נושא : אמנויות
רמת גיל : י'-יב'
ישוב : מגן
שם המוסד החינוכי : ביכורים – כפר הנוער למצויינות באמנויות
שם מנהל/ת : תמר קדם סימן טוב
מספר תלמידים : 43
מספר מורים/ות : 12
תאריך עדכון : 07/03/2017
סוג חינוך : רגיל
מחוז : מחוז דרום
פיקוח : ממלכתי
תכנית מלווה : משרד החינוך

ביכורים – " מ-0 ל- 100 ב-4 שנים"

ביכורים הינו כפר נוער חדשני וייחודי אשר הוקם בשנת 2014 במועצה האזורית אשכול כחלק מבית החינוך 'נופי הבשור'. במטרה לקדם שוויון הזדמנויות ולהנגיש חינוך למצוינות בתחומי המוזיקה והאמנות החזותית. לכפר הנוער מגיעים נערים ונערות מכל רחבי הארץ.

הכפר הנו מרחב של חדשנות ויצירה בדרום, המאפשר ומזמן מפגש של חניכי ביכורים, אמנים מובילים בארץ ואמנים בינלאומיים הבוחנים את השילוב בין האמנויות והמדיומים השונים.

שאיפות עתידיות – התרחבות לתחומי המחול והתאטרון, פתיחת מכינה קדם צבאית ייחודית בתחומי האמנויות, וגרעין התיישבות אמנותי בנגב.

תיאור המיזם/מוצר כולל מרכיביו העיקריים:

אנחנו מאמינים כי מצוינות יכולה להיות נחלת הכלל – אם רק יפותחו התנאים המתאימים לצמיחתה.

המיזם שלנו הוא בניית ביכורים – בית ספר למצוינות.

בשונה מקהלי היעד של בתי ספר אחרים למצוינות, החניכים בביכורים מגיעים עם נקודת פתיחה ייחודית – מעט רקע אמנתי/מוזיקלי, חלקם עם הישגים יחסית נמוכים בתחום העיוני ( הבית ספרי) ועם רקע אישי- רגשי מגוון.

הבסיס לכל המיזם היא נקודת המשמעות- השאיפה, החלום של התלמידים להיות מוזיקאים או אמנים בתחומים אחרים. שאיפה זו משולבת בפוטנציאל ובמוטיבציה שאנחנו מזהים בחניכים בתחילת דרכם ואשר פועלים כמנוע להצלחתם.

כדי ליצור עבורם את התנאים להצליח פיתחנו סביבה מיטבית להצטיינות. המאפיין אותה:

  • אינטנסיביות – חיי פנימייה, ניצול מרבי של שעות היום, 30 שעות מקצועיות (באמנות או מוסיקה) בשבוע עם תכנים ייחודיים.
  • לוח זמנים אישי – לכל חניך יש לו"ז מותאם אישי המאפשר לו להתקדם בכל התחומים (חברתי, לימודי, אישי, מקצועי).
  • קשר הדוק לאקדמיה ולתעשייה – המורים בביכורים הם כולם אמנים יוצרים, מרצים באקדמיות הגבוהות בארץ.
  • ליווי והדרכה – צוות חינוכי וטיפולי מקצועי שמלווה באופן קבוצתי ואישי את החניך.
  • חברה ומרחב תומכים – סביבה שחיה ונושמת אמנות.

למה יצאנו לדרך: הצורך/האתגר / הבעיה עימם מתמודד המיזם\מוצר

לפתוח את האפשרות לחינוך למצוינות באמנות – לכל אחד בעל תשוקה ופוטנציאל – ללא קשר למקום מגוריו ולרקע האישי-לימודי-מוזיקלי/אמנותי שלו.

נקודת ההתחלה היא אישית. כמו בכל מעשה קהילתי ראוי.

