נושא : יזמות וחדשנות
רמת גיל : א'-ו'
ישוב : רמלה
שם המוסד החינוכי : בית הספר הממלכתי אופק
שם מנהל/ת : דורית נבו
מספר תלמידים : 473
מספר מורים/ות : 34
מגזר : יהודי
תאריך עדכון : 06/08/2019
סוג חינוך : רגיל
מחוז : מחוז מרכז
פיקוח : ממלכתי
תכנית מלווה : משרד החינוך

המיזם פועל בביה"ס: 4 שנים.

שנת פיתוח המיזם

משנת הלימודים תשע"ה  2015

מדוע יצאנו לדרך?

מתוך הסתכלות על ההתקדמות הטכנולוגית המהירה שמתרחשת בעולם הבנו שאנו צריכים לתת לתלמידינו הזדמנות לחשיבה יצירתית והתנסות בפיתוח מוצרים טכנולוגים שימושיים. חשבנו לעצמנו שבאמצעות למידת חקר ושילוב טכנולוגיה, נפתח אצל התלמידים סקרנות, נגרום להם לחשוב מחוץ לקופסה, הם יתאמנו בעבודת צוות , יבינו את תהליך התיכון ובסופו של דבר נגרום להם להאמין בעצמם וביכולות שלהם. כך הם ירכשו כלים אשר ישמשו אותם בעתיד ויובילו אותם להצלחה.

החלום/ תמונת העתיד

תלמידי בית ספר "אופק" מאמינים בעצמם ובעלי תחושת מסוגלות, בעלי חלומות לעתיד ורצון להתפתח כיזמים.

מטרות המיזם ויעדיו

פיתוח תלמיד סקרן וביקורתי המכוון ליזמות ומצוינות.

טיפוח תלמיד המעורב בסביבתו, שיגדל ויתפתח להיות מנהיג ערכי ומעורב בחברה.

טיפוח יצירתיות אצל התלמידים.

קהל היעד

תלמידי כיתות א'-ו'

האבנים הגדולות של המיזם

בנייה והטמעת תוכנית לימודים ייחודית לחקר במסגרת השתלמות בית ספרית, שיתוף פעולה בין כלל המורות באמצעות סדירויות המעוגנות במערכת השעות, קורסי רובוטיקה ויזמות לתלמידים, הכרות של התלמידים עם ממציאים ישראלים שיהוו מודל לחיקוי, פיתוח סביבה טכנולוגית המותאמת ללמידת חקר ופיתוח יזמות.

פרוט פעולות בכל אבן:

בשנה הראשונה כל הצוות עבר השתלמות בית ספרית כדי להטמיע את תהליך החקר והיזמות. מידי שנה אנו ממשיכים בפיתוח הצוות בתחומים הקשורים לחקר. 

למידת החקר הינה אינטגרטיבית ולכן נבנתה מערכת השעות הכוללת שעות רוחב בהן תוכלנה מורות שונות ללמד יחד, למשל עברית ומדעים או עברית ומחשבים.

הקצאת שעות שהות משותפת של מורות מאותה דיסציפלינה לצורכי למידת עמיתים והדרכה פנימית וחיצונית של הצוותים.

עיסוק בתחומי היזמות והרובוטיקה דרך קרן קרב לתלמידי ה'-ו'.

חשיפת התלמידים להרצאות בתחומי היזמות, ממציאים ישראלים ומפתחי מוצרים.

רכישת מדפסת תלת מימד לבית הספר.

שידרוג חדר המחשבים.

מה השגנו ? (תוצאות צפויות/לא צפויות)

עד היום התקיימו בבית הספר 3 ירידי חקר מדעי- אקדמי, בהם התלמידים הציגו את תוצריהם הכתובים וכן את ההמצאות שלהם. הירידים נערכו בסיום כל שנת לימודים וכל קהילת בית הספר נכחה באירוע.

