נושא : יזמות וחדשנות
רמת גיל : א'-ח'
ישוב : רמת גן
שם המוסד החינוכי : המנחיל
שם מנהל/ת : איילה אלבז
מספר תלמידים : 250
מספר מורים/ות : 30
מגזר : יהודי
תאריך עדכון : 08/08/2019
סוג חינוך : רגיל
מחוז : מחוז תל-אביב
פיקוח : ממלכתי
תכנית מלווה : משרד החינוך

המיזם פועל בבי"ס: שנה

שנת פיתוח המיזם

 תשע"ח

מדוע יצאנו לדרך?

ההצדקה למיזם נשענת על העובדה שהעיר רמת גן הכריזה על עצמה כעיר חכמה. הרעיון שעומד בבסיסו של הביטוי הוא שימוש במערכות שליטה ובקרה, המשולבות עם רישות העיר במצלמות ובסנסורים ועם פתרונות תקשורת מתקדמים לתושבים, בדמות אפליקציות ואתרי אינטרנט. כל אלה משתלבים במטרה לנהל את העיר ביעילות, תוך חסכון במשאבים ובמטרה להביא לסביבה בריאה, בטוחה וברת קיימא.

היוזמה עונה גם על צורך בית ספרי – הייחודיות של בית ספר המנחיל הינה במדעים, יזמות ומנהיגות. במסגרת התכניות הייחודיות בית הספר מקדם תהליכים של חשיבה עיצובית בהוראה ובלמידה על בסיס העיקרון הפדגוגי : "טיפוח כישורי מנהיגות ויזמות כמנוף למימוש עצמי בהלימה למציאות משתנה". 

החלום/ תמונת העתיד

במסגרת היוזמה נממש בבית הספר את העיקרון המארגן: טיפוח כישורי מנהיגות ויזמות כמנוף למימוש עצמי בהלימה למציאות משתנה. תמונת העתיד במיזם משלבת את החשיבה העיצובית כאסטרטגית למידה מנחה, והלמידה כולה מבוססת על טשטוש הגבולות בין בית הספר והקהילה, שימוש בטכנולוגיות מתקדמות ומתן ביטוי יצירתי לכל תלמיד ותלמידה בבית הספר. 

מטרות המיזם ויעדיו

מטרות לגבי תלמידים: 

התלמידים ייזמו מיזמים מגוונים ליישום בעיר החכמה. 

התלמידים יחקרו ויפתחו מיזמים על פי המתודולוגיה של החשיבה העיצובית המיישמת חשיבה מסדר גבוה, יצירתיות, תפקודי לומד ומימוש עצמי. 

התלמידים יבצעו תהליך של למידה משמעותית: למידה אותנטית, קבוצתית, חקרנית, משולבת טכנולוגיה, למידה חוץ בית-ספרית בלווי מומחים.  

מטרות לגבי המורים:

המורים יתפקדו כמנחים, וילוו את התלמידים בתהליכי הוראה למידה משמעותית.

המורים יבנו תכניות הוראה אינטרדיסציפלינריות גמישות (בתוכן, זמן, הרכבי לומדים, מקום) המבוססות על תהליך החשיבה העיצובית. 

מטרות לבית-הספר:

בית הספר יקדם ויעמיק את הייחודיות שלו ביזמות ומנהיגות 

בית הספר יטמיע את העיקרון הפדגוגי ואת עיקרון החשיבה העיצובית בהוראה-למידה והערכה.

בית הספר יטפח סביבות למידה חדשניות ומזמנות ללמידה גמישה. 

מטרות לעיר רמת-גן:

הקהילה כולה: תלמידים, מורים ומשפחות, יקחו חלק בעיצוב פני רמת-גן כעיר חכמה. 

התלמידים יגלו אכפתיות, שותפות ומעורבות בעיר רמת-גן.

התלמידים יחזקו את הזיקה והשייכות לעיר רמת-גן. 

