נושא : פדגוגיה
רמת גיל : א'-ו'
ישוב : עפולה
שם המוסד החינוכי : נופים
שם מנהל/ת : מיכל כהן
מספר תלמידים : 140
מספר מורים/ות : 20
מגזר : יהודי
תאריך עדכון : 04/05/2018
סוג חינוך : רגיל
מחוז : מחוז צפון
פיקוח : ממלכתי
תכנית מלווה : משרד החינוך

מדוע יצאנו לדרך:

למרות היותנו בית ספר מוביל פדגוגיה ועל אף ציוני המיצ"ב הגבוהים במקצועות השפה  מצאנו שיש לנו ולתלמידים אי נחת, רצינו אוירה אחרת ולמידה אחרת (כמה שפחות פורמלית) ,הייתה לנו גם אי נחת מהייחודיות של בית הספר.

החלום, תמונת העתיד:

קהילה לומדת ומלמדת:מורים,תלמידים,הורים ואנשים עם תשוקה לומדים ומלמדים,בסביבות שונות ומגוונות ובמרחבים שונים.למידה רב גילאית,למידה פרסונאלית, תלמיד בונה מערכת אישית ובמערכת ישנם מקצועות בחירה.התלמיד שלנו ינהל את הלמידה שלו,הוא יהיה עסוק במשימות שלו וינוע במרחב.  התלמיד שלנו פותח את הבוקר בשיר של יום, במעגל הקשבה או בשיעור רכיבה על אופניים. יום בשבוע הוא פותח את הבוקר לבחירתו במרחב חוץ בית ספרי: בגלריה העירונית / בבית המוסיקה /בבית חולים העמק /במפעל השכן או בבית הספר שיש לו ייחודיות שמעניינת  את התלמיד, משם הוא מגיע לבית הספר לשיעור רובוטיקה,חשיבה מתמטית או שיעור יוצר בשפה. לעיתים, מרחוק נראה שהוא וחבריו לקבוצה ישנים או חולמים, למעשה הם מרוכזים בשיעור מיינדפולנס, לעיתים הוא נראה מסתובב בנחל המורה או בחצר,למעשה הוא מקיים תצפית על חרקים והמורה למדעים נמצאת שם להנחות ,החברים שלו חלקם שותלים צמח מזן שכמעט נכחד (בשיתוף עם קק"ל) וחלקם חוקרים חרקים (בשיתוף עם אוניברסיטת חיפה). בשיעור אחר הוא נראה מחופש, פורים היום? לא! התלמיד למעשה מחופש לעץ מפני שהוא וחבריו מתכננים המחזה לקראת ט'ו בשבט בסיוע המחנכת והמורה לדרמה לאחר שבחרו ללמוד על העץ הבודד בשיעור שפה, חלק מחבריו עסוקים בבניית תפאורה או יצירה עם המורה לאומנות.

התלמיד שלנו תלמיד פעיל, חוקר ויוזם הוא מעורב בתהליכי למידה, מתנסה בטכנולוגיות חדישות, מתנסה בדיבייט, מממש את היכולות והכישורים שלו. התלמיד והחונך שלו מכירים את הכישורים שלו ואת הקשיים שלו,הוא מסוגל לדבר על כישלון ולצמוח ממנו, הוא לומד לקחת אחריות על בחירה ולשאת בתוצאות הבחירה. הוא תלמיד שמח ,אוהב ללמוד ויצירתי, הוא לומד להביע רגשות בכל יום, מתרגל הקשבה ומקיים דיאלוג, הוא לומד לפתור קונפליקטים ולומד תקשורת מקרבת, הוא פעיל ויוזם בחברת התלמידים ובקהילה,המורים שלו וקהילת המבוגרים מורים לו את הדרך ,מנחים ותומכים,מכילים ולומדים.

מטרות המיזם ויעדיו:

תשתית ארגונית:סדירויות במערכת ללמידת צוות ,צוות מוביל שינוי, מערכת שעות מותאמת, פיתוח מרחבי למידה  וכו'

תשתית פדגוגית ועתודת מורים:למידה של הצוות,(למידת חקר,תקשורת מקרבת,פיתוח סביבות למידה)חלוצים,פיתוח חומרי למידה.

