נושא : מנהיגות ומעורבות חברתית
רמת גיל : א'-ו'
ישוב : חיפה

המיזם פועל בבי"ס: 4 שנים

שנת פיתוח המיזם

2014 

מדוע יצאנו לדרך?

החלום/ תמונת העתיד

ראינו צורך בקידום הישגי התלמידים וטיפוח מיומנויות חברתיות תוך גילוי מנהיגות צוותית, הורית ותלמידים .

 בית החינוך מתפקד כזירה מרכזית בקרב הקהילה ומחולל השפעות משמעותיות בתחומי הלמידה והחברה .                     האקלים בבית הספר נקי, אווירה של רוגע, נחת, עין טובה, בקרב התלמידים, הצוות וההורים קיימת תחושת שייכות למקום . בית החינוך נמצא כל העת בתנועה מתמדת, יצירתי, חדשני ומאפשר .

מטרות המיזם ויעדיו

 א . שיפור באקלים הבית ספרי. ב . עלייה בדימוי העצמי של התלמידים והצוות. ג . שימוש ושיפור במיומנויות אישיות ובין אישיות. ד . שיפור בהישגי התלמידים

קהל היעד

 תלמידי כתות ג-ו , צוות המורים, ההורים (בהמשך)

האבנים הגדולות של המיזם

מהות : בשנים האחרונות נרקמת ומעוצבת דמותו של בית הספר, כמרכז חינוכי ייחודי, המטפח, מחזק ומכשיר את הלבבות ומעורר השראה בקרב תלמידיו, צוות המורים וההורים, לקראת השלמתו כ"בית חינוך למנהיגות ".

תובנות מרכזיות מהתהליך : 

א . יפותח מודל פדגוגי יישומי, החותר להגשמת יעדי בית החינוך ובהלימה למימוש חזונו.

ב . במרחב הלימודי תתגלה גמישות בכל הקשור להוראה אישית וליצירת סביבות הוראה  

    חלופיות, בשילוב הוראה חדשנית המבוססת על למידה מכוונת עשייה ותוצר.

ג . מערך הקשרים של בית החינוך- הורים, תלמידים, מורים וקהילה, יזמנו שותפויות המבוססות על מציאת מכנים                  משותפים    

 רחבים ביותר ומקיימות יחסי גומלין איכותניים.

יעד הפיתוח הבא בתהליך :

הכרה בבית החינוך כמוסד ניסויי.

בית הספר יעניק מענה מערכתי – הוליסטי, לסוגיות החינוכיות העומדות לנגד עיניו, ע"פ חזונו ומטרותיו שהוגדרו.

השתלמות צוות בנושא הייחודיות :

פיתוח והנחייה של צוותי מורים מובילים שכבתיים במעורבות הנהלה .

הצוות ישתלם וילמד, יחקור את דרכי פעולתו ויבקר את דרכו כל העת בבחינת "ארגון לומד", הכנת ופיתוח חומרי למידה, השבחת דרכי ההוראה והקנייתה, תוך מתן דגש על גיבוש צוותי והפרייה הדדית.

תיאור תהליך שיתוף ומעורבות ההורים והקהילה :

יחסי הגומלין בין בית החינוך לקהילת ההורים תהיה מאוזנת ומוגדרת מטרות ברורות ואינטרס רחב ומובהק בין הצדדים. 

"מנהיגות הורית" משמשת כמעגל שלישי (בנוסף למנהיגות צוותית ומנהיגות תלמידים) והכרחית בדרך לבניית מודל "בית חינוך למנהיגות" ומיקומה המדוייק קריטי להצלחת הרעיון ומימושו.

ישנם תהליכים חינוכיים בסיסיים המתרחשים מחוץ לכותלי בית הספר – בקרב המשפחה,  בחברת העמיתים ובשכונות המגורים ועל משאב משמעותי זה לא ניתן לפסוח.

 פירוט פעולות בכל אבן:

6 יסודות קבועים בכל סיירת:

1 . זיהוי צורך ספציפי ומדוייק

2 . הגדרת משאבים מראש .

3 . סימון מטרה עתידית ברורה

4 . בניית כלי לבחינת מידדי ההצלחה

5 . בניית תוכנית פעולה לסיירת ולוח זמנים.

6 . בניית כלי שיהווה בקרה ולמידה תוך כדי התהליך, לפניו ולאחריו .

מה השגנו ? (תוצאות צפויות/לא צפויות)

א . גאוות יחידה ורצון להיות חלק בקרב התלמידים והצוות

ב . עליה בדימוי עצמי (תל' וצוות)

ג . שימוש במיומנויות חושיות תנועתיות, מוזיקליות ..וכו'

ד . שימוש במיומנויות חשיבה קוגנטיביות

ה . שימוש במיומנויות אישיות ובין אישיות

ו . שיפור משמעותי בהישגי התלמידים

ז . מעורבות חברתות גדולה בקרב התלמידים

דברים שלמדנו בדרך על המיזם

א .בחרנו להתעסק בעתיד ולא בעבר

ב . היה חזון ברור כבר בשלב הראשון לאן חותרים

ג . יש צורך בהקשבה אמיתית ומכוונות להרמוניקה ועבודה צוותית

ד . היה צורך גדול בגילוי גמישות לאורך התהליך

ה . פיתוח תהליכי בקרה על הרעיון והתהליך להגשמתו – נצרך ומחוייב

על ביה"ס

בבית החינוך רמב"ם מתחנכים בשנה"ל התשע"ח   365 תלמידים מכתה א-ו (א-ג מעורב, ד-ו נפרד).

בית הספר נבנה לפני כ- 60 שנה ומאז הכשיר וחינך רבבות של תלמידים ותלמידות ליראת שמים, דרך ארץ ומצויינות לימודית וחברתית .

