נושא : חוויתי רגשי
רמת גיל : א'-ו'
ישוב : בנימינה
שם המוסד החינוכי : בית ספר אמירים
שם מנהל/ת : גלית גורן
מספר תלמידים : 500
מספר מורים/ות : 40
מגזר : יהודי
תאריך עדכון : 07/03/2017
סוג חינוך : רגיל
מחוז : מחוז חיפה
פיקוח : ממלכתי
תכנית מלווה : מפרש

למה יצאנו לדרך 

מניתוח תוצאות המיצ"ב למדנו כי לצד ההישגים המצויינים של התלמידים עלתה אי נחת גדולה מדיווח התלמידים על מידת ההנאה שלהם מהלמידה.

החלום/תמונת עתיד:  

הוראה ולמידה המושתתים על אקטיביות ואחריות משותפים, עניין והנאה תוך שימור ההישגים.

מטרות המיזם 

העצמת האחריות וההנאה של צוות בית הספר ותלמידיו ברמה הארגונית,  הפדגוגית והאנושית.

קהל יעד

צוות בית הספר ותלמידי בית הספר.

אבנים גדולות

סביבה לימודית מאתגרת,  למידה משמעותית ומגוונת,  אתגור תפקידי תלמיד/מורה.

פירוט פעולות בכל אבן

למידה מתוך אחריות, עניין והנאה
סביבה לימודית מאתגרת למידה משמעותית תפקידי מורה/תלמיד
שינוי מערכתי. מחלוקה לפי שכבות וכיתות לחלוקה לבתים דו גילאיים. ממבנה היררכי של תפקידים לאחריות ציוותית. שבירה דיסיפלינרית . למידה נושאית יצירת תפקיד המורה כמורה דרך והתאמת נתיבי הדרך השונים.
מעבר מיחידות זמן של 45 דקות ליחידות מדיסציפלינות שונות ליחידות הוראה כפולות באשכולות רב תחומיים הוראה באמצעות ניסוי ותהייה עמידה בסטנדרטים ההישגיים
יצירת מערכת שעות גמישה ללמידה רב תחומית ורב גילאית. הערכה חלופית תלמידים צובר חויות למידה וידע באופן אקטיבי. מעבר לעבודה משולבת: עצמית, כיתתית וצוותית.
למידה חוץ בית ספרית שימוש באמצעי הוראה מתוקשבים למידה מבוססת פרוייקטים.
יצירת זמן עבודה למורים במהלך יום לימודים יצירת תכנית למידה רב תחומית ואינטגרטיבית עבודת צוות
יצירה של מקבצי למידה חיבור מורה לתוכן. מורים מלמדים תחומים שאוהבים תלמידים מסוגלים לבחור ולקחת אחריות על הבחירה שלהם.
הבניית מיומניות ע"פ גיל

 

מה השגנו עד היום ביישום:

תוצאות צפויות:  

נוצרה שפה אחידה בין כל קהילת בית הספר: תלמידים, מורים, הורים, רשות מקומית ופיקוח.  המושגים לאורם פועל בית הספר ופרשנותם הספציפית אצלנו: אחריות, עניין והנאה נהירים לכולם.

חלקו של יום הלימודים נראה אחרת מאייך שנראה קודם המיזם. לתלמידים עומדת האפשרות לבחור מה ללמוד מתוך קשת נושאים.  גם מורות ביה"ס בוחרות את תחומי הדעת והנושאים שמענינים אותן.

הילדים לומדים במקבצים של למידה ולא נושא בודד שנלמד במהלך השנה.

דרך ההוראה השתנתה. אמנם לא לחלוטין אך ישנה נוכחות רבה של מתודולוגיות  למידה מגוונות. בית הספר התחדש בסביבות עבודה חדשות כגון דרמה, מטבח, גינה, פינת חי. כל תחומי הדעת נלמדים בסביבות הלמידה הללו.  חצר בית הספר הפכה להיות כיתת לימוד בה כל המרחב מגוייס ללמידה מחישוב שטח ועד ציר מספרים….

תוצאות לא צפויות

צוות בית הספר מלא חדוות עשייה ומוטיבציה אך עדיין מתמודד עם האתגר.  עדיין מתמודדים עם השינוי לחולל למידה שיש בה עניין והנאה לבין היכולת לתרגם אותה בשטח ולהפעיל מידי יום יצירתיות, מקוריות וחדשנות.  ציפיתי כי בשלב זה הכול יהיה אוטומטי ומסתבר שהשינוי הוא איטי וקשה יותר.

תוצאה לא צפויה נוספת שגילתי כי הנוכחות שלי חשובה למיזם. המיזם בדמי, אני מאמינה בו בכל ליבי ואני עדיין ציר מניע.  הייתי רוצה שהמיזם יוטמע ללא התלות בכוח המניע שלי.

המיזם החזיר את החמימות והלבביות שהייתה נחלתה של בית הספר מיומו הראשון. ההתרחבות והמסה הגדולה של הכיתות והתלמידים. החיבוק החם והפרגון של ההורים עושה טוב לצוות בית הספר שבתורם מחזירים זאת לילדים.

דברים שלמדנו בדרך על המיזם "

אין דבר העומד בפני הרצון". כשחושבים רחוק ומאמינים, ניתן להגיע ולהגשים.

