נושא : פדגוגיות חדשניות (משחקית וכד')
רמת גיל : גן-ו'
שם המוסד החינוכי : בית הספר על שם אילן רמון
שם מנהל/ת : נעמה דהן
מספר תלמידים : 400
מספר מורים/ות : 40
מגזר : יהודי
תאריך עדכון : 28/07/2019
סוג חינוך : רגיל
מחוז : מחוז ירושלים
פיקוח : ממלכתי
תכנית מלווה : משרד החינוך

המיזם פועל בבי"ס: שנתיים

שנת פיתוח המיזם

 2017

מדוע יצאנו לדרך?

הצורך לדייק את ייחודיות בית הספר, חיבור לתרבות הבית ספרית  ועליית מדרגה פדגוגית, ערכית ובינאישית המעוגנת בשגרות עבודה מבוססות ליצירת משמעות לחזון בית הספר.

החלום/ תמונת העתיד

תלמידי בית הספר ע"ש אילן רמון לומדים מתוך חדוות יצירה, סקרנות ותחושת מסוגלות. בבית הספר מרחבי למידה ומסגרות לימוד המאפשרות לכל תלמיד להתמקצע בתחומים בהם מוכשר תוך רכישת כלים ומיומנויות לומד. התלמיד לומד את מקצועות הליבה ולצדם בונה לעצמו מערכת שעות אישית מתוך בחירה. בבית הספר קהילה מעורבת, הורים שותפים לעשייה החינוכית ולהצמחת ומימוש חזון בית הספר. 

בבית הספר מגוון רחב של מסגרות להעצמה אישית וחשיבה חיובית של תלמידיו במגוון רחב של מעגלי נתינה, מעורבות חברתית והתפתחות אישית.

צוות בית הספר פועל במרחב פתוח ובטוח, תוך תהליכי העצמה אישית של כל איש צוות ומנחיל ערכים ומיומנויות לתלמידיו. בבית הספר מעבדות ומוזיאון המקדמים  שימוש בטכנולוגיות חדשניות ועתידניות, חקר החלל ולמידה ומרחבי למידה משמעותיים, יצירתיים ומגוונים ובכך הופך את הלמידה לחוויה אשר תורמת ללמידה ומקדמת את התלמידים.

מטרות המיזם ויעדיו

-קידום למידה משמעותית, חווייתית המבוססת על חקר ומלווה בהנאה להרחבת הידע, המיומנויות והערכים.

-יצירת סביבות למידה מגוונות, מאתגרות, משמעותיות, מסקרנות וחדשניות, תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות לטיפוח לומד עצמאי בעל תחושת מסוגלות והנאה בלמידה.

-חיזוק המעורבות החברתית ברמה האישית, הקבוצתית והבית ספרית במעגלי נתינה בקהילה, לחיזוק תחושת השייכות.

-יצירת מגוון רחב של מרחבים לביטוי חוזקות התלמיד להעצמה אישית.

 קהל היעד: גן-ו

האבנים הגדולות של המיזם

 פירוט פעולות בכל אבן

בבית הספר תכנית לימודית בית ספרית, רב שנתית מגן ועד כיתה ו'  לחקר דמותו של אילן רמון  הכוללת 6 יחידות הוראה.

בית הספר תכנית בית ספרית, רב שנתית מגן ועד כיתה ו' בנושא  אסטרונומיה וחקר החלל, הכוללת  36 יחידות הוראה.

חודש אסטרונומיה והשתתפות בחידונים ארציים בבנושא

נבחרת "נאס"א רמון"

משחקייה במתמטיקה                                                                              

חדר חלומות                                                                                              

חווה אקולוגית

תשע"ט: 

מוזיאון לחדשנות ועתידנות                                                                              

מטבח לימודי 

נגריה 

חדר מדעים חדשני

בבית הספר תכנית לימודית בית ספרית, רב שנתית מגן ועד כיתה ו'  בנושא הגשמת חלומות בזיקה למיומנויות השפה  הכוללת 6 יחידות הוראה.

בשיתוף עם "מכון מיטיב", הבינתחומית נבנתה תכנית שנתית בנושא פסיכולוגיה חיובית

קבוצת ריצה המונה 120 תלמידים

ברמון חושבים לפני שכותבים-מיזם קהילתי לקידום שיח מכבד במדיה הוירטואלית

נבחרות ספורט

נאמני אורח חיים בריא

ועדת הפסקה פעילה

להקת מחול ברמון

מקהלה

נבחרת רובוטיקה

נאמני אמנות

ועדת "סטיק סטאק"

מה השגנו ? (תוצאות צפויות/לא צפויות)

הובלת בית הספר, אל מול חזון ברור ומדויק, הובילה לתוצאות מרחיקות לכת. דרך גיוס השותפים (קהילה, רשות מקומית ומשרד החינוך) בנינו את מרחבי הלמידה ובשנה הבאה תסתיים הבנייה . צוות בית הספר בנה יחידות הוראה, אשר מהוות תלב"ס לשנים הבאות.  החזון מתבטא בניהול החיבורים: שגרות, משאבים, תכנון שנתי, תכנון לוחות הזמנים, מערכת השעות, התמקצעות הצוות, הון אנושי ושפה בית ספרית.