בשנת תשע"ה תלמידי בית הספר המציאו מכשיר המרחיק עטלפים וזכו בפרס ראשון ביריד החקר הארצי. רכזת המדעים יחד עם שני תלמידים השתתפו בכנס ממציאים שהתקיים באריזונה, ארה"ב וייצגו את מדינת ישראל. בהמשך אנו מצפים להמצאות נוספות של התלמידים בתחומים שונים.

תלמידינו מסוגלים להעלות פתרונות יצירתיים לבעיות שהם מגלים תוך שימוש בטכנולוגיות והתייחסות למשאבי הטבע ולסביבה.

דברים שלמדנו בדרך על המיזם

למדנו כי רמת המוטיבציה של התלמידים עולה באמצעות למידת החקר .

בנוסף למדנו כי לתלמידים יש רעיונות יצירתיים ואם מתקיימים התנאים המתאימים הם יגיעו לפיתוחים חדשניים.

החקר איפשר פיתוח תפקודי לומד נדרשים  כגון חשיבה מסדר גבוה, עבודת צוות, שימוש בטכנולוגיות של המאה ה 21 .

על ביה"ס

בית ספר אופק משמש בית דואג ומכיל לכל באי בית הספר תוך יצירת אקלים מיטבי. בית הספר מוביל חינוך מדעי – טכנולוגי , מוביל לפדגוגיה איכותית וחדשנית המטפחת תפקודי לומד באמצעות למידת חקר ושואף למצויינות ויזמות. בית הספר מעודד שיתופי פעולה בין תלמידים, מורים והורים ומצמיח מנהיגות מובילה. בית ספרנו מטפח חיים משותפים בין יהודים לערבים בתוך כותלי בית הספר ומחוצה לו. 

מוביל/ת המיזם

מנהלת בית הספר, דורית נבו, מנהלת את בית הספר זו השנה ה-16 בעלת תואר ראשון בחינוך עם התמחות במדעים  ותואר שני במשפטים ללא משפטנים. מלמדת מדעים בכיתות בשעות הוראה פרונטליות ומלווה במסגרת אבני ראשה מנהלים חדשים. בשנה שעברה (תשע"ז) זכה בית  הספר בפרס החינוך המחוזי על מצוינות. החינוך המדעי טכנולוגי היה מאז ומעולם תחום העניין של המנהלת ביוזמות שונות הקשורות לפן הסביבתי –חברתי- ערכי.

מה הניע אותך ליזום?

החינוך המדעי – טכנולוגי תופס תאוצה בעולם. מיזמים ופיתוחים שונים הנותנים מענה לצרכים שונים ולבעיות שונות הם נחוצים ביותר. הבנתי כי יש צורך לתת לתלמידים הזדמנות לחקור ולחשוב מחוץ לקופסה על מנת למצוא פתרונות עבור בעיות שמטרידות אותם. התלמידים חייבים להתנסות ולהגיע לבגרות עם יכולת לעבוד בצוות, לחשוב על פתרונות מדעיים לבעיות שצצות ולהבין שהשמיים הם הגבול. בנוסף, תהליכי הוראה –למידה והערכה אשר מופיעים גם בתהליך התיכון מהווים נדבך נוסף בלמידה המשמעותית.

עד כמה הרגשת שאת יכולה ליזום, ויש לך הכלים והמשאבים לכך?

מנהל בית ספר הוא מנהיג. כיום יש למנהלי בתי ספר אוטונומיה לבחור את הייחודיות של בית הספר ואת הדרכים לבצע אותה, באמצעות פיתוח תוכניות לימודים ויוזמות המקדמות למידה משמעותית.

במקום בו את נמצאת, מה גילית על עצמך כיזם?

וולט דיסני אמר: אם יש משהו שאתה יכול לחלום עליו, אתה יכול לבצע אותו.

גיליתי שיש לי את הכישורים להגשמת הרעיונות שלי על ידי גיוס משאבים כלכליים, תמיכה פדגוגית של גופים מחוץ למערכת החינוך שהיו מוכנים לעבוד איתנו וגיוס הצוות ללכת אחרי באש ובמים. כמובן שהצלחה גוררת הצלחה. היינו חדורי מטרה ואמונה. הגענו להישגים מרשימים וזה עודד את הצוות להמשיך ולהשקיע בתחום. 

