נושא : פדגוגיה
רמת גיל : א'-ו'
ישוב : כסרא סמיע
שם המוסד החינוכי : חטב מקיף רב תחומי כסרא סמיע
שם מנהל/ת : נוהא עבדאללה
מספר תלמידים : 495
מגזר : דרוזי
תאריך עדכון : 12/06/2017
סוג חינוך : רגיל
מחוז : מחוז צפון
פיקוח : ממלכתי
תכנית מלווה : מפרש
  • מדוע יצאנו לדרך?בית הספר שלנו מיועד לשרת אוכלוסיה מרקע סוציו אקונומי נמוך. הישגי התלמידים היו נמוכים, היה קושי בשילוב הילדים בבגרותם בחברה הישראלית, אחוז הגיוס לצבא במגמת ירידה, ואחוז  נמוך מהבוגרים נרשמים ללימודיהם במוסדות להשכלה גבוהה וממשיכים בהם.

    לאור כל אלו, רציתי להוביל שינוי משמעותי, כזה שישפיע בכל המעגלים בבית הספר.

    החלום/ תמונת העתיד

    לומדים המאמינים בעצמם, עם חלום, יודעים מהו ורוצים להגשימו, לומדים המרגישים שיש משמעות ללמידה ולבית הספר, לומדים פורצי דרך המסתכלים קדימה ורואים עצמם משתלבים בחברה הישראלית

    מטרות המיזם

    1.קידום הישגים לימודיים, בדגש על הגשמת חלום הלומד המותאם למאה ה-  21

    2.מימוש כישוריו והישגיו הלימודיים והחברתיים של כל תלמיד ע"י  טיפוח החשיבה וע"י מעורבותו  בתהליך גיבוש החלום והגשמתו

    3.מצב שבו המוסד החינוכי מקדם שיתוף הורים ומעורבותם בלקיחת חלק משמעותי בתהליך, מעודד תהליך זה ומאפשר את קיומו.

    קהל היעד

    כיתות ז' – ט' (מתוך כוונה להרחיב לכיתות גבוהות)

     

     מה השגנו (תוצאות צפויות/לא צפויות)

    üלמידה יותר משמעותית בשיטות שונות (לא רק למידה פרונטלית)

    üשיח ודיאלוג מעמיק בין מורים לתלמידים

    üמעורבות גדולה של התלמידים בפרויקטים, בתנועות הנוער, במועצת התלמידים

    üיותר הצלחות פדגוגיות ושיפור בדפוסי התנהגות (פחות אלימות)

    ü0% נשירה מבית הספר

    üגאווה גדולה מצד הקהילה ומצד הרשות

    תוצאות לא צפויות

    עדיין מוקדם לענות על השאלה הזו, אבל ראוי לציין כי לא חשבתי שהמיזם ישפיע על הישגי התלמידים באופן מיידי, אלא רק בטווח הארוך. בפועל, כבר בשנה שעברה, ראינו שיפור משמעותי בהיבט הפדגוגי על פי מדדים בית ספריים (לא חיצונים).

    דברים שלמדנו בדרך על המיזם

    למדתי שאנשים רוצים לעשות שינוי, להשפיע ולהצליח. לא חשבתי שאצליח למשוך את ליבם של המורים, להשפיע עליהם, להביא אותם לידי כך שיאמינו במה שהם עושים. ציפיתי להתנגדות גדולה יותר, אבל הופתעתי לטובה. המורים  מוכנים לעבוד קשה יותר כדי לגרום למיזם ולשינוי בבית הספר להצליח.

    למדתי שבאמצעות הפעילות המשותפת ובאמצעות חווית ההצלחה התגברה הרגשת שייכות, במיוחד בקרב הצוות החינוכי, זה שעובד על המיזם באופן שוטף עם התלמידים.

    על עצמי למדתי שהפכתי להיות סבלנית יותר, אך גם עקשנית, לא מתפשרת.

    התהליך ארוך, נדרשת סבלנות, וצעד אחר צעד יובילו לתוצאה הרצויה.

     

על ביה"ס

בית- הספר הרב תחומי  כסרא-סמיע הוקם בשנת 1982, והוא משרת בעיקר תלמידים מהכפרים הדרוזיים – כסרא וסמיע, וכן תלמידים מוסלמים ונוצרים. רוב תלמידיו מגיעים ממשפחות ברוכות ילדים מרקע סוציו-אקונומי נמוך, שבו לרוב ישנו מפרנס יחיד (האב), בעל הכנסה מתחת לממוצע. לכן האתגר לשינוי היה גדול, גם בהיבט התרבותי של הקהילה ממנה מגיעים התלמידים והציפיות מהם או מבית הספר.