קהל היעד

כתות ד'-ח' 

האבנים הגדולות של המיזם

האבנים הגדולות הן שלבי החשיבה העיצובית 

האבנים הגדולות תיאור התהליך
אמפתיה
  • קהילות למידה יוצאות לסיורים ברחבי העיר לבחינת היבטים שונים בשירותים  מוניציפאליים (גינות ופארקים, בית העירייה, מוזיאונים וכיו"ב) ולסיורים במקומות נוספים (גוגל, מיקרוסופט, חירייה, חברות אוטובוסים וכיו"ב).
  • חקירה של מידע ואתרי אינטרנט במסגרת השירותים לאזרחי העיר
תובנה
  • הגדרה של הבעיות/התחום בו רוצים להתמקד בעיר החכמה
  • היוועצות במומחים – הרצאות וסדנאות בשיתוף אגפים במנהל העירוני, ומומחי תוכן
  • הרצאות וסדנאות באוניברסיטת בר-אילן
רעיונות
  • כל קהילה תבצע סיעור מוחין העלאת רעיונות לפתרון הבעיות שזוהו
  • היוועצות עם מומחים ממכללת שנקר אודות עיצוב מוצר
אב-טיפוס
  • תכנון אב-טיפוס לפיתוח שיענה על הצרכים שזוהו.
  • כתיבת נייר עמדה המסביר את חשיבות האב-טיפוס
  • הכנת פרזנטציה להצגת האב-טיפוס וההצדקות לפיתוחו
  • היוועצות במורה לתקשורת (קולנוע ורדיו)/מורה לאמנות/ מורה לעיצוב גרפי ומורה לדיבייט
יישום והערכה
  • הצגת הפרזנטציות בפני הנהלת העיר/ההורים/המומחים השותפים והעלאת כל הפרזנטציות לאתר העירייה לקבלת משוב של התושבים

מה השגנו ? (תוצאות צפויות/לא צפויות)

הישגים של התלמידים: 

כל אחת מקהילות הלמידה הציגה אב-טיפוס – תוצר חשיבה לעיר החכמה 

התלמידים מימשו את החשיבה הטכנולוגית, כישורי היזמות והיצירתיות שלהם בתכנון אב-טיפוס פורץ דרך לעיר חכמה 

הישגי בית הספר:

בית הספר הטמיע תהליכי למידה-הוראה עדכניים דרך המבוססים על החשיבה העיצובית ויפרוץ גבולות של זמן, מקום, תוכן, הרכבי לומדים, שיטות הוראה. 

בית הספר פעל לחיזוק הזיקה של התלמידים, והמשפחות לעיר ולחברה בישראל 

דברים שלמדנו בדרך על המיזם

המיזם הינו מעבדה לתבנית הוראה למידה איכותית ופורצת דרך השוברת את כל מסגרות המקום, הזמן, התוכן, הגיל ותהליכי הלמידה. המיזם הוא עוד נדבך בהפיכת בית הספר המנחיל למוביל בתחום חדשנות חינוכית בארץ.

על ביה"ס

מקדם חדשנות חינוכית והינו מדגים כחלק מבתי ספר מובילי פדגוגיה

ומוביל תהליכי תקשוב בפרויקט התקשוב הלאומי, בשימוש באמצעי קצה בלמידה ובהטמעת איכותית עדכנית. בית הספר נבחר להוביל יוזמות חינוכיות במסגרת הקרן לעידוד יוזמות,
בית הספר זכה בפרסים ואותות הצטיינות על הישגיו הגבוהים. בית הספר זכה בפרס החינוך למידה בכיתה עתידנית M-21.
של מחוז תל-אביב, בפרס החינוך העירוני, בתחרויות ארציות בטכנולוגיה וברובוטיקה,

הישגי בית הספר במיצ"ב הינם מהגבוהים בעיר רמת גן ובארץ.

במלגה על שם קריניצי.

