נושא : אחר
רמת גיל : א'-ו'
ישוב : עתלית
שם המוסד החינוכי : תלמוד תורה חבד עתלית חוף הכרמל
שם מנהל/ת : ערן יהודה דישון
מספר תלמידים : 56
מספר מורים/ות : 11
מגזר : יהודי
תאריך עדכון : 22/07/2019
סוג חינוך : רגיל
מחוז : ממלכתי חרדי
פיקוח : חרדי
תכנית מלווה : מפרש

שנת פיתוח המיזם

הגיית הרעיון החלה בשנת תשע"ז, 2017  

שנת פיתוח המיזם

החלום שלנו הוא 'לגדל שליח'. המערכת מטבעה אינה עונה על צורך זה, וביה"ס אינו מכין במידה מספקת את הילדים לחייו הבוגרים .  חסרה לנו ההיכרות של הילד עם עצמו, עם כוחותיו ועם כשרונותיו, הילדים מגיעים לביה"ס, אך אינם לוקחים חלק אקטיבי בלימודים, קרי משעמם להם, אינם מגלים עניין בלמידה, מגיעים מהר למצבי ריב זה עם זה. התקשורת של התלמידים צריכה להשתפר.  הם אינם יודעים כיצד לנהל שיח נכון, יכולת הביטוי העצמי שלהם נמוכה, ויש לשפרה. השיח בין הילדים עלול להגיע לפסים של אלימות מילולית, של כעסים ושל אלימות פיסית. אנו רואים בביה"ס את המורים מלמדים, אולם הילדים אינם משתמשים בידע הנלמד, הוא אינו בא אצלם לידי ביטוי . 

החלום/ תמונת העתיד

 'לגדל שליח' – שליח שתפקידו להאיר את הסביבה באור התורה והמצוות, באור של מעשים טובים, של סבלנות ושל אהבה, וכך לצעוד  לקראת עולם טוב יותר; השליח מודע לכוחות ולכשרונות שהקב"ה הטביע בו כבר מלידתו, והוא מבטא אותם בסביבה שבה הוא חי, הן במחשבה, הן בדיבור והן במעשה

נראה זאת במישורים שונים: 

לימוד בכיתה – התלמידים מסוגלים לעבוד בצוותא זה עם זה  כצוות , ובנוסף התלמידים יפגינו את הידע שרכשו בעמידה מול קהל. באומרנו קהל הכוונה היא  במסגרת מצומצמת של כיתת האם, בהמשך בסביבת ביה"ס ובעתיד גם בפני קהל ההורים.

בהפסקות בחצר – הילדים ישוחחו זה עם זה , ופחות יפנו למורה התורן לצורך פתירת בעיות.

בקהילה סביב – קהילת חוף הכרמל ומחוצה לה –  המטרה היא לפתח שיח ושיתוף פעולה בין הילדים לגורמים מחוץ לביה"ס.

מטרות המיזם ויעדיו

המטרה היא לגדל ילד שהוא שליח. לאפשר לילדים ללמוד על עצמם ולבטא את עצמם, ולתת להם כלים לשם כך.

האבנים הגדולות של המיזם

המיזם מתמקד  בשלוש אבנים-תקשורת בין אישית, כשרונות וחוזקות וקהילה.

תקשורת בין אישית– ילדים צריכים ללמוד לשוחח זה עם זה  וכן להתבטא בחופשיות ובמקצועיות מול קהל צופים.

כשרונות וחוזקות – כל ילד חייב להכיר את עצמו –  את הכישרון הטמון בו – ולהביאו לידי ביטוי בביה"ס ובחברה.

קהילה – הילדים פעילים בתוך הקהילה,  קהילת חוף הכרמל, אך מתרחבת פעילותם גם אל מחוץ לתחומי הרשות ובהמשך גם מחוץ לתחומי הארץ.

