נושא : פדגוגיות חדשניות (משחקית וכד')
רמת גיל : א'-ו'
ישוב : בית ג'אן

המיזם פועל בביה"ס שנה.

שנת פיתוח המיזם

  2015- 2016

מדוע יצאנו לדרך?

 זיהינו שלילדים בבית הספר יש שפע של כישרונות אישיים, אך הכישרונות לא באו לידי ביטוי, לא הייתה מוטיבציה ליצירה, וחסרה תחושת הצלחה בשל ביטחון עצמי ירוד ובשל שליטה נמוכה במיומנויות לימודיות וערכיות.

החלום/ תמונת העתיד

בית הספר יהווה בית חם לכל ילדי הכפר (תלמידי בית הספר, בוגריו ואלו העתידים להיכנס אליו). 

בית הספר יהפוך להיות מוקד ובית תרבותי הנותן מענה במסגרת החינוך המשלים, מקום בו כל אחד יכול לממש את יכולותיו בכל תחום התפתחות המתאים לו.

מטרות המיזם ויעדיו

  • הגברת המוטיבציה ללמידה ולהתפתחות בקרב הילדים
  • הגברת תחושת המסוגלות והאמונה העצמית של כל ילד  
  • פיתוח מיומנויות וכישורים הנמצאים בתלמידים ושיפורם

קהל היעד

כלל תלמידי בית הספר

מה השגנו ? (תוצאות צפויות/לא צפויות)

תוצאות צפויות

  • השתתפות כמעט מלאה ופעילה של התלמידים בפעילויות
  • מעורבות ההורים והתגייסותם 
  • שיפור בהישגים הלימודיים של התלמידים
  • קושי בהשגת שיתוף פעולה מצד הרשות המקומית
  • קושי בגיוס כספים מצד ההורים לטובת התהליך

תוצאות לא צפויות

  • ההורים עצמם מעודדים את ילדיהם לקחת חלק בפעילויות האפורמליות 
  • הרחבה של מעגלי ההשתתפות בתוכניות השונות גם לשכבות גיל נוספות – צעירות ובוגרות
  • פתיחת מרכז לימודי תרבותי בכפר על מנת להמשיך ולאפשר לילדים להתפתח בתחומי עניין המעסיקים אותם 

דברים שלמדנו בדרך על המיזם

  • תכנון נכון, מדויק ומפורט הוא כבר חצי הדרך להצלחה.
  • למידה וחקר משותף של צוות ההוראה תורמים להצלחה, לגיבוש ולמוטיבציה
  • למרות הוותק , למרות הניסיון שלנו – הפוטנציאל בחידוש הוא אדיר, תמיד יש דברים חדשים שאפשר לקדם – "השמים הם הגבול".
  • "נוצרה תרבות" – פרויקט אחד מוביל לאחר. במהלך המיזם עד היום, נפתחו דלתות רבות, וקידמנו יוזמות חדשות שלא בהכרח קשורות למיזם, כאלו שהובילו אותנו למקומות חדשים.

 

 

על ביה"ס

בית הספר "אל- אמל" נוסד בשנת 1952 , ולומדים בו 400 תלמידי כיתות א'- ו'.
בניין ביה"ס שהוקם בראשית שנות ה-50 במרכז הכפר, מוקף סביבו בבתי המגורים של הכפר, דבר המונע אפשרות הרחבה של שיטחו הפיזי. חצר ביה"ס שהיא גם מגרש המשחקים, אינה עולה בשטחה על- 650 מר', דבר המגביל את תנועת התלמידים בהפסקות.

בבית הספר צוות המונה 30 מורים, השותפים לתהליך של שינוי פדגוגי חינוכי במטרה לקדם את התפוקות, את ההישגים, את הטמעת הערכים ואת קידום הייחודיות והמצוינות בקרב קהילת בית הספר כולה.

