נושא : חוויתי רגשי
רמת גיל : א'-ו'
ישוב : עין שמר
שם המוסד החינוכי : שבילי רעות
שם מנהל/ת : רועי טפליץ
מספר תלמידים : 420
מספר מורים/ות : 35
מגזר : יהודי
תאריך עדכון : 22/09/2019
סוג חינוך : רגיל
מחוז : מחוז צפון
פיקוח : ממלכתי
תכנית מלווה : משרד החינוך

המיזם פועל בבי"ס: מזה שנתיים.

שנת פיתוח המיזם

 2016 / תשע"ז

מדוע יצאנו לדרך?

התמזל מזלנו לפתוח בית ספר חדש ובשיתוף פעולה של הצוות, המועצה, משרד החינוך וההורים החלטנו ליצור בית ספר בו  ההערכה תהיה אחרת (ללא מבחנים וללא ציונים), מקום בו מביטים על הילד באופן הוליסטי ולא רק כתלמיד. 

החלום/ תמונת העתיד

בית ספר בו הילדים והמבוגרים פועלים יחד, מטפחים את אהבת הלמידה, משמרים את הסקרנות ומאפשרים לכל ילד לצמוח ולהצליח בתחומים בהם הוא מגלה עניין ויכולות. צוות ביה"ס דוגל בחדשנות ובגמישות מחשבתית, מעודד סקרנות ושאיפה למצוינות ומעודד בחירה וחופש פעולה לתלמידות/ים ולמורות/ים, במטרה להצמיח מבוגר אחראי ועצמאי המכיר את יכולותיו ושואף למיצוי שלהן, המקבל את השונה ומעניק מידיעותיו ותכונותיו הטובות לעצמו ולסביבתו.  

 מטרות המיזם: הקמת בית ספר בו ההערכה תהיה אחרת, מתבססת על חוזקותיהם של הילדים ומציבה אתגרים ומטרות להמשך. לשם כך נדרשנו לבנות מודל הערכה אחר – ללא ציונים וללא מבחנים. 

קהל היעד

 כל תלמידי בית הספר (כיתות א' – ו').

האבנים הגדולות של המיזם

גיוס הצוות להובלת שינוי – טיפוח גאוות יחידה ותרבות של חלוצות ומובילות שינוי.

ניסוח עיקרי הדרך החינוכית שלנו – האבנים הגדולות

גיוס שותפים לתהליך – משרד החינוך, המועצה וההורים.

בניית כלי הערכה ייחודיים.

קביעת "שפה בית ספרית" – נגזרה משם ביה"ס "שבילי רעות". התלמיד צועד בשביל, מסמן מטרות, עוצר בצמתים מרכזיים ומלווה במורים ובחברים לדרך. 

שיח על תפקיד המורה – כבר לא מקור ידע בלעדי, מורת דרך ומנגישת ידע.

פיתוח מקצועי של כל צוות ביה"ס בנושא חלופות בהערכה.

קיום תהליכים מקבילים של תלמידים ומורים, במשוב וברפלקציה. 

פירוט פעולות בכל אבן:

הכנת הצוות: 

תחילת הדרך הייתה עוד בקיץ ביום ההערכות. הצוות כולו נפגש לשיח ובתהליך של חשיבה משותפת (תחילה של כל מורה לבד, אח"כ בקבוצות קטנות ולסיום במליאה) ניסחנו את עיקרי הדרך החינוכית שלנו. שוחחנו על החשיבות שבהתאמת דרכי הוראה, הלמידה וההערכה לערכים אותם הצבנו כמרכזיים, כגון גמישות מחשבתית, דיאלוג, חדשנות, שיתוף פעולה ודרישות גבוהות. מכאן השיח התפתח לכיוון של הערכה חלופית. כולנו ידענו שמשהו בדרך בא התרגלנו לפעול – מבחנים, ציונים ותעודות קונבנציונליות, הולך והופך לפחות רלוונטי לחייהם של הילדים ולעולם בו אנו חיים. עדיין לא ידענו איזו דרך הערכה נרצה לבסס וידענו שאם נרצה לשנות – עלינו לחקור וללמוד דרכים חלופיות להערכה.  

מפגש הצוות השני הוקדש רובו ככולו לקביעת מטרות ויעדים. החלטנו על שפה בית ספרית בה נשתמש להערכה. השפה נגזרה משם ביה"ס "שבילי רעות". התפיסה היא שהתלמיד צועד בשביל, מסמן לעצמו מטרות לדרך, עוצר לבדוק את התקדמותו בצמתים מרכזיים לאורך השביל, נעזר ב"מצפן האישי" כדי לחשב את מסלולו ולהכיר את יכולותיו וכמובן מלווה כל העת בצוות ובחברים לדרך. גם תפקידה של המורה הוא כמדריכה ומלווה, המורה עוזרת לתלמיד לסמן מטרות, לבדוק אם הוא בדרך הנכונה להשגתן ומה הוא צריך כדי להגיע למטרותיו. 