מה השגנו ? (תוצאות צפויות/לא צפויות

במות המזמנות הצגת מסר אישי:

שעת חוזקות מעוגנת במערכת השעות– כל מורה בחר תחום עניין שבו הוא מתמצא, ובשעה רוחבית הוא מדריך שעת חוזקות בקבוצות רב גילאיות מהתחומים שנבחרו: עיצוב בפלסטלינה, הכנת משחקים, לימוד משחקי חשיבה, שעת אולפן דיבור בפני קהל, מקהלה ויישומי מחשב.

הקמת אולפן הקלטות– הוקם חדר אולפן שבו  לומדים בכל שבוע תלמידים מכיתה אחרת.  הם לומדים לדבר באופן רדיופוני, מקליטים  דברי תורה ומפרסמים אותם. נעשית עבודה באופן פרטני: הקלטת שירים, הקלטת דברי תורה לשולחן שבת, דף קשר אלקטרוני.

קרן קרב–  פתיחת פעילות שבועית הנותנת במה לתיפוף ולהיכרות עם עולם המוזיקה. מבחינת ביה"ס שלנו זהו חידוש גדול מאוד. זהו שינוי מבחינת תפיסת ההורים את ביה"ס, לא רק כמקום של למידה, אלא גם מענה לצרכים נוספים.

"הצג וספר" – הנואם הצעיר- השתלמות דיבור בציבור, חלק מהכיתות הטמיעו את התוכנית לשיפור דיבור בפני קהל.

תוכנית אישית:

שותפות תלמידים ביום ההורים– הוחלט כי תלמידים יהיו שותפים ביום ההורים וייקחו חלק בשיח בו. לא עוד "תפירת תיק" של ההורה ושל המורה , אלא התאמת חליפה תפורה לילד בשילוב הכוחות של ההורה, של המורה ושל התלמיד.

טבלת יעדים לכל תלמיד –  כל מחנך, תלמיד והורה מציבים יעד אחד לטווח זמן של חצי שנה, ובאותו מסמך שותפים גם מורים אחרים המלמדים את התלמיד. מעקב אחר הטבלה נעשה ע"י המחנך וע"י המנהל.

כתיבת מפה אישית– מבוססת על טבלת היעדים. מטרתה לפרוס בצורה גרפית נוחה לעין את מצבו של התלמיד ואת המקום שאליו עלינו לשאוף.

מרחבי למידה:

"שליחות בטבע" – הילדים למדו בכיתה, בחצר ובטבע. (בהמשך הסקירה) 

מרחבי הלמידה– החלפנו את השולחנות והכיסאות בכיתה לריהוט המאפשר עבודת צוות של הילדים. קבוצה מצוות המורים מנחה את שאר הצוות בשלבי הנחלת העבודה בקבוצות בכיתות הנמוכות. השינוי המשמעותי ביותר התרחש בכיתה א' – מעבר לשולחן ולכיסאות הוספנו פופים, שטיח ולוחות תוכן. הלמידה בכיתה מתרחשת באווירה נינוחה יותר מאשר בעבר.

שגרות עבודה ועבודת צוות:

ישנן מספר שגרות שהן שעות קבועות בתוך המערכת: שעה של צוותי עבודה, שעתיים לצורך ישיבה שבועית ומפגש מנהל ומורה אחת לשבועיים. שעות אלו נתנו את הדחיפה הגדולה ביותר, הן לתקשורת איכותית בתוך הצוות והן לקידום המיזם.

מקצועיות:

הצוות מתמקצע בכמה אופנים. פנים בית ספרית, אנו מפתחים  מתודות וכלי עבודה פנימיים וחוץ בית ספריים ע"י השתלמות בית ספרית וע"י מפגשים יזומים עם אנשי מקצוע, שתפקידם  לתת מענה על שאלות הצוות ולהרחיב אופקים בנושאים שונים.

לצד זה זכינו בתוצאות לא צפויות בעיקר בזכות שיתופי פעולה עם גורמי חוץ, כגון אגף הרווחה, אנשי מקצוע, גופים שפנו אלינו, ועוד 

ביקורים: 

ביה"ס התחיל לארח קבוצות. אם בעבר איש  לא טרח לפקוד את שערי ביה"ס, הרי עכשיו החלה התעניינות מבחוץ (ולא מיוזמת  ביה"ס). תופעה זו מוכיחה שביה"ס מעורר עניין ומסקרן את הסביבה. אירחנו את מנהל המחוז, סטודנטים מסמינר הקיבוצים וקבוצת יועצות הלומדות במכללת שאנן.

