נושא : אחר
רמת גיל : א'-ו'
ישוב : לוד
שם המוסד החינוכי : זבולון המר
שם מנהל/ת : יצחק עמר
מספר תלמידים : 299
מספר מורים/ות : 30
מגזר : יהודי
תאריך עדכון : 08/08/2019
סוג חינוך : רגיל
מחוז : מחוז מרכז
פיקוח : ממלכתי דתי
תכנית מלווה : משרד החינוך

המיזם פועל בבי"ס: 3

שנת פיתוח המיזם

2015

מדוע יצאנו לדרך?

השיח הציבורי במדינה ובעולם מצביע על מגמה אכפתית יותר מהחינוך כיום. אנו עדים לשינויים בתוך בתי הספר בתחומים רבים כגון: במבנה הפיזי, בסוגיית מעורבות ההורים ובעיקר בתכנים. ישנו חיפוש אחר חדשנות בחינוך. צורך בבית הספר לאחר שנים רבות של השתלמויות מוסדיות לחשוף את הצוות ללמידה "מסוג אחר", חדשנית יותר, מאתגרת יותר, כזו שתביא משהו חדש שלא נחשפנו אליו עד כה.

החלום/ תמונת העתיד

יצירת שיח פתוח ובטוח בקרב צוות המורים, ההורים והתלמידים בכל המעגלים בביה"ס : תלמידים עם מחנכים, מורים והנהלה, מורים בתוך קהילת מורי ביה"ס, בעלי תפקידים עם הצוותים, תלמידים עם כל חברת המבוגרים עם ביה"ס, מעגל ההורים והצוות החינוכי וכ"ו. כשהבסיס לשיח זה היא היכולת הנרכשת לביצוע רפלקציה אישית מתוך ביטחון אישי ועוצמה פנימית, על פי תהליך למידה מסודר כפי שמתבצע בתוכנית "שמים".

מטרות המיזם ויעדיו

לאמץ לתרבות הארגונית של ביה"ס את מודל התחקיר האישי כבסיס ללמידה וקידום ברמה האישית וברמה הארגונית.

הטמעת המודל בקרב הצוות והפיכתו לחלק מהשגרה בשלבים הבאים לשאר השותפים בקהילת החינוך.

פיתוח שפה ותרבות בקרב הצוות תוך העצמתו וגיבושו בעקבות השתלמות תוכנית "שמים".

קהל היעד

שלב א': מורי בית הספר.

שלב ב': הפעלת התוכנית באופן עצמאי תוך בקרה מצומצמת של חברת "שמים".

שלב ג': הטמעת התוכנית – תלמידים.

האבנים הגדולות של המיזם

למידת הנושא יחד עם צוות הניהול וקבלת החלטה להביאו לחשיפה בפני צוות המורים.

הצגת הנושא במליאת המורים ודיון משמעותי בכניסה או אי כניסה לפרויקט.

התחלת הפרויקט (ההשתלמות) תוך התמודדות עם בודדים בחרדה/אי רצון/חוסר ביטחון עצמי וכ"ו.

תהליך הלמידה, ההתנסות והחוויה הראשונית.

 פירוט פעולות בכל אבן:

"שמים" הינה חברה שהוקמה ע"י טייסים ואנשי חיל האוויר שהחליטו להביא את המתודולוגיה שלהם המבוססת על תרבות הלמידה של חיל האוויר הישראלי אל תחומים אחרים בחברה הישראלית. מתודולוגיה זו שמה דגש על אסטרטגיית שיפור הלמידה המבוסס על מודל התחקיר . התחקיר מהווה כלי מרכזי לקידום אישי וארגוני בחיל האוויר בו בוגרי קורס הטייס היוקרתי מצליחים להגיע לרמת ביצוע גבוהה ביותר הנרכשת בתוך 250 שעות אימון בלבד, הרבה פחות מהממוצע העולמי.

מה השגנו ? (תוצאות צפויות/לא צפויות)

תוצאות צפויות:

יצירת שפה משותפת בקרב צוות המורים.

למידה והתנסות במודל "שמים" תוך תרגולו ע"י המורים בליווי מדריך צמוד.

