

כמנהלת ביה"ס אני מאמינה ביחס האישי לכל ילד עם המון אהבה ורגישות. מאמינה ב"קול האישי שכל תלמיד מביא איתן לביה"ס, ושואפת לטפח חממת תלמידים סקרנים, חוקרים ועצמאיים.

מתוך כך חלמתי לפתח בביה"ס מיזם להעצמה ופיתוח הקול האישי וכישורי מנהיגות של כל באי ביה"ס. כמנהלת חדשה, האמנתי לכתחילה בצוות שלי, במגויסות שלו להתפתח, ובנכונות שלו להצמיח את ביה"ס הכי גבוה שאפשר, ועם ה"כלי" המרכזי הזה, הצוות האלוף שלי, יצאתי לדרך…

בעיצומו של תהליך גיליתי על הכוח שלי להניע צוות, תלמידים והורים לעבר היעד שהגדרנו לעצמינו. גיליתי על החשיבות שבשיתוף פעולה ויצירתיות להצליח בהשגת כל יעד. והתוצאות מדברות בעד עצמן- בתוך ארבע שנות ניהול ביה"ס הכפיל את עצמו מבחינת גודלו, מספר תלמידיו ומוריו, העצים את עצמו מבחינה פדגוגית וממותג היום כביה"ס מבוקש וייחודי.

תרבות יזמית* עד עמוד:

הרחבת מעגלי השותפים ליזמות :בית הספר משתתף בתכנית הרשותית מרחבי חינוך מזה ארבע שנים. במהלך השנים הרחבנו את מעגלי השותפים. זכינו לביקורים של אנשי חינוך מדרגים שונים. השנה זכינו בקול קורא פדגוגיה של מצוינות של אגף מו"פ. ואנחנו בתהליך פיתוח המיזם במכוונות למצוינות.

פרקטיקות וסדירויות לשיתוף ולמידת עמיתים של ידע, מיומנויות וכלים בתהליך פיתוח יוזמה:

חמ"ל (חדר מורים לומד) באופן קבוע פעם בשעה. שעות צוות רוחביות ללמידת עמיתים, לוז שנתי של למידה וצפיית עמיתים בתחומי דעת שונים.

מנגנונים מתמרצים ומוקירים ליוזמות:

פינוי זמן ומשאבים לפיתוח יוזמות:

מונה רכז מוביל למיזם, השתתפות סדירה בוועדת בחכמה (צוות ניהול). הבניית תכנית תקציבית מתוך הניהול העצמי לטובת המיזם. גיוס מתנדבים להובלת המיזם עם הצוות.

שיתוף והזרמת מידע (דו-צדדי) על צרכים/הזדמנויות/אפשרויות השפעה:

סדירויות לצוות לפיתוח יוזמות:

השתלמות מוסדית תלת שנתית – מחילוץ הייחודיות הבית הספרית ועד להטמעתה המיטבית כיום.

סרטון תדמית קצר על ביה"ס: