נושא : פדגוגיה
רמת גיל : א'-ו'
ישוב : עין שמר
שם המוסד החינוכי : ניצני רעות
שם מנהל/ת : לילך הוכמן
מספר תלמידים : 514
מגזר : יהודי
תאריך עדכון : 18/04/2017
סוג חינוך : רגיל
מחוז : מחוז חיפה
פיקוח : ממלכתי
תכנית מלווה : מפרש

מדוע יצאנו לדרך?

תמונת המצב המוכרת, החוזרת על עצמה לאורך השנים בבתי הספר ברחבי הארץ היא שבית ספר = למידה = שעמום.

עם הכניסה אל בית הספר, כבר בשנים הראשונות, החיבור הטבעי ללמידה, הסקרנות וההנאה נעלמים ומתחלפים בלמידה מתוך הכרח.
בית הספר "ניצני רעות" במועצה האזורית אשר, בו לומדים ילדי כיתות א'- ג', לקח על עצמו את המשימה – להשיב לילדים את הסקרנותאת העניין ואת החדווה שבלמידה.
החלום/ תמונת העתיד:

אם תסיירו בבית הספר העתידי "ניצני רעות" במהלך יום הלימודים תשאלו את עצמכם: "מה קורה פה? לא לומדים? הפסקה?" השעה שעת שיעור, ובחצר בית הספר מסתובבים ילדים , חלקם בקבוצות, אחרים לבדם. במרחבים הפנימיים יש קבוצות, חלקן יושבות, חלקן עומדות ומדברות ביניהן, ליד שולחן, ליד קיר, על שטיח. קבוצת ילדים אחרת רצה לכיוון לא ברור. הצצה לאחת הכיתות תגלה ילדים היושבים בקבוצות, חלקם עם מורה, ואחרים בקבוצה נפרדת, לבד. בפינת החי קבוצת ילדים נוספת, ובחצר הפנימית  משחקים ילדים במשחקי רצפה ובחול. התבוננות מעמיקה יותר תגלה שהילדים בחצר מצוידים בזכוכית מגדלת ובערכת למידה, והם חוקרים בחצר את הצמחייה – הם לומדים מדעים. המורה יחד עם אחד התלמידים בוחנת תגלית שהביא. הילדים במרחב כותבים ביחד סיפור סביב חפץ או תמונה שבחרו –  חלק בעזרת מחשב, אחרים על לוח מחיק, במחברת, על דף, על לוח הכיתה. המורה שואלת ועוברת בין התלמידים. הרצים מיהרו לסדנת המוזיקה שם יוכלו לשיר ולנגן  בכלים שונים. בכיתה לומדים על דינוזאורים ועל שוקולד, נושא שבחרו הילדים במסגרת שיעורי השפה, חלק בהנחיית המורה וחלק באופן עצמאי. בפינת החי עסוקים בתצפית סביב חיה שבחרו במסגרת שיעורי החקר, ובחצר  משחקים במשחקי חשבון. הציור בחול הוא בעצם כתיבת  תרגילים ופתרונם. הסיור בבית הספר עובר במרחבי למידה משתנים, חלקם מזכירים את פינות המשחק בגן, על הקירות יצירות של הילדים, כל פינה מספרת סיפור. כל מרחב מציע דרך אחרת ללמידה. והעיקר  הוא  הפנים של הילדים ושל המורים – מחייכים, עם סקרנות בעיניים, משקפים עניין, הנאה וסיפוק.

זוהי הצצה לתמונת העתיד אליה אנו רוצים להגיע. במהלך יום הלימודים  פועלים הילדים ומתנסים במגוון פעילויות ועשיות טבעיות לגילם ולשלב התפתחותם . הם אינם נמצאים במקום אחד לכל אורך היום. תהליכי ההוראה מגוונים, משתנים ומשלבים התנסות, משחק וחקר בתוך המבנה ומחוץ לו.  תהליכים אלה מספקים מרחבי למידה מגוונים ומעוררי עניין. לילדים יש אפשרות לבחור נושאי לימוד בתוך תחומי הדעת הקרובים לליבם. תהליכי הלמידה משלבים עבודה בקבוצות, בזוגות ובאופן יחידני. התנועה והזרימה בין השיעורים  ובתוכם מזכירות בחלקן את סדר היום ואת הפעילויות של ילדי הגן ולא במקרה. המורים מתווים  את תהליכי הלמידה ומלווים אותם. הם מזמנים פעילויות המשלבות כלים שונים ומשתנים להוראה וללמידה, משתלבים בעשיית התלמידים ומנחים אותם, מדברים מעט ומקשיבים הרבה.