בית הספר הינו שש שנתי ( ז' – י"ב) מקבוצת בתי הספר של רשת עמל.
בבית הספר צוות רחב המונה כ-120 אנשי חינוך ומנהל, המאמינים בחיזוק  האחריות האישית ובעידוד לומד עצמאי למימוש הפוטנציאל הגלום בו תוך טיפוח השייכות וטיפוח ההישגיות והמצוינות.
בית הספר  פורץ דרך במעבר מהגישה המסורתית לגישה לא קונבנציונאלית, גישה שבה התלמידים והמורים לומדים על אתגר, על עניין והשראה, חוקרים ומתנסים בסביבה שבה יתבקשו להשתלב גם בעתיד.
המוטיבציה וההישגים הלימודיים בלמידה בגישה זו גבוהים יותר מאשר בגישה הקונבנציונאלית המסורתית שבה המורה מוסר והתלמיד מקבל.

מוביל/ת המיזם

נוהא עבדאללה מנהלת את בית הספר מזה 5 שנים.

היא נולדה בכפר חורפיש, למרגלות הר מירון בגליל העליון.  מגיל צעיר  נמשכה לעולם המדע ובחרה בטכניון להמשך הלימודים האקדמיים.  נוהא למדה לתואר ראשון בהוראת מדע וטכנולוגיה – מסלול "ביולוגיה".  היא המשיכה ללימודיי תואר שני ועסקה במחקר המדעי  במשך שלוש שנים. שנים אלו השפיעו על הזהות המקצועית שלה בחינוך.

מה הניע אותך לייזום?

"התשוקה לעשות שינוי, התשוקה לראות את התלמידים מצליחים יותר בתוך החברה, לראות יותר ילדים המשתלבים בתוך החברה הישראלית כאנשים מוצלחים יותר. אני רוצה לראות פורצי דרך מתוך החברה שאני חיה בה, יותר אקדמאיים, יותר חוקרים. אנשים בוגרים המוכנים להתקדם ולהשפיע על קידום החברה, וכך יהוו דוגמה אישית לדור הבא".

עד כמה הרגשת שאת יכולה ליזום, ויש לך  הכלים והמשאבים לכך?

-"הרגשתי שיש לי  הכלים והמשאבים להם אני זקוקה. היו לי בעבר הצלחות בהובלת שינויים חינוכיים, ומשם רכשתי את הניסיון. המורים ראו בי אדם היכול להוביל את ביה"ס למקום טוב יותר.

-חשוב לציין שלא הכסף עמד לנגד עיני, אלא האמונה במטרה לעתיד טוב יותר לילדינו" .

במקום בו את נמצאת, מה גילית על עצמך כיזמת?

"גיליתי שיש לי מסוגלות עצמית, שאני יכולה להוביל מהלכים. היום אני מעריכה את עצמי יותר. אני אוהבת להתחדש. חדשנות זה דבר בסיסי אצלי, ואינני מתייאשת למרות הקשיים שבדרך.

 

הרחבת מעגלי השותפים  ליזמות

מעגלי השותפים שלנו מבוססים על אמון, על כבוד ועל גאוות היחידה. הקשרים עם הקהילה ועם הרשות  התעמקו. הרשות המקומית וכן רשת עמל, מתעניינים מאוד בביה"ס, מבקרים בו יותר ועונים על כל שאלה או בקשה. יש יותר תמיכה מצד הרשות. גם רשת עמל רואה בנו מקור לגאווה, יש שיתופי פעולה רבים יותר עם בתי ספר אחרים.

הביקורים בבתי הספר תרמו רבות למחשבות על רעיונות חדשים ועל יוזמות המקדמות את המטרות .

חשוב לציין כי ההורים ונציגי ועד ההורים נרתמים לקידום בית הספר. ההורים תומכים במיזם, משקיעים בו ותורמים לקידום האבנים הגדולות של היוזמה .

פרקטיקות וסדירויות לשיתוף וללמידת עמיתים  בידע, במיומנויות ובכלים בתהליך פיתוח יוזמה

– במערכת השעות השבועית יש ישיבות קבועות לצוות "מפרש", שהוא גם צוות ההנהלה.

– כמו כן יש גם ישיבות קבועות  למחנכים ולרכזי המקצועות.

– נערכת ישיבה קבועה עם ועד ההורים וכן עם התלמידים.

– לכל צוות יש יו"ר המקדם את היוזמה בצוותו, והמידע עובר בין הצוותים במהלך הישיבות השוטפות.

–  קיים ניוזלטר המופץ למחנכים, ואלה מעבירים אותו הלאה להורים וכן גם דרך הווטסאפ הכיתתי.

מנגנונים מתמרצים ומוקירים ליוזמות

בתוך ביה"ס יש יוזמות רבות, יש תרבות המעודדת מורים ליזום באופן אישי, וזה קורה כל הזמן.

מורים מובילים מציגים את רעיונותיהם.  קיימת במה מרכזית להצגת התהליך, ליצירת מחויבות ולהגברת שיתוף פעולה מצד המורים.

פינוי זמן ומשאבים לפיתוח יוזמות

בית ספרנו ממסד תרבות יזמית במסגרת תרבות, איכות ומצוינות.  ראשית, דואגים למפות צרכים,  ואח"כ מגבשים בצוותים שיפור רעיונות ליוזמות חדשות – הנהלת בית הספר דואגת להשגת המשאבים הדרושים לקידום יוזמות חינוכיות, כמו זמן במערכת השעות, כספים, מרחבי למידה וכו'.