קהילה:בית הספר הוא לב הקהילה,בשיתוף עם ועד הקהילה, המתנ'ס, הרשות והמשרד יהיה פעיל משעה:7:30 ועד שעות הערב.יתקיימו בו לימודים,צהרון,חוגי העשרה,מרכז טיפולי ועוד

תלמיד:תלמיד מנהל למידה,צמצום התלות במורים

קהל היעד: תלמידי בית הספר,מורים אנשי צוות,הורים וקהילה,בתי ספר אחרים וארגונים

 

אבנים גדולות:

דיאלוג והקשבה-מתאמנים על שיח פתוח וקשוב

 

לומדים אחרת-מגוונים ומחדשים

 

התאמה וגמישות-רואים כל תלמיד ותלמידה

 

חיים ביחד-מייצרים חיבורים עם הקהילה

 

חברת הילדים-מעודדים מעורבות, יזמות ולקיחת אחריות

 

מיצוי הפוטנציאל האישי- מביאים את התלמידים להצלחה אישית

 

 

 

 

 

 

אבני דרך  

הרכיבים

 

 

עיקרי הפעולות

 

דוגמאות

 

תוצאות רצויות

 

דיאלוג והקשבה-מתאמנים על שיח פתוח וקשוב

 

אנושי: מנהלת, מורים, תלמידים, הורים, צוות מוביל שינוי, צוות טיפולי, מתנדבים, בני שרות, תנועות נוער, סוכני שינוי, מדריכים מטעם המשרד, משאב אנושי ממערכות שונות בקהילה

 

 

אבן דרך- דיאלוג והקשבה

מתאמנים על שיח פתוח וקשוב

 

*מעגלי שיח והקשבה

*דיאלוג: רגשי, חברתי, לימודי

*פיתוח השיח הדבור אצל התלמידים

*שפה בית ספרית משותפת

*וועדת גישור

*פתרון קונפליקטים-אפר"ת

*תקשורת מקרבת

*קיר רגשות בכל כיתה

*שיחות אישיות

*הדרכות הורים

*דלת פתוחה אצל מנהלת מורים

 

 

 

אודות ביה"ס

 

 

,מעגלי הקשבה וכו'

 

 

שינוי דפוסי הניהול צוות מוביל שינוי

פיתוח רגישות למשאב האנושי,שיפור דפוסי התקשורת הבין –אישי.

מקדם מודלים לתהליך השינוי :שנה ראשונה התמקדות בערך כבוד, מיקוד עבודה על דיאלוג והקשבה.

תקשורת מקרבת. שנה שניה התמקדות בערך הבחירה והמשך עבודה על כבוד .

פיתוח ארגוני, עבודה צוותית על פי מודל אקולוגי, שיתוף בקבלת החלטות, גיבוש, מתן משוב....תהליכי רפלקציה

המשך ביסוס הידע של הצוות בפסיכופדגוגיה.

שינוי ההרכב האנושי ,תחלופה יזומה.

הכשרת חלוצים- מורים צעירים אשר נבחרו בשיתוף עם המכון לחינוך דמוקרטי

אקדמיה כיתה-הכשרת סטודנטים

טכנולוגי

חדשני

 

 

מרחבים ומשאבים טכנולוגיים וחדשניים.

 

סביבות למידה בחצר ובמרחבים

 

כיתה הפוכה(flipped classroom)

 

הרצאות מומחים מקוונות.

אבן דרך- חדשנות מתמדת.

לומדים אחרת מגוונים ומחדשים

 

 

*פריצת גבולות הכיתה, למידה חוץ כיתתית

*גיוון דרכי הוראה

* *למידה דרך משחק

*שיעורים מיטביים מתוקשבים.

למידה מבוססת חקר למידה *למידה רב-גילאית

*תלמידים מלמדים תלמידים

*למידת עמיתים

*תהליכי רפלקציה

*הורים מלמדים

*למידה בחברותא

*בונים יחידות הוראה מתוקשבות

שימוש בטכנולוגיות חדישות: מחשבים, רובוטיקה, מדפסת תלת ממד

 

 

 

למידה אחרת פריצת גבולות הכיתה

 

למידה  עם אמצעי קצה פריצת גבולות הכיתה

 

מיינדפולנס

 

חקר שלולית

 

תלמידים מלמדים תלמידים

 

סדנאות בחירה רב גילאיות

 

מזמנים לתלמידים משימות המפתחות מיומנויות טכנולוגיות ודיגטליות.

(למשל הכנת מצגות, שימוש בכלים שיתופיים)

שינוי טכנולוגי

הנהגת טיפול קבוצתי בתהליכי יעוץ.