כמו כן, אני מהווה מודל לחיקוי עבור הצוות שלי ליזמות ומנהיגות מובילה- דבר שהן יכולות ליישם בכיתות שלהן.

הרחבת מעגלי השותפים ליזמות:

השתמשנו בכספי הניהול העצמי לצורך הבאת מומחי ידע שילוו את התהליך (פיסיקאי, לבורנטית, מומחה לרובוטיקה ועוד). 

בקהילות מבוססות יותר, ניתן וכדאי לשתף את ההורים כמומחי ידע, וכמלווי התלמידים על פי הנושאים של התלמידים.

פניתי לגופים שונים ועמותות שונות על מנת לגייס תקציבים.

פנייה לגופים שונים שיסכימו להרצות אצלינו (עמותת פרס נובל), וגופים שמפתחים מנהיגות צעירה (LEADׂ)

 

פרקטיקות וסדירויות : היוזמה התנהלה בשני צירים: ציר הלמידה של המורים וציר הלמידה של התלמידים. המורים עברו הכשרה בתוך בית הספר במסגרת השתלמות מוסדית בימי שלישי על ידי גורמי חוץ. בנוסף למדו עם המנהלת במסגרת ישיבות מליאה. כמו כן,  צוות המורים כתב חוברת לקידום למידת חקר .

 (מצורף תרשים של אינפוגרפיקה).

מערכת שעות של שיעורים משותפים של שני מקצועות ושתי מורות במקביל.

מערכת שעות שהייה משותפות.

פינוי תלמידים משיעורים על מנת ללמוד בקבוצות קטנות עם מומחי ידע חיצוניים.

ארגון הרצאות, ביקורים במכון וייצמן, הבאת מוזיאון המדע של חיפה אלינו לבית הספר.

מנגנונים מתמרצים ומוקירים ליוזמות: בסיום שנת הלימודים מתקיים בבית הספר יריד חקר בהשתתפות כלל ההורים והקהילה ובו מוצגים כלל התוצרים של התלמידים. בנוסף בכל כיתה מתקיימת פרזנטציה של התלמידים מול ההורים על העבודות.

כמו כן, אנו משתתפים ביריד חקר מדעי עירוני וארצי ומשתתפים בתחרויות רובוטיקה.

פינוי זמן ומשאבים לפיתוח יוזמות:  מידי שנה תהליך החקר מתחיל מחודש נובמבר בבית הספר ונמשך עד לחודש יוני . למידת החקר מחייבת אינטגרציה בין תחומי הדעת ושיתוף פעולה בין אנשי הצוות. לפיכך אנו נדרשים לאיגום המשאבים של שעות ההוראה. כל כיתה מקדישה לצורך למידת החקר בין  4-5 שעות שבועיות .

שיתוף והזרמת מידע על הצרכים/הזדמנויות /אפשריות השפעה: מידי חודש וחצי מתקיימת ישיבת מורים שבה כל שכבה מתארת את התקדמותה בתהליך החקר ומהם יעדיה הבאים. 

סדיריות לצוות לפיתוח יוזמות: בית הספר כארגון לומד מקיים בכל שנה השתלמות בית ספרית בסך 30-60  שעות. מרבית המורים משתלמים בתהליכי למידה של בית הספר . דבר זה מאפשר פיתוח יוזמות והטמעתן בקרב המורים. כמו כן, אנו מקצים שעות שהות משותפות על פי צוותי מקצוע וצוותי שכבות גיל . דבר זה מאפשר שיח פדגוגי ולמידת עמיתים. מורים בצוות בית הספר מחויבים להתפתח ולהרחיב את הידע הפדגוגי שלהם גם מעבר לשעות אלה. צוות המורים מחויב להישגים וללמידה משמעותית וחדשנית.