ח'. ההישגים הגבוהים של התלמידים נתמכים גם בנתוני המתקבלים למגמות יוקרתיות בית הספר העשירון העליון בהישגי התלמידים במתמטיקה, אנגלית, שפה ומדעים בכיתות ההישגים הגבוהים משתקפים בתוצאות המיצ"ב בעשור האחרון המצביעים על מיקומו של בית ספר המנחיל הינו אחד מבתי הספר בעלי הישגים גבוהים בכל מקצועות הליבה.
טכנולוגיה במדעים, רובוטיקה, קולנוע, ויזמות. המעבדות מאובזרות במחשבים ובציוד בית הספר פועל בסביבות למידה עכשוויות ומתוקשבות. בבית הספר מעבדות עתירות בתיכונים בעיר ובהמשך הדרך בקבלה לאפיקים מדעיים וטכנולוגיים בצבא.
המאפשרים למידה יזמית, עריכת עבודות מחקר, עריכת ניסויים ולמידה שיתופית. כמו כן,

אולפן קולנוע ורדיו, חדרי עריכת סרטים וסאונד.

מרחבי הלמידה בבית הספר כוללים
היהודית- ישראלית. בית הספר פועל בגישה הומניסטית ומקדם את מוגנות הילדים ויחסים בית הספר מטפח שייכות, הזדהות ואחריות של התלמידים לתרבותם, לעמם ולמורשתם

בין מורים, תלמידים והורים. תוצאות מדדי היעילות והצמיחה

של כבוד, הקשבה ואכפתיות

מצביעות על עקביות של שנים רבות במניעת אלימות וביסוס אקלים חיובי ומצמיח.

בבית הספר קיים יום לימודים ארוך של 36-41 שעות בשבוע. לימודי התשתית בכיתות א'-ה'

כוללים מגוון לימודי העשרה בתחומים כגון: מדע וטכנולוגיה – אסטרונומיה,

בוטניקה מנהיגות ויזמות ועוד. בכיתות ו'-ח' כל התלמידים משתלבים במגמות:

זואולוגיה, מגמת רובוטיקה, מגמת ביוטכנולוגיה, מגמת מנהיגות ויזמות, ומגמת תקשורת (קולנוע

מועדון גמלאים העובד בשיתוף עם ביה"ס. ביה"ס מקיים תכנית מעברים עם גני הילדים ותלמידים. כמו כן, קיים מרכז חוגים פעיל באופן שותף המשרת את כלל הקהילה. קיים ביה"ס מתפקד כבי"ס קהילתי בו קיימים- מועדון ספורט ביה"ס אשר חברים בו הורים ורדיו).
ומוסדות החינוך העל יסודי. קיימת פעילות תרבות ענפה של ביה"ס לטובת הקהילה כולה

מוסדות תרבות הסמוכים לביה"ס כגון: מוזיאון לאומנות ישראלית, מוזיאון האדם והחי, בית

המקרא, בית קריניצי, קונסבטוריון, אשכול הפיס "אוהל שם".

מוביל/ת המיזם

איילה אלבז – מנהלת בית ספר המנחיל

מה הניע אותך ליזום?

כמנהלת בית ספר בישראל, אני מאמינה שתפיקי ליזום חדשנות חינוכית לטובת שיפור החינוך.

עד כמה הרגשת שאת יכולה ליזום, ויש לך הכלים והמשאבים לכך?

צוות חינוכי מחוייב לתפקידו, הנהלת החינוך בעיר, הפיקוח של משרד החינוך, ההורים כמנהלת בית-ספר יש באפשרותי ליזום, וכן עומדים בידי משאבים מגוונים ליישם את המיזם בעזרת
והקהילה.

במקום בו את נמצאת, מה גילית על עצמך כיזם?

גם בפעם הזאת גיליתי שהשמים הם הגבול, מה שאפשר לחלום אפשר ליצור וליישם.