נושא : פדגוגיה
רמת גיל : א'-ו'
ישוב : חיפה
שם המוסד החינוכי : דוד בן גוריון
שם מנהל/ת : איריס כהן-דור
מספר תלמידים : 231
מגזר : יהודי
תאריך עדכון : 13/06/2017
סוג חינוך : רגיל
מחוז : מחוז חיפה
פיקוח : ממלכתי
תכנית מלווה : מפרש

המיזם פועל בבי"ס שנה אחת. נכנס לשנתו השנייה.

שנת פיתוח המיזם2015

 מדוע יצאנו לדרך?

הרצון לתת לילדים חוויה לימודית שונה ומגוונת

החלום/ תמונת העתיד

בבית הספר – מרחבי למידה פתוחים  המזמנים למידה או הירגעות והתבוננות פנימית.

המסדרונות הינם מסדרונות לומדים. תלמידים לומדים בהם לאורך היום תוך כדי תנועה.

 במהלך השנה משתתפים תלמידים במספר פרויקטים לבחירתם  על פי תחומי התעניינות, והתוצרים  מוצגים בתערוכות מתחלפות בבית הספר.

ילדים יוצאים לחורשה הצמודה לבית הספר ללמידה פעילה ודינמית, אך גם להירגעות. החורשה מאפשרת להם תחושה של פליאה ושל הכרת תודה להטבע ורגשות עמוקים של התחברות לעולם.

מרבית הלמידה נעשית בקבוצות קטנות בהוראה מותאמת.

מתקיימת באופן שגרתי למידה פעילה במרחבים המרוחקים מבית הספר.

 הילדים בבית הספר שמחים ורגועים, מורים ותלמידים נהנים מהשהייה המשותפת ומהתפתחות מתמדת, תוך הירגעות וחיבור לאוכלוסיות ולמרחב סביבם. 

 

מטרות המיזם

  1. פיתוח למידה המעוררת פליאה והנאה, תוך הירגעות והתבוננות פנימית
  2. הבאת התלמידים למימוש עצמי תוך הגדלת נתח הלמידה החווייתית (רב חושית, מעמיקה), בה התלמיד מעורב בלמידה באופן פעיל, יוצר ויצירתי

קהל היעדתלמידים, צוות הוראה וקהילת בית הספר

עקרונות בבסיס השינוי

  • שימוש בסביבה ובטבע ללמידה משמעותית, יצירת תחושות של פליאה והתעלות
  • מודעות, רגיעה והתכנסות פנימה – רוח האדם בחינוך
  • גמישות ועקרון הבחירה (מורה ותלמיד)
  • חינוך לחיוביות ולחיוניות שבלא נודע

אבנים גדולות ופירוט פעולות בכל אבן

  • תכנון תהליכי הוראה חדשניים המטמיעים תפקודי לומד יצירתיים, חדשניים וצוותיים ויישומם
    • למידה על פי נושאים רחבי היקף הכוללים מספר תחומי דעת לאורך השנה
    • חשיפת התלמידים למגוון נרחב של אמנויות ואפשרויות לשימוש בהן
    • שעת התכנסות שבועית לרגיעה ולעצירה
    • מפגשים שכבתיים עם אוכלוסיות מהמארג העירוני
  • טיפוח תרבות בית ספרית המעודדת מעורבות, שותפות ויזמות של הורים, של מורים ושל תלמידים בתחום הלימודי ובתחום החברתי
  • איתור והענקה של מענה מקצועי ודיפרנציאלי לתלמידים על כל הרצף ההתנהגותי והלימודי באופן שיעצים את חזקותיהם
    • מתן אפשרויות של בחירת תחומי לימוד על פי תחומי עניין
    • שינוי הרכב לומדים ומספרם

 

מה השגנו (תוצאות צפויות/לא צפויות)

ככלל, ההוויה הבית ספרית שונה מבחינת אופן הלמידה, מבחינת דרכי הלמידה ומבחינת מיקום הלמידה בחלק משעות הלימודים.

מצד התלמידים-

  • בחלק מן הזמן בוחרים הילדים מה ללמוד .
  • מתקיימת למידה מעורבת – רב גילאית ורב תחומית.
  • מתקיימת למידה בקבוצות קטנות יותר.
  • קיימת פתיחות רבה יותר, שלא היתה כאן קודם.
  • יש שינוי במוטיבציה, בעיקר בימים של המיזם, באופן שעונה על הפליאה שרצינו ליצור בלמידה. קיים ריגוש שלא היה כאן קודם.

מצד המורים-

  • חופש רב יותר בהוראה, אוטונומיה רבה יותר בחלק מהקורסים
  • הכנה רבה יותר לקראת השיעורים השקעה גדולה יותר
  • פתיחות רבה יותר לשינויים

 

דברים שלמדנו בדרך על המיזם

  • שינוי כזה מצריך עבודת הכנה רבה: השקעה בלוגיסטיקה ובפיתוח.
  • תוך כדי התנסות בתחומים חדשים למדו המורים על עצמם דברים רבים.