בניית כיתת "שמים" כולל אבזור טכנולוגי.

העצמת היכולת אצל המורים לעבור רפלקציה ואף לשתף – אנו עדים לשינוי שחל בקרב הצוות והשיתוף בחוויות האישיות בעבודה.

תוצאות לא צפויות:

התמודדויות ברמת הפרט של בודים בצוות עקב חוסר ביטחון וחששות.

דברים שלמדנו בדרך על המיזם 4-5 שורות:

למדנו שכאשר מדובר בלמידה חדשנית ויעילה למרות הקושי לקבלה היא נתפסת בצורה מאוד מאוד חיובית בקרב הצוות.

למדנו שמודלים שמגיעים מתחומים שונים ודיסציפלינות שונות יש בהן לתרום ולייעל את מערכת החינוך.

למדנו שאנשי החינוך יכולים להירתם רבות גם מאנשים המגיעים מתחומים שונים.

על ביה"ס

בית הספר מונה כ-300 תלמידים ו-30 אנשי צוות. שתי כיתות בכל שכבה א'-ו' וארבע כיתות חינוך מיוחד. ביה"ס קולט תלמידים מכל שכונות המערב בעיר. כ-30% מתלמידי ביה"ס הינם עולים יוצאי העדה האתיופית. תלמידנו מגיעים מרקעים שונים החל מבתים בעלי מצב סוציו אקונומי נמוך ועד לכאלה בעשירון העליון. ייחודיות ביה"ס הינה מנהיגות, מצוינות וערכים. בביה"ס פועלות תוכניות שונות הן לחלשים והן למצוינים בכל מקצועות הליבה. בביה"ס מעבדה למדעים, מעבדה למחשבים וספרייה. בית הספר מתוקשב ומצויד בכל הנדרש לכך. בביה"ס תוכנית חברתית עשירה ומגוונת ביותר. בית הספר הגיע להישגים מעולים במיצ"ב האחרון וממוצעיו בכל המקצועות מעל הממוצע הארצי כשבמתמטיקה אנו בעשירון העשירי.

מוביל/ת המיזם

יצחק, נשוי לסמדר מנהלת ספריה ומורה +4 ילדים. גר בישוב ניצן.

מנהל בית ספר 16 שנים. ניהלתי גם בתיכון וגם ביסודי.

תואר שני מאונ' בר אילן ניהול וארגון מערכות חינוך בוגר מכללת ירושלים בניהול.

משמש כיו"ר שותפות בהתנדבות מטעם הסוכנות במקום מגוריי עם קהילות בארה"ב.

שמשתי כשליח הסוכנות בבתי ספר בקנדה.

מרצה במכללת אורות ישראל- מורים חדשים.

משרת במילואים כקצין בפיקוד העורף.

עובד משרד החינוך  בעל ותק של 26 שנים.

"העיסוק בחינוך הינו זכות ענקית שניתנה לנו כמתת שמיים"

הרחבת מעגלי השותפים  ליזמות:

היוזמה מתרחבת כהלים שמשיקים לבית הספר, מורים, תלמידים והורים.

 פרקטיקות וסדירויות לשיתוף ולמידת עמיתים של ידע, מיומנויות וכלים בתהליך פיתוח יוזמה:

כיתת שמים בנויה עם אמצעים טכנולוגיים, צילום השיעור והכנת קובץ לתחקיר עצמו. העלאת הצילום למרחב בית ספרי בתוך אתר של חברת שמים, אפשרות למתן הרשאה לשימוש בקובץ ע"י עמיתים בבית הספר ועמיתים בקהילות שונות כולל מתחומים אחרים כגון: צבא, משטרה, מפעלי היי טק ועוד, ניהול יומן תחקירים אישי וצפיית עמיתים.

 פינוי זמן ומשאבים לפיתוח יוזמות:

במסגרת של ההשתלמות המוסדית, הגמישות הפדגוגית, מערכת שעות מאפשרת ומסייעת לפעילות בכיתת "שמים".

סדירויות לצוות לפיתוח יוזמות:

ישיבות הנהלה

ישיבות צוותים

ביה"ס מאפשר פלטפורמה תקציבית ומערכתית ומסייע בחשיבה.