נושא : הכנה לחיים
רמת גיל : חינוך מיוחד
ישוב : יד רמב"ם
שם המוסד החינוכי : בית אקשטיין יד רמב
שם מנהל/ת : רונה לוי
מספר תלמידים : 70
מגזר : יהודי
סוג חינוך : מיוחד
מחוז : מחוז מרכז
פיקוח : ממלכתי
תכנית מלווה : מפרש

מדוע יצאנו לדרך?

כששמנו על השולחן את אזורי "אי הנחת" שלנו, מצאנו שהשכבה הבוגרת מטרידה אותנו. הרגשנו שהילדים אבודים, מאבדים במהירות עניין ומוטיבציה בתחומי עיסוק שונים. התלמידים התקשו להניע עצמם ולהתמיד במשימות ,להביע את רצונותיהם, את צרכיהם ואת חלומותיהם. כמו כן,  התקשו הילדים לקבל אחריות לעצמם, להתנהגותם ולחינוכם. הם למדו להסתמך על הסביבה כדי לפתור את בעיותיהם, ולעיתים אף ויתרו על הסיכוי להצליח.

מכיוון שהסביבה מייצרת את המציאות, ויש לה השפעה רבה על הילד, ידענו שיש לנו אפשרות לשנות את המציאות על ידי שינוי הסביבה. ידענו שיש מרחב רב לפעילות בתוך בית הספר, והחלטנו לצאת לדרך.

החלום/ תמונת העתיד

בתמונת העתיד רואים ילדים בעלי עניין, ילדים המצליחים להניע את עצמם לדברים רבים יותר. רואים ילדים שיש להם תשוקה לתחומי עניין, שהם מצליחים להתמיד, ושהם בעלי נחישות להצליח. ילדים החווים הצלחה, שדרכה עולה הדימוי העצמי שלהם ומשפיע על תפקודם  בכל הרמות בתחומי החיים האחרים – זוגיות, עבודה וחיים עצמאיים.

מטרות המיזם

פיתוח תלמיד בעל נחישות עצמית, הפועל לקדם את בחירותיו מתוך רצון עצמי

  • קהל היעד – כלל ילדי בית הספר מכיתה ט' ומעלה

מטרת העל – פיתוח תלמיד בעל נחישות עצמית, הפועל לקדם את בחירותיו מתוך רצון עצמי.

מה השגנו

תוצאות צפויות

הילדים הפכו לעצמאיים יותר, לוקחים יוזמה ומניעים תהליכים.

הילדים אינם מוותרים, מתעקשים ואף מגיעים לעימותים על מנת להשיג את מבוקשם.

חלק מהתלמידים מצאו עבודה ומשתלבים במסגרות רגילות (תעסוקה בחוץ).

הילדים יותר מווסתים.

ישנם פחות מופעים של שעמום ושל חוסר ויסות רגשי או פיזי.

היכולת של הילדים להתמיד גם בשעות הצהרים מדהימה, אין שוטטות, ויש רצון גדול להשקיע.

תוצאות לא צפויות

המיזם אינו מפסיק להתפתח, והיוזמות כל הזמן צצות ומתרחבות. הרכזים המובילים את המגמות, לוקחים את הרעיונות ואת התהליך בכל פעם למקום מדהים חדש.

דברים שלמדנו בדרך על המיזם

דברים רבים התחדדו בדרך, בקרב הצוות וגם בקרב התלמידים. ברגע שיש משהו שילד או מבוגר מתחבר אליו, כשקיים הניצוץ – היכולת שלנו (הצוות) ושל הילדים להשקיע ולפתח ולהתפתח, היא אין סופית, המוטיבציה עולה, האחריות גדלה ,וזה פשוט מקסים.

 

ביה"ס "בית אקשטיין יד רמב"ם" הינו בי"ס על אזורי, שהוקם בשנת 2006 על מנת לתת מענה לילדים המתקשים להשתלב בחינוך הרגיל עקב קשיים נפשיים ורגשיים.
בבית הספר לומדים 150 תלמידים בגילאי 6- 21,  ב-18 כיתות. הם מגיעים מ-30 רשויות ממחוז מרכז וממחוז דרום. רובם מגיעים משכבות סוציו-אקונומיות נמוכות.
כ-30% מהתלמידים סובלים ממחלות נפש קשות (סכיזופרניה, הפרעה ביפולרית, דיכאון, הפרעות אישיות, פוסט טראומה ועוד) ומרמת תפקוד נמוכה.  70% מהתלמידים הנוספים המתפקדים ברמה בינונית וגבוהה, חוו טראומות שונות ומרובות בחייהם הקשורות לנסיבות חיים קשות, ביניהן, הזנחה ואלימות קשה במשפחה, פגיעות מיניות, נטישה, מחלת נפש, כלא או מות הורה וכן פיגועי טרור. בנוסף על כך, סובלים רוב התלמידים  גם מלקויות למידה שונות ומלקויות קשב וריכוז.