חידוש ושינוי יוצרים אנרגיה.

על ביה

בית הספר "בן גוריון" בחיפה טובל בחורשה יפהפיה, המשמשת את הצוות ואת הילדים כמקור בלתי נדלה של למידה ושל הנאה באופנים שונים. בית הספר מונה כ- 231 תלמידים בכיתות א'- ו', כאשר המאפיין העיקרי והמרכזי שלו  הינו אקלים מכבד וחם.

בית הספר שואף להיות מוביל בתחום של דרך ארץ ומצוינות ושם לעצמו כעמוד ענן את החשיבות של יצירת קשרים משמעותיים: קשרים פנימיים, קשר מורה תלמיד, קשרי קהילה וקשרי חוץ.

הישגי הלומדים בכל התחומים הינם גבוהים, והם מצויים בעשירון העליון של מבחני המיצב.

 

מוביל/ת המיזם

איריס כהן-דור מנהלת את בית הספר מזה 10 שנים.

"את דרכי החינוכית התחלתי עם נוער מאתגר המצוי במסגרות שונות תחת צווי בית משפט, ושימשתי כעובדת סוציאלית. משם עברתי ללמד בבתי ספר שבחינוך הרגיל. עבדתי בקרית טבעון ובחיפה. במהלך תקופה זו  כיהנתי בבית הספר בתפקידים מגוונים ומאתגרים: חינוך כיתות בגילאים שונים, ריכוז של תחום התקשוב, הדרכה בתחום זה ועוד. במהלך תפקידי בהובלת התקשוב, עסקתי רבות בתהליכי קהילה-מורים-הורים-תלמידים ובחשיבות הקשרים להצלחת התלמידים והמערכת כולה".

  • מה הניע אותך לייזום?

"הרצון והסקרנות להיות שותפת בתוכנית כמו "מפרש"-  בעקבות המלצות רבות 

בנוסף, הרצון להשיג משאבים לבית הספר"

  • עד כמה הרגשת שאת יכולה ליזום ויש לך  הכלים והמשאבים לכך?

"אני מאמינה שלכל מנהל יש משאבים ויכולת לקדם את בית הספר ולייצר הצלחה במקום בו הוא נמצא. גם לפני "מפרש" עשיתי הרבה מאוד דברים אחרים בבית הספר. אני מנהלת עם המון כוח והשפעה. אני מרגישה שיש לי הרבה מאוד אוטונומיה ואפשרויות פעולה. "מפרש" העצים יכולות אלו דרך הרחבת נקודות התבוננות, דרך חשיפה למגוון רחב של מנהלים, דרך האינטימיות של הקבוצה והחיבור הטוב למנחים".

  • במקום בו את נמצאת, מה גילית על עצמך כיזם?
    • "גיליתי שמיזם כזה דורש הרבה מאוד יכולות של ארגון ושל תכנון. ידעתי שיש בי  היכולות הללו גם קודם, אך הרגשתי שאני מתפתחת מקצועית ופדגוגית מבחינה הזו".
    • "גיליתי שוב כמה אני אוהבת ללמוד".

הרחבת מעגלי השותפים  ליזמות

השותפים המרכזיים שלי ליזמות:

  • צוות המורים שבבסיסו הוא מאוד יזמי
  • קהילת ההורים של בית הספר, שהינה מעורבת מאוד ויוזמת
  • מסגרות חינוך אחרות בקהילה – צעירות ובוגרות יותר
  • עמותות איתן אנחנו בקשר

 

פרקטיקות וסדירויות לשיתוף וללמידת עמיתים  בידע, במיומנויות ובכלים בתהליך פיתוח יוזמה

  • ישיבות הנהגה בית ספריות הכוללות מורים והורים, בהן מתקיים עיסוק ביוזמות
  • מעבר לכך אין סדירות קבועה לעיסוק ולקידום יוזמות

 

מנגנונים מתמרצים ומוקירים ליוזמות

  • מאפשרת ומעודדת עשייה שהיא מעבר לתפקיד, עשייה המשלבת הנאה.
  • מאמינה במתן אוטונומיה למורים לפעול, גם אם הם חדשים בתפקיד.
  • מעניקה תגמולים מילוליים.
  • ניתנים תגמולי שכר על מאמצים ועל יוזמות.

 

פינוי זמן ומשאבים לפיתוח יוזמות

  • השתלמויות הקשורות ליוזמה
  • הקצאת משאבים ייעודיים לכך

 

שיתוף והזרמת מידע (דו-צדדי) על צרכים/על הזדמנויות/על אפשרויות השפעה

 מייל קבוצתי

קבוצת וואטסאפ

פורטל בית ספרי, המשמש לפומביות ולשיתוף בידע

מסמכי גוגל משותפים

facebook

 

סדירויות לצוות לפיתוח יוזמות

אין

אתר בית הספר: http://bengurionh.schooly.co.il/