נושא : חינוך וקהילה
רמת גיל : א'-ו'
ישוב : דיר אל-אסד

שנת תחילת המיזם: 2017

 למה יצאנו לדרך:  דאגה מאת מורות השפה הערבית בקשר לשפה הערבית הספרותית הדלה של התלמידים  וחשש עמוק שהשפה שלנו נהיית בסכנה ממשית, בנוסף חיפשנו עוד דרך לחזק את הקשר בינינו לבין הקהילה תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים.

החלום/ תמונת עתיד: 

להרחיב ולהעמיק את הידע של תלמידינו בשפת האם התקנית באמצעות  מיזם המורשת והערכים, שהתלמידים שלנו ירחיבו את הידע שלהם וישתמשו בו להרחיב את המיזם לשכבות אחרות ויהיו חונכים לתלמידים אחרים ומנהיגי ידע ותובנה, בעצם מה שאנחנו עושים פה זה לבנות את המנהיג הבא של החברה שלנו.

 

 מטרות המיזם: 

מטרות פדגוגיות: 

חיזוק השפה הערבית הספרותית :השפה שלנו נמצאת בסכנה כתוצאה מהליך ההתבוללות הן בחברה הישראלית והן מהשפעת השפה האנגלית המאפיינת את כל אמצעי התקשורת בין הצעירים.

מינוף הידע הטכנולוגי אצל התלמידים/ מורים :  רכישת מיומנות בכלים דיגיטאליים באמצעות שימוש באייפדים לצילום ועריכת סרטונים, קיום דיאלוג , רישום יומן למידה  ורפלקציה אישית.

           רכישת כלי הערכה חלופיים: ההתנסות ביומן למידה ורפלקציה אישית, שינוי הלמידה ללמידה חווייתית מחוץ לכותלי ביה"ס

 

מטרה ערכית: 

חיזוק הקשר בחברה ואימוץ  התנהגויות אתיות וערכיות: בלמידת סיפורי  העבר אנחנו יכולים להתפתח כאנשים עצמאיים ומובילים בהווה. וזאת באמצעות למידת סיפורים מהעבר והשמתם בכתיבה לפי השפה הספרותית, חיזוק הקשר בין הצעירים לבין הסבים, מגשר בין פער הדורות ומקרב את הלבבות, ליווי המורות לתלמידים מחוץ לכותלי בית הספר ואל תוך בתי קהל היעד מוסיך חום וחמימות ומחזק את הקשר האישי והזדהות בין שלושת הדודות בעצם: 

צעירים ( תלמידים)             מורים (בוגרים) סבים וסבתות ( גיל הזהב)

: כלפי הדור השלישי .

בניית מובילים פורצי דרך  : בניית התלמידים הצעירים כקבוצת מיקוד שתתלמד לפתח את פרויקט השנה ותהיה קבוצת חונכים לעוד תלמידם בשנה הבאה לעוד פרויקטים פרי פיתוח רעיונות שלהם.

 קהל היעד: 30 תלמידים מכיתות ד' ה'  בעלי ממוצע בינוני ואשר צריכים חיזוק באישיות שלהם.

4  מורות לשפה העברית וסגן מנהלת.

כ 20 סבא וסבתא.

 

 אבנים גדולות (מנופים):

פירוט פעולות בכל אבן:

משתתף הפעילות  נושאים מרכזיים בתהליך תדירות מפגש  זמן במערכת 

(ימים, מס' שעות)

מרחבי הפעילות מוביל הפעילות שותפים לו"ז
תלמידים
כיתות  שיעור מתוקשב משותף היכרות, למידת חקר, הכנת תוצר משותף.. כל שבוע יום ג, שעתיים חדר מחשבים המורה לספרות והמורה לתקשוב מחנכת 
ד, ה  שיעור פרטני  עבודת בית 

תוצר סופי 

פעם  בשבוע שעה בשבוע  חדר פרטני  מורה מקצוע 

רכז 

מורים משתתפים 

סגן מנהל

אוקטובר – מאי
מורים
חדר המורים  השתלמות מוסדית פעם בחודש
מורים משתתפים ומנהלת השתלמות , כנסים , ישיבות צוות  פיתוח יוזמה 

צמתי דרכים

בניית לו"ז

שעה בשבוע  בהמשך חדר ישיבות  רכזת סגן מנהל , מנהלת כנסים:

נובמבר- מרץ – מאי 

הדרכה : דצמבר – פברואר – מאי

הורים
הורים , תלמידים  אסיפות הורים – הסבר על היוזמה וחשיפה  ליווי ופיתוח תלמידים בעלי יוזמה  פעם בחודשיים  בית אחד ההורים מורים הורים מפגש1 נובמבר

מפגש 2 פברואר.

