נושא : חוויתי רגשי
רמת גיל : א-יב (6-21)
ישוב : קריית אתא
שם המוסד החינוכי : שפרינצק קריית אתא
שם מנהל/ת : לילך קופלביץ
מספר תלמידים : 450
מספר מורים/ות : 40
מגזר : יהודי
תאריך עדכון : 18/07/2019
סוג חינוך : רגיל
מחוז : מחוז חיפה
פיקוח : ממלכתי
תכנית מלווה : מפרש

המיזם פועל בבית הספר  זו השנה השלישית.

שנת פיתוח המיזם

2014

מדוע יצאנו לדרך?

בשנתיים האחרונות שיעורים מסויימים ופרויקטים המכוונים למצוינות וללמידה משמעותית בדרכי ההוראה בבית ספרנו, ברובם עדיין בדרכי הוראה מסורתיים. גם בנתוני המיצ"ב ושאלוני תלמידים שהועברו, התקבלו מדדים נמוכים מן הממוצע הארצי, במידת ההנאה ממקצועות הלימוד. נוכחנו כי ההוראה בבית הספר מוכוונת סטנדרטים ומזמנת מעט הזדמנויות ליצירתיות ועוד פחות מכך מייצרת הרגלי למידה עצמאיים. עובדות אלה השפיעו משמעותית על התוצאות, על המשמעת, וגם על היחסים בין המורים לתלמידים.

לאור זאת, החלטנו לצאת למסע של שינוי והתפתחות, למיצוי המקסימלי של הפוטנציאל האישי של כל תלמיד.

השם טביעת חותם מגדיר את ההזדמנות שניתנה לתלמידים לאתר את חזקותיהם ולממש את המצוינות שבהם בעשייה מוגדרת, בצורה איכותית, תוך הטבעת חותם ייחודי המאפיין רק אותם. 

מיזם "טביעת חותם", עוסק במצוינות כתהליך פנימי מתפתח, שאינו בר השוואה לאחרים ותלוי אך ורק באדם עצמו ובפיתוחו האישי – שיכול להיות כמעט אין–סופי. בחרנו במצוינות כדרך שתוביל את התלמידים למחוזות ולמעגלי השפעה רחבים יותר, בהם להישג האישי לכישרון שטמון בכל אחד תהיה השפעה מכרעת על הסובב.
במסגרת המיזם נציב את נושא המצוינות כערך מרכזי בבית הספר, נפתח אסטרטגיות חינוכיות מתאימות ונבנה תשתית מקצועית הולמת. התכנית המוצעת מגמישה את מסגרות ההוראה והלמידה המסורתיות ומגדירה אותן מחדש. המורים בבית הספר יעברו תהליך של שינוי והעצמה, והתהליך יבהיר מהי מצוינות בתחום החינוך ובתחום ההוראה.

החלום/ תמונת העתיד

כל ילד הוא חלק מאורח חיים המאתר את החוזקות שלו, את הפוטנציאל הניתן למימוש, ועובד על העצמה של אותן חוזקות דרך מרכזי לימוד שונים ומגוונים,  במרחב עצום של תחומי ידע. אנו מביאים את הילדים לרמה של מצויינות בתחומים השונים. הצוות כולו מגוייס ושואף אף הוא ללמוד, ליצור, להביא את עצמו ואת הילדים לרמה גבוהה של יכולות וביצועים. אין אף ילד בבית הספר שלא זיהינו חוזקה שלו ופתחנו אותה לרמה של בטחון עצמי ויכולות גבוהות. החלום שלנו הוא לשחרר את תחושות הכשלון של הילדים ובמקומן יוכל כל ילד לדעת שהוא מצטיין במשהו, או במספר תחומים. 