איתי דקל חן, יזם ביכורים, הוא מוזיקאי שגדל במועצה האזורית אשכול. כאשר היה עם הוריו בשליחות בארצות הברית, למד לנגן על חצוצרה. כשאיתי חזר בכיתה י״א לארץ ורצה להתקדם בתחום, הוא התקבל לתלמה ילין בגבעתיים – מרחק של שעה וחצי מהבית שבדרום. כדי להגשים את החלום, הוא גר אצל סבו וסבתו במשך שנתיים. לאיתי היו חברים מוכשרים מאוד מהאזור שלא יכלו לזכות באפשרות שניתנה לו. איתי ואביו הקימו את הכפר במטרה לפתוח את האפשרות לחינוך למצוינות באמנות לכל אחד.

קהל יעד של המיזם\מוצר

תלמידים העולים לכיתות ט,י בעלי זיקה, פוטנציאל ומוטיבציה בתחומים של מוזיקה ואמנות.

התועלות מהמיזם\מוצר: הצעת הערך ו/או ההבטחה החינוכית של המיזם/המוצר:

המוצר שלנו מוכיח כי מצוינות יכולה להיות נחלת הכלל. בכל תחום. כל שצריך הוא נקודת רצון/משמעות אמיתית בתוספת התנאים המתאימים והנכונים לתחום ההצטיינות בו בוחר התלמיד.

תוצאות והשפעות שהושגו בפועל בזכות המיזם:

תוצאות  בתחום המוזיקה:

אז ועכשיו -צפו והקשיבו – כך הם נשמעו כשהגיעו לבית הספר – וכך הם נשמעים עכשיו!

לאחר שנתיים בכפר, תלמידי כיתה ט' שהגיעו לכפר כבעלי ידע בסיסי בתחום המוזיקה, עומדים בדרישות הבגרות הארצית (תיאוריה וביצוע).

הישגים לימודיים:

עלייה משמעותית בהישגי חניכים שהגיעו עם קשיים לימודיים.

הישגים רגשיים

  • תלמיד שהתחיל בכיתה י' ללא ניסיון מוזיקלי, ללא ביטחון עצמי וללא קול (אי אפשר היה לשמוע בשיחה את קולו החלש ). אחרי שנתיים בכפר הוא מצא את הקול שלו – והזקיף קומה, תהליך זה התבצע בליווי צמוד שלנו ובקשר עם המשפחה.

הישגים התנהגותיים והרגלים טובים לחיים

  • אנחנו מקפידים מאוד על הרגלי סדר וארגון ומאמינים שזה מפתח גדול להצלחת החניכים. בסוף השנה נגשה אלינו אחת האימהות: "אני לא יודעת מה עשיתם לבן שלי ואני מאוד מודאגת – הוא לא יוצא מחדרו מבלי לקפל את השמיכה"

תיאוריות/מקורות השראה לפיתוח המוצר:

בית הספר הגבוה רימון למוזיקה קלה: התכנית המוזיקלית נבנתה ע"י עמיקם קימלמן שהיה המנהל של בית הספר רימון. יש לכך השפעה ישירה על שיטות ההוראה אצלנו – היא נשענת על השראה מתרבות הלימוד ברימון.

מכון וינגייט: רצינו ליצור קריית אומנויות, בעלת מאפיינים דומים לאלה של  וינגייט – מקום אחד מקצועי ורב גילאי שמרכז מגוון ענפים, תחומים ואנשים. נסענו לביקור בוינגייט כדי להכיר את התפיסה והמבנה המיוחד של לוח הזמנים, את אופי הקשר עם בית הספר העיוני ו״סודות״ נוספים של הצלחת המכון.

בית ספר לאמנות תלמה ילין: איתי, היזם של ביכורים,  הוא בוגר בית הספר. מנהל תלמה ילין היה לנו לעזר רב בייעוץ לגבי פתיחת המגמות. הרשינו לעצמנו לקחת השראה מהתהליכים החיוביים שראינו בתלמה, וגם להתבונן בעין ביקורתית על מה שרצינו שיקרה אחרת בבית הספר אותו אנחנו הקמנו.