 מפגש 3 מאי

קהילה
חשיפת הפרויקט לקהילה הזמנת הקהילה למעורבות בחיי ביה"ס טקס חשיפת תוצרים : מאי 2018

 

מה השגנו עד היום ביישום (תוצאות צפויות/לא צפויות):

אנחנו ונמצאים עכשיו בשלב המרת החומרים מהשפה המדוברת לשפה הספרותית, טקסט שכתוב בשפה העממית ומקבילו שכתוב בשפה הספרותית ,  כמו כן אנו עורכים את הסרטונים והראיונות לסרטון אחד אשר מתאר את כל התהליך ובעיקר וחשוב ביותר בעריכת יומני הלמידה אצל התלמידים על מנת להפיק לקחים ותובנות להמשכיות המיזם לשנה הבאה תוך כדי פיתוח הכלי והראיה העתידית אשר יוחלט עליה בשיתוף מלא מאת התלמידים.

התוצאות עד כה היו מרשימות מאד, יש לנו הוכחות על התקדמות התלמידים בנושא ההבעה בכתב בהשוואה בית הבחינה הראשונה לבחינה השנייה ( קישור לקובץ תוצאות השוואתיות).

 בחודש מאי יערך טקס לחשיפת התוצרים והסרטונים בהזמנת הקהילה של ביה"ס והצגה שקיבלה השראה מאת אחד הסיפורים

תוך כדי התהליך אנחנו מתארגנים לקראת השנה הבאה ובניית לו"ז המשכיות לפרויקט הזה  ולפרויקטים אחרים.

 

 דברים שלמדנו בדרך על המיזם:

זו היא היוזמה הראשונה שבית הספר מתנסה בה, הייתה הרבה גאווה כאשר התקבל מכתב הקבלה  מאת הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות שלנו מבית מאות בתי ספר בכל המגזרים,  קבלה זו שדרגה את האמונה של הצוות בעצמו וחיזקה אותו שהוא ( הכל יכול).

למדנו על שותפות גיוס שותפים מחוץ לבית הספר , למדנו על בניית תכנית מותאמת צרכי ביה"ס ללא היצמדות לתכנית המונחתת מאת המחוז, אנחנו בעצם למדנו להיות עצמאיים  ומובילים פדגוגיים.

 למדנו להאמין בתלמידינו וגילינו שיש לנו מנהיגים צעירים וכאשר הקשבנו להם, מצאנו שיש להם הרבה רעיונות שאנחנו בעצמנו לא העלינו בדעתנו.

למדנו שאנחנו חלק בלתי נפרד מהקהילה ושחיזוק הקשר אתה החזיר אותנו לדברים שאולי חזרנו אליהם, אולי אל הילדות שלנו!

למדנו שהתלמידים שלנו הם מובילים והם מנהיגים ושאנחנו צריכים להאמין יותר בהם!

על בי"ס:

בית ספר יסודי עבד אלעזיז אמון – די ר אלאסד ( מול כרמיאל) ,  נוסד בשנת 1971 יש בו 21 כיתות 570 תלמידים 42 מורים.

 הוא אחד מבין שלושה בתי ספר יסודיים ביישוב וסבל תקופה ארוכה מהזנחה מאת הקהילה למרות שיש בו צוות מורים מאד חזק,

המנהלת היא חדשה , וזאת שנתה השנייה בתפקיד, היא הביאה אתה ראייה מחודשת לכל העניין של שיתוף הקהילה והשקיעה המון בצוות המורים שישי לה לשדרוגו הן מבחינה פדגוגית אך בעיקר באופן התנהלותם מול קהל ההורים.

בבית הספר הושקעו המון מאמצים בפעילות בלתי פורמאליות שמטרתן הייתה למידית דרכים אחרות להעברת פדגוגיה, בשיפור האקלים הלימודי לתלמידים אשר הייתה בינהים נשירה סמויה, וכמו כן בהפעלות אלו הצלחנו למשוך את הקהילה בחזרה את כותלי ביה"ס.