מטרות המיזם ויעדיו

  1. מיצוי הפוטנציאל האישי ועידוד מצויינות אישית בקרב תלמידים ומורים כאחד, ובכל המרחב – האישי, הלימודי, החברתי. 
  2. כל תלמיד וכל איש צוות יעבור תהליך של שינוי והעצמה על ידי זיהוי חוזקותיו והגברת הביטחון העצמי, כשהמצויינות משמשת כערך מרכזי בבית הספר.
  3.  בנייתם של התלמידים כאנשים התורמים לחברה עתידית טובה יותר, אזרחים בעלי השפעה. אנו רואים קשר ישיר בין המצויינות שבחצר בית הספר לנורמות חברתיות גבוהות, אליהן אנו שואפים להגיע עם כל תלמיד ואיש צוות. 

קהל היעד

כל תלמידי בית הספר, וכל צוות המורים.

האבנים הגדולות של המיזם

טיפוח מוטיבציה ללמידה, יחסי קירבה בין צוות לתלמידים, יצירת דמוי חיובי לבית הספר.

הפעילויות העיקריות באבנים הגדולות:

  • התמקצעות המורים בטיפוח ואיתור חזקות תלמידיהם, על מנת שהתלמידים יהיו מודעים ליכולותיהם, יתנהלו באופן עצמאי ויזמי ויתקדמו לעבר יעדיהם.
  • הצעת מסגרת ייחודית לתלמידים ובה מגוון של תחומי עניין לבחירה וכמו כן יגדלו מרחבי הבחירה בתוך תחומי הדעת השונים. 
  • בניית מערכת שעות גמישה ומותאמת למהלך, יקומו סביבות למידה המאפשרות למידה באופנים ובהרכבים מגוונים ועוד.
  • פיתוח "קמפוס " של קורסים בהיצע גדול בהתאם לחוזקות שמצאנו, בהתמחויות הבאות:
    • מתמטיקה, מדעים, טכנולוגיה
    • מורשת, רוח, חברה
    • אומניויות
    • מיומנויות הגוף.
  • הקמת "קמפוס למצויינות" – מבנה פיזי הכולל חדרי מולטימדיה וחלל
  • פיתוח למידה חוץ כיתתית כחווית למידה אחרת
  • מכינה לתלמידי כיתות א-ב (היכרות ראשונית כם ההדגשים הייחודיים של בית הספר  במטרה לזהות את החוזקות של התלמידים.
  • לימודי "קמפוס" לכיתות ג-ד (בחירת נושאים ייחודיים ואישיים מתוך קשת רחבה של קורסי בחירה והבאתם למצויינות)
  • לימודי "קמפוס" לכיתות ה-ו (בחירת נושאים ייחודיים ואישיים מתוך קשת רחבה של קורסי בחירה והבאתם למצויינות)
  • פרוייקט גמר לכיתות ו 
  • בניית יחידות לימוד של קורסים סימסטריאליים בני 90 דקות – חלקם כחובה, חלקם כבחירה. 
  • בתום השנה התלמידים מציגים תוצרים מסכמים.

מה השגנו ? (תוצאות צפויות/לא צפויות)

  • בחירת תחומי המצויינות קורית לאחר מיון קפדני המחוייב לשמירה על סטנדרט איכות גבוה מאד לכל אורך הדרך. 
  • פיתוח היצע גדול של קורסים
  • התגייסות של כל המורים – מורים רוכשים תחומי דעת לצורך הצלחת המיזם
  • פיתוח יצירתיות של הילדים ושל הצוות
  • יצירת חברותיות בין הילדים
  • גידול במחוייבות ומוטיבציה של הילדים דרך הקשר שנוצר עם המורים בכובעיהם כמדריכי קורסים

דברים שלמדנו בדרך על המיזם

  • הספקנו הרבה יותר ממה שחשבנו. 
  • יצאנו לדרך עם מיזם מצומצם יותר ובמהלך הדרך גדלנו מאד. 
  • השגנו מחויבות  גדולה של הצוות, שלא וויתר לעצמו. 
  • גילינו בעצמנו רמת יצירתיות גדולה מאד. ההכנסה של "סיסמא לכל תלמיד" שידרגה את המיזם משמעותית מהבחינה הטכנולוגית. 