 

מטרות המיזם

מטרת העל

בית ספר בו התלמידים לומדים מתוך עניין ומתוך הנאה בתהליכי למידה מגוונים ומשתנים המותאמים לשלב ההתפתחותי של הלומדים ולתהליכי הלמידה הטבעיים שלהם

מטרות –

  1. בנייה  של סביבות למידה מגוונות המעוררות רצון ללמידה והתומכות בתהליך הלמידה ושילוב ביניהן
  2. קידום למידה אקטיבית המתבצעת תוך כדי תהליך של עשייה, בדרך של בניית ידע ובאחריותו של הלומד  לידע
  3. התאמה של תכניות הלימודים, של מערכת השעות, של הרכב הכיתות ושל גודל קבוצות הלימוד  לתהליכי ההוראה –למידה ולגיל הלומדים
  4. הכשרת המורים בבניה ובשימוש במגוון תהליכי הוראה המשלבים חקר, משחק ופעילויות התנסותיות במרחבי למידה משתנים

 

קהל היעד

תלמידים, צוות המורים  

 

המיזם בא להניח את יסודות הלומד הפעיל, העצמאי, הסקרן באמצעות תהליכי הלמידה הטבעיים של הילדים ולשמור על ההנאה ועל החדווה הקיימות באותם תהליכי למידה.

 

מרחבי למידה – שילוב פעילויות ולמידת הגן גם בבית הספר, תוך יצירת

מרחבי למידה משתנים בתוך החלל בו לומדים ילדי כיתות א'. פינות עבודה- בהתאם לתכנים.

  • שינוי סביבת הלמידה המרכזית – במרחבי בית הספר יהיו מרחבים משתנים מותאמים לתהליכי למידה שונים ולנושאיה. כל מקום יזמן חווית למידה אחרת, יותר תנועה, יותר עשייה ופחות ישיבה. סביבת הכיתה תעבור שינוי, יהיו בכיתה מספר שולחנות גבוהים לעבודה בעמידה עבור אלה המתקשים לשבת לאורך זמן, יהיו כדורי פלסטיק לעמידה ולשחרור תנועתי, פלסטלינה רפואית לעיסוק בזמן הקשבה ועוד כלים הנותנים מענים שונים לצרכים שונים של ילדים.
  • מגוון כלים ונושאים – יהיה שימוש במגוון של כלים, של דרכים ושל נושאים בהם יפעלו וילמדו בבית הספר, כי לתפיסתנו, אין נושא אחד המעניין את כולם, ואין דרך אחת המתאימה לכולם. על פי גישה זו, תורחב מערכת השעות במגוון תחומים ולא רק בתחום אחד, ויהיו בה שילובים הנוגעים לתחום המדעים, לתחום האמנויות, לחינוך הגופני, למחשבים וטכנולוגיה, לתזונה ועוד. כל ילד יוכל לבחור תחום אותו הוא רוצה להרחיב ולהתנסות בו. תהיה לילדים אפשרות  לשנות את בחירתם ולהתנסות בתחום נוסף במהלך השנה.
  • לימוד לפי תופעה – הרחבת מספר הנושאים הנלמדים במסגרת תחום הדעת ואפשור לתלמידים בחירה של הנושא. יש נושאים שיילמדו לא רק במסגרת תחום דעת אחד, אלא ישולבובמספר תחומי דעת – לימוד לפי תופעה (מונח מתפיסת הוראה חדשנית בפינלנד), והילדים ילמדו עליהם בהקשרים שונים. שילוב אלמנט הבחירה בתהליך הלמידה חשוב לתחושת המחויבות והשותפות בתהליך.
  • התנסות פעילה, משחק וחקר – שילוב התנסות פעילה, משחק וחקר – במטרה לתת מענה מגוון ומשתנה. ההתנסות והעשייה המשתנה המערבת משחק ופעילות לאורך היום  תיתנה מענה לתהליכי הלמידה הטבעיים של הילדים בגיל זה.

לדוגמה, אם כיום מתנהלים שיעורי חשבון והנדסה  בכיתה בלבד, בתוכנית המיזם יתנהלו חלק משיעורי החשבון  מחוץ לכיתה בפעילות דמוית T.D.O, במרכזי פעילות בהם הילדים יצטרכו לקנות ולמכור, לבנות על פי מידות, לארוז על פי משקל, להתמודד עם מטלות אתגר חשיבתיות ועוד ועוד.