בית הספר פתוח להתחדשות ולמיזמים חדשים, צוות המורים מגויס ובעל מוטיבציה  להתמודד עם כל מיזם, עם כל אתגר ועם כל בעיה.

מוביל/ת המיזם

חסן זועבי, מנהל בית הספר מזה 4 שנים, התחיל את דרכו כמורה למדעים וקיבל את  תפקידו הניהולי הראשון בהיותו בן 29.

מה הניע אותך ליזום?

"המניע היה המחויבות שלי לתלמידים בכפר, הצורך לייצר הצלחה ובית ספר בעל שם טוב. 

באישיות שלי אני אוהב שינויים, לא פוחד מהם, אוהב להתחדש, ללמוד ולהביא דברים חדשים".

עד כמה הרגשת שאת יכולה ליזום, ויש לך הכלים והמשאבים לכך?

"בהתחלה היה בי פחד, כי הכלים והמשאבים שעמדו לרשותי היו מוגבלים. היה לי חשש שלא נצליח להגשים את המטרות שלנו. אבל נכון להיום, צעד אחרי צעד, אנחנו מיישמים וצועדים בביטחון – כל הזמן יש מה לשפר ולהוסיף, ויש לנו  הכלים להגשים זאת"

במקום בו את נמצאת, מה גילית על עצמך כיזם?

"גיליתי שאני יכול להשיג כל דבר שאני/אנחנו רוצה/ים. אין  דבר שלא נוכל להגשים. האמונה ביכולות שלי כמנהל, הידיעה שהצוות שלי לצידי והאמונה שלי בו,  מניעות אותי קדימה".

 

הרחבת מעגלי השותפים  ליזמות (הצעות, שינויים, יוזמות חדשות על ידי אנשים הפועלים בתוך בי"ס או מחוץ לו)

היזמות הפכה לתרבות העבודה בבית הספר, ולכן באופן טבעי מתרחבים מעגלי השותפים  ומשתנים כל הזמן. מעגלי השותפות עם ההורים גדלו, וכן אלו עם ארגונים שונים מהמגזר השלישי המשתפים איתנו פעולה ונכונים לסייע.

פרקטיקות וסדירויות לשיתוף וללמידת עמיתים  בידע, במיומנויות ובכלים בתהליך פיתוח יוזמה

נושא הסדירויותאצלנו עדיין  אינו מספיק מפותח, וצריך לשים דגש על כך. 

יש בי הבנה ברורה שאם רוצים להמשיך ולהתפתח, ללמוד עוד פרקטיקות, צריך לקיים תהליך מסודר של שכלול פרקטיקות ושל למידה מהניסיון.

אחת הבעיות היא שיש לנו מידע רב שהולך לאיבוד בדרך.

 

מנגנונים מתמרצים ומוקירים ליוזמות

  •  בהמלצתי, אחת המורות קיבלה את "פרס רקאנטי למורה יזם".
  •  כמנהל אני מקפיד על ביצוע ההערכה של המורים היוזמים. 
  • נושא היזמות הוא בסיס לכל שיחה אישית שלי עם המורים, וכמו כן הוא נושא קבוע בישיבות הצוות. 

 פינוי זמן ומשאבים לפיתוח יוזמות

  •  יש במערכת ישיבות מסודרות (אחת לשבועיים) המוגדרות כבמה להצגת יוזמות חדשות.
  •  יש רכזת יזמות ייעודית, שזהו תפקידה – לזהות יוזמות חדשות בבית הספר, לעודד אותן וליצור אותן.

 שיתוף והזרמת מידע (דו-צדדי) על צרכים/על הזדמנויות/על אפשרויות השפעה

כולם שותפים למידע. כל יוזמה, קטנה או גדולה, מתפרסמת בישיבות הצוות ומגיעה לידיעת כולם.

סדירויות לצוות לפיתוח יוזמות 

  •  ישיבה דו חודשית עם צוות "מפרש"
  • ישיבה קבועה עם רכזת היוזמות בבית הספר