 

חברי צוות ותפקידם בפיתוח המוצר

תמר קדם סימן טוב – מנהלת הפנימייה, מובילת המיזם והצוות

נעמה הדני- מובילת תחום האמנות החזותית

תו בצלאל – מובילת תחום המוזיקה, שיווק וגיוס

״מה הניע אותי ליזום או להצטרף למיזם? מה היה מקור ההשראה שלי?״

תמר קדם סימן טוב

"הזדמנה לי הזכות ליצור מקום חינוכי שמשלב את כל החלומות שלנו כמחנכים, כאמנים. הייתי חלק מצוות ההקמה, מכתיבת החזון, מגיוס החניכים והצוות הראשונים. בהרבה מובנים ביכורים הוא חלק ממי שאני, הוא הילד הראשון שלי, שאני זוכה לגדל ולפתח בכל יום.."

נעמה הדני

"חיפשתי שילוב נכון של מקום חינוכי שמפתח ומייצר חשיבה ביקורתית על החיים, על אמנות. מקום שבו ניתן לתת מקום רב לאיכות באמנות, לייצר אלטרנטיבה שלא קיימת כרגע בארץ"

שמות יועצים/גופים מלווים

אגף מו״פ ניסויים ויוזמות, משרד החינוך

ענת מאור – יועצת ארגונית (מטעם נופי הבשור)

מיקי תוסיה – האגף לתכניות ייחודיות

דוד כהן לוי – יחידת האמנויות במנהל לחינוך התיישבותי –

בית הספר רימון והאקדמיה למוזיקה בירושלים

 

ערכים, הנחות יסוד, ומוטיבציה ארגונית ליזמות ופיתוח  בבית ספרנו

בבסיס המיזם עומדים כמה ערכים שאנחנו מיישמים באופן מעשי, יום יום:

  • חיבור לארץ: יצירה אמנותית מתוך חיבור למציאות הישראלית
  • מצוינות היא נחלת הכלל
  • ערבות הדדית ותרומה לקהילה.
  • הרחבת אופקים: חשיפה לתכנים המעודדים את החניכים לשאול, לחקור לדעת ולהתבטא.
  • רף לימודי: שמירת רף אקדמי גבוה וסיום הלימודים עם בגרות מלאה.
  • ליווי אישי : הדרכה פרטנית של החניכים בפן החברתי והמקצועי.
  • קשר עם המשפחה: שילוב ההורים בנעשה בכפר ובבית הספר. מתן דגש על הקשר של החניך עם הבית.
  • אחריות ושותפות: החניכים הם חלק מבניית הכפר, שותפים לתהליכים ולהתפתחות של הכפר.

הנחת היסוד שלנו על  מוטיבציה ארגונית ליזמות- הצטיינות אמנותית מחייבת שאילת שאלות, התפתחות והתחדשות. אנחנו צוות צעיר ויזמי – ועד שנמצא את המתכון המדויק לא נפסיק להתפתח ולהתחדש. ושכשנגיע אליו – נרצה  להוסיף לו מנה נוספת, אופק התפתחות חדש, יעדים ושאיפות חדשות.

מנגנונים, כלים, וסדירויות הקשורות לתרבות היזמית – מערך, פיתוח, למידה ארגונית, תגמול והוקרה, הערכה….:

כדי להצליח לקדם את המיזם ולהשיג את היעדים שהצבנו, אנחנו מקיימים מספר  סדירויות:

ימי צוות מרוכזים – בימים אלה הצוות הבוגר לומד, חוקר ומקבל השראה מארועים שונים. ימים אלו מתנהלים אחת לשבוע. לצד המחשבות העתידיות והדיון האידאולוגי,  אנו עסוקים הרבה ביום יום. מעלים סוגיות מהשטח ומנסים לפתח אותם לכדי אמירות פדגוגיות או ארגוניות ברורות, שינויים ושינויים בהתנהלות.