  • שייכות וקהילתיות – קידום פעילויות בתוך בית הספר לכלל קהילת בית הספר. פעילויות אלו יטוו, יתכננו ויפעילו עבור כל חברת הילדים. חלק מהפעילויות תתקיימנה בבית הספר, וחלקן במסגרת הישובים  בשיתוף גורמים בקהילה, וזאת כדי  לחזק את הקשר ואת תחושת השייכות בין הילדים לקהילת מנשה. הילדים יבקרו בישובים השונים, יכירו מבנים או מפעלים ייחודיים לכל ישוב, יפעלו במסגרת יישוב מארח ויחזקו דרך פעילויות אלו את ההיכרות שלהם עם יישובי המועצה ועם הסביבה בה הם חיים.
  • שינוי מערכת השעות – מערכת השעות תכלול פירוט של מספר פריטים :

תחום הלימוד

מקום הלמידה

תוכן הלמידה

קבוצת הלמידה

המערכות של ילדים באותה הכיתה לא בהכרח תהיינה זהות.

 

מה השגנו (תוצאות צפויות/לא צפויות)

תוצאות צפויות –

  • פיתחנו 12 יחידות לימוד חדשות לפי העקרונות (גשרים,, פיראטים, חקר והמצאת משחקי מגנט).
  • צוותי מורים מפתחים חומרים ופועלים על פי העקרונות.
  • תלמידים נהנים מאוד, חוקרים באופן עצמאי ומוכנים להתנסות בדברים חדשים כיחידים ובקבוצה.
  • הקמנו מרחבים חוץ כיתתיים (בית קפה, חנות מפעל בניה, אמפיתיאטרון).
  • מורים יוזמים ומכניסים את העקרונות לשיעורי הליבה.

 

דברים שלמדנו בדרך על המיזם

בפיתוח מיזם מפתחים משהו מסוים, והוא מתפרס על תחומים רבים,

לא ניתן ליצור הפרדות.

יש בו משהו משפיע על כלל בית הספר, והוא הופך לתרבות הבית ספרית.

המיזם הוא משהו טוב, והוא אינו נטע זר בתוך בית הספר.

למדנו שהמגוון שחיפשנו עבור הילדים הוא המגוון גם למורים ומכניס רוח חדשה.

גם אם יש מרחבים חדשים בביה"ס, חשוב לדעת איך להשתמש בהם, ולעיתים צריך ללמוד כדי למקסם אותם.

 

על ביה"ס

בית הספר "ניצני רעות" זכה להסמכה כבית ספר "ירוק מתמיד" – גינת הירק ה"מחזורית" של ילדי א' וה"קיר הירוק" שעיצבו ילדי כיתות ג' הם חלק מאותה עשייה הירוקה.

תחום האמנות הוא חלק בלתי נפרד מהווי בית הספר ומתהליכי הלמידה, וניתן לראות זאת ביצירות האמנות  של הילדים, המקשטות את מרחבי השנתונים ואת מבואת בית הספר.
במערכת השעות מגוון רחב של שעות העשרה, ובלוח הפעילויות הבית ספרי פעילויות רבות, המעניקות יחד עניין ומענה לשונות בין הילדים.
התלמידים הצעירים הם המובילים את הפעילויות החברתיות ואת התהליכים הבית ספריים.
בית הספר מונה 35 אנשי צוות-  חלקם מבית הספר הקודם, וחלקם בתחילת דרכם בתחום ההוראה – כולם מגויסים לעבודה מסורה עם הילדים.

בשנתיים הראשונות לפיתוח המיזם כלל ביה"ס את השכבות הצעירות בלבד, ואילו בשנה האחרונה, עם שינוי החלטת המועצה, חזר בית הספר להיות יסודי מכיתה א' ועד כיתה ו'.

מוביל המיזם

לילך הוכמן  – מנהלת בית הספר "ניצני רעות" ב-4 שנות פעילותו.
לילך צמחה בבית הספר כמורה וכרכזת בצוות השילוב, לאחר מכן כמחנכת כיתות א' ו-ב' וכרכזת הגיל הצעיר. עם קבלת  ניהול בית הספר לאחר הפיצול, הבינה שנפלה בחלקה ההזדמנות ליצור שינוי מהותי בחוויה הלימודית עבור התלמידים, עבור הצוות החינוכי ועבור הקהילה כולה. העובדה שבית הספר עובד עם קבוצת גיל צעירה וייחודית, מאפשרת ליצור תהליכי הוראה שישמרו את הקסם שבלמידה, שיובילו לתהליכי למידה טבעיים, לתשוקה לגלות דברים חדשים ולרצון ללמוד, שלצערנו, נעלם עם הזמן. ההיכרות ארוכת השנים שלה עם הקיים ועם התפיסות והאמונות המלוות את קהילת מנשה מהווה יתרון משמעותי בהובלת תהליכים אלו.

