נושא : הכנה לחיים
רמת גיל : ז'-יב'
ישוב : טבריה
שם המוסד החינוכי : אורט במעלה
שם מנהל/ת : אלי מאירי
מספר תלמידים : 950
מספר מורים/ות : 110
מגזר : יהודי
תאריך עדכון : 07/03/2017
סוג חינוך : רגיל
מחוז : מחוז צפון
פיקוח : ממלכתי
תכנית מלווה : משרד החינוך

חזון בית הספר ורקע על מאפייניו המיוחדים:

ביה"ס מטפח אדם בעל ערך ומשמעות דרך בניית תמונת עתיד מכוונת קריירה ובניית דרך ליישומה. אנו מאמינים שאדם המתבונן אל עבר עתידו, לומד להציב מטרות ולפעול לישומן .אדם כזה הופך מנהיג חייו ומנהיג למידתו.

אוכלוסיית ביה"ס מגיעה מרקע סוציואקונומי מורכב (מדד טיפוח  8.11)

חזון בית הספר:

"מביט לסוף דבר בקדמותו" (מתוך פיוט יגדל אלוהים חי)

האדם בבית הספר עובר תהליך של פיתוח מנהיגות אישית בדרך לבניית הווה ועתיד משמעותיים.

בית הספר מפתח פדגוגיה חדשנית, מקדמת הישגים ע"י מרחבים לפיתוח חזקות אישיות.

הקהילה תורמת לפיתוח תמונת עתיד והופכת לסביבת לימודים גמישה ע"י יזמות שתוף פעולה דרך יוזמות חברתית קהילתיות.

שם המיזם/מוצר

"מביט לסוף דבר בקדמותו" (מתוך פיוט יגדל אלוהים חי)

תיאור המיזם/מוצר כולל:

"מביט לסוף דבר בקדמותו"(מתוך יגאל אלוהים חי)

המוצר שלנו מציב את אדם שמייצר תחושת ערך דרך תמונת עתיד השזורה במעגלי חייו השונים. המודל שלנו מצמיח אדם מתבונן, רב ממדי ,בעל תחושת ערך ומשמעות ,אשר צומח להיות מנהיג חייו (במעגלים השונים) ובתוך כך מנהיג למידתו. תהליך זה מותנה בהעצמת הצוות החינוכי כאשר הוא עצמו הופך למעטפת אנושית חמה, מכילה ,מעצימה, מאמנת ומכוונת .לצד תהליך זה פיתחנו  פדגוגיה מוטת עתיד ,אשר מושפעת מהמגמות העולמיות ומקדמת את התלמיד לקראת תמונת עתיד שברצונו להיות.

עקרונות כגון: פרסונאליות, תמורתיות, תכלול, שיתופיות ועוד באות לידי ביטוי בתהליכי הל"ה.

השיטה מיושמת בשלושה מוקדי פעולה המשולבים זה בזה:

אדם:

תהליך העצמה אישי של אדם במעגלי חייו, דרך ציר פיתוח מובנה המטפח מיומנויות להתמודדות במציאות משתנה. ע"י תכנית אישית הוליסטית, בבנייה משותפת של התלמיד עם הצוות החינוכי.

 

בי"ס:

  1. בניית מרחבים פיזיים ותכניים, המטפחים הצטיינות בחוזקות אישיות (תלמידים ומורים)
  2. פיתוח פדגוגיה מוטת עתיד במגוון תחומי הדעת, המתמקדת בהטמעת מיומנויות של בניית תמונת עתיד מכוונת קריירה: בחירה, התבוננות, רב ממדיות, חשיבה ביקורתית ותוכנית פעולה.

3.למידה של חלק מתחומי הדעת באמצעות קורסים שהתלמיד בוחר והם מזמנים לו למידה ע"פ עקרונות הפמ"ע.

4.טיפוח לומד עצמאי ומתוקשב המנהל את למידתו (לכל תלמיד מחשב נייד אישי).

5.שתוף התלמידים בניהול תחומים בביה"ס דרך וועדות, קבוצות עניין פרלמנטים ומועצות.

קהילה:

שדה לימודי רחב, הפורץ אל מעבר לגבולות ביה"ס מזמן למידה חווייתית ורלוונטית. התנסויות ובניית מיזמים משותפים עם הקהילה .

*שילוב מנטורים מקשת רחבה של מקצועות חופשיים בליווי תמונת עתיד של תלמידים.

*בניית מרכזי למידה לטובת ילדי טבריה כשהמורים הם תלמידי ביה"ס ט'-יב' .

*כתת גימלאים בביה"ס

*למידה חוץ בית ספרית במכללות ,אוניברסיטאות וארגונים שונים.

