נושא : מנהיגות ומעורבות חברתית
רמת גיל : גן-ו'
ישוב : פסגת זאב
שם המוסד החינוכי : תל"י מתמטי פסגת זאב צפון
שם מנהל/ת : אסנת עוזיאל
מספר תלמידים : 370
מספר מורים/ות : 40
מגזר : יהודי
תאריך עדכון : 06/05/2018
סוג חינוך : רגיל
מחוז : מחוז ירושלים
פיקוח : ממלכתי
תכנית מלווה : משרד החינוך

מאפייני מיזם:

המיזם פועל בבי"ס החל משנה זו, במתכונת המתוארת. משנת תשע"ז, שמנו לנו למטרה  להעלות את רמת מעורבות התלמידים בלמידה ובתחום הערכי- חברתי.

שנת תחילת המיזם: תשע"ח

למה יצאנו לדרך?

תלמידי ביה"ס מגיעים להישגים טובים וכן רובם מדווחים בשאלוני אקלים, על תחושה חיובית בהקשר לביה"ס. עם זאת, ראינו כי יש קבוצות תלמידים אשר זקוקים למענה אחר, בשל שונות בצרכים רגשיים, חברתיים ולימודיים. כמו כן, יש לחזק בקרב התלמידים את יכולת העבודה בצוות ולקדם מיומנויות שונות הקשורות למאה ה- 21 ולשינויים השונים המתרחשים בעולמנו.

החלום/ תמונת עתיד:

תלמידי ביה"ס בעלי מוטיבציה ללמידה, תלמידים המעורבים ומחוברים ללמידה, ברמה הרגשית, החברתית וההישגית.

קבוצות תלמידים אשר חוקרות ולומדות באופן עצמאי ובעזרת עמיתים, נושא נבחר. לאחר הלמידה, הם מלמדים קבוצות תלמידים מביה"ס את הנושא עליו חקרו, בעזרת משחקים שונים (קופסה ומחשב) ובעזרת דרכים מגוונות להוראה.

המורה משתמש בפדגוגיה של הנחייה ומקנה לתלמידים ידע, מיומנויות וערכים, המסייעים להם להתמודד עם המשימה והנושא הנבחר, מהיבט אקדמי, רגשי וחברתי. כמו כן, המורה מסייע בהקניית כלים ו"חוסן"  המאפשרים להתמודד עם השינויים וה"עולם שבחוץ".

מטרות המיזם :

מטרות לקידום התחום החברתי:

רכישת שליטה במיומנויות חברתיות כגון: הקשבה, הערכה, פתיחות, ניהול קונפליקטים.

קידום היכולת לעבוד בצוות, תוך שיתוף פעולה, למידת עמיתים וחלוקת תפקידים.

מטרות לקידום התחום הרגשי:

חיזוק יכולת הבחירה, הנעה ללמידה ולמיצוי יכולות.

זימון חוויות הצלחה והבאת הפרט ליד ביטוי הייחודיות שבו.  

הקניית הרגלים חיוניים ללמידה כגון התמדה, אמון ביכולת ולמידה מטעויות.

פיתוח סקרנות וחדוות למידה, רצון ללמוד וללמד.

 

 

מטרות לקידום התחום הקוגניטיבי :

רכישת ידע בדרך התנסותית.

פיתוח יצירתיות וחשיבה עיצובית, תוך תכנון ובקרה.

התנסות  בהערכה חלופית בקרב המורים והתלמידים.

 

קהל היעד:

כיתות ג'-ו', בעקבות ספר.

כיתות -ב'-משחק בעקבות שיר או טקסט קצר, בתיווך יותר צמוד של המורה.

