נושא : יזמות וחדשנות
רמת גיל : א'-ו'
ישוב : נשר
שם המוסד החינוכי : גלילות
שם מנהל/ת : מירב אפלויג
מספר תלמידים : 149
מספר מורים/ות : 18
מגזר : יהודי
תאריך עדכון : 16/07/2019
סוג חינוך : רגיל
מחוז : מחוז חיפה
פיקוח : ממלכתי
תכנית מלווה : מפרש

שנת פיתוח המיזם

תשע"ז

מדוע יצאנו לדרך?

בשנה"ל תשע"ז בית ספר גלילות היה בעיצומו של הכנסת מודל חדשני ופורץ דרך לבית הספר- המודל הסינגולרי שעיקרו חווית למידה, יזמות ועשייה במסגרות פנים וחוץ בית ספריות. יצאנו לדרך במפרש כשהמטרה שלנו להפוך את עיקרי העשייה במודל זה לתרבות בית ספרית, לפתח מרחבים ולעבד תכניות רב תחומיות לכלל העוסקים במלאכה: הוראה אחרת, חווית למידה אחרת, חשיבה אחרת. יצאנו לדרך עם תכנית מפרש בידיעה שברצוננו להפוך עשייה ממוקדת שכבת גיל וזמן לעשייה ענפה ורחבה יותר, לתרבות בית ספרית, לשפה.

החלום/ תמונת העתיד

בית ספר שיאפשר חיבורים של מה שקורה בעולם החוץ בית ספרי, ושהלה יתכתב עם העולם הפנים בית ספרי.

שהמחיצות בין שני העולמות יורדו ויהיו חיבורים טבעיים לתלמידים והקשרים.

בהתאמה לחזון שלנו, שכל תלמיד יממש את הפוטנציאל האישי שלו ויוכל ליזום, לחקור, לתרום לסביבה שלו במרחבי היזמות השונים.

שהתלמיד ידע לפעול בעבודת צוות, בקהילה לומדת, עם האפשרות להביא את האיכויות של כל אחד ואחת לקהילה שלו.

מזה שנים מספר אנו ערים לכך כי ביה"ס מאבד את תפקידו וכי מרבית גילויי העניין של התלמידים וצריכת המידע נעשית בעולם הנמצא מחוץ לכותלי בית הספר. עם התקדמות הטכנולוגיה, צריכת הידע המידית ברשתות ובעולם הדיגיטלי, האינטנסיביות, תרבות אינסטנט והקדמה, הרב תחומיות ונחשול הקדמה, ביה"ס ודרכי עבודתו הפכו להיות איטיים ופחות רלוונטיים. החלום שלנו שבית ספר ייתן ביטוי נאות להתפתחות המואצת שקורת מחוץ לכתליו: הבאת תכנים רבים ומגוונים לעשייה, למידה וחשיבה ביקורתית בתוך ביה"ס ושהללו יתכתבו עם מה שמזמן לתלמידים העולם שבחוץ. שאנשי צוות ואנשי קהילה מומחי תוכן בנושאים שונים ומגוונים יהיו בין המנחים, המורים והמדריכים של הילדים, בדרכי הוראה חדשניות, אשר יעוררו בתלמידים סקרנות. החלום להפוך את ביה"ס לרלוונטי לבאים בשעריו הן מבחינת תכניו והן מבחינת אופי הוראתו, כך שנוכל לצמצם פערים בין עולמות ולהפוך את ביה"ס למקום רלוונטי ולא מיושן.