שיח עם הפיקוח ועם המועצה:

להחלטה על יציאה לדרך חדשה קדמו שיחות בנושא עם מפקחת בית הספר ומנהל מחלקת החינוך של המועצה. לשמחתי הרבה, רעיונות אלו של התאמת המערכת למאה ה-21 לא רק שאינם זרים למשרד החינוך, אלא הם מופיעים במטרות משרד החינוך. מפקחת על בית הספר, הייתה שותפה לאמונה בצורך אותו הצגתי ובדרך שלנו להתאים את ביה"ס ללמידה ולהערכה השמה דגש על התהליך כולו ולא רק על התוצאות. בשיחה פרטנו את הבעיות שעלולות לעלות משינוי התפיסה, שוחחנו על היתרונות ועל החסרונות שבהערכה המסורתית, אך לאורך כל השיח היא תמכה וציינה כי את המהלך מוביל מנהל בית הספר, תוך הקפדה על מטרות המשרד, ביניהן גם קידום הישגים. גם מנהל מחלקת החינוך תמך ועודד. כאיש חינוך שניהל בתי ספר בעברו, נושא ההערכה לא היה זר לו וגם הוא שיתף אותי בחוויותיו בניהול בהקשר של הערכה ולסיכום קיבל ביה"ס את ברכתם של השניים.

כעת, לאחר שהצלחנו לקבל את ברכתם של השותפים שלנו, התפנינו לאתגר נוסף – הסברת התהליך להורים והשגת שיתוף הפעולה של הקהילה.

הצגת השינוי בפני ועד ההורים:

ברור היה לנו כי כדי להצליח להשיג את הסכמת ההורים עלינו לשכנע בצדקת הדרך ובחרתי לפנות אל ההורים דרך חוויות הילדות שלנו מבתי הספר של פעם וכיצד החוויות הללו, גם אם אינן רעות, אינן תואמות את החיים כיום. לשם כך זימנתי את ההורים למפגש בערב, הצגתי בפניהם את עיקרי התכנית ואת מטרותיה כמו גם את חלקם של ההורים בתהליך ובמשוב ולאחר מכן התנהל דיון. הדיון היה מעשיר והחששות שעלו אפשרו לצוות למקד את התהליך ולהבין את נקודות המבט ואת הצרכים של ההורים. רשמנו לפנינו את הדברים, ענינו על השאלות וניסינו להפיג חששות. 

בניית הכלים להערכה: 

השלב הבא היה כבר אחרי פתיחת השנה. הוא התנהל בצוות המוביל, המונה חמש מורות מובילות המשמשות בתפקידים שונים בביה"ס. שלב זה כלל בניית כלים פרקטיים להערכה. הוחלט כי לאורך שנת הלימודים יש לסמן נקודות ציון, צמתים בהם יהיה מקום למשוב ולהערכה מעצבת שמטרתה לקדם את התלמיד לכיוון מטרותיו. לבסוף הוחלט על בניית שלושה כלים ראשוניים – מצפן אישי לתלמיד, מסמך הערכה ויום מהו"ת (מורה, הורה ותלמיד).

תהליך הפיתוח המקצועי:

כידוע, לא תיתכן הערכה משמעותית ללא הוראה ולמידה משמעותית. היה ברור לצוות ולי שכדי ללמד בצורה זו עלינו ללמוד ולהתפתח מקצועית בתחום. כדי להשיג מטרות אלו עבר צוות בית הספר השתלמות דו-שנתית מקיפה והתמקצע בתהליכי הערכה חלופית. 

ההשתלמות נבנתה בשיתוף עם צוות הפסג"ה ועם מפקחת ביה"ס ועסקה בתחומים רבים תחת הכותרת של "חלופות בהערכה". מספר מפגשים עסק בתיאוריה וברציונל הערכה חלופית, עוד מפגש חשף דרכים שונות להוראה והערכה. ארבעה מפגשים האחרונים התמקדו בלמידה והתמקצעות בבניית מחוונים להערכה – כלי משמעותי והכרחי במקום המקדם למידה אחרת. גם בשנה זו אנו ממשיכים את ההשתלמות בליוויה של מנחה חיצונית מומחית במדידה והערכה, והמפגשים הנוספים מועברים ע"י מנחים שונים, מבניית כלי הערכה דרך הוראה דיפרנציאלית ועד פסיכופדגוגיה. גם צוות ביה"ס מקבל מקום בהשתלמות ומדי כמה שבועות אנו לומדים כולנו מאחת מחברות הצוות, כל מפגש בנושא בו המורה המובילה מתמחה (משחוק, שילוב ולקויות למידה ועוד).  

מה השגנו ? (תוצאות צפויות/לא צפויות)

ביה"ס קיים כבר שנתיים, בהן חולקו מסמכי הערכה כבר שלוש פעמים. בשלושת הפעמים נעשתה עבודה יסודית מאד על תיווך המסמכים לילדים ולהורים, וכן נערכו סקרי שביעות רצון. התוצאות הנלוות שלא היו צפויות הן שינוי בתרבות ובאקלים הבית ספרי. ביטול הציונים והמבחנים גרמו להפחתת לחץ ולאווירה נעימה ורגועה בין התלמידים לבין הצוות ובינם לבין עצמם. גם קרנו של ביה"ס עלתה ומבית ספר חדש ולא נחשק הוא הפך למוקד ולאבן שואבת.