 

מידע על מוביל המיזם: 

המנהלת החדשה גב'  ג'יהאן דבאח, בעלת וותק 20 שנה בהוראה, מנהלת חדשה, שנה שנייה בתפקיד, בעברה מורה לשפה העברית, מדריכה לשפה העברית, מדריכה לבגרויות ולאחר מכן עוזרת איישת למפקח המחוז מר אחמד בדראן, מגזר ערבי – מחוז צפון, נציגת המחוז בבית הנשיא בנושא " תקווה ישראלית" ותכנית ציל"ה לכלל המגזרים בצפון.

ג'יהאן העלתה  את הרעיון, כתוצאה מזה שהיא מאד מחוברת לאמצעים הטכנולוגיים  ורצתה למנף את השימוש באייפדים בבית הספר, ואת נושא ההערכה החלופית והיה מאד חשוב שלה מינוף שפת האם לכל עניין השפה  הספרותית תוך דאגה לשימור הייחודיות של החברה הערבית ושפת האם .

עוד מטרה הייתה לה זה  שדרוג ומינוף צוות הערבית שהיו לו קצת בעיות בתפקוד, היה חשוב לה שיחוו חוויה של הצלחה ושל עשיית פרוייקט ייחודי ברמה ארצית כ"צוות מוביל" ושיחוו גאוות צוות וישתפו פעולה ביחד ויעשו חשיבה משותפת על מנת לקדם את הפרויקט.  וגם שהמורים ישתמשו באמצעי הערכה חלופית ( יומן למידה ורפלקציה אישית).

עוד דבר היה לא פחות חשוב, זה בחירת תלמידים שהם בינוניים מינוס ובעלי אופי שצריך עידוד ותמיכה רגשית על מנת שיחוו חווית הצלחה ויחזרו להאמין בעצמם, האייפד והצילום באמצעותו ועריכת הסרטונים והקלדת הראיונות   היה הכלי שלהם, כלי שבני הנוער מאד מחוברים אלין וזה נתן להם יתרון ונקודת זינוק מצוינת שיאמינו בעצמם.

קשרי הקהילה הן חשובים לה , כי היה נראה לה שבית הספר הזה איכשהו הצליח להיעלם מהמפה היישובית כבית ספר שיש בו הרבה פוטנציאל, אך לא היה בו קשר חברתי עם ההורים ואוכלוסיית ההורים לא הקפידה להגיע לביה"ס , פרוייקט זה היה מבין כמה פרויקטים שהזמינו בחזרה את הקהילה לכותלי ביה"ס.

 

– מה הניע אותך לייזום?

תשוקה בלתי פוסקת לחידוש, אמונה טוטאלית ביכולות של כל אחד ואחת במערכת החינוך, יצירתיות , כל דבר יש בו פוטנציאל אדיר , למידת האנשים, הקשבה אמפטית להם תגלה לכל אחד את אוצרות הידע הטמונים בו.

האמונה הבלתי פוסקת בכל מה שקשור לחידושים, לשדרוג העשייה, לצאת מהקופסה ומעבר לגבולותיה זה לא דבר קשה, זה פשוט לדעת ולהאמין שפשוט אין קופסה בכלל

– עד כמה הרגשת שאתה יכול ויש לך את הכלים והמשאבים לייזום?

הליווי וההדרכה מהקרן ליזומות חינוכיות היה צמוד, המפקח, מר אחמד עבד אלרחמאן  הנחה ותמך הכנסים שנערכו נתנו עוד ראיה מחודשת לכל עניין היזמות , אך הכח שלנו תמיד נשאב מתוך המערכת והצוות של השפה הערבית, הישיבות, הדיונים, הרפלקציה האישית וההתפתחות המקצועית בעקבות המיזם הזה הם היו עיקר הכח שלנו!

– במקום בו אתה נמצא, מה גילית על עצמך כיזם?

גיליתי על עצמי שאני בנאדם מאד יצירתי, לא מפחדת מאתגרים, מקיימת שיח מעמיק עם כל שותף ועם כל אחד שיש לו פוטנציאל להושיט יד לעזרה ובזאת ללמוד על נקודות ראיה שונים מנקודת ראייתי ושהצלחתי כן לזוז מעמדותיי בכמה תחנות זמן מכיוון שקיבלתי את הרעיונות של הצוות שהם בעצם אלו שחווים את החוויות עם התלמידים.

מטרתי האישית והמקצועית היא להצליח לפתח  עוד אנשי צוות שיציעו עד יוזמות חינוכיות ושיהיו יותר עצמאיים ושאני רק אשקיף על התהליך( וכבר יש ניצנים )

ג'יהאן עואד דבאח