דברים שלמדנו בדרך על המיזם

בראש ובראשונה, נקודת המוצא, היא הערכה וכבוד למסורת ולמה שכבר נעשה בבית הספר. למדנו שיש צורך לגייס את השותפים, מתוך אמונה ותשוקה לעשייה, וניסיון ליצור חיבור בין האישי לאירגוני. החזון (כוכב הצפון) צריך להיות ברור לכול השותפים, כל עשייה וכל חידוש חייבם לעבור דרך "מסננת החזון", ובחינה האם יש הקשר בין העשייה/ הפעולה לחזון. ישנה חשיבות רבה לניהול השותפויות והטמעת המיזם בקרב כל השותפים: תלמידים, צוות חינוכי והורים, רשות מקומית ומשרד החינוך. 

הצטרפתי לבית הספר ע"ש אילן רמון במודיעין. היה ברור לי, כי לבית הספר עבר מפואר ועשייה מבורכת, אשר בשנים האחרונות הלכו ונשחקו. באתי עם חזון אישי, מתוך העשייה האישית שלי. עסקתי בתחום האימון האישי, העצמה והגשמת חלומות. היה חשוב לי למצוא את החיבור בין העולמות: העולם שלי כמנהלת בית הספר ומובילת החזון ובין העשייה הבית ספרית. החיבור היה, דרך דמותו של אילן רמון, אשר הגשים את החלום שלו. מיפיתי את העשייה שנעשתה בשנים הקודמות בבית הספר (גם היו אלה יוזמות ש"נעלמו מן השטח") והתחלתי בגיוס שותפים לחידוד, דיוק והטמרת החזון.

יעד מרכזי שלי כמנהלת, הינו העצמת ההון האנושי וההעצמה נעשתה מתוך חיבורים אישים לחזון, שקרם עור וגידים. 

הכלים האימוניים והניסיון הרב בתחום הפדגוגיה עמם הגעתי לתפקיד הניהול סייעו בידי בקידום חזון בית הספר. הרגשתי שיש בידי הכלים והמשאבים הנדרשים להגשמת החלומות. לאורך כל הדרך קיבלתי תמיכה ורוח גבית, ממינהל חינוך של עיריית מודיעין, תקציבים  באמצעות "קולות קוראים" של משרד החינוך ושותפות מלאה עם הנהגת ההורים. כל אלה סייעו ומסייעים בידי להוביל את בית הספר למימוש החזון.

התהליך הינו תהליך מרתק ועוצמתי. גיליתי את הכוחות שלי, להוביל קהילה, מתוך שותפות אמתית, מתוך שיח מכבד ופתוח במרחב בטוח ומתוך ידיעה ברורה לאן מכוונים את הספינה. גיליתי צוות חינוכי חדור מוטיבציה ורמון להשקיע, להשפיע, ליצור, ליזום , להתפתח ולפתח

  • הרחבת מעגלי השותפים  ליזמות (הצעות, שינויים, יוזמות חדשות על ידי אנשים הפועלים בתוך או מחוץ לבי"ס): שיתוף הנהגת ההורים, ושימוש בהון האנושי שבו, לקידום בית הספר. נוצר קשר עם הורים העוסקים בתחום ההי-טק ויחד מינפנו את הקמת המוזיאון. בתחום העיצוב יצרנו קשר עם מעצבת סביבות למידה , אמא בקהילה, ושיתוף פעולה עמה קידם את בניית סביבות הלמידה ומיתוג בית הספר.שיתופי פעולה אלה לקידום יעדי בית הספר. בהמשך ישנה כוונה להשתמש בכישורים הייחודיים של אנשי הצוות ולפתוח את מעגל המעורבות החברתית גם מעבר לקיים כיום.
  •  פרקטיקות וסדירויות לשיתוף ולמידת עמיתים של ידע, מיומנויות וכלים בתהליך פיתוח יוזמה, פינוי זמן ומשאבים לפיתוח יוזמות:
    • 2 שעות צוות שנצבעו מראש במערכת השעות על פי שכבות גיל
    • מליאות וישיבות צוות ללמידת עמיתים
    • צא ולמד, הליכה לימודית, למידה מהצלחות
    • גיוס אנשי תוכן לקידום בניית התלב"ס
    • השתלמות דו שנתית, פסיכולוגיה חיובית- 60 שעות
    • השתלמות שנתית, מיומנויות לניהול כיתה ולמידה מתוך הבנה- 30 שעות