מטרות המיזם ויעדיו

צמצום העולמות החיצוני והפנימי

שיפור ההנעה הפנימית בהקשר רלוונטי

מעורבות ויזמות של התלמיד בתהליך הלמידה

פיתוח כישורים חברתיים וחיזוק הביטחון העצמי

חיזוק הקשר עם הקהילה

קהל היעד

שכבות א'-ו' 

אבנים גדולות (מנופים):

סקרנות 

עבודת צוות

בחירה

אחריות על הלמידה

מה השגנו ? (תוצאות צפויות/לא צפויות

כשיצאנו לדרך ידענו כי העשייה והלמידה תהיה תוך כדי תהליך וכי עלינו לקפוץ למים וללמוד על החזקות והנקודות הדורשות שינוי וחשיבה תוך כדי תהליך. בתכנון המקורי שלנו פיתחנו וחשבנו על ארבעה מרחבי יזמות פעילים בביה"ס, בפועל הקמנו השנה שלושה כי הרגשנו שעלינו לבסס מרחבים ולהקימם בהדרגה ולכן מרחב העולם הכלכלי ידחה למועד מאוחר יותר בשנה הבאה. כמו כן תכניות מוסדרות של תכנים וכניסה למרחבים כעת בגדר טיוטה לא גמורה. ערכנו סיעור מוחות לגבי תכנים היכולים להילמד במרחבים  ונעשתה למידה במרחבים אם כי עדיין לא במועדים מתוכננים ומתוזמנים. זאת כדי להתנסות, לחוש ולחוות את הלמידה במרחב, מה גם שהמרחבים עדיין לא מוכנים באופן מלא ולכן לא כל מה שתוכנן להילמד ולעשות נעשה כבר השנה.

דברים שלמדנו בדרך על המיזם

ביצירת שינוי משמעותי בביה"ס נדרשים סבלנות, אורך רוח וגמישות.

חובה לבדוק כי השינוי נמצא כל הזמן בתנועה מתמדת ובבקרה.

לא כולם קופצים למים לאותו עומק, יש שונות בין אנשים בארגון ועלינו לקבל זאת.

יצירת הצלחות ונתינת במה להצלחות אילו מדבקת ויוצרת תחושת גאווה שייכות ורצון להיות בתוך השינוי גם כן.

תלמידים רוצים לצאת מגבולות הכיתה והגיל וללמוד במרחבים מגוונים ובקהילות מגוונות.

יש צורך ללמד ולהנחות איך לעבוד במרחב אחר. הסביבה הפיסית היא לא השינוי אלא הדרך והחשיבה.

על ביה"ס

בית ספר גלילות בנשר נוסד לפני כ- 68 שנה ונמצא בשכונת בן דור, שכונה ותיקה בעיר נשר. בית ספר קטן עם נשמה גדולה של עשייה, חדשנות ואהבת אדם.

בביה"ס 8 כיתות מתוכן כיתה אחת ללקויות למידה וכיתה אחת התנהגותית- רגשית. סה"כ ביה"ס מונה 149 תלמידים,  18 אנשי צוות, 5 סייעות ו-6 אנשי מנהלה. מנהלת ביה"ס בארבע השנים האחרונות היא מירב אפלויג. צוות ביה"ס נאמן, אוהב את מקום עבודתו ונרתם לעשייה החינוכית ופיתוחה. בביה"ס הנהגת הורים פעילה הנרתמת לעשייה חינוכית ופיתוחו של ביה"ס בפן הפדגוגי והקהילתי. אוכלוסיית ביה"ס הינה אוכלוסייה הטרוגנית מרקע סוציואקונומי בינוני-נמוך. מדד הטיפוח 7.02 .

התפיסה החינוכית של ביה"ס מתמקדת בשני צירים מרכזיים:

טיפוח לומד עצמאי המתנסה ופועל למימוש הפוטנציאל האישי הגלום בו, בלמידה המשלבת אשכולות למידה, המבוססים על תהליכי חקר, יזמות ותוצר

והצמחה של בוגר ערכי ובעל תחושת שייכות למדינה, הכרתה וחיזוק הזיקה למורשת התרבותית והרוחנית היהודית והישראלית. כל זאת בשילוב תהליכים פדגוגים  חדשניים לשם השתלבות בוגר ערכי בחברה מודרנית, עתירת ידע.