 

שנת התחלת העבודה על המיזם

תשס"ט – 2009

למה יצאנו לדרך: הצורך/האתגר / הבעיה עימם מתמודד המיזם\מוצר

המאה ה – 21 מאופיינת בשינויים רבים ותדירים  ובהחלפת עיסוקים מספר פעמים במהלך החיים הבוגרים .

בוגר בית הספר זקוק למיומנויות שתסייענה לו בבניית עתידו במציאות משתנה זו. עליו ללמוד כיצד לפתח תמונת עתיד מכוונת קריירה וליישם אותה, ולרכוש כישורים שהינם חשובים במיוחד במאה ה-21: תקשורת בין אישית, התבוננות (פנימה והחוצה), חשיבה ביקורתית ורב מימדית.

המוצר מסייע בצורך נוסף, רלוונטי וחשוב מאד: העצמה אישית ובניית זהות מוגדרת, על כל רבדיה, בעולם דינמי. כמו גם טיפוח הצד הרגשי והמנטלי, שהינם תנאי הכרחי להצלחה בעולם דינמי משתנה.

קהל יעד של המיזם\מוצר

הצורך שאנו עונים עליו רלוונטי לכל בוגר מוסד חינוכי במאה ה-21,  ולכן המוצר מתאים לכלל האוכלוסיות (לכל הגילאים, למגזרים השונים ולתחומי עיסוק שונים).

התועלות מהמיזם\מוצר: הצעת הערך ו/או ההבטחה החינוכית של המיזם/המוצר

  • התלמידים מפתחים מיומנויות חיוניות לעתידם במאה ה-21, כולל היכולת לפתח תמונת עתיד ולממש אותה.
  • התלמידים לומדים להכיר את עצמם ואת חלומותיהם.
  • התלמידים מפתחים את רוח היזמות שלהם.
  • התלמידים מפתחים מודעות עצמית גבוהה.
  • המורים רוכשים כישורי הנחיה ואימון המסוגלים לנהל שיח מעצים והוראה משמעותית.
  • התלמידים רוכשים כושר ביטוי והקשבה, ומרגישים בנוח בשיח רגשי
  • התלמידים מעורבים בעשייה הבית ספרית ומשולבים בוועדות בית ספריות ובקבלת החלטות.
  • ההורים והמורים מפתחים מוכנות ללמוד, לשתף ו״להביא את עצמם״ לעשייה החינוכית.
  • הקהילה הקרובה והרחוקה הופכת חלק אינטגרלי מביה"ס.

תוצאות והשפעות שהושגו בפועל בזכות המיזם:

  • לא דומים הישגי ביה"ס והאקלים החינוכי שלו כיום לדמות ביה"ס לפני כעשור. הדבר מתבטא בעליית הישגים לימודיים במיצב"ים (ביה"ס היחידי בטבריה שעבר את הממוצע הארצי) ובמבחני הבגרות (עלייה בעשרות אחוזים), באקלים חינוכי איכותי ביותר (המקום הגבוה  בטבריה ע"פסקר עיר ללא אלימות)ובתפוקות מרשימות ביותר בכל תחום חינוכי בבית הספר ברמת העיר, המחוז והמדינה(במקומות ראשונים בתוחמי המתמטיקה, מדעים, מורשת וספורט) לצד זה נבחרנו כבי"ס מדגים חינוך חדשני במערכת החינוך ונבחרנו לצוות מחוללי שינוי בחינוך הישראלי

שלב התפתחותי: בשלות המיזם/המוצר

אריזת המוצר החינוכי

תיאוריות/מקורות השראה לפיתוח המוצר

המחקר מוכיח, כי ההבדל בין תלמיד מצליח לכזה שאינו מצליח נעוץ ביכולת לבנות תמונת עתיד אישית. הניסוי פועל בשני צירים מרכזיים המבוססים על מספר תיאוריות:

הציר הבסיסי: מונחה ע"י הלמידה הפלורליסטית שעיקרה האמונה – כי  ישנה זכות שווה לכל אדם לבטא ייחודיותו וכישוריו (הכט, אלוני)

הציר העתידני:  מהווה תשתית לחשיבה אחרת, המטפחת אדם המסוגל לראות ולהרגיש עתיד והחושב חשיבה בקורתית. (דוד פסיג,"ללמוד את העתיד".

