נושא : חינוך ערכי וחברתי
רמת גיל : ז'-יב'
ישוב : פתח תקווה
שם המוסד החינוכי : שש שנתי בן גוריון
שם מנהל/ת : מיכל אפרתי
מספר תלמידים : 1590
מספר מורים/ות : 160
מגזר : יהודי
תאריך עדכון : 18/04/2017
סוג חינוך : רגיל
מחוז : מחוז תל-אביב
פיקוח : ממלכתי
תכנית מלווה : מפרש

מדוע יצאנו לדרך

בית הספר קולט אוכלוסייה איכותית מהעיר פתח תקווה. הבחנו כי התלמידים בבית הספר הישגיים מאוד , מכוונים מאוד להצלחה, אולם ההיכרות שלהם עם החברה בתוכה הם חיים היא חלקית ושטחית. גילינו כי התלמידים שבויים בפארדיגמות ובדעות קדומות על אוכלוסיות "אחרות" ומגבשים  את השקפת    עולמם על בסיס של תחושות ושל חצאי אמיתות.

המוטיבציה המרכזית למיזם נולדה מתוך ההבנה כי בבית הספר לומדים תלמידים מוכשרים  שלרוב מרוכזים בעצמם ומכוונים להצלחתם. התפקיד שלנו כאנשי חינוך הוא לעודד את הסקרנות ואת המעורבות שלהם ממקום של למידה ושל חקר ולא ממקום של פטרונות והתנשאות. כל התכניות של תרומה לקהילה ושל מעורבות חברתית יוצאות מתוך נקודת מוצא שבה ה"נותן" הוא בעל הכוח, ואילו ה"מקבל" הוא חלש וחסר אונים. ראינו לנגד עינינו בוגר פעיל, מעורב, חוקר היוצא  מבית הספר כשהוא מכיר את החברה על כל גווניה . תלמיד שנפרד מדיעות קדומות  ומגלה מעורבות  בחברה מתוך עוצמה ומתוך ידע.

 

החלום/ תמונת העתיד

בוגר בית הספר המתגייס לצבא והופך להיות אזרח המדינה הוא אדם שצבר לאורך שנותיו בתיכון ידע בסוגיות חברתיות שונות,התנסה בפעילות חברתית   ויצר קשרים עם מגזרים שונים בחברה בישראל.

מטרות המיזם

טיפוח  אקטיביזם חברתי והיכרות עומק של התלמידים עם החברה בישראל  על מורכבויותיה ועל השאלות החברתיות שבה, תוך פיתוח יחסי קרבה עם המורים ועם הצוות

חקירה והעמקה של סוגיות חברתיות תוך יציאה לפעולה בשטח תוך שיתוף בידע שנוצר, ויצירת מעגלי השפעה

קהל היעד

תלמידי החטיבה העליונה

אבנים גדולות (מנופים)

למידה מתוך עשייה ומתוך מעורבות חברתית

פירוט על המיזם

במהלך לימודיהם בשכבת יוד לוקחים התלמידים חלק בקהילות לומדים וחוקרים סוגיות חברתיות במסגרת הקהילה הלומדת. כל קהילה לומדת  מונה 12 תלמידים ומורה מלווה שלצד תהליך החקר יוצאים יחד אל השטח כדי לפעול . התכנים בקהילות הלומדות הם מגוונים : סוגיות מגדריות, היכרות עם החברה החרדית, סוגיית היוצאים בשאלה,זכויות בעלי חיים, משפחה חדשה ועוד .

במהלך השנה משתפים התלמידים  את חבריהם בידע שנצבר בקהילה הלומדת, כך שבסוף שנת הלימודים נחשף כל תלמיד בשכבה  למספר תחומי חקר, והוא עד לתהליכים שאירעו בקהילות הלומדות.

לצד תהליך החקר בקהילות הלומדות לומדים התלמידים במסגרת תכנית לימודים בדמוקרטיה, תכנית ייחודית שפותחה בבית הספר (שעה שבועית).

בי"א- מושם הדגש על מפגשים  ועל היכרות עם מגזרים שונים בחברה בישראל. בית הספר יצר קשר עם תיכון עמל בטייבה, וצוותים במקצועות אנגלית, מתמטיקה ואזרחות מלמדים אחת לחודש שיעור מקוון את שתי הכיתות בו זמנית. התלמידים מקבלים משימות לימודיות לבצע יחד, וללמידה המקוונת מצטרפים גם מפגשים פנים אל פנים.  כל התכנית החברתית- ערכית בשכבה מתבססת על היכרות עומק עם החברה  בישראל.