פיתוח מקצועי-חדשנות

,תקשורת מקרבת

 

פיתוח מקצועי-

PBLהכשרת המורים

תהליך למידה למשך מספר שנים.

מיכון חדשני, מערכות תקשורת ואלקטרוניקה

עוד 50 מחשבים ניידים…..2מדפסות תלת מימד.

 

 

עוד 20 ערכות רובוטיקה בנוסף לקיימות.

 

עוד 3 מקרנים משובחים בנוסף לקיים

 

סביבות למידה בחצר :ברוח הסיפור המקראי-יוזמה מאושרת על ידי המשרד והרשות תצא לפועל

אבן דרך- התאמה וגמישות-רואים כל תלמיד ותלמידה. למידה פרסונאלית. מיצוי הפוטנציאל האישי .

 

מיצוי הפוטנציאל האישי .

למידה דיפרנציאלית

למידה פרסונאלית

איתור צרכים ומתן מענים בגישה אקולוגית

שיעורי מצוינות והעשרה על פי כישורים

סדנאות בחירה

חונכות אישית

שעות פרטניות

תגבור לימודי

חשיפה לתחומי עניין מגוונים: נגינה, אופניים, רובוטיקה, מחול, דרמה, פימו, אוריגמי, פסיפס, אפיה, ריקמה

 

רובוטיקה

 

 

נגינה

 

אופניים

המשך ביסוס הידע של הצוות בפסיכופדגוגיה.

סדנאות מיתרים-צוות פועל בתפיסה של פסיכולוגיה חברתית.

פועל בדפוסים אקטיביים ולא בחוסר אונים.

 

צוות פרט והכלה

 

 

 

מבני

ארגוני

 

ארגון מערכת, שעות בחירה, הדרכה, תכניות ,חדרים ומרחבים, למידה תוך כיתתית וחוץ כיתתית,למידת עמיתים, ביקורים וסיורי למידה-בית ספר מפיץ ידע.

סיורים בבתי ספר

 

 

 

 

 

 

 

 

קשרי חוץ

אבן דרך- חיים ביחד-מייצרים חיבורים עם הקהילה וקהילות שונות. הנהגת הילדים (מעורבות ,יזמות)

 

 

ניהול עצמי

 

צהרון+ ארוחת צהריים

 

בית ספר לב הקהילה

*פעולות עם דיור מוגן

*פעולות עם מועדון קשישים

*תנועות נוער: צופים, נוער עובד

*טקסים בשיתוף הקהילה

*מתנ"ס שחקים

*קק"ל

*ניקוז נחלים*שיעור אחר

*מכללת אורנים

*ידיד לחינוך

*וועד השכונה

*בשיתוף עם כפר קמא

*שיטור קהילתי

*שיתוף עם מוסדות בסביבת בית הספר

*קשר עם מוזיאון תל-אביב, יצירות  ותערוכות תערוכות  בבית הספר.

*בחירות דמוקרטיות להנהגת התלמידים

 

*קבוצות מנהיגות בהובלת מורים על פי בחירה: גישור ותקשורת מקרבת, איכות סביבה ובריאות, זה"ב ובטיחות, מועדון מספרים צעירים(שפה עברית),מועדון קוראים אנגלית, משחקים ,ספורט ומשחקים של פעם.

*תכנון טקסים בית ספריים חונכים, מלמדים ומפעילים הפסקות פעילות

פעילים ומפעילים מעורבות חברתית בקהילה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מפגש עם ניקוז נחלים

 

 

 

 

 

 

סדרת הרצאות ומפגשים משותפים עם מפעל שניידר בע"מ

 

 

 

 

 

 

ניהול שטוח

האצלה שונה של  סמכויות

 

 

 

מרחבי למידה בכל מקום

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

הנהגת הורים

הנהגת תלמידים פעילה, מעורבת,

יוזמת, שותפים בהחלטות בית ספריות בנוגע לקהילת התלמידים .

פעילים בקהילת בית הספר ומחוצה לה .

