נושא : פדגוגיות חדשניות (משחקית וכד')
רמת גיל : א'-ו'
ישוב : ערד
שם המוסד החינוכי : אבישור
שם מנהל/ת : מירי קידר
מספר תלמידים : 262
מספר מורים/ות : 35
מגזר : יהודי
תאריך עדכון : 08/07/2019
סוג חינוך : רגיל
מחוז : מחוז דרום
פיקוח : ממלכתי
תכנית מלווה : מפרש

 

המיזם פועל בביה"ס  שנה שנייה

שנת פיתוח המיזם

 2015

מדוע יצאנו לדרך?

 התעורר הצורך בשינויי תהליכי ההוראה והלמידה ובהתאמתם לתלמידים על מנת שילמדו מתוך מוטיבציה ומתוך עניין. יצאנו ללמוד על למידה מיטבית מתוך מחקרים בתחום חקר המוח.  

החלום/ תמונת העתיד

בבית הספר יהיה שילוב תנועה כחלק מהשיעורים, תתקיים בו למידה רב תחומית, ויהיה מיקוד בתחום מיומנויות החקר והמדע, ששותפים פעילים בו כלל התלמידים בביה"ס.

החלום/ תמונת העתיד

טיפוח של מוטיבציה פנימית, של חדוות למידה, של תחושת מסוגלות ואחריות לתהליך הלמידה 

טיפוח לומד בעל יכולת חשיבה, המכיר את מיומנויות החקר ומשתמש בהן

קהל היעד

כלל תלמידי בית הספר 

מה השגנו ? (תוצאות צפויות/לא צפויות)

עלייה בתחושת המסוגלות של התלמידים ושל הצוות 

גאוות יחידה ועבודת צוות פורייה לקידום המטרה 

הגשמה, הלכה למעשה, של התובנה החשובה של אלברט איינשטיין: "למידה היא חוויה, כל השאר ידע."

החזרת הברק בעיניים-למורים ולתלמידים

דברים שלמדנו בדרך על המיזם

עבודת צוות ושיתוף הורים ותלמידים בתהליך הכרחיים להצלחתה של הנעת היוזמה. 

אין לפחוד לצאת מאזור הנוחות אל המקום ששואפים אליו.  

על ביה"ס

ביה"ס "אבישור" נוסד בתחילת שנות ה-70 בשכונת אבישור בעיר. 

בית הספר מונה  262 תלמידים הלומדים ב-10 כיתות לימוד ובכיתת חינוך מיוחד. 

בית הספר מאופיין באוכלוסייה מגוונת המאפיינת את הרכב האוכלוסייה בערד:

 40% משפחות ותיקות, 40% תלמידים שמשפחתם הגיעה בעבר מחבר העמים,

ו- 20% אוכלוסייה מגוונת אחרת. 

בערד אזורי  בחירה מבוקרים, וכיום בוחרים למעלה מ 40% מילדי בית הספר ללמוד אצלנו על אף שאינם שייכים לאזור הרישום שלנו. 

בית הספר מוביל למצוינות אישית, חברתית ולימודית ומאמין שהדרך להצלחת התלמיד טמונה בחיזוק תחושת המסוגלות האישית . 

מוביל/ת המיזם

מירי קידר היא מנהלת בית הספר מזה שבע שנים ובעלת ניסיון של 21 שנה בהוראה. 

הצוות המוביל כולל את כל בעלי התפקידים בשיתוף מלא של צוות המורים. 

מוביל/ת המיזם

"המניע שלי ליזום הינו הצורך למצוא מענה לאותם תלמידים המתקשים לשבת וללמוד באופן הרגיל לאורך יום הלימודים, והרצון למצוא כלים פדגוגיים עדכניים להוראה מותאמת, מיטבית, המפעילה חושים ותנועה, ומשפרת את הקוגניציה ואת הרגש של התלמיד. המניע הוא גם הרצון להביא להנאה ולהנעה בלמידה". 

עד כמה הרגשת שאת יכולה ליזום, ויש לך הכלים והמשאבים לכך?

"בתחילת הדרך חששתי שלא אצליח לחולל שינוי תפיסתי, ואף חיפשתי בעצמי את הדרך הנכונה. ב"מפרש" קיבלתי תחושת ביטחון שאני יכולה וכן את הכלים המקצועיים לצאת לדרך. 

במקום בו את נמצאת, מה גילית על עצמך כיזם?

"גיליתי שאם אני רוצה, אני יכולה ומוכנה לקחת סיכונים ולצאת לאתגרים למען המטרה שאני מאמינה בה". 

 הרחבת מעגלי השותפים ליזמות יצירת קשרים עם אנשי מקצוע בתחום

פרקטיקות וסדירויות לשיתוף וללמידת עמיתים  בידע, במיומנויות ובכלים בתהליך פיתוח יוזמה 

ברמת צוות  

  •  השתלמות מוסדית המבוססת על למידת עמיתים
  •  יציאת מורה מהצוות להשתלמות בתחום התנועה כדי שתוביל את התחום בעתיד
  •  אחת לשבועיים  מפגשים של צוות ניהול בנושא הייחודיות ובנושא תפקיד המורה המובילה זאת

ברמת תלמידים וברמת כיתות – 

  • תלמידי כיתות ג'-ו' מקבלים שעת הדרכה "דרים טים".
  • תלמידי ד'-ה' מקבלים ממומחית בתחום שעת חקר והתנסות מדעית, פעמיים בחודש התעמלות בוקר בית ספרית ופעם בחודש הליכת בוקר בית ספרית.  
  •  מנגנונים מתמרצים ומוקירים ליוזמות למורים ולתלמידים ניתנת אפשרות להגיש יוזמה ולקבל תקציב לנושא.
    פינוי זמן ומשאבים לפיתוח יוזמות

    • תקציב לרכישת ציוד ללמידה בתנועה – לכלל הכיתות
    •  רכישת עזרי הוראה ללמידה פעילה
    •  יצירת סביבות למידה המותאמות ללמידה בתנועה