מה הניע אותך לייזום?

"באופיי אני תמיד מחפשת דברים חדשים.  בכל התחדשות יש     השבחה  – שוב ושוב."

עד כמה הרגשת שאת יכולה ליזום, ויש לך  הכלים והמשאבים לכך?

"ידעתי שאני יכולה ליזום, אבל יוזמה בסדר גודל כזה  ושינוי גדול כל כך  התאפשרו בזכות הפלטפורמה של "מפרש" שנתנה לי את הכלים ואת הלמידה – איך לעשות זאת. לאחר מכן המשאבים ( לא רק הכסף)  שניתנו, אפשרו את ביצוע היוזמה ברמות השונות. כל אלה תרמו לקבלת ההחלטה "ללכת על זה".

במקום בו את נמצאת, מה גילית על עצמך כיזם?

"תמיד ניתן ואפשר ליצור עוד.

העשייה הזו השאירה טעם של עוד, עם רצון ללמוד, להתפתח, לא להישאר במקום."

 

הרחבת מעגלי השותפים  ליזמות

בתחילת הדרך עבד צוות "מפרש"(הרכב של 5 מורות) , ואילו היום הצטרף כלל חדר המורים כשותף, יוזם ומפתח את השיעורים. אין הגדרה של "מה הוא שיעור מיזם, ומה הוא שיעור לא במיזם".

ההורים כשותפים להתהליך החינוכי יודעים לזהות שיעורים במיזם ולהבחין  בין אלה לבין השיעורים ללא המיזם.

 

 

פרקטיקות וסדירויות לשיתוף וללמידת עמיתים  בידע, במיומנויות ובכלים בתהליך פיתוח יוזמה

  • הגדרת מועדים קבועים למפגשים של הצוות המוביל לשם בדיקה ולשם מעקב אחר תהליך המיזם
  • פריסה של הצוות המוביל בישיבות הצוותים השונים של בית הספר (צוותי שנתון, צוותי מקצוע) לתמיכה ולמעקב ממוקד אחר התפתחות התהליך
  • קביעת זמן מערכת לישיבות של השנתונים ושל מורי המקצוע
  • קביעת מועדי ישיבה לצוות הרעיוני – למעקב אחר התקדמות המיזם
  • הגדרת זמני מערכת לצפייה בשיעורים של עמיתים לאחר תחילתה של העברת השיעורים בכיתות (מחצית שנייה של השנה)
  • קביעת מספר מליאות צוות לעיסוק ממוקד בקידום המיזם
  • השתלמות מוסדית העוסקת בפיתוח כלים ורעיונות פדגוגיים ברוח המיזם בה משתתף הצוות החינוכי
  • בניית מערכת שעות התואמת את הרעיון הפדגוגי שמוביל המיזם
  • שינוי גודל קבוצות הלימוד (כיתות)

מנגנונים מתמרצים ומוקירים ליוזמות

במליאה – מתן במה ליוזמות חדשות של מורים

יצירת כרטיסי ביקור  (כל צוות שפיתח  מקבל כרטיס ביקור, שאותו הוא מציג לכלל המורים. )

פתיחת האפשרות (למורים) לפנות לכל צוות בכל בקשה בתחום אותו הם פיתחו

 

 

 

פינוי זמן ומשאבים לפיתוח יוזמות

הקצאת משאבים של זמן ושל כסף

 

פיתוח יוזמות ע"י מורות שיצאו ללמוד מחוץ לביה"ס והטמעתן בו

המשך פיתוח מרחבים חוץ כיתתיים, כמו מפת ארץ ישראל גדולה

 

שיתוף והזרמת מידע (דו-צדדי) על צרכים/על הזדמנויות/על אפשרויות השפעה

הפנייה לקול קוראים וגופים

 

סדירויות לצוות לפיתוח יוזמות

במסגרת מליאות צוות והשתלמות מפתח  צוות המורות את חומרי הלמידה.

אתר בית הספר: /http://www.nreut.org