קן רובינסון "המקום הנכון")

השראה משנתה של פרופ' גלי צינמון: הפרט מחפש מקצוע אשר יאפשר לו לבטא את תפיסתו העצמית. תפיסה עצמית זו מתפתחת בזיקה לאופיו של הפרט ולגירויים החינוכיים והתרבותיים שהוא נחשף אליהם. בד בבד ביטוי התפיסה העצמית תלוי בהזדמנויות ובתנאים הסביבתיים של הפרט, כמו גם ביכולתו לבחור, להתגמש ולהתמודד עם קשיים. היבט חשוב נוסף בגישתו ההתפתחותית של סופר הוא 'בגרות מקצועית' (career maturity) או 'הסתגלות מקצועית' (career adaptability). הכַּוונה היא למוכנותו של הפרט להתמודד עם המטלות בתחום הקריירה אשר קיימות בשלב ההתפתחותי שהוא נמצא בו (בחירת מגמת לימודים, בחירת מקצוע, התמודדות עם מתחים בין תפקידים וכן הלאה).

טיפים על המוצר

  • חשוב ביותר לשתף את כל חדר המורים ולהתקדם עם המורים צעד אחר צעד.
  • מעצימים מורים עוד לפני שמעצימים תלמידים.
  • מפתחים את סגל ההוראה בהתאם לצרכים: מיומנויות הנחייה, תקשוב בהוראה, "מעבדת חדשנות", ועוד.
  • בונים סדירויות תואמות מהויות (לכל תכנית במוצר יש סדירות במערכת)
  • מתאימים את מערכת השעות לצרכי החדשנות
  • עושים שימוש נרחב במודלינג (מתן דוגמא אישית) של אנשי הקהילה.
  • משתפים את התלמידים בעשייה החינוכית.
  • יוצרים מיזמים בבית הספר ובקהילה העירונית התומכים בחוזקות האדם.
  • בונים "מרכז עתיד" והופכים אותו לפלטפורמה של השיח באוריינטציה עתידית. במרכז זה ממתקיימות סדנאות לפרטים ולקבוצות המעורות ומעודדות ,התבוננות פנימית וחיצונית המקדמת אוריינטציה עתידית המשפיעה במישרין על ההווה של האדם. מרכז עתיד הוא פלטפורמה משמעותית להפיכת אדם למנהיג חייו  לצד טיפוח אדם בעל מיומנויות המקדמות חשיבה עתידית כגון:רפלקציה,חשיבה ביקורתית,חשיבה גלוקלית,רב מימדיות ,התבוננות  תכניות פעולה ועוד.
  • בניית מרחבי למידה חדשניים התומכים בחוזקות אדם ומקדמים פמ"ע.

היזמים/המפתחים  

ענת תורג'מן – מנהלת חט"ב

ויקי כאביה מזרחי – מובילת הניסוי ברצף

אביחי- מנהל ביה"ס

יפית סגרון – מנהלת הידע ומנהלת מייזמים חברתיים

מוריה בן זמרה- מטמיעת הניסוי בחט"ע

פרלה יאנוס – רכזת הערכה

מה הניע אותי ליזום או להצטרף למיזם? מה היה מקור ההשראה שלי?

ענת תורג'מן, מנהלת חט"ב:

"שינוי הוא תוצאה של צורך. התסכול מהעובדה, שתוספת שעות, ותכניות וקבוצות לימוד לא בהכרח מקדמות הישגים, הביאה אותי לחיפוש אחר מענה הוליסטי שיביא למנהיגות אישית ויעצים תחושת ערך ומשמעות בקרב התלמידים. כל המיזם "נולד" בעקבות סרט שנקרא "כוחו של חזון" ומציג את הקשר בין תמונת עתיד להצלחה לימודית. השנים האחרונות לימדו אותי כי אכן ילד / נער שחושב על עתידו מייצר לעצמו הווה משמעותי".

 

ויקי כאביה מזרח מובילת הניסוי:

"לפני שמונה שנים התחלתי להוביל את הניסוי בבית הספר והרציונל שבבסיסו אתגר אותי. הניסוי הזכיר לי את לימודי הקאוצ'ינג שלא מזמן סיימתי. דובר בזמנו על חזון אישי, תמונת עתיד, יעדים שבדרך ועוד….ראיתי בהצטרפותי להובלת הניסוי הזדמנות להביא אל שדה ההוראה את האג'נדה החינוכית שלי, החוויות האישיות שהביאו אותי למקום חדש וטוב יותר".

אביחי גולן-

הצטרפתי השנה לצוות החינוכי בבית הספר ולשיאו של תהליך חינוכי

שמעניק תקווה והופך חלומות למציאות.

היכולת להביט קדימה אל העתיד נותן לבני הנוער  כיוון דרך ומביא אותם ללקיחת אחריות של הקהילה בה הם חיים ועל עתידם.

 

יפית סגרון:

"אני מובילה בשלוש השנים האחרונות שני פרויקטים שאני מאוד מאמינה ורואה בהובלתם הזדמנות אישית להתפתחות ולצמיחה וליישום עקרונות הניסוי: הפרויקטים : מרכז למידה שהופך תלמידים מביה"ס למורים צעירים, בשעות אחה"צ, עבור ילדי העיר .תכנית המנטורים: מאפשרת לתלמידים צעירים להתנסות בתמונת עתידם דרך מפגשים עם מאמנים אישיים מהקהילה."