 

אידיאולוגי

 

 

 

 

 

 

·         "כל אחד יכול להצליח"  פסיכולוגיה חברתית

 

·         פלורה מור-"לראות את הילדים" 2008

 

·         יורם הרפז ,המודל השלישי * תיאור, ניתוח, עיון ,המאמר התפרסם בהלכה ומעשה בכנון לימודים, גליון 20, 2009

 

·         "שינוי כאן ועכשיו" גו'ן פ' קוטר 2016

 

"הכל מתחיל בדחיפות"

 

*     חדשנות-העתיד כבר כאן – הטכנולוגיה של ממד      הרביעי, פרופ' דוד פסיג 2018

 

 

 

מה השגנו:

בית הספר

ארגון לומד ומשתנה "און גוינג"

נעשה ברור ערכים, נכתב חזון חדש

נבחרה ייחודיות חדשה

פומביות לעשייה של בית הספר ברמת הרשות, המחוז, הורים וקהילה

מורים:

לומדים ,מלמדים ומתפתחים, מורי מורים, מורים מנחים

מורים צעירים נכנסו למערכת, מורים ותיקים יצאו לפנסיה

הכרה בבית -בית ספר :פורץ דרך, פדגוגיה חדשנית

תלמידים: יותר פעילים, יוזמים, יותר מעיזים, בוחרים, פחות תלויים במורים

מה למדנו בדרך:

עלינו לעסוק בחדשנות ,ללמוד חדשנות ולעמוד במרוץ נגד הזמן, מה שהיה חדש לפני שעה  עשוי להיות ישן בטווח זמן קצר מאד.

"שינוי כאן ועכשיו" יש לבדוק אי נחת ולצאת לדרך

חייבים להיות יצירתיים, לחשוב אחרת, ליזום, לעבוד בשיתוף

צוות מוביל שינוי, צוות פרט והכלה, חייבים לעדכן את הצוות

כל אדם מקבל שינוי ותהליכי שינוי אחרת, צריך להבין שלכל אחד הקצב שלו

היזם/ת והצוות היוזם:

הייתה לנו אי נחת מהייחודיות של בית הספר ומהאקלים, יצאנו מהצרכים של הילדים והצוות ומהמצוקות של הילדים והצוות. אני מאמינה שצריך לחפש הזדמנויות במשברים ואם אנחנו מצליחים ליצור דחיפות ולא להיכנס לשאננות.

כמנהלת רציתי לזמן שינוי ולמנוע התמקדות פנימה  אשר מחסלת את תחושת הדחיפות(הצלחנו כמובילי פדגוגיה, מייצבים טובים, קיבלנו פרס ארצי בהצטיינות בזה"ב.)

התמקדות פנימה (אנחנו יודעים הכי טוב..)מחמיצה הזדמנויות וסיכונים חדשים, מייצרת:

תחושת דחיפות נמוכה וארגון יציב ובלתי משתנה ,מייצרת:

נטייה פחותה לחפש הזדמנויות ולקחת סיכונים.  גו'ן קוטר( 2008)

גליתי שאני  מעיזה לקחת  סיכונים ומצליחה להוביל שינוי באופן מקצועי  יותר(יועצת אירגונית)

מעגל שותפים :

כמנהלת ,למידה מתמדת של משאבים ותוכניות שניתנים ע"י המשרד, בחירה של התוכנית שמתאימה לבית הספר.

לדוגמא: מפרש, מוביל פדגוגיה…יש הרבה תוכניות צריך לעשות בחירה מושכלת ולעיתים גם להגיד לא.

למידה של תוכניות שפועלות בהצלחה לדוגמא: ערי חינוך, המכון לחינוך דמוקרטי…

האסטרטגיה: ליצור פעולה שתהיה ערה באופן יוצא דופן, מכוונת כלפי חוץ, מכוונת בנחישות להצלחה, להשגת התקדמות כלשהי מדי יום ביומו, פעולה שמשליכה הצדה ללא הרף פעילויות  בעלות ערך מוסף נמוך-הכל בעזרת התמקדות בלב ולא רק במוח."

תמריצים: התוכניות מביאות איתן לרוב משאב כספי או משאב של שעות ותמיד משאב מאד יקר: משאב אנושי מקצועי מאד. גם בצוות צריך לדאוג לתמריצים: פרגון, שקיפות, אמון..

ואז הרחבת מעגל השותפים פועלים בקהילה ובקהילות שונות בארץ ובעולם, כל הזמן לומדים ומלמדים, מארחים ומתארחים.. משפעים ומושפעים

סדרויות: על מנת להוביל שינוי חייבים לקיים סדרויות. להקים צוות מוביל שינוי(לא חייב רכזים)

לקבוע לפחות שעתיים בשבוע במערכת שבהן צוות מוביל שינוי נפגש.

לאפשר לצוות מוביל שינוי להעביר חלקים מישיבות המליאה או לפחות לעדכן ולדווח למליאה .