כיום בוגרי בית הספר משמשים בעמדות מפתח בחברה הישראלית ובכל תחומי החיים .

בשנים האחרונות נרקמת ומעוצבת דמותו של בית הספר, כמרכז חינוכי ייחודי, המטפח, מחזק ומכשיר את הלבבות ומעורר השראה בקרב תלמידיו, צוות המורים וההורים, לקראת השלמתו כ"בית חינוך למנהיגות" סביב שלושת הצירים, מנהיגות תלמידים, מנהיגות צוותית ומנהיגות הורית.

בית הספר מתנהל "כתורת חיים" בחיבור רלוונטי לנפשו של התלמיד ועבודת ה' שבו, המעצב, מחזק ומטפח את זהותו ודמותו הערכית והמוסרית של הילד.

כיום הוא מהווה מקור משיכה לכלל ילדי הקהילה בו הוא נמצא ואף מחוצה לו ונמצא בגידול מספרי מתמיד, וניכר בו אינטרס משותף וברור לכל הבאים בשעריו, מורים תלמידים והורים.

ברמב"ם שואפים למצויינות כדרך חיים ומנסים לפתח כל העת בקרב התלמידים את השאיפה להישגיות לימודית וחברתית באמצעות פרוייקטים, משימות ויוזמות רבות הבאות לכדי מימוש ובעלות השפעה מכוננת בקרב התלמידים. 

בית החינוך מתגאה בבוגריו, המוכיחים נאמנות לדרך ולמסורת האבות, משמעותיים למדינה ותורמים לחברה ולבניין ישראל .

בית החינוך רמב"ם הינו מרכז חינוכי קהילתי, הרואה במעורבות הורית ערך ומשאב בית ספרי ממעלה ראשונה.

בשנים האחרונות חודדו ממשקי הקשר ודרכי פעולה, הרואים בעשייה המשותפת הזדמנויות ופריצות דרך בכל הקשור לאתגרי בית החינוך ומעורבות הורית בנעשה בין כתלי בית הספר.

הורי בית החינוך יוזמים ומנהיגים פרוייקטים רבים ומגוונים, ממקום הרואה את שילובם משמעותי ביותר עבור התהליך החינוכי.

מוביל/ת המיזם

את רעיון סיירות התלמידים לקחנו ממודל קיים שהובילה בבית הספר המורה גילה חדד מס' שנים קודם לכן תחת כותרת "סיירת עברית".

חלומה של גילה היה לזמן לתלמידים את עולם קריאת הספרים והמילה הכתובה ודווקא בעידן ותקופה שהמדיה שולטת וגירויי הטכנולוגיה מאפילים על החיבור שהיה כ"כ טבעי בשנים שעברו.

הרצון של גילה היה להצמיח מנהיגים צעירים ולהקנות להם כלים לעתיד כשהשפה היא המרכזיתצ שבהם.

באמצעות חברות בסיירת עברית היוו התלמידים דוגמא ומופת לכל הסובב בכל הקשור ללקיחת אחריות, למידה מסוג אחר ועליה משמעותית בדימוי העצמי שלהם.

לפני ארבע שנים החלטנו לאמץ את הרעיון והגישה האמורה ולהפוך אותם לכלי הוראתי, מקצועי ומאפשר בעיקר לכלל הצוות החינוכי להתחבר וממנו לצאת ברעיונות וכיוונים חדשניים .

כתבנו את תוכנית העבודה, זיקקנו את היסודות עליהם מושתתת כל סיירת, הגדרנו מטרות ברורות מראש וחיברנו את הצוות לרעיון ולתרומה העצומה של הכלי, "תוך מכוונות לפרט כמחולל המקדם למידה משמעותית ומעורבות חברתית" .

כיום פועלות ונושמות בבית הספר 10 סיירות משמעותיות, הפועלות בתחומים שונים ומגוונים ומשפיעות על 100% של התלמידים.

  • * סיירת עברית
  • * סיירת מנהיגות צעירה
  • * סיירת זה"ב
  • * סיירת אנשי אמ"ת
  • * סיירת כתבים צעירים
  • * סיירת "נצור לשונך"
  • * סיירת מתמטיקה
  • * סיירת מדעית (Lראות Aלוקות Vטבע)
  • * סיירת נאמני תקשורת
  • * סיירת שיר ומזמור
  • * סיירת דיבייט

כל סיירת מובלת כיום ע"י מורה מנהיגה המביאה את חלומה למימוש ואת תלמידיה להעצמה .

מה הניע אותך ליזום?

 היה צורך בשינוי והנעת כלל הגורמים המשמעותיים בבית החינוך, תלמידים, צוות והורים כסוכני שינוי משמעותיים לתהליך בניית זירה בית ספרית המאפשרת ומניחה תשתית לטיפוח מצויינות אישית, חברתית ולימודית . 

עד כמה הרגשת שאת יכולה ליזום, ויש לך הכלים והמשאבים לכך?

 צוות בית החינוך מוכשר ומקצועי, אנושי ומעוניין בשינויים, היה ברור כבר בשלב הראשון "שאם לא נמצא את הדרך, נסלול אותה בעצמנו" בכוחות משותפים וכך היה.

במקום בו את נמצאת, מה גילית על עצמך כיזם?

א . לא לחשוש משינויים, הם תמיד מביאים עימם הזדמנויות חדשות

ב . החכמה נמצאת אצל ההמון ובהקשר שלנו אצל אותם המורים בעלי ניסיון ורצון להביא שינוי ולהיות שותפים להצלחה.

ג . יש להציב כל העת נקודות אתגר חדשים בדרך העולה להצלחה 

ד . חלק משמעותי בתהליך הוא להלהיב את הצוות ברעיון ולגלות גמישות רבה בתהליך.