 

פרלה יאנוס:

"כאשת חינוך העוסקת בחינוך הרבה מאוד שנים נחשפתי לדרך עבודה אשר מאתגרת את החשיבה והביטחון העצמי אצל התלמידים".

מוריה בן זמרה: בחרתי להיות מטמיעת וחדשנות החט"ע מתוך אמונה גדולה שמערכת החינוך צריכה להיות רלוונטית עבור תלמידנו בכל זמן ובכל תקופה. חושבת שבתהליכי למידה ,בתיווך נכון ובשיתופי פעולה פנימיים וחיצוניים ניתן לעשות פמ"ע.

שמות יועצים/גופים מלווים

 

פרופ' רחל גלי צינמון, החוג לחינוך אוניברסיטת תל אביב.

אגף מו"פ, ניסויים ויוזמות משרד החינוך

גב' הילה טלאור-המכון לחנוך דמוקרטי

ערכים, הנחות יסוד, ומוטיבציה ארגונית ליזמות ופיתוח  בבית ספרנו:

ערכים

  1. ייחודיות (חוזקת חותם המייחדות את האדם)
  2. שוויון הזדמנויות
  3. מחוייבות
  4. מנהיגות אישית וקבוצתית
  5. התבוננות
  6. בחירה

הנחות יסוד

  1. תפיסה עצמית של הפרט מתפתחת עפ"י אופיו ובזיקה לגירויים החינוכיים והתרבותיים אליהם הוא נחשף.
  2. תקשורת פנימית והתבוננות ,מעצימות מודעות עצמית ומקדמות בחירה מושכלת.
  3. החשיבה על העתיד היא טבעית עבורנו כמו נשימה. מכאן נובע שהמוקד של פעולות בני אנוש ופריצות הדרך הוא בעיקר העתיד ולא העבר.
  4. העתיד זר לאדם והוא מתקשה לראות אותו ועל כן יש להנגיש לו את העתיד ע"י מפגשים עם אנשים מעוררי השראה והתנסויות בתחום תמונת העתיד.

5. אדם שמפתח מודעות למעגלי חייו(מעק"ף*), תמונת העתיד שלו תשלב באופן מיטבי את מקומו בכל אחד ממעגלי חייו.

מנגנונים, כלים, וסדירויות הקשורות לתרבות היזמית – 

פיתחנו סדירויות המשרתות את פיתוח המוצר כגון שעות פיתוח למנחות, שעות עבודה לצוות הניסוי, ישיבות עם המנהלים, סדנאות עם צוות המורים, מעגלי תלמידים ומורים, וועדות משולבות תלמידים ועוד ועוד.

אנחנו מקפידים לפתח סדירות מובנית לכל מהות, עקרון ותכנית הנכללת במוצר.

דברים שלמדנו בדרך

אנו מבינים ממצאי המשובים הסדירים המופעלים בבית הספר, כי לא תמיד ההתפתחות והתוצאות בפועל, תואמים את השאיפות והיעדים שלנו. לכן, בהתאם לצורך, אנו "מחשבים את הכיוון מחדש", מפעילים חשיבה מחודשת  ויוצרים תוכניות חלופיות. במקרים מסוייים, אנו מבינים שרעיון שפיתחנו אינו רלוונטי.  לדוגמה, הפקת לקחים מיישום מערך הסדנאות שתוכננו בתחילת התהליך, הביאה אותנו לבנות ציר סדנאות חדש.

טיפים ליזמים חינוכיים

התבוננו על הקהילה הבית ספרית, העירונית ואפילו הארצית ובנו שיתופי פעולה שיפרצו את גדרות ביה"ס. שיתופי פעולה אלה ישביחו את התפוקות של התהליך הבית ספרי בתחום החינוך לקריירה.

הטמיעו מיומנויות של חשיבה "מחוץ לקופסה" ועודדו יזמויות קטנות כגדולות בקרב תלמידים  מורים ועובדים. עודדו יזמויות המעצימות את חוזקות האדם ומאפשרות טיפוח אדם בעל ערך ומשמעות.

ממשקים

שיתופי פעולה עם האקדמיה (אוניברסיטת ת"א), וליווי אקדמי של אגף מו"פ, ניסויים ויוזמות במשרד החינוך.

קשר עם ארגונים בקהילה – מפעלים, מוסדות וחברות. הסתייעות במנטורים מהקהילה. פגישות עם דמויות טברייניות מיוחדות המעניקות השראה לפיתוח ולמימוש תמונות העתיד של התלמידים.