דברים שלמדנו בדרך על המיזם

אנחנו מאמינים שהלמידה מתבצעת כל הזמן ולכן הכלים שלנו (המצפנים ומסמכי ההערכה) ממשיכים להשתפר ולהשתנות מדי שנה. אנו נמצאים בלמידה ובכך מקיימים תהליכים מקבילים עם התלמידים, וחשוב לנו להראות שמותר לטעות וחשוב ללמוד מהטעויות. כעת אנו עובדים על פיתוח כלי הערכה (מצפן אישי) עבור מורות וחברות צוות, כדי לאפשר לתהליכי הלמידה והרפלקציה להתקיים במקביל. למידה חשובה נוספת מגיעה משיח עם ההורים, דרכו למדנו על נושא השקיפות והעברת המידע להורים, שניכר שהיה קל יותר בעזרת ציונים וכעת אנו בודקים דרכים לשפר אותו.

על ביה"ס

בית ספר שבילי רעות הוקם בשנת 2016, שנה"ל תשע"ז, בקריית החינוך מנשה. בית הספר שוכן לצד שני בתי ספר ותיקים ממנו- "רעות" ו"ניצני רעות", הוא פועל באותה רוח ומקיים עמם שיתופי פעולה סביב טקסים ומועדים. שיתוף פעולה נוסף ומשמעותי מתקיים עם ביה"ס הממ"ד "נטעים".  ביה"ס מנהיג שיח דיאלוגי ודוגל בשיטות הערכה חלופיות – צוות ביה"ס מתמחה ועובר תהליך למידה של חלופות בהערכה ובביה"ס לא מקיימים מבחנים ולא מחלקים ציונים לתלמידים. חצר בית הספר הוקמה עם הילדים והיא משמשת כ"יער מאכל" – כל העצים הם עצי תועלת ובביה"ס גינת תבלינים וגינות ירק רבות אותן מטפחים הילדים. התלמידים עובדים בחצר במסגרת שעה שבועית בה הם לומדים חקלאות ברת קיימא. 

מה הניע אותך ליזום?

הקמת בית ספר חדש לצד שני בתי ספר ותיקים ומצוינים מזמנת מספר אתגרים. האתגר הראשון הוא להקים מוסד חינוכי ייחודי, מקום בו הצוות מגיע בתחושת מחוייבות גבוהה ופועל מתוך אמונה בדרכו המיוחדת, והשני הוא להפוך את ביה"ס למקור לגאווה, מקום אליו ההורים שולחים את ילדיהם בשמחה ובביטחון. 

עד כמה הרגשת שאת יכולה ליזום, ויש לך הכלים והמשאבים לכך?

העובדה שהייתי שותף בהקמת בית הספר הצריכה הרבה חשיבה ובניית מסגרות וסדירויות, ומאידך אפשרה לי להתחיל בשינוי ללא משקעים וצורך לפורר התנגדויות. 

במקום בו את נמצאת, מה גילית על עצמך כיזם?

לאורך השביל בו אני צועד גילית בעיקר שאני אוהב לשתף פעולה ומאידך מאד קפדן ומתקשה להתפשר. כמו כן, גיליתי שקשה לי לעצור ולהתרפק על יוזמה שהצליחה, ויש לי צורך בחידוש והנעת יוזמות כל הזמן. 

פרקטיקות וסדירויות לשיתוף וללמידת עמיתים בידע, במיומנויות ובכלים בתהליך פיתוח יוזמה

מדי שבוע מתקיימת ישיבת מליאה עם כלל הצוות ובה ניתן מקום לשיתוף ברעיונות וללמידת עמיתים.

פעם בשבוע מתקיימת ישיבת הצוות המוביל, במסגרתן מתקבלות החלטות על יוזמות חדשות ועל קידום יוזמות קיימות. 

הרחבת מעגלי השותפים  ליזמות (הצעות, שינויים, יוזמות חדשות על ידי אנשים הפועלים בתוך או מחוץ לבי"ס):

צוות ביה"ס נמצא בתנועה ובלמידה כל הזמן, חברות הצוות בונות מערכי שיעורים, מפתחות סביבות למידה ועוד. בשנה שעברה פעלנו לבניית משחקייה לימודית ולאחרונה הקמנו מטבח לימודי בהובלתה של מורה מהצוות. גם להורים יש מקום ליזום ולהעשיר, הן במסגרת ימי גיוס משותפים שהפכו למסורת אצלנו והן בהובלת יוזמות.   

פרקטיקות וסדירויות לשיתוף ולמידת עמיתים של ידע, מיומנויות וכלים בתהליך פיתוח יוזמה:

ישיבות צוותי הבתים, ישיבות צוות מוביל וישיבות מליאה.

מנגנונים מתמרצים ומוקירים ליוזמות:

הצוות המוביל יוצא לסיורים לימודיים בבתי ספר מובילים בתחומים בהם אנו מתמקצעים.