מה השגנו עד היום  (תוצאות צפויות/לא צפויות

זו השנה השנייה בה מתקיימות בבית הספר 28 קהילות לומדים  בתכנים שונים ומגוונים . כל מחנכי הכיתות הוכשרו  ללמד בכיתות את יחידות ההוראה בדמוקרטיה . כל קהילה לומדת מקבלת תקציב  ויוצאת לחקור ולפגוש את האוכלוסיה והנושא אותם הם בחרו . התלמידים והמורים חברו יחד בתהליך החקר, והתוצרים של השנה שעברה היו מרשימים. מורים בבית הספר הוכשרו בהנחיית קבוצות ובפיתוח תכנית לימודים. התגבש צוות של מורי "מפרש" וכולם עובדים בשיתופי פעולה. יצרנו קשרים עם בית ספר בטייבה וחברנו ל"תקווה ישראלית בחינוך". המיזם שינה את ההווייה הבית ספרית.

דברים שלמדנו בדרך על המיזם 

המיזם החל כצורך של קבוצה בודדת,  וככל שחולף הזמן  חוברים למיזם מורים ואנשי צוות נוספים.  למדנו כי יש צורך להתאים את המיזם אל השטח ולשנות. לא לדבוק בתכנית המקורית, אלא לבדוק כל הזמן את צורך ואת מה שקורה בשטח. למדנו שישנם הרבה אנשים היכולים לעזור לנו ולחבור לקהילות הלומדות. ובעיקר למדנו שלמורים יש מעוף ורצון לעשות דברים אחרת.

על בי"ס

בית הספר "בן גוריון-פיינברג" בפתח תקווה נמצא בתהליך איחוד חטיבת הביניים והתיכון לבית חינוך שש שנתי ומונה כיום 1590 תלמידים.

בבית הספר מגוון של מגמות לימוד ומסלולי העשרה המותאמים לאוכלוסיות השונות, מכיתות המצטיינים ועד לכיתת החינוך המיוחד, כשהדגש מושם על שונות הלומדים.

בבית הספר מתקיימת תכנית העתודה המדעית הטכנולוגית למצוינות בתחום המדעים, הפועלת בגישה רב תחומית המעודדת שילוב של לימודי מוזיקה, של תקשורת, של מדעי החברה והרוח.
בימים אלה שוקד צוות המורים על כתיבת תוכנית ייחודית בלימודי מודיעין, בלימודי ביטחון ובלימודי איראן ברמה של 5 יח"ל, שקיבלה את אישור משרד החינוך. התוכנית מעוררת התעניינות רבה בקרב גורמים בצה"ל.
צוות המורים בבית הספר פועל מתוך תחושת שייכות גבוהה מאוד.
לצד צוות ותיק ומנוסה נקלטים בבית הספר מדי שנה מורים חדשים, המתפתחים במגוון השתלמויות. בית הספר מצוי בתהליכי שינוי משמעותיים : הסתגלות למנהלת חדשה בתשע"ג, גידול מתמיד באוכלוסיית התלמידים, שינוי באוכלוסיית התלמידים הנקלטת בבית הספר ובימים אלה מעבר למבנה שש שנתי.

מוביל/ת המיזם

מיכל אפרתי מנהלת את בית הספר זו השנה החמישית. בראשית דרכה הניהולית ניהלה מיכל את התיכון, ולאחר שנה, כשאוחד התיכון עם חטיבת הביניים הפכה למנהלת השש שנתי.

מיכל הגיעה אל הניהול לאחר שנות ניסיון רבות  בתחום החברתי – ערכי. היא מאמינה כי החינוך הערכי הוא חלק בלתי נפרד מהפדגוגיה,  והאחריות של אנשי חינוך היא לטפח בוגר חושב ועצמאי, אדם  המתבונן באופן ביקורתי על החברה בה הוא חי, וחותר לשנות אותה ולשפר אותה.  מיזם "מפרש"  בבית הספר הוא הזדמנות  לשלב בין תחום הלמידה והחקר ובין אקטיביזם חברתי של קבוצות מורים ותלמידים.

צוות של  מספר אנשים החל ליצור את החלום,כשותפים במיזם "מפרש" :

אודליה איטח – רכזת שכבת י"ב, קרן סנדק – רכזת מעורבות חברתית, אביהוד דנציגר – מורה לתקשורת , שגית תמיר – רכזת שכבת י"א, פיני שמילוביץ – מורה לאזרחות  ואופירה תם – רכזת חינוך חברתי.

בהמשך התהליך הצטרפו אליהם  עוד  35  חברי צוות  המורים, והמיזם הוא גאוות בית הספר.

 

מיכל אפרתי