מידע על מוביל המיזם

רונה לוי מנהלת את בית הספר מזה 7 שנים.

מאז ומתמיד עסקה בעשייה חינוכית, החל מהדרכות בתנועת נוער, שירות צבאי כמורה חיילת בתפקידי הוראה ופיקוד, שליחויות מטעם הסוכנות היהודית, ליווי קבוצות "תגלית" ראשונות בארץ, הדרכה והוראה עם ילדים בסיכון ופיתוח תוכניות התערבות באנגלית לתלמידים לקויי למידה.

מה הניע אותך לייזום?

"הקושי העצום שנתקלנו בו להניע את הילדים משעות הצהרים – למרות ההשקעה הרבה, למרות המחויבות של הצוות ולמרות הניסיונות השונים לייצר מגוון גדול של עניין שלא הצליחו.

הרגשתי שיש צורך בעניין ובסדר מובנה יותר, אבל מכיוון אחר, שונה. הרעיון הגיע מההיכרות האישית שלי עם עולם המוזיקה, לאור הניסיון והידע שצברתי בנושא".

עד כמה הרגשת שאת יכולה ליזום,  ויש לך  הכלים והמשאבים לכך?

"אני מטבעי אדם יוזם, אבל לצד זה, הרגשתי בתחילת הדרך  שיש לי צורך להאמין בעצמי יותר. עם הזמן למדתי להאמין בתהליך, בעצמנו ובאין סוף האפשרויות העומדות בפנינו. הצוות המוביל ואני עברנו תהליך שבזכותו יכולנו לראות את היכולות שלנו ושל הילדים, להצליח לעשות שינוי מעמיק, יותר גדול ממה שעשינו עד עכשיו ולהאמין בכך. את האמונה בתהליך, ביכולות ובשינוי קיבלתי חזרה דרך הלמידה ב"מפרש".

במקום בו את נמצאת, מה גילית על עצמך כיזמת?

"גם כאדם בוגר, קיימת שחיקה במקומות מסוימים. עולות שאלות, כמו "לאן עלי להמשיך מכאן?" ההסתכלות אחורנית על הדברים שעשיתי עד היום ועל  המיזם הממשיך ומתפתח מעצמו, לימדה אותי ונתנה לי דחיפה להמשיך ולראות את עצמי כמי שמסוגלת ליותר."

הרחבת מעגלי השותפים ליזמות
צוות – מתוך הצוות יצרנו מעגלי שותפות וצמיחה שלא היו בתחילת הדרך.

הורים – קיים שיתוף פעולה ההולך וגדל, ההורים רואים את התוצרים בילדיהם, והם מאפשרים לילדים להמשיך ללמוד גם במסגרות בחוץ.

  • פרקטיקות וסדירויות לשיתוף וללמידת עמיתים בידע, במיומנויות ובכלים בתהליך פיתוח יוזמה

בישיבות הצוות יש שיתוף מידע ולמידת עמיתים על בסיס שבועי.

הלמידה ממש קיימת ב D.N.A של בית הספר בקרב כל הסקטורים המקצועיים, בשוטף ובישיבת יזמויות אחת לחודש.

מנגנונים מתמרצים ומוקירים ליוזמות

פינוי זמן ייעודי לפיתוח יוזמות

הקצאת משאבים לטובת היוזמה

הוקרה פומבית בפרויקטים ושיתוף בהצלחות בצורה שוטפת

שיתוף והזרמת מידע (דו-צדדי) על צרכים/ על הזדמנויות/ על אפשרויות השפעה

יצרנו "יש מאין" באמצעות הדרכות פנימיות, כלליות וגם ספציפיות, לכל אחד מאנשי הצוות.

המידע עובר בהשתלמויות ומשם מתחיל לצבור תאוצה ולהתפתח.

הצוותים מתפתחים בתוך מסגרת בית הספר – הם בעצם נתרמים בעצמם ותורמים חזרה.