בי"ס גלילות זוכה פרס חינוך ארצי לשנה"ל תשע"ח.

מוביל/ת המיזם

שמי מירב אפלויג ואני מנהלת בית הספר "גלילות" זו השנה הרביעית. במהלך 23 שנותיי במערכת החינוך עבדתי במספר תפקידים ביניהם: מחנכת כיתות א'-ב', רכזת שכבה, מדריכה לחינוך לשוני ורכזת פדגוגית. לאורך כל שנותיי במערכת בעיקר בתפקידי ההובלה והניהול הבנתי שבית הספר חייב לשנות פניו עם כל השינויים שמתחוללים מחוץ לכתליו. החשוב ביותר מבחינתי תמיד היה שתלמיד הנכנס למרחב הבית ספרי יאהב להגיע אליו, ירגיש שהמקום משמעותי לו, שכל אחד ואחת יוכלו לממש את הפוטנציאל האישי הטמון בו הן תלמידים והן צוות מורים ושנדע להצמיח ולשלוח לחטיבה בוגרים בטוחים בעצמם, עצמאיים, בעלי דעה וחשיבה עצמאית והכי חשוב שהרבה זיכרונות טובים ורגעים משמעותיים משהייתם בביה"ס יהיו זכורים להם לשנים רבות. בכדי שכל זה יקרה בי"ס חייב להיות מקום רלוונטי, מעניין, לא מסורבל ולא מיושן. ידעתי תמיד שכדי לקדם שינוי ולרתום אנשים צריך הרבה אמונה במה שאת עושה, תשוקה וברק בעיניים. כשיש את זה אנשים רוצים להיות שייכים, משהו מלהיב אותם, משהו גורם להם להיכנס לתהליך כי עם ברק ותשוקה אי אפשר להתווכח. עם זאת שהתשוקה היא של היוזם חשוב לדעת לתת לכל אחד ואחת מקום משמעותי, הרגשה שכל פרט הוא חלק מהחלום והחלום הוא של כולנו. 

כדי להוביל שינוי חייבים ליצור שותפויות, לא ניתן להוביל שינוי לבד. צריך לברר, לבדוק, להלהיב שותפים נוספים היכולים לסייע ולהיות חלק מהשינוי. במהלך שנותיי בניהול גיליתי שההתנדבות, הרצון של הקהילה להיות חלק ללא שום תגמול הוא כל כך גדול שרק צריך לדעת ללמוד להסביר, לבקש ולרתום. צוות ביה"ס היום נמצא במקום שכל פרט חושב מי יכול להצטרף אלינו לעשייה הבית ספרית ולתרום מידיעותיו, מתחום עיסוקו או מתחביביו. בנוסף רשות מקומית, מרכז פסגה הם חלק בלתי נפרד ממהלך השינוי שלנו.

סדירויות המערכת היו ע"י ישיבות צוות מוביל מפרש מצומצם וצוות כללי של מליאת ביה"ס. הצוות המצומצם היה הצוות החושב, המתכנן, היוצק את היסודות ובמליאה היה שיתוף עמיתים, הסדרת אי בהירויות ושיח לתכנון צוותים וביצוע. יש לציין שלעיתים נדחו/ התבטלו ישיבות אילו בגלל צרכים ואילוצים כאלה ואחרים של ביה"ס, לשנה הבאה אנו מתכננים להכניס זאת באופן מוסדר ומעוגן בלוח התכנון השנתי של ביה"ס. 

לא היו אצלנו מנגנונים מתמרצים כספיים אך הרצון של כולם להיות חלק משינוי משמעותי, ההצלחות, ההוקרה והמשוב של התלמידים, ההורים והקהילה הבית ספרית הווה מבחינתנו הישג גדול ומנוף משמעותי להמשיך ולקדם את ביה"ס להצלחות.