הרצאות: 

 הוזמנו לשתף במסגרות שונות  את הנעשה בבית הספר בנושא תרבות יזמית ובנושא גישות חינוכיות. השתתפנו במסגרות, כגון פורום מנהלי בתי ספר חרדים, מנהלי חוף הכרמל,  ואף ייעצנו לאחד מביה"ס חב"ד בארץ.

שת"פ עם חברת דבייט:  שותפות של ידע  וטכנולוגיה בבניית  תוכנית לימודים חדשנית בגמרא.

דברים שלמדנו בדרך על המיזם

אם מדברים עם התלמידים על החוזקות, זה חייב לבוא לידי ביטוי גם בצוות, הסנדלר אינו  הולך יחף… לדוגמה: לאחד המורים יש משיכה לנושאי הטבע והקיימות. בשנים עברו לא נמצא לכך ביטוי בביה"ס. לא השכלנו לחבר את הכישרון הטבעי של המורה עם צורכי ביה"ס ועם לימודי הקודש. היום מתקדם התהליך  עם נתינת ביטוי לחוזקת המורה, ומכיוון שהיא כה משמעותית, נמצאה הדרך לעשות זאת בצורה שתקדם את לימודי הקודש ותועיל להם.

התגלית החשובה הזו פתחה בפנינו את ההבנה שכאשר המורה מוצא את הבמה ומביע את עצמו, את מחשבותיו ואת רעיונותיו,  עולות המוטיבציה ורמת מעורבותו בחיי ביה"ס . תחושת ההצלחה ותחושת המסוגלות מאפשרות ליזום ולנסות עוד ועוד דברים חדשים.

מובן שלצד ההצלחות ישנם לא מעט אתגרים. במהלך החשיבה המשותפת עלו  התנגדויות רבות מצד הצוות, עלה קושי בהבנת יישום הדברים בשטח, ביכולת להבין שיש כשלונות בדרך להצלחה , וההצלחה היא איטית ומלאת אתגרים. דוגמה להתנגדות בולטת שעלתה  מצד הצוות היא בתוכנית דיבור בציבור. התוכנית הייתה חדשה, לא מוכרת ודרשה מהצוות שינוי חשיבה וגמישות. הצורך של אנשי הצוות, שנמצא גם ככה בתהליך של שינוי, להגמיש את מחשבתם גרם לחששות רבים בכל הנוגע לענייני סדר, למסגרת השיעור ולמשמעת, יכולתם לעשות זאת הייתה מוגבלת ומלאת חששות. מחד, לתהליך התלוו  קשיים רבים, מאידך, התגייסו המורים לנסות את המיומנות החדשה ואף פיתחו אותה בכיתתם.

לאחר מס' שנות חינוך בתחום הבלתי פורמלי התחלתי לנהל את ביה"ס הנוכחי. אחרי כשנה הועמד צוות שלם של מורים איכותיים ומקצועיים הרואים את עבודת החינוך כמשימת שליחות. מאז אנו עובדים יחד במסירות ובנתינה על מנת לפעול למען  הייעוד הגדול של קירוב הגאולה.

הרעיון מובא במכתבו המפורסם של הרבי מלובביץ' למר יצחק בן צבי: "מיום הלכי ל'חדר', ועוד קודם לזה, התחיל להתרקם בדמיוני ציור הגאולה העתידה – גאולת עם ישראל מגלותו האחרון גו'" (אגרות קדש חלק יב תשטז).  