היזם/ת והצוות היוזם:

על בי"ס (מידע רלוונטי למיזם) עד חצי עמוד

ביה"ס "אמירים" ממוקם בבנימינה לומדים  500 תלמידים ב- 18 כיתות.
צוות ההוראה הינו צוות מקצועי, מסור ומשתלם בקביעות המלמד בגישות הוראה חדשניות עפ"י עקרונות משרד החינוך, תוך פיתוח ייחודי לביה"ס, ויצירת סביבות למידה מגוונות ומותאמות לשונות בין התלמידים.
ההורים מעורבים בעשייה הבית ספרית בחשיבה, בידע ובעשייה.
בביה"ס וועד הורים מרכזי המכיל נציגים מכל הכיתות, הנציגים תורמים רבות  לצרכי ביה"ס.
ביה"ס "אמירים" מחנך לאהבת הארץ וערכים הומניסטים, מכוון להישגים לימודיים, מטפח מצוינות בתחומים מגוונים ומעודד סקרנות ויצירתיות, תוך התייחסות לשונות ושילוב טכנולוגיות בסביבות הלמידה.

מוביל/ת המיזם (מספר מילים)

גלית גורן החלה את דרכה במערת החינוך לפני 27 שנים ואת התפתחותה המקצועית צברה מניסיון ולמידה גם יחד. בניסיונה המקצועי הייתה מחנכת, שימשה בתפקידי ריכוז שונים בביה"ס והייתה מדריכה ללמידה מוטעמת. לאחר 16 שנים במערכת זכיתה במכרז לניהול ביה"ס בו הייתה מורה (המנהלת יצאה לשנת שבתון), ולאחר מכן זכתה במכרז להקמת ביה"ס אותו מנהלת כיום.

מה הניע אותך לייזום?  .

אינני יכולה לשבת במקום אחד. זהו מאפיין מקצועי שמלווה אותי מרגע בו פתחתי את בית הספר. השאלה מה אני עוד יכולה לעשות כדי להטיב עם בית הספר אינה מרפה ממני. אני טובה בלהדביק את האנשים סביבי בהתלהבות העשייה.

עד כמה הרגשת שאת יכולה ויש לך את הכלים והמשאבים לייזום?

הרגשתי שיש לי יכולת.  הסתכלתי על הטוב, החיובי שיכול לצאת מהמיזם ולא נתתי לחסמים להפריע לי.

במקום בו אתה נמצא, מה גילית על עצמך כיזם?

גיליתי שאני לא מפחדת מדברים קשים. גיליתי שאני אוהבת לחדש ולהוביל.  שמחתי בהכרה שקיבלנו כבית ספר שמחדש, לומד ומסתכל כל הזמן קדימה למען הילדים.

 

הרחבת מעגלי השותפים  ליזמות

 (הצעות, שינויים, יוזמות חדשות על ידי אנשים הפועלים בתוך או מחוץ לבי"ס):  הורים גויסו לסייע בתחומי ידע נוספים. בתחום הרובוטיקה נוצר קשר עם F.L.L.  בתחום העברת הפרזנטציות הכנסנו את חברת דיבייט. בתחום החינוך הגופני יצרנו שיתופי פעולה עם גופים שונים.

פרקטיקות וסדירויות לשיתוף ולמידת עמיתים של ידע, מיומנויות וכלים בתהליך פיתוח יוזמה:

שתי מורות נשלחו לפרויקט מורה-מוביל של משרד החינוך פרויקט שתומך ברציונל שלו ברוח היזמית של מפרש.  מורות אלו עובדות באופן קבוע  עם השכבות שעובדות בתורם עם מורים וכך הלאה. הפרויקט אפשר תגמול למורות שלוקחות על עצמן הובלה והדרכה של מורות נוספות.

סדירות נוספת הן השעות המוקצות במערכת לפי שכבות. צוותים. רכזים. רב ציוותיות.  מטרת השעות הללו היא לייצר מרחב בו חושבים כל פעם מחדש על הנושאים של המיזם.

אני כמנהלת לעולם לא יושבת לבד בפגישות. תמיד מזמינה נציגים מהצוות כדי לעודד חשיבה משותפת.

 

מנגנונים מתמרצים ומוקירים ליוזמות:

אני תמיד מפרגנת בכל מדיום אפשרי למי שלקח על עצמו להוביל רעיון.  זה קורה בפורום הבית ספרי או בדיוור השבועי להורי בית הספר. ההצגה היא תמיד עם שם המורה וזרקור על עשייתה.

אני מאפשרת לכל מורה בצוות להיות שותפה בכל צוות חשיבה, ללא קשר לוותק.

שיתוף והזרמת מידע (דו-צדדי) על צרכים/הזדמנויות/אפשרויות השפעה:

קבוצות הלמידה שמתכנסות כל שבוע

סדירויות לצוות לפיתוח יוזמות:

מוטו בית הספר הוא שכל אחד ואחת יכולים לנסות, להציע, לשאול . אני אומרת ללא הרף שרצוי להציג כל רעיון שעולה לצוות בראש, בכל שעה ביום ובכל פורום. הצוות שלי יודע שאין לו מה לפחד מכשלונות. אני תמיד מציעה לנסות ולהתנסות ואומרת " אם לא ננסה לא נדע".

אני יודעת לתפוס הזדמנויות כשהן עולות ממשרד החינוך או מהצוות, לא מפחדת גם אם מדובר בלוח זמנים קצר ובעייתי. יודעת לרתום הצוות לעניין. התמיכה והגיבוי  שלי מהווים דוגמא ומעודדים אחרים ליזום כי יודעים שיזכו בה.