אבנים גדולות, תהליך העבודה:

ההבנה של הצורך בשינוי:

  • בעקבות משוב של מורים, הורים ותלמידים, עלה הצורך בשינוי בדרכי הוראה ויצירת חלופות בהערכה, בכדי לתת מענה לשונות בין התלמידים ובין המורים. נתקלנו בתחושות של אכזבה ותסכול מצד הגורמים שציינו, אשר למרות השקעתם, לא חוו הצלחות- כמורה/ כתלמיד/ כהורה. בנוסף, עלה הצורך לחזק מיומנויות חברתיות ועבודה בצוות אצל תלמידים, בשל תגובות שראינו אצל חלק מהתלמידים

בחירת "פרויקט הוראה חדשני"- "פדגוגיה של משחוק"

  • לאור הצורך בשינוי ועידוד של הרשות- מנח"י, בעזרת תוכנית "מחדש" לקידום חדשנות חינוכית, העלינו בישיבות צוות רעיונות שונים ליצירת שינוי בפדגוגיה. לאחר תהליך בחירה, הרעיון של קידום "פדגוגיה של משחק", נבחר כתוכנית לשנים הקרובות.

יצירת צוות מוביל

  • צוות שכלל את צוות הניהול ומורות שבחרו להצטרף ולהוות צוות למידה וחשיבה בנושא.

הדרכה

  • בחירת מדריך אשר מומחה בתחום. המדריך נפגש בשנת תשע"ז עם הצוות המוביל. בעזרתו, גובש תהליך עבודה לשנה זו. כמו כן, התקיימו מפגשים בנושא למליאה, לטובת חיבור אישי של הצוות ל"פדגוגיה של משחק". השנה, התקיימו מפגשי הדרכה לצוותים לפי שכבות, תוך שילוב מורים מקצועיים. בנוסף, התקיימו מליאות לטובת שיתוף ולמידה, תוך כדי התהליך.

פרוייקט מרכזי– "משחק בעקבות ספר בנושא 70 שנה למדינה"

  • במקביל לשילוב המשחק בלמידה השוטפת, בחרנו לקדם פרויקט מרכזי, המשלב פדגוגיה של משחק, עם צורך בית ספרי בתחום קידום השפה העברית והנושא השנתי- 70 שנה למדינה.
  • כל שכבה מבין השכבות ג'-ו' בחרה ספר קריאה הקשור לנושא.

להלן פירוט דרך העבודה:

 

קריאה מונחית של הספר, לימוד על התקופה והנושא המרכזי הקשור למדינה.

בחירת נושאים להעמקה הקשורים לנושא המרכזי.

חלוקה הכיתה לקבוצות- תהליך חקר קבוצתי של נושא.

בניית משחק קבוצתי, בעזרתו ניתן ללמוד וללמד על הנושא.

הוראת הנושא בעזרת המשחק- קבוצות בתוך הכתה, בהתאם לצורך יצירת תיקונים ושינויים במשחק, לטובת השבחתו.

הוראת הנושא לתלמידים משכבה אחרת.

מה השגנו עד היום ביישום:

כיתות ביה"ס מלאות במשחקים, אותם יצרו תלמידים בקבוצות, לאחר תהליך חקר שכלל קריאה, כתיבה, מיקוד בעיקר, שיח ולימוד משותף.

תהליך הכנת המשחקים כלל תכנון, יצירה משותפת, כתיבת הוראות וחלוקת תפקידים לעבודה בצוות- אלו יצרו תחושה חיובית אצל התלמידים עקב התנסות ועשייה.

העשרת הידע על המדינה בעזרת המשחקים השונים.

חיבור אישי גבוה יותר של חלק מהצוות ל"פדגוגיה של משחק"- מורות יוצרות יותר הזדמנויות ללמידה עצמית בשיעורים ומזמנות פעילויות עם מעורבות גבוהה יותר של תלמידים, ביניהם, באמצעות משחק.

דברים שלמדנו בדרך על המיזם:

-חשוב לארגן מראש זמנים ללמידת עמיתים של הצוות- להחליף רעיונות, ללמוד מהצלחות, לשתף בקשיים, לחשוב על אופן ההערכה.  כמו כן, לדאוג להדרכה מלווה ולחיבור בין ההדרכות השונות בביה"ס.

-יש לתת חשיבות רבה לנושאים ארגוניים לקראת פרויקט מרכזי, הן מבחינת חלוקת כוח אדם והן מבחינת ציוד.

-חשוב מאוד כי יהיה כוח אדם תומך לטובת תגבור ההנחיה לתלמידים בזמן הכנת המשחקים, לפחות בשנתיים הראשונות.

-אמונה כי רצוי וניתן לשנות ולגוון, בהתאם להתפתחות ולצרכים.

