נושא : חוויתי רגשי
רמת גיל : א'-ו'
שם המוסד החינוכי : בית ספר ויתקין
שם מנהל/ת : מאירה סגל
מספר תלמידים : 470
מספר מורים/ות : 40
מגזר : יהודי
תאריך עדכון : 18/04/2017
סוג חינוך : רגיל
מחוז : מחוז מרכז
פיקוח : ממלכתי
תכנית מלווה : מפרש

מדוע יצאנו לדרך

מצאנו תחושת תסכול עמוקה וחוסר שביעות רצון מהישגי התלמידים למרות השקעה אדירה של משאבים ושל צוות המורים בתהליכי הלמידה. בבסיס אי הנחת עומדת תחושת חוסר המסוגלות של התלמידים, וקיים חוסר האמונה ביכולתם האישית ובעצמם. שאלנו את עצמנו מספר שאלות:

עד כמה מאמינים התלמידים בעצמם? עד כמה מאמינים המורים בתלמידיהם ולא מוותרים להם? עליהם? עד כמה מאמינים המורים בעצמם וביכולתם לעשות את ההבדל?

החלום/ תמונת העתיד 

בתחילת השנה בוחרים התלמידים את המרכז שבו היו רוצים להתלמד. כל תלמיד בונה לעצמו תוכנית בה הוא מציב לעצמו מטרות.

במרכז רובוטיקה ישנה קבוצת תלמידים שהגיעה לדרגת אמנים, והם לובשים חלוקים לבנים ומקבלים בברכה את תלמידי כיתה ד' המתלמדים לשיעור צפייה.

במרכז להיסטוריה מעבירה קבוצת המומחים שיעורים לכיתות ב'- ג'. בסוף השיעור הם מקבלים משוב, וכל מומחה עורך רפלקציה אישית על השיעור שהעביר.

מטרות המיזם

הגברת תחושת המסוגלות והאמונה העצמית על ידי מימוש יכולתו של התלמיד להתפתחות, לצמיחה ולחוויית הצלחה

קהל היעד 

כלל תלמידי בית הספר

אבנים גדולות

.1מנגנונים הנעתיים

.2תהליכי הוראה- למידה – הערכה הדרגתיים

.3מתן במה ונראות להצלחות מבוססת טכנולוגיה

פירוט פעולות בכל אבן

פיתוח 6 מרכזי למידה מגוונים:

"טכנולוגיה ורובוטיקה"

"תעשייה ויזמות"

"תקשורת ועיתונות"

"אמנויות"

"היסטוריהתרבות ומורשת ישראל"

 "מדעים וקיימות"

 

מה השגנו (תוצאות צפויות/לא צפויות)

תוצאות צפויות

בניית מרכז למידה ראשון כפיילוט ובניית מחוון למדידת הצלחתו -"טכנולוגיה ורובוטיקה"

הכנת תלב"ס  למרכז "טכנולוגי רובוטי" המותאם לתלמידי כיתות ב'- ו'

הגברת המודעות לתהליכים של הערכה ומשוב, של הוקרה והערכה לתלמידים ולמורים שהשקיעו מאמץ בתהליך והצליחו בו.

תוצאות לא צפויות

לא הצלחנו לנטר את לימודי התלמידים במרכז ולעקוב אחריהם, לברר את  מידת החוללות העצמית שלהם ושל הצוות המלמד.

דברים שלמדנו בדרך על המיזם

למידה משותפת של צוות ההוראה

חקירה אמיתית וכנה של אזור אי הנחת

תיעוד התהליך של הפקת המיזם מרגעיו הראשונים

לא לוותר לעצמך למרות הקושי ולמרות העומס

 

על ביה"ס :

ביה"ס "ויתקין" נוסד בראשון לציון בשנת 1960 ומשמש עד היום כבית ספר יסודי ממלכתי ל-473 תלמידים בכתות א'- ו' .
ביה"ס ממוקם בתפר בין שתי שכונות שונות מאוד מבחינה סוציו אקונומית ומקיים ביניהן  מזה שנים רבות אינטגרציה, הדורשת השקעת אנרגיה רבה וטיפול.

מתוך האתגר שבאינטגרציה ומתוך שאיפה למיצוי הפוטנציאל וליצירת תחושת המסוגלות, בחרנו לייחד את בית הספר כבית ספר מדעי טכנולוגי. ובחזוננו, "ויתקין" הינו בית ספר חדשני השואף לפתח בוגרים בעלי מכוונות להגשמה עצמי ולמצוינות, תוך אחריות ומחויבות למורשת העם והמדינה,  באמצעות למידה פעילה ומשמעותית, יצירתית וחווייתית בה יביעו את עצמם בדרכם.

מוביל/ת המיזם

מאירה סגל  מנהלת את בית הספר מזה חמש שנים, והיא בעלת ניסיון של 22 שנה בתחום החינוך.

מה הניע אותך לייזום?  "

אני פועלת בבית הספר מתוך האמונה שהשמיים הם הגבול, וכל אחד יכול. בניית תפיסה חינוכית עבור ביה"ס והבאתה לכלל מימוש משולות בעיני ליציאה למסע, להרפתקה אליה וצוות ביה"ס ואני יוצאים, מסע הטומן בחובו אתגר חינוכי של גילוי, של יצירה ושל מימוש".

עד כמה הרגשת שאת יכולה ליזום,  ויש לך הכלים והמשאבים לכך?

"בתחילת הדרך לא הרגשתי שאני מסוגלת לחולל כזה מיזם, "מפרש" נתנו לי את הכלים לחשוב מחוץ לקופסה, להבין שאני יכולה להוציא לפועל את החלום שלי".

במקום בו את נמצאת, מה גילית על עצמך כיזם?"

אני דוחפת, מזיזה הרים, מוכנה לקחת סיכון" .

 

 

הרחבת מעגלי השותפים  ליזמות

 (הצעות, שינויים, יוזמות חדשות על ידי אנשים הפועלים בתוך ביה"ס או מחוץ לו)

יצירת קשרים עם מומחים (באקדמיה, בעסקים, בתעשייה, במלאכה) לליווי התלמידים כמומחים במרכזים השונים

פרקטיקות וסדירויות לשיתוף וללמידת עמיתים בידע, במיומנויות ובכלים בתהליך פיתוח יוזמה

– תכנון מפגשי למידה בנושא ייחודיות בית הספר והמיזם ופיתוחם

– ארגון שעות מערכת לבחירה – יום אמנויות כל יום ה' בשבוע

– ביקורים בסדנת האמנויות הקהילתית לשם יצירה ופעולה

– תוכנית טיולים – אתרים להשראה, עידוד חוללות עצמית – הדרכה של  מורים ושל תלמידים

מנגנונים מתמרצים ומוקירים ליוזמות

פינוי זמן ומשאבים לפיתוח יוזמות – בתחילת השנה ניתן לתלמידים חופש בחירה לשיעורי הבחירה.

למורים ניתנת האפשרות להגיש יוזמה ולקבל תקציב למימושה.

סדירויות לצוות לפיתוח יוזמות

– אחת לחודש מתכנס צוות "מפרש" לפגישה במליאה, ובה מעלים את סטטוס המיזם, מתייעצים.

 

קישורים באתר הבית ספרי: http://www.vitkin.rlz.org.il/BRPortal/br/P100.jsp