נושא : פדגוגיה
רמת גיל : א'-ו'
ישוב : רהט
שם המוסד החינוכי : אלהודא
שם מנהל/ת : ג'מאל אלהואזייל
מספר תלמידים : 320
מספר מורים/ות : 28
מגזר : ערבי
תאריך עדכון : 18/04/2017
סוג חינוך : רגיל
מחוז : מחוז דרום
תכנית מלווה : מפרש

מדוע יצאנו לדרך?

במשך שנות הניהול האחרונות ביצענו בדיקות רבות של מערכות שונות בבית הספר, גילינו שתוצאות מבחני המיצב שלנו הינן ברמה נמוכה יחסית, ובנוסף לכך – השליטה בערבית, שפת האם, לא היתה מספקת. היתה לנו השערה כי אי שליטה בשפת האם משליכה בקשר ישיר על הצלחה בתחומי דעת אחרים, ועם השערת המחקר הזו הגענו למיזם.

 

החלום / תמונת העתיד

החלום שלנו – להיות מובילים, מודל לדוגמה (ולאו דווקא במגזר הערבי) לכל בתי הספר הרוצים להשקיע מאמצים בשיפור ההישגים של תלמידיהם. אנו רוצים להביא את הילדים לפריצות דרך על ידי המרה של שיטות הלימוד המסורתיות בשיטות חדשות יותר. אנו שואפים להגיע לכך שכל תלמידי בית הספר יעברו לשיטות חדשות יותר המביאות לעלייה דרמטית בהישגים. במקביל, אנו רוצים לראות בילדינו בעלי יכולות גבוהות בשפת האם שלהם, כך שיוכלו לתרגם יכולות אלו גם להצלחה בתחומי דעת אחרים.

 

 

מטרת המיזם

מטרת העל של המיזם היא לגרום לתלמיד להיות לומד עצמאי, חוקר, שואל שאלות, מפתח שיח, מפתח חשיבה מסדר גבוה ובעל הישגים גבוהים ברמה ארצית חוצה מגזרים.

קהל היעד

קהל היעד המקורי במיזם היה רק כיתות ג'-ד', אך הצלחתו  גררה בעקבותיה גם את השתתפות שאר הכיתות בבית הספר במיזם במתכונתו המלאה.

 

מה השגנו עד היום

  • השגנו שינוי תרבותי משמעותי בבית הספר – המיזם חי ונושם גם לאחר עזיבתו של המנהל לתפקיד אחר.
  • הישגנו רתימה משמעותית ביותר של צוות ההוראה כולו והתגייסות מלאה של כולם לטובת המיזם, גם אלה שלא היו מתוכננים לכך מראש.
  • המורים מחויבים לבית הספר ולהצלחת התלמידים  הרבה יותר מבעבר.
  • הלמידה היום משמעותית יותר, רחבה ומגוונת יותר, והאפשרות לשפר את תפקודי הלומד עומדת בראש סדר העדיפות של המורים.
  • בית הספר נראה אחרת מבחינה חזותית – הוא פתוח ומזמין יותר,  יש בו מרחבי למידה בהם רואים ילדים פועלים ב בדרכים שונות, בקבוצות עבודה בגדלים משתנים, בהתאם לנושאים.
  • אין עדיין תוצאות של מבחני מיצב, אך הילדים מדווחים על שביעות רצון גדולה מבעבר ועל קלות יחסית בה עברו את המבחנים.
  • יש תוכניות חדשות ומשודרגות לשיפור מיומנויות בשפה הערבית.

 

דברים שלמדנו בדרך על המיזם

  • למדנו עד כמה חשובה רתימת הצוות כולו, ועצם העובדה שהתחלנו מצוות קטן שגדל עד להרכב הצוות המלא הוותה עבורנו למידה משמעותית.
  • העבודה הצוותית סביב המיזם היתה משמעותית. רק חשיבה משותפת לכל אורך הדרך אפשרה את הטמעת המיזם במלוא היקפו.
  • למדנו על כוחה של אמונה בדרך, על נחישות, על ההכרח לא לוותר גם כשיש נפילות בדרך.