מעקב ממוקד – בכל שבוע מתקיימת פגישה של הצוות החינוכי והטיפולי.  אנו דנים בפגישה בארבעה חניכים בשני אירועים מהשבוע האחרון. באמצעות מחזור מעקב ודיון זה, אנו מצליחים לתת מענה מהיר לאירועים השוטפים ולדון פעם בחודש וחצי בכל אחד מהחניכים.

ישיבת צוות מקצועי  – רכזות המקצוע נפגשות עם מדריכי השירות הלאומי אחת לשבוע, במטרה לשוחח על החניכים וההתנהלות השוטפת.

ישיבת רכזות  – רכזת מוזיקה, רכזת חברתית ורכז אמנות נפגשים אחת לשבועיים לצורך מעקב על יישום החלטות, חשיבה על אירועים ויצירת שיתופי פעולה.

סיכומי יום עם הקומונה  – בכל ערב מתקיימת פגישה של חברי הקומונה -מדריכי השירות הלאומי – עם הרכזת החברתית, לדיווח ולסיכום אירועי היום.

קשר עם בית הספר

  • פגישה שבועית של הרכזת החברתית ומנהלת הפנימייה עם מקשרת מטעם בית הספר "נופי הבשור".
  • פגישה חודשית של המדריך עם כל מחנך ויועצת השכבה.
  • מנהלת הפנימייה חברה בצוות ההנהלה הרחב בבית הספר ונמצאת בקשר הדוק איתו.
  • קשר יומיומי שוטף עם המחנכים לצורך עדכונים ודיווחים.

דברים שלמדנו בדרך

במסענו להקמת ביכורים למדנו רבות על אינטנסיביות. היא מהווה  עקרון פעולה חשוב וכלי מרכזי עבורנו. תהינו כיצד בתוך תנאים לחוצים ואינטנסיביים אנחנו מצליחים לאפשר לחניכינו היקרים מספיק זמן ומרחב ליצור באמת, מבפנים.

בעקבות התובנות שלנו על מתח זה בין אינטנסיביות לזמן יצירה מבפנים שילבנו במהלך השבוע הלימודי יום המוקדש מבוסס לבחירה ולהעשרה אישית.

ביום זה פיתחנו שתי  משבצות העשרה. תחומי ההעשרה מתחלפים ומתרעננים בהתאם לתכנים שהחניכים, המדריכים, ההורים והאמנים מביאים למשבצות אלה.

ביום הבחירה וההעשרה אישית יש גם משבצת ספורט אחת – שעה וחצי של הפסקה מכל עשייה אחרת. ביחד רצים, משחקים, קופצים…

טיפים ליזמים חינוכיים:

הטיפ שלנו: מצאו את השותפים הנכונים – אלה שמאפשרים במידה הנכונה, שמעצבנים במידה הנכונה, שלא מתביישים לומר את דעתם, שלא חוששים להתגמש. ובעיקר – נבחר שותפים אמיצים דיים ללכת בכל דרך שקבעתם ביחד.

ממשקים:

  • נופי הבשור – הפנימייה קשורה לבית הספר נופי הבשור. כל תלמידי הכפר לומדים בבית הספר. אנו משקיעים מאמצים רבים בהבניית הקשרים והתקשורת עם בית הספר כדי להגיע ביחד אל היעדים המשותפים.
  • מוסדות מוזיקה ואמנות בדרום ובצפון לשיתופי פעולה בארועים ייחודים ובגיוס חניכים .
  • בתי ספר גבוהים  בארץ ובחו"ל – רימון, אקדמיה למוזיקה, בצלאל – השראה, ייעוץ ושיתופי פעולה.

אז ועכשיו -צפו והקשיבו – כך הם נשמעו כשהגיעו לבית הספר – וכך הם נשמעים עכשיו!

עמוד פייסבוק

אתר ביכורים

עמוד יוטיוב

תמר קדם סימן טוב