ביה"ס ממוקם בשכונת פסגת זאב בירושלים. בי"ס הטרוגני, עם אוכלוסייה מגוונת. בביה"ס כ- 40% מהתלמידים דוברי רוסית. יש חשיבות רבה לקידום השפה העברית. בביה"ס 16 כיתות, מתוכן 3 כיתות חינוך מיוחד.

אנו מאמינים כי "אין מידה לאדם"- חשוב לנו להוביל את תלמידנו למצוינות אישית וערכית, מתוך אמונה שהצלחה בביה"ס עשויה להוות מנוף להתקדמות בהמשך.

בביה"ס מספר דגשים ותוכניות מרכזיות

ביה"ס תל"י- מתוך מטרה להכיר את המורשת שלנו, לקדם ערכים ולקדם מעורבות חברתית.

מתמטי- פיתוח חשיבה מתמטית וקידום יחס חיובי ואוהד למקצוע.

מושם דגש על קידום לימודי שפה- עברית ואנגלית.

בביה"ס העשרה לימודית בתחומים שונים- מחול, אומנות, תיאטרון, מוסיקה, נגינה, מדעים ועוד. תחומים המאפשרים לתלמידים למצוא נקודות חוזק אישיות ומזמנים חוויות העצמה.

מידע על מוביל המיזם:

מנהלת ביה"ס בשיתוף הצוות.

מה הניע אותך לייזום?

העלינו את הצורך ביצירת שינוי, מתוך מקום לתת מענה לשונות בצרכים רגשיים, חברתיים ולימודיים של תלמידנו.  כמו כן, ההבנה שחייבים להתאים את הלמידה לשינויים המתרחשים בעולם. יש להפוך את מערכת החינוך לרלוונטית יותר לתלמידים.

עד כמה הרגשת שאתה יכול ויש לך את הכלים והמשאבים לייזום?

בעזרת גיוס של הצוות והדרכה מתאימה, אני חושבת כי ניתן ליישם יוזמות, כאשר יש להיות מודעים לשונות בצוות וליצור התאמות בדרך.

במקום בו אתה נמצא, מה גילית על עצמך כיזם?

חשוב לי לקיים תהליכי שינוי, תוך קיום שיח ושיתוף הצוות.

רואה בחשיבות של ליווי מתאים, מאיש מקצוע בתחום.

מאמינה כי שינוי יוצרים בתהליך, כאשר יש השפעה חיובית של המובילים, על שאר הצוות.

  • הרחבת מעגלי השותפים ליזמות: נושא המשחוק מזמן למידה בתחומים שונים.

המורות לאנגלית יזמו ויצרו "מרתון" ללימוד אנגלית בעזרת משחקים באנגלית בלבד.

מורה למתמטיקה יזמה תוכנית "אלוף הכפל" – תוכנית הפועלת בהפסקות, באמצעות משחקים של בוגרים עם צעירים.

  • פרקטיקות וסדירויות לשיתוף ולמידת עמיתים של ידע, מיומנויות וכלים בתהליך פיתוח יוזמה:

מתקיימים מפגשי הדרכה ושיח בקבוצות, המשלבים מחנכות ומורים מקצועיים.

קיום מליאות בנושא, שכללו התנסות של הצוות במשחקים, במשחקים הקשורים לסיפור וכן התנסות בהמצאת משחקים.

קיום הדרכות ומליאות לטובת תהליכי למידה משותפת, משוב ורפלקציה.

מנגנונים מתמרצים ומוקירים ליוזמות:

חיזוקים אישיים ופרגון בקבוצה.

  • פינוי זמן ומשאבים לפיתוח יוזמות:

הוצע לצוות תקציב להעלאת יוזמות ולהגשמתן. ישנן יוזמות של אנשי צוות שמומשו- ביניהם: תוכנית הוראה על דמויות מופת, הקמת פינת בעלי חיים, חוג תיאטרון, מחברת ייחודית בנושא 70 שנה למדינה.

  • שיתוף והזרמת מידע: עולה בישיבות הצוות ובמליאות.
  • סדירויות לצוות לפיתוח יוזמות:

*במידה ואין ביטוי לאחד הרכיבים השאירו ריק