על בית הספר

בית הספר היסודי "אלהודא" הוקם בשנת 2005, ובו 303 תלמידים הלומדים ב- 12 כיתות א'- ו' נורמטיביות ובכיתה אחת של כבדי שמיעה.
אוכלוסיית התלמידים מגיעה מהשכונות הקרובות  לבית הספר, והיא ממעמד סוציו אקונומי נמוך.
צוות ביה"ס מונה 25 מורים צעירים, הן מבחינת הגיל והן מבחינת הוותק. הצוות מסור ביותר ומשקיע את כל מרצו ויכולותיו כדי להביא את תלמידי ביה"ס להצלחה.
הצוות מוצא בביה"ס כר פעולה נרחב ליישום יכולותיו המקצועיות, תוך פיתוח יוזמות אישיות .
ביה"ס חרת על דגלו לשמש מצע להתפתחות אישית מיטבית של הלומדים, והוא שואף לקדם באופן מודע ומתוכנן תהליכי צמיחה בתחום הרגשי, החברתי והקוגניטיבי. ביה"ס שואף להוביל את הלומדים להצלחה ולהובלה בתחום הלימודי ובהישגים.

 

מוביל המיזם

ג'מאל נמצא במערכת החינוך מזה 31 שנים, מתוכן 10 שנים כמנהל בית ספר. הוא אב לשישה ילדים, בעל תואר שני במערכות חינוך. ג'מאל הוא בוגר המחזור השני בביה"ס התיכון הראשון שנפתח ביישוב. בנוסף לתפקיד הרשמי הוא משמש חבר בוועדות היגוי של הפעילות הבלתי פורמאלית  בעיר בשותפות מינהל חברה ונוער ומתנ"ס רהט. כדמות חינוכית מאמין ג'מאל בצורך של הפגנת מנהיגות והובלה ובדבקות במטרה, במסירות לעבודה, ביכולת אסרטיבית תוך הנעת עובדים והאצלת סמכויות.

 

מה הניע אותך ליזום?

ג'מאל מעיד על עצמו כ"מחפש כל פינה בה ניתן לקדם משהו – ושם אני נמצא. בין אם זה בבתי הספר, ביישוב, בוועדות חינוכיות – בכל מקום בו אני יכול ללמוד על עצמי דברים חדשים ובדרך זו גם להשפיע על המעגלים האחרים – אני נמצא. אני נע מיעד ליעד ומחפש תמיד את האתגר הבא".

 

עד כמה הרגשת שאתה יכול לחזום ושיש לך  הכלים והמשאבים לכך?

"המשאבים ש"מפרש" העמידו לרשותי היו מאד מאד משמעותיים. בתחילה היה קשה, וכמעט וויתרתי כי לא ראיתי איך החלום עומד להתגשם – אך התמיכה שקיבלתי וההובלה הצמודה סחפו אותי להתלהבות שבעקבותיה נסחף גם כל הצוות. ההתחלה היתה, כאמור, קשה ואפילו מתסכלת, אך במבט לאחור קיבלתי כמות אדירה של כלים שונים ומגוונים, שכיום לא ברור לי איך אני יכול לנהל בלעדיהם".

 

במקום בו אתה נמצא, מה גילית על עצמך כיזם?

"גיליתי שאני אדם חזק, שאני יכול. גיליתי שכשאני יודע שהדרך שלי נכונה – לא ניתן לעצור אותי. גיליתי שאני יודע להתמיד ולהתעקש גם כשיש קשיים".

הרחבת מעגלי השותפים ליזמות

לא היו שותפים נוספים.

פרקטיקות לשיתוף וללמידת עמיתים  בידע, במיומנויות ובכלים בתהליך פיתוח היוזמה

ברגע שהוחלט כי כל הצוות נכנס למיזם ולא רק הכיתות שהוכרזו במקור,  השתתפו כולם בהשתלמות בית ספרית העוסקת בלמידה משמעותית ובעבודה פרטנית עם הילדים.

 

סדירויות לצוות לפיתוח יוזמות

פגישות שבועיות או דו שבועיות של הצוות

אפשרות לויתור על שיעורי הליבה כדי לאפשר יותר שעות אמנות ומרחבי למידה אחרים.

ג'מאל אלהואזייל