נושא : חוויתי רגשי
רמת גיל : א-יב (6-21)
ישוב : עתלית

המיזם פועל בבי"ס: 4

שנת פיתוח המיזם

 תשע"ה

מדוע יצאנו לדרך?

על מנת לעשות כל שביכולתנו שהחינוך הציבורי יהיה רלוונטי ללומד ולתקופה

החלום/ תמונת העתיד

החל מ 2020 יופיע בחוזר מנכ"ל שלכל תלמיד במדינה ישראל תהיה תכנית אישית ללמידה והתפתחות תוך 3-5 שנים. אנחנו נהיה הראשונים שנראה שהדבר אפשרי במשאבים הקיימים בחינוך הציבורי.

מטרות המיזם ויעדיו

 שהחינוך הציבורי יהיה רלוונטי לכל לומד, רלוונטי לחיים, ורלוונטי לתקופה.

קהל היעד

גן – יב

האבנים הגדולות של המיזם

אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שהשונות הבין אישית צריכה לבוא לידיי ביטוי במערכת החינוך בבחינת- "חנוך לנער על פי דרכו" (  משלי כב', ו'). לכן, עלינו לבחון כיצד ניתן לבנות תכנית למידה בעלת ממד אישי לכל לומד. יש מי שטוען ששינוי משמעותי כגון זה במערכת החינוך לא יכול להתרחש בתקנים ובמשאבים הקיימים. אנו חולקים על כך וטוענים שעל אף שמן הראוי שיהיו כיתות קטנות, יותר כ"א ומשאבים, ניתן לעשות את השינוי המהותי במשאבים הקיימים וזאת בתנאי שנהיה  אמיצים מספיק כדי לבנות את ביה"ס מחדש כך שהוא ישרת את הלמידה ואת התלמידים במובנם העמוק. בבית הספר שלנו 'על כן, אנו מנסים להגדיר מה היא אותה למידה, מה תפקידו של ביה"ס בתהליכיי הלמידה וכיצד לעשות זאת באמצעות כלים שונים אותם אנו מפתחים לשם כך. אנו רואים עצמנו חלק מהמערכת הציבורית תוך הוקרה למעשה החינוכי הענף הנעשה בארץ, ואנו רואים לעצמנו כזכות וכחובה לבחון האם וכיצד ניתן לשפר אותה כך שגם אחרים יוכלו ללמוד מהניסיון שלנו. לכן, כל העשייה שלנו צריכה להיות שקופה חופשיה ופתוחה לביקורת בכדי שנוכל כולנו להרוויח ממנה. כולי תקווה שהמעשים שלנו יולידו טוב, אולם ללא ספק נעשה גם טעויות לאורך הדרך שכן זו מהותה של למידה והלוואי שלמידה זו תשרת את כולנו.

 פירוט פעולות בכל אבן: 

בנינו כלי טכנולוגי פשוט בדמות מפת למידה והתפתחות. כלי מקוון שזמין לכל לומד ולכל איש צוות. בנינו מערכת גנרית שמאפשרת במקביל בניית מערכת אישית לכל לומד כך שיש לנו מספר מערכות כמספר התלמידים. על מנת לקיים תהליכים מקבילים ומודלינג, ישנה מפה אישית גם לאנשי הצוות- כולנו תלמידים. התלמידים לוקחים חלק פעיל בניהול המפה שלהם והרוח הדמוקרטית מרחיבה באופן משמעותי את החירות לצד האחריות. הלמידה הפרונטלית כמעט ואינה קיימת, מרבית הלמידה עצמאית.

 P4BL=  Personalized /play /place /project  based learning

חמשת עמודי התווך שלנו: https://1drv.ms/u/s!AsIdTGELvcGbhK4K3a7aMYAQuPnBWw

אצלנו מאמינים בבני אדם, מאמינים בתלמידים ומאמינים במורים. אין לנו ספק שכל אחד רוצה להצליח ולכן לכל אחד הזכות המלאה לנסות את דרכו כולל לטעות בה ככל שהוא נזקק לכך.

הזכות (והחובה) לטעות/ אריק

כָּל טָעוּת שֶׁאֲנִי עוֹשֶׂה
מצִיתָה כּוֹכָב בִּשְמֵיי חַיָּי
עוֹד כּוֹכָב
שמסמן לִי
אֶת הַדֶּרֶך
הַבַּיְתָה.

בָּעָרוֹב יַמָיי
שַמָּיי המפוארים
יָעִידוּ
עַד כַּמָּה
הֵעַזְתִּי
לִהְיוֹת.

 

מה השגנו ? (תוצאות צפויות/לא צפויות)

לכל ילד מפת למידה והתפתחות פעילה, מספר המערכות האישיות כמספר התלמידים. התלמידים שותפים בניהול הלמידה ובניהול בית הספר. 

דברים שלמדנו בדרך על המיזם

 שאפשר לעשות הכול, אם מדייקים את ה-לשם מה. 

ביה"ס מארח לאורך כל השנה כל מי שרוצה לעשות שינוי בחינוך הציבורי. תרגישו חופשי להגיע לבקר בתיאום מראש.

מוביל/ת המיזם

בעל תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בחינוך וטכנולוגיה מטעם האוניברסיטה הפתוחה, ממקימי תחום הגינון הטיפולי בישראל, בוגר מחזור כב' מכון מנדל. שליח עלייה ושליח "הבונים דרור" בברזיל בשנים 2000-2001.  מנהל בית חינוך משעולים בעתלית מחלוצי תהליכי הפרסונליזציה בחינוך בישראל. מפתח כלים לניהול למידה והתפתחות לתלמידים, וצוותי חינוך. בעל ניסיון עשיר בניהול והקמת מוסדות חינוך/טיפול/ושיקום פורמאלי ובלתי פורמאלי בארץ ובחו"ל ובעל ניסיון עשיר בפיתוח שימושים טכנולוגים זמינים לאנשים עם צרכים מיוחדים בחינוך שיקום וטיפול. מחברם של ספרים שונים העוסקים בשירה, הגות חינוכית והתפתחות אישית רוחנית ומוציא משלחות למידה והתפתחות ברחבי העולם. כל ספריו של אריק נטולי זכויות ועומדים לרשות הציבור בחינם כמו גם כל הכלים שהוא מפתח. קישר לספרים לקריאה חופשית: http://www.calameo.com/accounts/5476636

– מה הניע אותך לייזום? השאיפה שהחינוך הציבורי בישראל יהיה טוב יותר

– עד כמה הרגשת שאתה יכול ויש לך את הכלים והמשאבים לייזום? 

הכלי העיקרי הוא אמונה. ומזה יש לי בשפע 😊

– במקום בו אתה נמצא, מה גילית על עצמך כיזם? 

מי שיש לו בשביל מה יוכל לשאת כל איך (ניטשה) וניתן לעשות ה כ ו ל !

  • הרחבת מעגלי השותפים  ליזמות (הצעות, שינויים, יוזמות חדשות על ידי אנשים הפועלים בתוך או מחוץ לבי"ס): האוטונומיה המלאה מעודדת חירות ואחריותיות בו זמנית.
  •  סדירויות לצוות לפיתוח יוזמות: האוטונומיה לצוות במשעולים היא מוחלטת. התקציב כולו מחולק בין אנשי החינוך וכל ההחלטות מתקבלות באופן דמוקרטי. לי כמנהל קול שווה בהצבעה. לאנשי הצוות ליווי מקצועי ורגשי, אנחנו מתרגלים מדיטציות ומיינדפולנס באופן קבוע.
אריה מנדלבוים