אנו רואים בתהליך  שעובר הת"ת שלנו חלק מתהליכים רבים המתרחשים בעולם בכלל  ובעם ישראל בפרט. זהו תהליך של התעוררות ושינוי, תהליך המאפשר לנו לקחת אחריות  לעצמנו ולחינוך הדור הבא. יש לנו שליחות להנחיל. עלינו ללמד את הדור הבא את התורה הקדושה, כמו שכתוב:  בנינו ערבים בעדנו. עלינו ללמד את התלמידים כיצד משלבים בין המהות של  "לא לסור ממנה (מהתורה) ימין ושמאל" ויחד עם זאת לאפשר להם לבחור בעצמם את הדרך המתאימה והייחודית להם לעשות זאת. זוהי שאלה מורכבת שאנו דנים בה רבות, במיוחד בשנה זו, עת בניית המיזם "למה לא היית זושא ?".

מעבר לשאלות מהותיות אלו נתקלנו בקושי גדול מאוד לחבר בין החלומות והכמיהות לכלים מעשיים, איך עושים זאת בפועל? לשמחתנו, שיתוף הפעולה עם  'מפרש' נתן לנו את המענים על כך. תחושתי האישית היא ש'מפרש' העניקה לנו כלים לחולל שינוי איכותי בר קיימא, כזה שימשיך לפעול גם בתום תקופת הליווי, אולי כמו שאומרים:" ילד קטן נעזר בחפצים על מנת לתמוך עמידתו, ובשלב מסוים הוא מתחיל ללכת לבד".  כרגע אנו בשלב של 'מתחילים ללכת לבד' מתוך אמונה שהיזמות, שיתוף הפעולה בצוות והרצון ימשיכו אתנו עוד שנים רבות. 

הרחבת מעגלי השותפים  ליזמות:

במהלך השנה הבנו שאמנם  נמצא בידינו מידע רב, אך חשוב 'לפתוח את הראש' ולהכיר גורמים נוספים שניתן לשתף איתם פעולה, וכך שני הצדדים ירוויחו.

  • שליחות בטבע –       אחד המורים שיש לו קשר חזק לטבע ולנושא הקיימות והמיחזור הרים את הכפפה. בשיתוף החברה להגנת הטבע למדו תלמידי כיתות ד' –ו'  להנחות טיולים בסביבה הקרובה ואף הדריכו בטיול שנתי את ההורים שהתלוו אליהם.. המיזם תרם מאוד לשת"פ ולקשר עם ההורים.  הגיע לביה"ס מדריך שהעביר לתלמידים שיעורים חווייתיים על חשיבות הטבע במהלך חיינו, על מיחזור, על קיימות ועל סוגי בע"ח שונים. התלמידים למדו איך ללמד, איך להדריך ואיך להפיץ את הידע שלהם הלאה. ביום השיא של הפרויקט יצאו התלמידים  ל'שוויצריה הקטנה' בלוויית הוריהם. התלמידים הם אלו שהדריכו את הטיול וביצעו הפעלות להורים. כחלק מהפרויקט עבדנו יחד עם הרשת הירוקה והתאמנו את תוכנית הלימודים במדעים שתתאים מצד אחד  לדרישות המשרד, ומצד שני לאופי המיזם 'למה לא היית זושא?'.

http://chabad.info/news/טיול-טבע-בהרי-הכרמל-התלמידים-הדריכו-את/

  • פרויקט דבייט– במהלך השנה פנתה אלינו חב' דבייט והציעה שיתוף פעולה. נפגשנו עם מנכ"ל החברה  על מנת לעבוד על מיזם חדש הקשור בהוראת הגמרא בשילוב המדיה. יש לציין כי הפרויקט נבנה בצורה של win win.  צוות ביה"ס מעניק ידע בהוראת הגמרא ומקבל פלטפורמה אינטרנטית להעברת השיעורים כסרטוני וידאו אינטראקטיביים.
  • בית ספר "משעולים" -הצוות מרבה לבקר בבית הספר "משעולים" בעתלית בהנהלת אריק מנדלבאום, הידוע ביוזמותיו היצירתיות – וזאת  למטרת למידת עמיתים, כדי להכיר אופציות נוספות להטמעת הרעיונות בבית ספרנו. 
  • לשכת הרבנות  חוף הכרמל– בית הספר מזמין באופן רציף את הרב סוראני, רב המועצה המקומית, כדי לבחון את התלמידים ולקדם את הצוות ואת התלמידים מניסיונו ומידיעותיו. כמו כן הרב שותף פעיל בתקצוב פעילויות ובעידוד התלמידים במבצעים שונים.