על ביה"ס

בית ספר "שפרינצק" נוסד בשנת 1937 בקרית אתא ומונה כיום לומדים 450 תלמידים.
בבית הספר פועלים 40 אנשי צוות מסורים ומחויבים, הקולטים תלמידים משכונות הסמוכות לקריית בנימין ואוכלוסיית התלמידים הטרוגנית ומגוונת. 

בית הספר שואף להתאים את עצמו לעולם המודרני, ולשמור על הסביבה תוך טיפוח ערכים, של אחריות, מצוינות, אכפתיות ומעורבות חברתית.

בבית הספר מגוון תכניות ייחודיות המכוונות ליזמות ולמצוינות, המתמקדות בתחומי דעת מגוונים הכוללים: חשיבה מתמטית, ניסויים מדעיים, טכנולוגיה חינוך ליזמות, תקשורת, צילום ותסריטאות. 

בבית הספר הנהגת הורים פעילה, ובית הספר מאופיין במעורבות גבוהה של ההורים, הקהיל וביניהם מתקיים דיאלוג פתוח ושקוף. 

בי"ס נבחר לבי"ס ה – 200 בסיסמא לכל תלמיד. 

מוביל/ת המיזם

לילך מנהלת את בית הספר 9 שנים, קודם לכן ניהלה בית ספר אחר וכן היתה בתפקיד רוחבי ב"פיסגה". מאד קשורה לבית הספר.

מה הניע אותך ליזום?

אני מאמינה גדולה ביצירתיות, ביוזמה, בחדשנות, ביכולת של כל ילד לזהות צדדים חזקים אצלו ו לפתח אותם לרמה של מצויינות. עבודה נכונה על רכיבים אלו יביאו למוטיבציה יותר גבוהה וליצירת מחוייבות – הן אצל הצוות והן אצל התלמידים. ברגע שנוצרה תשתית טובה לבית הספר, היה לי ברור שהגיע הזמן הנכון לבצע את קפיצת המדרגה הנחוצה כדי להזניק את בית הספר, על כל מרכיביו, קדימה. 

עד כמה הרגשת שאת יכולה ליזום, ויש לך הכלים והמשאבים לכך?

ההשתתפות בתכנית מפרש העמידה לרשותי כלים ומשאבים שבלעדם, כל זה לא היה קורה. גם הטכניקות שקבלנו, גם הליווי השוטף, ובוודאי גם המשאבים – אפשרו לנו להגשים חלום שבתחילת הדרך נראה רחוק מאד. לכן, כאמור, במהלך הדרך הרשינו לעצמנו לחלום בגדול יותר, ולקחת את המיזם לכל תחומי הדעת שהועלו על ידי התלמידים.

במקום בו את נמצאת, מה גילית על עצמך כיזם?

תמיד ידעתי שי בי נחישות רבה, ובמהלך הטמעת המיזם גיליתי את זה ברמות גבוהות יותר. גיליתי ש"הכל אפשרי", ושצריך לחלום. לא היה לי יום ולא לילה במשך תקופה ארוכה, וכמוני גם לאנשי הצוות האחרים, ובזכותם הצלחנו. 

הרחבת מעגלי השותפים ליזמות:

  • ועד הורים מעורב בצורה חזקה לאורך כל התהליך, ואף הקדיש לכך חלק ניכר מתקציב העשרה. 
  • שותפות מלאה של הפיקוח בתהליך

פרקטיקות וסדירויות לשיתוף וללמידת עמיתים  בידע, במיומנויות ובכלים בתהליך פיתוח יוזמה

  • כל הצוות היה מגוייס כולו – שנתיים שלמות של למידה כלל בית ספרית במסגרת ההשתלמויות. 
  • סיורים  בבתי ספר אחרים כדי ללמוד
  • הבאת מומחי תוכן וידע רבים כדי ללמוד מהם – גם מול הצוות חוגם מול התלמידים. 
  • היעזרות בבוגרי תכנית מפרש שבאו לתאר מנסיונם ומאד העצימו אותנו. 

סדירויות לצוות לפיתוח יוזמות:

  • אחת לשבועיים לצוות במסגרת השתלמות בית ספרית 
לילך קופלביץ