נושא : חוויתי רגשי
רמת גיל : א'-ו'
ישוב : ג'לג'וליה
תכנית מלווה : מפרש

המיזם פועל בביה"ס  4 שנים.

שנת פיתוח המיזם

תשע"ד 

מדוע יצאנו לדרך?

בשיח מחנכת-תלמיד זיהינו, שהתלמידים מציגים את עצמם בדרך  שהם חלמו להיות או באופן שהאחרים תופסים אותם, ללא מודעות לעצמי האמיתי. בנוסף, התלמידים השתמשו בשפת רגש דלה מאוד.

החלום/ תמונת העתיד

  • התלמידים יצליחו לזהות מה הם אוהבים, מה הם רוצים, ובמה הם מוכשרים-מתוך מודעות עצמית המבוססת על התנסות אישית ומתוך שיח רפלקטיבי מצמיח. 
    1. פיתוח מודעות לעצמי אמיתי
    2. פיתוח שיח רגשי

פיתוח של מיומנויות הבחירה ושל הסנגור האישיתלמידי אג'יאל ישתמשו בשפת רגש אשר בה יזהו את הרגשות שלהם, יתנו להם לגיטימציה, יביעו אותם וינהלו אותם בהתאם.

מטרות המיזם ויעדיו

קהל היעד

 שכבת -ו'.

מה השגנו ? (תוצאות צפויות/לא צפויות)

תוצאות צפויות

  1. תלמידים מזהים לפחות חמש תכונות חזקות שלמדו על עצמם מההתנסות בחוגי ההעשרה.
  2. המחנכות מדווחות על שיפור משמעותי בניהול שיח עם התלמידים מבחינות שונות: 
  3. שימוש בשפת הרגש, מודעות עצמית גבוהה יותר המבוססת התנסויות.
  4. רוב התלמידים מדווחים על ביה"ס כמקום המזמן בחירה ושיתוף בקבלת החלטות.
  5. רוב התלמידים מדווחים על תחושת קרבה בינם לבין המורות המעבירות את חוגי ההעשרה.

דברים שלמדנו בדרך על המיזם

למדנו שניתן ליישם את עקרונות המיזם גם בהוראת מקצועות הליבה.

על ביה"ס

ביה"ס הוקם לפני 8 שנים כבי"ס מאתגר.
בבית הספר לומדים 346 ילדים מגן ועד כיתה ו', ב – 2 גנים וב-13 כיתות.
אחוז גדול מן התלמידים באים מרקע סוציו אקונומי נמוך.
בבית הספר צוות הוראה המונה 30 מורים, הפועל לצד גורמים מסייעים, ביניהם: פסיכולוג, גורמי רווחה, מטפלת באמנות, מלווה מהרשות .
ביה"ס מקדם תהליכים משמעותיים לשיפור ההוראה והלמידה. למידת הסגל מתנהלת במסגרת קהילת מורים חוקרת פרקטיקה פדגוגית.
ביה"ס נבחר להיות מוסד חינוכי מדגים עבור החממה המחוזית לפיתוח קהילות מורים חוקרות פרקטיקה פדגוגית.

מוביל/ת המיזם

פידה עודי מנהלת את ביה"ס מזה 10 שנים, והיא בעלת ניסיון של 17 שנה בחינוך. 

מה הניע אותך ליזום?

"אני מאמינה שלא ניתן להשאיר חותם אישי בחברה כל עוד איננו מכירים את עצמנו: מי אנחנו? מתוך אילו חוזקות נוכל לפעול ולתרום? איך נוכל להיות מחוברים לעצמנו ולא רק למה שאומרים עלינו? מה ההוויה האישית שאני בא איתה?" 

עד כמה הרגשת שאת יכולה ליזום, ויש לך הכלים והמשאבים לכך?

"אני מאמינה שאת הכלים שלי רכשתי מעצם ההתנסות במיזם ומהלמידה שלי ושל חברות הצוות על עצמנו כצוות יוזם ועל הארגון שלנו כמאפשר יזמות".

במקום בו את נמצאת, מה גילית על עצמך כיזם?

"למדתי שכאשר אני מאמינה בעניין לעומק הדברים, אני הופכת לבעלת יכולת השפעה חזקה ולמחזקת".

הרחבת מעגלי השותפים  ליזמות

פיתוח מודל של למידה התנסותית המושתתת על עקרונות המיזם-"פיתוח העצמי האמיתי"

פרקטיקות וסדירויות לשיתוף וללמידת עמיתים  בידע, במיומנויות ובכלים בתהליך פיתוח יוזמה 

כל רכזת הופכת למומחית מודל למידה ומובילה בעצמה קבוצת מורות רב מקצועית הבוחרות את המודל המוצע.

מנגנונים מתמרצים ומוקירים ליוזמות

הקמת ימי שיא שבהם מציג הצוות את תוצרי הלמידה בפני קהילה מקצועית ובפני קהילת ההורים.

 פינוי זמן ומשאבים לפיתוח יוזמות

הקדשת  שני מפגשים חודשיים לפיתוח חומרים של מעבירות חוגי ההעשרה

הקצאת שעה שבועית לפיתוח חומרים בנושא פיתוח השיח הרגשי

 סדירויות לצוות לפיתוח יוזמות 

מתן הזדמנות לכל צוות לפתח יוזמה ולהציגה בפני חדר המורים ב שלוש נקודות זמן על הרצף.