http://chabad.info/news/הרב-סוראני-התרשם-מתלמוד-תורה-חבד-בעתלי/

פרקטיקות וסדירויות לשיתוף וללמידת עמיתים של ידע, של מיומנויות ושל כלים בתהליך פיתוח יוזמה:

  • השתלמות בית ספרית
    כחלק מאבן היסוד "תקשורת בין אישית" – ליצור שליח צעיר שיודע לדבר מול קהל- עבר הצוות השתלמות של ד"ר שטרנברג.  בהשתלמות למד הצוות איך מדברים מול ציבור. המטרה היא שהידע שהצוות החינוכי רכש יועבר לתלמידים. כמו כן למד הצוות  על קבלת משוב ועל שימושו ככלי להעצמת הצוות ולהעצמת התלמידים.
  • צוות המורים חולק לשלשה צוותים הנפגשים בכל  שבוע, אוספים ידע ומעבדים אותו למונחים פרקטיים ישימים כדי להטמיע את התהליכים בבית הספר. צוות אחד עוסק בנושא של תקשורת בין אישית מיטבית, צוות שני עוסק בחוזקות התלמיד ובהעצמתו, והצוות השלישי עסוק באיסוף מחקרים וידע ממקומות שונים ובבניית תוכניות. כפי שצוין למעלה, שעות אלו תרמו ביותר לקידום עבודת הצוות.
  • מפגשים עם אנשי מקצוע

מנגנונים מתמרצים ומוקירים ליוזמות

  • רכישת מחשבים ניידים לטובת התלמידים לצורך הפרויקט של דבייט ולקשר עם ביה"ס בחו"ל 
  • המורה הרב שמר – בית הספר הגיש בקשה לתקציב עבור משחקי חצר לרווחת התלמידים.
  • זמן לפגישות הצוות, זמן המאפשר חשיבה  משותפת

פינוי זמן ומשאבים לפיתוח יוזמות

  • שעה שבועית לפגישת צוותים – כל צוות מונה שלושה מורים הנפגשים פעם בשבוע לצורך קידום יעדים שנבחרו ע"י הצוות עצמו (מתוך יעדי התוכנית).
  • שעתיים שבועיות לישיבה של כלל הצוותים לשיתוף הידע ולהטמעת התהליכים
  • בנושא התקציב, במקום לעבוד בשיטת 'לקחת מכל הבא ליד', ביררנו בדיוק  מה אנו צריכים, ואז מצאנו את הסל התקציבי המתאים. ; קולות קוראים, קרן היוזמות, סל מועצתי וכו'

חומרים וסרטונים

החשיבה היא לשתף בכלים, במתודות, בשיטות, במערכים ובסרטונים שפותחו במסגרת המיזם ויוכלו לשמש בתי"ס נוספים.

צירוף חומרים ותמונות ייעשה בצורה של לינקים לתוך אזור באתר בית ספר.

אירוע חנוכה, התלמידים הנחו את המסיבה.

http://www.col.org.il/show_news.rtx?fromAdmin=yes&artID=108125

כחלק מהחינוך לתקשורת נכונה ועמידה מול קהל הפקנו סרט על הנלמד בכיתה, סיכום משנה מסכת סוכה פרק ג 

https://www.youtube.com/watch?v=VryjlpIrj-U

דף עדכון שבועי  שיצא כדף מודפס, עבר הסבה לדף קשר אלקטרוני.

https://www.youtube.com/watch?v=_SX6frpF_Kg

שעת חוזקות

https://www.youtube.com/watch?v=QKYM1qUno4Y

פרומו כנס 'המאיץ לגאולה' – תלמוד תורה עתלית חוף כרמל

https://www.youtube.com/watch?v=zTHt7sqzP6c

ערן יהודה קישון